PDA

View Full Version : marshall 8008 impedantie onduidelijkheid.



nak
2 juni 2014, 16:26
Ben van plan om een marshall 8008 valvestate aan te schaffen, maar qua impedanties is het wat onduidelijk.
Volgens de manual http://www.drtube.com/schematics/marshall/8004-8008-hbk.pdf
kan men op CH B een cab aansluiten maar die mag niet lager zijn dan 4 ohm.
Da's duidelijk, maar of dit ook geldt voor CH A is niet helemaal duidelijk.

Volgens het schema zijn het twee onafhankelijke eindtrappen.
Vraag is; levert deze amp de 80w bij die 4 ohm?, (daar neig ik wel naar)
Maar kan dan op CH A ook 4 ohm?
De totale impedantie(maar misschien mag ik dat niet zo stellen, gezien twee onafhankelijke trappen) wordt dan twee ohm.
Ik kan me voorstellen dat de trappen het wel kunnen gezien de manual statement maar dat de voeding zit te puffen als een gek.

Als het wel kan dan zal ik mijn 2x12" cab moeten rewire-en, maar dan heb ik op elk kanaal 8 ohm.
Dat is wel safe maar dan heb ik maar c.a de helft van mijn vermogen ter beschikking, en dat is nou net jammer.
Zag nog wel een oude post dat het met een schakeling te bridgen is maar dat heeft wat voeten in aarde en daar ben ook wel benieuwd naar. (autoboosters volgens Cluseau)

tommus42
2 juni 2014, 16:40
Zijn twee eindtrappen met een gedeelde voeding denk ik. Minimaal 4 ohm per kant. Dat het vermogen gehalveerd wordt bij een 8 ohm belasting, is volgens mij niet zo.

HaroldA
2 juni 2014, 16:48
Dat het vermogen gehalveerd wordt bij een 8 ohm belasting, is volgens mij niet zo.

Kun je dat uitleggen? Ik bedoel, de Wet van Ohm zegt van wel, maar ook ik ben maar een elektro-amateur.

Heynis
2 juni 2014, 16:59
Als ik het me goed herinner schakelt die amp over op bridge mode als je maar één cab aansluit op de daarvoor bedoelde uitgang. Voor de eindtrappen verandert de impedantie die ze dan 'zien', dus moet je daar rekening mee houden met het aansluiten van een cab.

Het zou in de manual moeten staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
2 juni 2014, 16:59
Gewoon per kanaal 80W @ 4Ω Als je per kanaal één 8Ω speaker aansluit, halveert theoretisch het uitgangsvermogen naar 2x 40W i.p.v. 2x 80W. De stroom halveert per kanaal, de spanning over de speakers blijft gelijk, het vermogen per kanaal halveert.

Die 'link' funktie betreft alleen de ingangen. Als je een mono bron hebt, kun je dat signaal naar beide ingangen sturen. Het is geen bruggen naar 2Ω o.i.d. Je sluit nog steeds 2 speakers aan die ieder minimaal 4Ω zijn.

nak
2 juni 2014, 17:52
Is met een fase inverter op één van de ingangen en de speaker tussen de + van beide outputs een optie om 80w te halen bij 8 ohm load? oftewel brigde de 2 amp trappen.

Plant
2 juni 2014, 19:36
In theorie kan dit zo. Je krijgt dan 1x 160W @ 8Ω.

nak
2 juni 2014, 22:13
160w? geen 80watt dan?
ding is normaal 2x80w bij 4 ohm belasting.

cluseau
2 juni 2014, 22:25
160w? geen 80watt dan?
ding is normaal 2x80w bij 4 ohm belasting.


en 2x80 is........

Plant
2 juni 2014, 22:27
:D 160W.

Bij bruggen over dezelfde impedantie (4Ω) zouden zowel spanning als stroom verdubbelen. Het vermogen zou verviervoudigen (dus 320W @ 4Ω). Dit is puur theoretisch, want zowel eindtrappen als voeding kunnen dit niet waarmaken. Maar als je i.p.v. een 4Ω speaker een 8Ω speaker aansluit, halveer je de stroom weer en verdubbelt alleen de spanning en dus het vermogen.

Plant
2 juni 2014, 22:27
en 2x80 is........

O, nou zeg ik het voor...:hide:

cluseau
2 juni 2014, 22:29
O, nou zeg ik het voor...:hide:

Geefnie, het was er toch wel van gekomen. :)

nak
2 juni 2014, 23:02
Yep, snap het.
ben nu wat aan het surfen naar een fase splitter/inverter, maar dat valt niet mee.
Zijn niet te vinden die krengen, wordt zelfbouw denk ik.
Of wellicht iets met een DI, mono in/gebalanceerd uit, is toch ook in tegenfase met elkaar, toch?

