PDA

View Full Version : compound radius



Elric
2 juni 2014, 20:23
Gewoon even benieuwd, maar wie heeft wanneer de compound radius uitgevonden? En werd het voor het eerst op gitaren toegepast of ook al op ander snaarinstrumenten?

En dan komen we meteen bij punt twee, deze is iets meer toepasbaar in het zelfbouw forum, maar is het veel werk om zelf zoiets te maken? Bij verschillende winkels kun je radius blokken kopen, maar die zijn maar een vaste radius. Is het mogelijk om zoiets te maken? Ik zou bijvoorbeeld best een 16-12" radius willen hebben, zonder dat ik met cnc machines aan de gang ga.

pueblo
2 juni 2014, 23:14
wie het heeft uitgevonden weet ik niet, maar bij violen, cello's, ... is er eigenlijk ook sprake van een compound radius (al is het wel geen perfecte cirkelboog), en als ik me niet vergis, zit dat op vedels ook.

Orpheo
2 juni 2014, 23:32
Ik weet niet wie het uitgevonden heeft. Ik weet wel dat het al op niet-gitaren al gebruikt werd en dat het pas sinds de 80ies (nadat Ken Warmoth er een slimme methode voor vond!) het grootschaliger toegepast wordt. Overigens, de radius wordt er meestal in geschaafd of geschuurd: niet via de CNC. Ik doe het zelf met de hand. Het kan goed hoor. Ik heb een heel simpele jig en als ik even m'n hoofd leeg wil maken (en dat gebeurt gelukkig vaak ;) ) ga ik met het handje de radius erin schuren.

Elric
3 juni 2014, 19:17
Hoe geleidelijk loopt de radius ongeveer af gezien vanaf de brug? Is het lineair of exponentieel?

RS-Rik
3 juni 2014, 19:25
Lineair hoogstwaarschijnlijk. Maar het maakt niet heel veel uit. Het is eigenlijk een uitsnede van een kegel ipv een cilinder.

Javaca
3 juni 2014, 20:38
Het hangt af van de stringspacing bij de brug ent opkam, die dicteert de verhouding.

Elric
3 juni 2014, 20:52
stel dat ik een Floyd Rose heb (met volgens mij een 12" brug en een 10" nut) en ik wil een 10-16" compound radius maken, is het dan mogelijk om met een 22 frets toets 3 2/3 fret per inch te doen. Dan kom je bij de nut precies uit op 10".

MjS
3 juni 2014, 23:38
Wat voor Floyd heb je? Gotoh is 14" nut & bridge, OFR 10" bij nut en 10 en 12" bij brug geloof ik (shim voor 10"). Maar Google zegt ook dat de toleranties van OFRs zuigen en dat ze in de praktijk platter zijn.

Elric
5 juni 2014, 20:06
Nog niks haha. Maar ik zat er over te denken om een ORF of een Schaller aan te schaffen.

MjS
5 juni 2014, 22:11
Ik hoor goede dingen over Gotoh en heb daar voor gekozen. Vind m erg fijn!

RS-Rik
6 juni 2014, 00:40
Het kán alleen maar lineair trouwens, want een snaar is recht. Als de compound exponentieel zou zijn zou de actie niet meer lineair oplopen. Okee, in de praktijk staat een hals een ietsiepietsie hol. Anyway, de (kwadratische) exponent zou ontzettend klein kunnen zijn.

Midnight thoughts.

teunallica
6 juni 2014, 00:46
Of misschien loopt het wel 'natuurlijk logaritmisch in de derdemachts wortel'... Zou zomaar mogelijk kunnen zijn

stijnkenens
6 juni 2014, 02:06
Met een 3 assige cnc kan dat perfect, denk ik.
Maar daar kan cocobolo wel wat meer over vertellen.


s.

Mattia
10 juli 2014, 13:22
Voordat gitaren fabriekswerk waren, was een compound radius vrij normaal. Zie je ook bij pre-war Martin gitaren. Gewoon met een schaaf/recht schuurblok de lijn van de snaar volgen, voila, compound radius.

Tabula Rasa
10 juli 2014, 13:45
Wat Mattia zegt! Handige tip: schroef op een plankje een toplocatie, met eventueel een topkam erachter met de juiste radius (fractie kleiner) klem die op de kop een stuk achter het einde van de toets. Snaren door de brug, zo ver mogelijk opspannen. Hoekprofiel van een cm of 40 beplakken met schuurlinnen en onder iedere snaar doorhalen. Je hebt nu in de lengte 6 taps lopende stroken, evenwijdig aan de snaren. Nu de rechte lijnen er Voorzichtig uitschuren.

Tabula Rasa
10 juli 2014, 13:46
Crap! Toplocatie moet topkam zijn. Kloten t9 functie