PDA

View Full Version : Les Paul kenners



Bennos
6 juli 2003, 22:14
Les Paul kenners,

Ik wil graag en beroep op jullie doen. Zoals jullie weten zijn er vele verschillende les Paul uitvoeringen, namelijk standaard, classic, studio enz. In hoeverre verschillende deze van elkaar? Met name ben ik geinteresseerd in waarin een Les Paul Studio verschilt van de overige Les Pauls en welke de goedkopere/duurdere LP's zijn.

BVD!
Ben.

Chezzy
6 juli 2003, 22:31
Studio: Ong. €1400. Goedkoopste serie. Redelijke kwaliteit. Er is vooral bespaard op de afwerking. Het is allemaal gewoon goed en niet speciaal. Het is voor iedereen die een echte LP wil maar niet te veel wil uitgeven en daar wel op punten (veel) voor wil inleveren.
Classic: Ong. €2200. Goede gitaar. Lekker rockerig geluid. Mooi afgewerkt (b.v. veel beter afgewerkte fretten). Ook een stuk zwaarder dan de Studio. Het voelt gewoon een stuk beter aan dan een Studio.
Standard: Ong. €2400. Zoals de naam al zegt, de standaard LP. Iets algemener geluid dan de Classic, maar verder niet veel verschillen.
Custom: Ong. €3300. Het geluid verschilt niet veel van de Standard en de Classic. Lijkt imho het meeste op de Classic. Grootste verschil zit in de erg mooie afwerking. Zeker niet voor mensen met een beperkt budget of voor mensen die erg veel waarde echt aan een prijs/kwaliteit verhouding. De goedkoopste LP met een inlay op de 1e fret :).
Supreme: Ong. €3800-4000 (niet echt common). Lijkt heel erg veel op de Custom (zelfde elementen). Aparte inlay. Gelimiteerd gemaakt in 2003.

Tenzij je echt te veel geld hebt kijk dan naar de Studio, Classic of Standard. Custom en Supreme zijn gewoon echt luxe producten.

Er zijn nog wel meer series/gibsons maar dit zijn gewoon de bekendste :).

Anders Destium
6 juli 2003, 23:23
Je kunt voor meer info de zoekfunctie gebruiken, deze vraag wordt namelijk (veel) vaker gesteld, have fun :)

FragDaddy
7 juli 2003, 19:08
jup. gebruik de zoek functie. exact deze vraag heb ik al minstens 3x uitgebreid behandeld :)

ieme
7 juli 2003, 19:21
ik zou als ik jou was de gibson les paul custom doen, met 3 humbuckers! :lp: haha tsja, voor mij is dat DE lespaul bij uitstek!

Harry
7 juli 2003, 20:13
ik zou als ik jou was de gibson les paul custom doen, met 3 humbuckers! :lp: haha tsja, voor mij is dat DE lespaul bij uitstek!

nee hoor, er zijn ook hele mooie met maar 2 humbuckers. Drie voor patsers. :razz:

AntY
7 juli 2003, 20:34
alle gitaristen zijn patsers....

Chezzy
7 juli 2003, 20:37
alle gitaristen zijn patsers....
idd lekker met je squier patsen!

ieme
7 juli 2003, 22:59
alle gitaristen zijn patsers....
idd lekker met je squier patsen!

Of met je STAGG!!!
(niet boos worden, t is toch niet raar dat je trots op je spullen bent?) 8-) 8-) 8-)

Soulflyhigh
7 juli 2003, 23:47
Yep het is niet raar dat je trots op je spullen bent maar patsen doe je maar met je spel :-D

galguitarist
8 juli 2003, 00:09
en wat vind men dan van de special?

ik heb een '93 special met 2x p100 en ben er echt gek op!!!

de elementen klinken lekker "anders" en de nek is lekker wat dunner dan normaal

Ic3gl0vE
8 juli 2003, 00:24
[nee hoor, er zijn ook hele mooie met maar 2 humbuckers. Drie voor patsers. :razz:

elke LP custom is een patsergitaar. maar wel zooooooooooooooo mooi....

Droffie
9 juli 2003, 14:11
Check de Gibson site. Daar staat veel informatie over de verschillende modellen.
Zoals Chezzy de verschillen beschrijft is erg kort door de bocht.
Mocht je daar niet genoeg info vinden kijk eens op de www.lespaulforum.com en post daar je vraag aan echte kenners

succes
D.

Harry
9 juli 2003, 14:16
en de Junior, staat er een te koop op gitaarmarkt. Zou 'm best wel willen hebben, maar ik heb al 'n sunburst gitaar.

Carpe Diem
9 juli 2003, 23:09
koop gewoon een standard, zoals al werd gezegd scheelt de toon niet veel en de afwerking is gewoon mooi, en gooi er dan ook een paar Seymours in. heb je pas echt een mooi geluid