Plant
2 juni 2014, 23:21
Yep, snap het.
ben nu wat aan het surfen naar een fase splitter/inverter, maar dat valt niet mee.
Zijn niet te vinden die krengen, wordt zelfbouw denk ik.
Of wellicht iets met een DI, mono in/gebalanceerd uit, is toch ook in tegenfase met elkaar, toch?

Wat ben je nu van plan dan? Je hebt een cab met 2x 8Ω.


Als het wel kan dan zal ik mijn 2x12" cab moeten rewire-en, maar dan heb ik op elk kanaal 8 ohm.
Dat is wel safe maar dan heb ik maar c.a de helft van mijn vermogen ter beschikking, en dat is nou net jammer.(autoboosters volgens Cluseau)

En nu? Je gaat er nu maar 8Ω speaker van aansluiten en daar 160W in dissiperen? Parallel zetten ga je niet doen want dan heb je 4Ω en blaas je de versterker op.

Je kunt de ingangen linken, op ieder kanaal 8Ω aansluiten zodat je per speaker 40W hebt. In totaal heb je dan alsnog 80W over je hele cab.

nak
3 juni 2014, 07:09
Wat ben je nu van plan dan? Je hebt een cab met 2x 8Ω.

Sorry dat het wat onduidelijk over kwam.
Maar ik een cab met twee speakers van 16Ω cab die parallel staan en dus 8Ω vormt.
Zou ik de cab rewire-en komt op elk kanaal een speaker van 16Ω, en houd ik 40w totaal over, ben bang dat dit te weinig is.
Daarom was ik wel benieuwd naar een fase inverter, zodat de amp gebridged kan worden.
Ander mogelijkheid is andere speakers in m'n cab, 8Ω versie.
Kost me wel weer extra maar is de minst moeilijke weg.

nak
13 juni 2014, 09:32
Zou toch graag eens een fase splitter willen proberen, heb genoeg onderdelen die hier werkeloos liggen weg te roesten.
Kwam onderstaand schema tegen en hoop dat dit wat kan zijn.
Alleen snap ik nog niet zo wat U1a doet.
http://sound.westhost.com/p87-f3.gif

Plant
13 juni 2014, 11:37
(inverterende) ingangsbuffer.

edit: Nee, niet echt een signaalbuffer, het signaal gaat ook rechtstreeks naar de andere opamps. Maar hij inverteert het signaal wel (versterking = -1x).

nak
13 juni 2014, 12:28
Zal het van het weekend ff op een breadboardje zetten.
De toonfiets erop en de scoop weer afstoffen, 's kijken hoe het doet.
Werd ook wel eens tijd dat ik weer eens wat ga 'prutsen' met elektronica.

cluseau
13 juni 2014, 13:56
Heb je wel een dubbelstraal scoop anders is het faseverschil lastig te zien. Of je moet een aparte sync ingang hebben dan gaat het met een enkelstraals ook wel.

nak
13 juni 2014, 15:47
yep, heb gelukkig een dubbelkanaals scoop.
Enige punt waar ik mee zit is die schakelaar circuit SW2a en SW2b
http://www.drtube.com/schematics/marshall/8008.pdf
Want ik zal de speaker tussen de + van de ene en de + van de andere ampcircuit zetten.
Alhoewel je amper van + en - kan spreken.

guitarnijboer
14 juni 2014, 14:34
Misschien goed om te weten dat het uitgangsvermogen van een transistor versterker natuurlijk niet halveert bij het aansluiten van een load met dubbele impedantie! Juist: de versterker kan niet het max vermogen leveren. Onjuist: de spanning op de speaker uitgang neemt wel degelijk toe als de aangesloten belasting op de uitgang (en dus de belasting van de voeding) lager wordt. Het aansluiten van een speaker met dubbele impedantie betekent dus niet een halvering van het vermogen...

Plant
14 juni 2014, 18:30
Daarom gebruikte ik ook de term 'theoretisch'. De voedingsspanning zal iets minder inkakken bij vollast, dus is bij de dubbele impedantie iets meer uitsturing mogelijk. In de praktijk zal het ietsje meer dan de helft van het vermogen zijn ja, maar reken je niet rijk. Zet het maar eens even om in dB en het gaat helemaal nergens over.

guitarnijboer
15 juni 2014, 00:25
Ik weet niet wat jij 'ietsje' vind, maar de raad in je onderschrift opvolgen zou in dit geval wel eens tot een verrassing kunnen leiden...

