PDA

View Full Version : Lastige Super Reverb (bias probleem)



cluseau
3 juni 2014, 11:26
Tijdje terug een SuperReverb geserviced met het verzoek om hem AB763 te maken. Het chassis was stevig gemod maar makkelijk terug te bouwen naar wens van de klant.

Amp eind februari afgeleverd maar na een paar maandjes draaien deed zich ineens het bekende bollewangenprobleem voor waarbij de eindbuizen rood aanliepen. Sja, wei make sgeinbaar ook vaute. Hier kwam de gebruiker achter omdat het naar verse croissants ging ruiken dus de buizen hadden het al behoorlijk zwaar gehad. De eindbuizen waren niet eerder vervangen omdat ze een frisse aanblik hadden en
goed presteerden.

Het succes van een operatie valt of staat met het constateren van het probleem. Nu deed de klacht zich een keer per maand voor wat succes op constateren of opwekken van de fout best wel klein maakt. Afgesproken werd om het hele bias circuit en de eindbuizen te vervangen omdat dit 99% kans van slagen geeft.

Dus.... chassis uitgebouwd en in de originele positie op de werkbank geplaatst. Nieuwsgierig als ik ben heb ik toch een poging ondernomen om de fout op te wekken dus aanzetten dat ding en kietelen. Zowaar na enig voorzichtig geklop ging hij over de rooie wat ook te horen was aan een toenemende hum. Gauw de meetpen op pin 5 van de buisvoet maar deze liet een mooie -49V zien, damn. Klopt ook wel want de fout was al weer verschwunden. Dit soort klachten is zo verdomt lastig, je bent blij dat het zich eerder dan de geplande drie weken voordoet en bij het minst geringste is het weer weg. Na een beetje aandringen kon ik hem toch weer in splagaat krijgen en kwam met voorzichtig meten bij de bias potmeter uit. -56V op de warme kant maar niets op de loper, merkwaardig maar toch was het zo. Deze pots zijn erg robust en verder regelde hij goed. Toch leek er maar een ding op te zitten en dat is vervangen. Na uitbouw kon ik het niet laten om hem open te maken en wat zien ik..... een klein fragmentje soldeer tussen de ring van de loper en de schroefdraad. Tadaaaaa probleem opgelost. Een nieuw setje 6L6 er in en afregelen, als een trein.

Vond het toch wel een bijzondere fout vandaar dit verhaaltje.

De plaatjes spreken voor zich.......

http://www.amps-unlimited.nl/temp/7518.jpg


http://www.amps-unlimited.nl/temp/7519.jpg

Plant
3 juni 2014, 12:33
Het succes van een operatie valt of staat met het constateren van het probleem. Nu deed de klacht zich een keer per maand voor wat succes op constateren of opwekken van de fout best wel klein maakt....

Breek me de bek niet open.

Ik herinner me een audio eindversterker waarvan de klacht was dat er af en toe kortstondig een snoeiharde giltoon uit de speaker kwam. Dat ding kon weken probleemloos werken en dan ineens heel kort 'IIIIIIIEP!!!'. Clippen tegen de voedingrails en zo de speaker op. En dan speelde die versterker weer gewoon probleemloos verder. De klant had inmiddels al een paar keer van schrik tegen het plafond gezeten dus die was het wel zat.

Zoeken zoeken zoeken, wat kan het nou toch zijn :???: Uiteindelijk bleek het een verborgen weerstandje te zijn dat wel erg dicht tegen het koelprofiel gemonteerd was. De lak was er aan een van de uiteinden een beetje af en kennelijk maakte dat uiteinde heel af en toe even voldoende kontakt om de eindtrap kortstondig in een oscillator te veranderen.

Gelukkig kon ik het probleem toen ik er achter kwam oproepen (man, die giltoon wil je echt niet horen) en dus echt met 100% zekerheid verhelpen. De klant was daar heel blij mee, want stel je voor dat er een kleine kans was gebleven dat het probleem na enige tijd toch ineens terug zou komen... met die gedachte zit je nooit meer echt ontspannen voor je speakers.

De man wilde ook per se die eindtrap blijven gebruiken. Het was een onderdeeel van een komplete, best wel dure set en nieuw werd het niet meer gemaakt. Enfin, eind goed al goed... :)

Agent_Smith
3 juni 2014, 13:51
Mooi verhaal Frans!

LRS
4 juni 2014, 11:33
... en een tevreden klant :-) de SR klinkt weer als een klok, bijkomstig voordeel van de nu flink gereduceerde warmte afgifte is dat ik m'n biertje weer op m'n amp kan zetten zonder dat dit leidt tot onacceptabele drink temperaturen ;-) Frans, bedankt!

cluseau
4 juni 2014, 11:39
Met plezier....



Proost