PDA

View Full Version : iets te dikke gitaarhals



JEANPIERRE
3 juni 2014, 10:06
Hallo vrienden
Ik zit met een ambetant probleem. Ik kocht enkele jaren geleden een akoestische gitaar van het merk K Yairi. Een super gitaar moet ik zeggen waarvoor ik 2100euro betaalde. Nu moet ik zeggen dat in de loop van de jaren mijn gitaarspel veranderde en dat ik erachter kwam dat de hals een tikkeltje te dik is. Wanneer ik mijn oude fender neem met een iets dunnere hals merk ik op dat ik op die gitaar meer comfort heb door de wat dunnere hals. Verkopen en een nieuwe aanschaffen is de gemakkelijkste oplossing maar dan verlies ik een bom geld en pffff........dat zie ik niet zitten. Omruilen, laten aanpassen? Ik weet het niet. Wat zouden jullie doen? Ik wacht op jullie verstandige reacties :-) Met muzikale groetjes!

fred dons
3 juni 2014, 10:17
je hals wat dunner laten maken ? ja het raakt de waarde maar je krijgt er een "betere" gitaar voor terug

synapse
3 juni 2014, 10:19
Ik weet niet of je zomaar wat van de hals kunt afschuren...
Ik weet wel dat als je dat doet en dat bevalt alsnog niet, dat dan de waardedaling nog veel groter is.
Een dure gitaar hebben en er niet op spelen omdat de hals je niet meer bevalt levert uiteindelijk een groter verlies op dan wanneer je hem met verlies verkoopt en er een wel prettig bespeelbare gitaar voor in de plaats koopt die je wel gebruikt.

Kortom: ik zou hem verkopen en er een prettiger spelende gitaar voor in de plaats kopen.
Als je dat tweede hands doet hoef je er trouwens helemaal niet op in te leveren als het om de kwaliteit gaat.

Plant
3 juni 2014, 11:12
Vergelijken met een elektrische gitaar (plank) zou ik niet op afgaan. Je schouder-arm-pols-houding is toch iets anders omdat bij zo'n platte gitaar de hals dichter tegen je lichaam zit.

Zo'n 'dure' gitaar laten customizen kan, maar die raak je nooit meer naar waarde kwijt. Als je niet van plan bent de gitaar ooit weg te doen is het niet relevant, maar om zomaar als experiment een gitaarhals aan te passen... straks ben je zelf toch niet tevreden en dan heb je dubbel pech.

Ik zou andere gitaren uitproberen en kijken of je er een vind die dezelfde kwaliteit heeft en qua halsdikte / -vorm beter voldoet aan jouw wens. Er is dan vast wel een goeie deal te maken met jouw huidige gitaar.

Rutger
3 juni 2014, 11:43
Ik sluit aan bij Plant: met een elektrische gitaar is het niet te vergelijken natuurlijk, niet alleen de hals maar het totale plaatje is anders. Als ik jou was zou ik eerst, voor ook maar iets te beslissen, eens een paar andere akoestische gitaren uitproberen en zodoende proberen te beoordelen of het echt aan de hals ligt.

Rizz
3 juni 2014, 12:51
Ik denk dat als het door een pro gedaan wordt en netjes weer afgewerkt wordt, niemand er wat van ziet. We hebben het over misschien 1 tot hooguit 2 mm eraf. Ik weet niet welke dikte hals er op welke gitaar zit en velen met mij, dus ik denk dat het met de waarde daling wel meevalt.

Er valt dus, wat mij betreft, voor beide kanten wat te zeggen.

-Martijn-
3 juni 2014, 13:40
Iedere hals is anders, als hij netjes een klein beetje aangepast wordt is er niemand die dat merkt als je hem ooit nog wilt verkopen.

JEANPIERRE
3 juni 2014, 13:45
Tot nu toe al

JEANPIERRE
3 juni 2014, 13:47
zeer tevreden met de reacties. Idd laten aanpassen door een pro. Dat lijkt me wel iets. Nu nog een pro vinden.

