PDA

View Full Version : Hulp nodig bij beginnen met recorden



mtk1984
3 juni 2014, 12:52
Hallo allemaal,

Ben de laatste tijd me aan het verdiepen in mogelijkheden om eens wat muziek te gaan opnemen met mijn gitaar. Ik heb op dit moment de volgende spullen beschikbaar:

Line 6 POD HD 500
Line 6 Sonic Port + iPad Mini Retina + Mobile POD
Marshall DSL40C (hoeft van mij niet opgenomen te kunnen worden, tenzij jullie roepen dat dit beter is dan de geëmuleerde modellen van Line 6)

Volgens mij zou ik hiermee wel moeten kunnen recorden, en vervolgens op de PC/Mac met software aan de gang kunnen om te masteren. Drum wil ik dan toevoegen via software alsmede basgitaar, al wil ik de basgitaar in de toekomst zelf gaan opnemen.

Nou ben ik aan het lezen gegaan op internet en zag ik informatie over mixers en dat dit een mogelijk nuttige toevoeging zou kunnen zijn om mee te gaan opnemen. Maar omdat ik een volslagen noob ben op dit gebied kan iedereen me alles wijsmaken en daarom leek het me wijs om eerst hier eens te vragen wat ik het beste kan doen.

Kort samengevat wil ik dus graag opnames maken van mijn eigen gitaarspel (zowel elektrisch als van mijn akoestische gitaar met een element), in de toekomst ook basgitaar, en dan op de PC/Mac drum en misschien in de toekomst ook wel andere instrumenten toevoegen.

Nou wil ik daarbij ook weten:

1. Wat voor een hardware is hiervoor handig? Een mixer bijvoorbeeld?

2. Welke software kan ik hier het beste voor gebruiken? Mag zowel op PC zijn als op Mac. Ik overweeg bijvoorbeeld een Mac Mini zodat ik ook Garageband beschikbaar heb. Iets wat ik ook al op de iPad Mini kan gebruiken.

3. Zie ik nog iets grandioos over het hoofd wat me enorm zou kunnen helpen als beginner bij het opnemen van muziek?

Heel relaas weer, maar alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

LesPas89
3 juni 2014, 13:55
1. Ik begrijp niet zo heel goed waarom je een mixer zou willen gebruiken, want er is software (zie punt 2) waarmee je dit goed kunt regelen. Ik heb zelf geen Line 6 POD HD 500, maar volgens mij kun je deze via USB aansluiten op je computer. Klopt dat? Normaal gesproken gebruik je een 'interface' (Line 6 produceert ook interfaces, zoals de UX1) om een gitaarsignaal effectief door te sturen naar je PC/MAC. Nu is de HD 500 in eerste instantie een multi-effect. Ik heb wat gegoogled, en ik lees hier en daar dat mensen hun POD HD 500 via USB met de computer connecten, zonder tussenkomst van een interface.

2. Je hebt een DAW ('Digital Audio Workstation') nodig. Dat is de software waar alles om draait. Er zijn behoorlijk wat goede DAW's op de markt, en iedereen geeft zijn voorkeur aan een bepaalde DAW. In het programma neem je jouw geluid op, bewerk je het, en exporteer je het (even heel zwart/wit geschetst). Ik gebruik nu Sonar van Cakewalk, maar ik ben begonnen met Reaper. Reaper is een zeer geschikte DAW voor de beginner, wordt algemeen veronderstelt. Op Youtube zijn genoeg tutorials beschikbaar die je wegwijs kunnen maken. Als je dus net gaat beginnen, raad ik je absoluut Reaper aan. www.reaper.fm

3. Je ziet niets over het hoofd. Je weet dat je hardware en software nodig hebt om op te kunnen nemen. Dat is de basis, en dat begrijp je. Maar nogmaals, ik weet niet in hoeverre een POD HD 500 als een 'interface' functioneert. Wellicht kan een ander lid daar antwoord op geven.

Om je een algemene schets te geven: Gitaar --> Interface --> Computer (via USB).
Vervolgens heb je op je PC dus je DAW. Daarin kun je opnemen (je DAW herkent het inkomende signaal), bewerken, effecten toevoegen, mixen, masteren, en uiteindelijk exporteren. En in plaats van je gitaar, kun je natuurlijk ook je amp opnemen. In dat geval sluit je je microfoon(s) aan op je interface.

mtk1984
3 juni 2014, 14:01
Thanks voor je uitleg! Ik ga nog even in op je punten:

1. De POD HD 500 heeft idd een USB-poort. Verder heeft de POD natuurlijk een hoop aan boord in de vorm van simulatie van amps en effecten. In hoeverre denk je dat die simulaties gebruikt kunnen worden met de DAW die ik ga gebruiken? Of moet ik dan per se iets als POD Farm kopen? Als dat zo is dan zit ik er over na te denken om de UX1 die je noemt te kopen, want die is bijna even duur als de losse software. Minder gedoe dan de hele POD HD 500 uitstallen.

