PDA

View Full Version : amp + speaker match gevonden!



LRS
3 juni 2014, 14:14
Om nog maar eens aan te geven dat de combinatie tussen versterker en speaker onlosmakelijk is… ik vond mijn Budda versterker altijd erg fijn voor wat steviger partijen. Veel mid en laag, een tamelijk donker geluid met ballen, dat het vnl. overstuurd geweldig doet, maar clean (of met een klein randje) nogal te wensen overlaat, dus eigenlijk niet lekker voor coverbandjes die naast rock ook eens funky slagjes a la Nile Rodgers willen horen. Had de originele Budda Phat speaker (zou een afgeleide moeten zijn van Eminence Governor) al eens verwisseld voor een Eminence Legend die ik had liggen uit een Fender amp, om er wat meer sprankelend geluid uit te krijgen, maar dat ging weer naar het andere uiterste: overstuurd klonk echt veel minder dik, die romige overdrive was weg, en het hoog moest ontzettend getemd worden met de equaliser op de amp en/of de potmeters op de gitaar. Vorige maand, na veel reviews te hebben gelezen op internet, de knip getrokken en een Celestion Alnico Gold gescoord. Die zit nu sinds een week of vier in mijn Budda en is inmiddels redelijk aan de tand gevoeld met mijn Telecaster (TX spec pickups) en Strat (CS’69 pickups). Vooralsnog ben ik erg blij met de combi Budda/Celestion. Hij verzuipt zeker niet in de bandmix, het hoog-mid komt goed, gedefinieerd door, zonder dat het top hoog pijn doet aan je oren (of die van m’n mede muzikanten). Mjin stratje klinkt overstuurd erg lekker, en clean blijven de “belletjes” prima overeind. Met de Tele ingeplugd wordt de amp mooi over het randje gejaagd. Brugelement = instant Brad Paisley sound (nu de BP techniek nog haha) en met meer oversturing zit je zo weer aan die lekker romige drive. Lang verhaal kort, eens temeer blijkt dat speakers en versterkers moeten matchen. Heb wel een gokje genomen want de Alnico Gold is tamelijk aan de prijs, maar voor mij een erg fijne, veelzijdige speaker gebleken, waar mijn van nature wat donker klinkende versterker prima van opgeknapt is, zonder concessies te doen aan het originele rock/blues karakter van de amp.