ErikH
4 juni 2014, 08:04
Je loopt wel een gering risico dat de halspen bloot komt te liggen als er ook maar een fractie te veel af gaat. Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe diep deze ligt, dus dat is altijd een gok lijkt me.

--=HANS=--
4 juni 2014, 10:11
De halspen raak je niet, die ligt net onder de toets.

JEANPIERRE
4 juni 2014, 10:15
Merci voor de raad. Omruilen met een dobro van dezelfde kwaliteit lijkt mij ook nog een mogelijkheid. Ik wou mij sowieso in de toekomst een dobro aanschaffen. En dan koop ik een nieuwe akoestische.

synapse
4 juni 2014, 11:14
is het dan niet gewoon GAS?

barno
4 juni 2014, 19:27
Gewoon halsje wat laten dunner maken, natuurlijk. waardevastheid is voor verzamelaars, niet voor muzikanten :)

al vind ik die vergelijking met een strat/tele hals ook wel wat raar. Da's een compleet ander instrument, toets breedte is zeer waarschijnlijk ook anders en die bepaalt meer het gevoel dan de halsdikte.

Pepe
4 juni 2014, 22:13
Ik ben dan veel meer genegen gewoon de gitaar in te ruilen voor iets wat nu beter bij je past. Als je nou heel heel erg aan een gitaar gehecht bent is modificeren een idee maar er is altijd een kans dat, ook al pakt het goed uit, je d'r geen klik meer mee hebt.

peter_heijnen
5 juni 2014, 10:20
Hals dunner maken, ik had er nooit eerder van gehoord en daarom lijkt het mij best eng. Maar als een pro zoals barno er zo makkelijk zijn zegen aan geeft kan het volgens mij niet heel risicovol zijn.

Behalve dan idd voor de verzamelaar/archivaris. ;)

jpdb
5 juni 2014, 19:23
Ik heb deze operatie al eens uitgevoerd met mijn Hillbilly ( Kiso Zusuki) Dreadnought, patient leeft nog en maakt het goed, speelt nu top!
betrof een hals met een vrij diepe "V" vorm die voor mij oncomfortabel was, vorm is nu "C' vorm en totaal slechts 2 mm dunner.
Alles handmatig gedaan, en met kleine stapjes ( was toch een spannend avontuur ).
meeste werk zat in het mooi glad afwerken van de mahonie hals.
Als je jouw gitaar een fijn instrument vindt en dit is het enigste probleem, dan zou ik het zeker overwegen.
Let wel!: hele kleine verschillen maken heel veel uit voor het gevoel van de hals, ik heb de oude snaren laten zitten zodat ik na iedere wijziging even kon voelen wat het effect was.( moesten toch nieuwe op, en een stofzuigbeurtje was ook niet overbodig....)
Zou je het laten doen bij een gerenomeerde gitaarbouwer, dan kan hij de hals zo vormen dat die de hals van je je fijnst spelende gitaar benadert.
Zal niet heel goedkoop zijn, denk ook aan afwerking. Dus kosten ook meenemen in overweging.

muziekschuur
5 juni 2014, 22:10
Dwing jezelf er meer op te spelen... Zet je snaren wat omhoog of pak wat zwaarder snaren en zweet, werk ploeg door die snaren heen. Soms moet je vrede stichten met je gitaar. Hem onderwerpen.... En dan ..... dan komt die klik...

barno
5 juni 2014, 22:14
Dwing jezelf er meer op te spelen... Zet je snaren wat omhoog of pak wat zwaarder snaren en zweet, werk ploeg door die snaren heen. Soms moet je vrede stichten met je gitaar. Hem onderwerpen.... En dan ..... dan komt die klik...

helemaal akkoord, ik heb al heel wat moeilijke gitaren getemd in mijn leven en je wordt daar een betere ruiter van. Excuus voor de meligheid, but true as hell

JEANPIERRE
6 juni 2014, 11:50
Dat is idd waar, ik heb ook al zo gedacht. Gewoon zwoegen, hard werken.....maar soms zegt mijn hoofd iets anders.