Is overigens sowieso iets dat ik overweeg, want volgens mij heeft mijn POD HD 500 geen simulatie van akoestische en bass amps in huis en dat heeft POD Farm volgens mij wel.

2. Ik hoorde goede verhalen over Mixcraft, maar ook over Garageband. Althans: voor beginners dan. Ik ken Reaper niet, ga ik me zeker in verdiepen, maar zijn bijvoorbeeld Mixcraft en Garageband ook geschikt?

3. Fijn te merken dat ik in ieder geval niets heel belangrijk mis. Het heeft best wat voeten in de aarde en ik hou er niet van om ongeïnformeerd zomaar ergens in te springen. Dank daarvoor :).

Een nieuwe vraag: heb je ook "drumsoftware" nodig of kunnen DAW's dit zonder extra software genereren?

LesPas89
3 juni 2014, 14:10
In hoeverre denk je dat die simulaties gebruikt kunnen worden met de DAW die ik ga gebruiken? Of moet ik dan per se iets als POD Farm kopen?
De DAW leest jouw inkomende signaal af. Dat signaal is in jouw geval dus al 'rijk' (gesimuleerde amp, effecten). In dat geval heb je in principe geen Pod Farm (of een andere gitaarprocessor zoals Guitar Rig) nodig. Die heb je vooral nodig wanneer je je 'droge' gitaarsignaal wilt bewerken, zoals in mijn geval, aangezien ik geen multi-effect heb.

Maar nogmaals, we moeten even uitvogelen of je je HD 500 direct kan aansluiten op je PC. Volgens mij moet dat kunnen. Een interface gebruik je vooral om vertraging te voorkomen. Het is eigenlijk een vervanger van de geluidskaart die al in je PC zit. Als de HD 500 dit probleem ook oplost, zie ik niet in waarom je een interface zou moeten kopen. Ik ben niet zo'n held in effectief googlen (:P) maar dit moet makkelijk te vinden zijn.

Ik heb overigens geen ervaring met Mixcraft en Garageband. Maar zo op het eerste gezicht doet Mixcraft precies wat een DAW hoort te doen. Garageband idem.

mtk1984
3 juni 2014, 14:18
Nou ben ik er redelijk van overtuigd dat de POD HD 500 gebruikt kan worden als interface. Nou is dan de enige reden om die mogelijk te "vervangen" voor een UX1 dat het ruimte scheelt (die UX1 is veel kleiner en ik heb niet veel ruimte bij de PC om een giga pedaal neer te planten). Ook nog eens een behoorlijke klus elke keer, want ik zal de POD ook steeds weer moeten ontkoppelen en opruimen. Ook geen groot probleem, daar POD Farm dus bij de UX1 zit, en dan handel je de amps en effecten dus af op de PC ipv op de POD.

Maar als ik het goed inschat dan zou het dus moeten kunnen met de POD HD 500, maar kan ik die ook zonder problemen vervangen voor een UX1 met POD Farm. Stel ik dat nou correct, er even van uitgaand dat de HD 500 als interface kan dienen? POD HD 500 = UX 1 + POD Farm?

LesPas89
3 juni 2014, 14:28
Heel grofweg zou je het zo kunnen stellen, ja.

Je kan het natuurlijk vrij snel testen.
1. Sluit je HD 500 aan op je PC
2. Download -mocht dit nodig zijn- geschikte drivers,
3. Open een DAW (volgens mij heeft Reaper een soort trail periode, weet ik niet zeker).
4. Maak een audio track aan (in Reaper doe je dit door simpelweg dubbel te klikken).
5. Zorg dat de DAW als 'input' jouw HD 500 neemt.
6. Arm de audio track (vaak een rood 'record') knopje.
7. Monitor het signaal (dit is niet bij iedere DAW nodig, bij Reaper wel geloof ik)
8. Luister of je een goed geluid hebt. Komt de HD 500 goed over? Luister vooral ook of je een vertraging merkt.

Dit lijkt wat ingewikkeld, maar dit is echt zo gebeurt.

Overigens, en dit is niet geheel onbelangrijk, mocht je toch een interface kopen, dan raad ik j de UX1 echt af. Ik heb deze, en als het goed is komt vandaag mijn nieuwe interface binnen (Focusrite 2i2). Op de UX1 zit geen gain-regelaar voor je instrumentsignaal. Dit is een groot nadeel, aangezien Line 6 het signaal zo kalibreren dat het een vrij zwak signaal wordt. Hierdoor kun je nooit het maximale uit je gitaarprocessors halen (Pod Farm, Guitar Rig). Ik ben hier pas recent achter gekomen, en heb er ook een topic over gestart op dit forum.

