PDA

View Full Version : Nieuwe Pups voor Gibson Les Paul



Chroxy
2 juni 2014, 23:13
De titel zegt het al. Ik heb al jaren een '93 Gibson Les Paul Studio. Eentje met een rosewood toets. Al jaren speel ik met name op Fender (Telecasters & Jazzmasters), maar de LP is altijd gebleven voor de humbucker sound.

In de afgelopen jaren is de gitaar al aangepast naar mijn smaak; weg met de 300k(-ige) potmeters. De 490R naar de brug en een Lollar Imperial is de neck. De standaard 498t vond ik namelijk niks: teveel output & dun.

Maar het blijft allemaal net niet qua geluid, terwijl de gitaar akoestisch zo heerlijk klinkt. Ik vind de 490R in de brug te schel & dun en de Imperial in de neck veel te boomy.

Ik zoek een PAF(-achtige); low output volle sound op de brug en een romige sound in de neck. Wat zijn de go-to elementen? Bareknuckel? SD? Lollar?

Orpheo
3 juni 2014, 15:13
seth lover setje. Gegarandeerd succes. het boomy is dan absoluut eruit, en in de brug heb je een heel mooi, warm paf geluid met genoeg helderheid om door te prikken maar het wordt nooit scherp.

BKP: ik heb een enorme aversie tegen BKP die ik niet verder uit zal leggen, maar ik zal dus geen suggesties daarover doen.

als je echt wat goeds wilt, ECHT goed? http://www.tonefordays.com/

en nog betaalbaar ook. Jon weet wat ie doet. Beste pickups die ik heb (en ik heb 48 elektrieke gitaren dus je snapt dat ik nogal wat pups moet hebben :D )

Chroxy
3 juni 2014, 20:47
Thanks Orpheo! Die Seth Lovers ga ik eens beluisteren. Ik lees links/rechts wel dat ze wat bright kunnen zijn. Klopt dat?

En wat vind je zo goed aan de ToneForDays pups? Welke zijn aanraders? :)

Orpheo
4 juni 2014, 01:40
Neuh. Helder maar niet scherp of bijtend.

Jon kan pups op maat maken. Geen set is zo gevoelig en responsief. Behalve mijn eigen ontwerpen... hij heeft n paar ontwerpen van mij gemaakt, met succes moet ik zeggen.

E-J
4 juni 2014, 22:57
Er zijn tegenwoordig zó veel goede pickup bouwers. Ik heb zelf BG PUF's, RS Fralins, Seymour Duncan Antiquity, Shed PAF Daddy, Sheptone Tribute gehoord maar er zijn nog zoveel meer, o.a. Leosounds, Lollar, OX4pickups, RD pickups, als je het echt duur wilt maken Amber, Throbak, Wizz...

Ik denk dat je aan geen enkele van bovengenoemde een buil zult vallen. Ga in ieder geval voor een pickup met niet al te veel output (hals +- 7.5k en brug 8-8,5k). Kijk welke merken er in je budget vallen, veel van bovengenoemde gaan bijvoorbeeld al over de 250 euro. Zelf heb ik nu Shed PAF Daddy pickups die uitstekend bevallen. Als ik opnieuw pickups moest bestellen zou ik waarschijnlijk voor een setje OX4pickups gaan, die worden op fora en door een aantal professionele gitaristen zeer hoog aangeschreven.

Pepe
5 juni 2014, 00:34
Ja, en de "cheapies" zoals de Dimarzio paf zijn ook niet beroerd hoor, tis allemaal vierkante millimeter werk. Ik geloof wel dat de Seth Lovers een van de weinige pafs zijn die niet gewaxed zijn en daarom wat honkeriger zijn dan de meeste.

De meeste pafs zijn, net zoals veel strat pickups, gewonden met een bepaalde sound voor ogen. Dit klinkt als Gibbons tijdens zijn eerste album, dit als Green door een twin, dit als Clapton door een JTM met een Rangemaster ervoor... Het zal wel, ik heb liever een wat neutraler geluid waar je ook een goeie jazz sound uit kan halen, die roar maak ik dan zelf wel.

telerocker
10 juni 2014, 01:51
Ik zal dan ff BKP in de strijd werpen: Mules. Erg mooie PAF 59-replica's.