nak
16 juni 2014, 12:36
Aangezien ik meer in het digitale zit dan analoog schiet m'n kennis op het analoge gebied nog wel eens te kort.
Is er misschien iemand die mij het onderstaand schema in grote lijnen kan verduidelijken.
Vermoed dat het klasse A/B is maar kan ook B zijn.
http://www.drtube.com/schematics/marshall/8008.pdf

cluseau
16 juni 2014, 13:36
Net als bij een buizenbak ligt dat maar net aan de instelling.Voor zover ik weet is dit A/B. meet maar eens de ruststroom. Ergens tussen de 50mA en 200mA is waarschijnlijk A/B. Een klasse A zul je nauwelijks beet kunnen pakken en heeft ook een veel zwaarder koel lichaam nodig omdat hij continu op max vermogen draait.

Plant
16 juni 2014, 13:44
Transistoren TR5 en TR13 vormen samen met de weerstandjes eraan de (vaste) rustroominstelling. Tegen thermisch driften van de ruststroom zullen deze torren thermisch gekoppeld zitten tussen de eindtorren tegen de koelplaat. Klasse AB dus. Echt klasse B (ruststroom 0 en crossover vervorming) wordt bij mijn weten in professionele apparatuur nooit toegepast.

nak
16 juni 2014, 14:33
ff ander vraagje: Eindbuizen zijn gematched,
geldt dit ook voor eindtorren?

Weet iemand nog een goed boek hierover, wil de theorie erachter ook een goed doorgronden.

cluseau
16 juni 2014, 15:56
Dat geldt nog meer voor torren.

cluseau
16 juni 2014, 16:03
Transistoren TR5 en TR13 vormen samen met de weerstandjes eraan de (vaste) rustroominstelling. Tegen thermisch driften van de ruststroom zullen deze torren thermisch gekoppeld zitten tussen de eindtorren tegen de koelplaat. Klasse AB dus. Echt klasse B (ruststroom 0 en crossover vervorming) wordt bij mijn weten in professionele apparatuur nooit toegepast.

De vaste instelling wil niets zeggen over welke klasse is toegepast. Ook een A klasse versterker kan een soortgelijke opzet hebben.

Klasse C vind je soms in goedkope portable radio's om de batterijen te sparen.

Plant
16 juni 2014, 16:41
Je hebt gelijk. Ik antwoordde op de vraag of het klasse AB of B was. Vandaar AB, klasse A liet ik buiten beschouwing. Klasse C associeer ik overigens met HF, niet met audio toch?

cluseau
16 juni 2014, 17:00
Je hebt gelijk. Ik antwoordde op de vraag of het klasse AB of B was. Vandaar AB, klasse A liet ik buiten beschouwing. Klasse C associeer ik overigens met HF, niet met audio toch?

Daar maak ik dan weer een fout, klasse a/b wordt ook wel klasse c genoemd. Klasse b is de eindtrap met veel crossover welke heel zuinig staat ingesteld. Waar in het schema TR5 zit heeft deze heeft dan een verbinding, maw de basis van de eindtorren zitten aan elkaar geknoopt. Klasse A is max ruststroom.

master99
21 juni 2014, 17:54
... klasse a/b wordt ook wel klasse c genoemd....
Nee hoor, da's heel wat anders. Een klasse C instelling komt voor bij zuinige enkelzijdige RF zoals eerder werd gemeld en is zeker niet gelijk een A/B instelling.

cluseau
21 juni 2014, 18:44
Nee hoor, da's heel wat anders. Een klasse C instelling komt voor bij zuinige enkelzijdige RF zoals eerder werd gemeld en is zeker niet gelijk een A/B instelling.

Daar heb je een punt en er zit ook een typo va mij in. Het zou moeten zijn dat klasse c een variant is op b en niet op a/b. Klasse c is ook zeker niet alleen gebruikt voor hf techniek maar is op vele plaatsen inzetbaar. Ik denk bv aan een schakelende voeding of een lijn eindtrap van een ouderwetse tv (zie ik met 15625Hz niet als hf). Ook frequentie verdubbelaars werken vaak met klasse c. Om het dan helemaal te omschrijven is klasse a werkzaam gedurende de hele sinus. Klasse b werkt alleen in de positieve of juist negatieve helft met als nadeel crossover vervorming op het overnamepunt. Klasse c staat ver onder het instelpunt ingesteld waardoor deze pas in geleiding gaat bij een aanzienlijk signaal. Je hebt dus eigenlijk een pulsversterker waarbij alleen de top van het signaal wordt versterkt. De oorspronkelijke sinus zou je dan weer kunnen reconstrueren met een afgestemde kring. Zo zou je de frequentie ook kunnen verdubbelen of verdrievoudigen. Toepassingen mag je zelf bedenken.