Het kan ook geen kwaad om dit even door te lezen (dit is niet mijn topic, voor de duidelijkheid ;)):
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?122996-Topic-voor-mensen-die-een-interface-willen-kopen!

mtk1984
3 juni 2014, 14:39
Ik heb even gekeken naar de UX1, maar wat doen de twee knobs bovenop dan precies? Er staat Mic Gain en Output bij. Zijn dat niet de knoppen die het signaal wellicht kunnen versterken?

http://media.soundonsound.com/sos/apr07/images/play1aUX1_l.jpg

LesPas89
3 juni 2014, 14:42
'Mic Gain' regelt de sterkte van het inkomende microfoon signaal. Het zou vrij logisch zijn als je zo'n regelaar ook voor je instrument hebt. Dat heeft de Line 6 UX1 niet. Hierdoor is je inkomende gitaarsignaal een soort 'fixed value' (droog signaal piekt tussen de -22db en -15db). De Focusrite Scarlett 2i2, die ik nu heb gekocht, is ongeveer even duur, en heeft wèl gain-regelaars voor de instrumentingangen.

http://c1334.r34.cf3.rackcdn.com/1315906909-2i2-overview-1.jpg

'Output' is niets meer dan een volumeregelaar voor het uitkomende signaal.

mtk1984
3 juni 2014, 14:50
Maf zeg van Line 6 dat het signaal dan zo zwak wordt. Heel vreemde zet. Zonde ook, want ik zou graag een Line 6 apparaat kopen omdat daar dus POD Farm bij zit. Die plug-in wil ik heel graag hebben voor mijn DAW. Is er geen alternatief van Line 6 dat wel de gain kan regelen of gewoon een voldoende niveau gitaarsignaal behaalt?

Overigens heb ik net dit plaatje gevonden op de site van iemand die ik volg:

http://www.mediamere.com/typo3temp/pics/857d49e8c3.jpg

Ik zie nu dat die de UX1 niet gebruikt om het signaal mee door te zetten, daarvoor gebruikt hij de mixer, maar dat de UX1 alleen gebruikt wordt om POD Farm mee te authenticaten... Omslachtig zeg, maar dan is de mixer dus het apparaat dat het signaal doorzet. Is dit een constructie die werkbaar is? Of gewoon ronduit vreemd?

LesPas89
3 juni 2014, 15:05
Ik begrijp de rol van de UX1 in die constructie ook niet zo goed. Puur en alleen voor Pod Farm lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, vooral omdat Guitar Rig en Amplitube populairdere gitaarprocessors zijn. Ikzelf heb Pod Farm nauwelijks gebruikt. Je zou het eens kunnen vragen aan die persoon die je volgt.

Volgens mij heeft Line 6 geen interfaces waarbij de gain van de instrumentensignalen geregeld kan worden. Ik begrijp daar helemaal niets van. Er moet natuurlijk een reden zijn waarom ze dat niet doen, maar die is mij nog niet duidelijk. Als je gaat Googelen kom je vaak het antwoord tegen dat je het 'input level' in je gitaarprocessor (Pod Farm bijvoorbeeld) kan verhogen, maar dit is in mijn beleving heel wat anders.

mtk1984
3 juni 2014, 15:16
Even contact gezocht met hem. Dat is dus even afwachten. Op zijn site staat echter dat de UX1 wel degelijk alleen gebruikt wordt om POD Farm te authenticaten, maar daar begrijp ik dan dus helemaal niets van. Dan kun je beter POD Farm "los" aanschaffen lijkt me.

Maar hoe zit dat precies met Guitar Rig en Amplitube? Zijn dat gratis softwarepakketten? En welke daarvan is beter? POD is mij altijd goed bevallen, maar als er betere alternatieven zijn dan wil ik die best overwegen.

LesPas89
3 juni 2014, 15:50
Guitar Rig en Amplitube zijn niet gratis. Mijn ervaring met Guitar Rig (versie 5 op dit moment) zijn het best. Guitar Rig is een zeer uitgebreide gitaarprocessor. Bovendien komt Guitar Rig ook met diverse andere effecten die je kan gebruiken bij het bewerken van je audio, zoals compressors en EQ's.

Maar laten we eerlijk zijn; smaken verschillen. Als jij een beter gevoel hebt bij Pod Farm, dan moet je zeker Pod Farm gaan gebruiken. Pod Farm doet het trucje ook, immers.

mtk1984
5 juni 2014, 11:55
Niemand anders iets toe te voegen? Wat is bijvoorbeeld een goed programma om drums mee af te handelen? Of zijn er nog hele andere ideeën over mijn vragen?

LesPas89
5 juni 2014, 14:28
Toontrack heeft net EZDrummer 2 gereleased. EZDrummer 1 is na mijn weten een van de meest populaire drumsamplers. Deze hebben ze nu een dikke upgrade gegeven, met allerlei extra features.

Bekijk dit even, wellicht is dit wat je zoekt: https://www.youtube.com/watch?v=JnQN3cX4Csc

mtk1984
5 juni 2014, 14:45
Ziet er goed uit! Mag wel wat kosten, maar goed ik had ook niet anders verwacht dan dat dit soort stuff geld zou kosten.