Inloggen

View Full Version : Trainwreck Liverpool (2x EL84) bouwverslag (eindelijk)



Tabula Rasa
2 juni 2014, 12:44
Ben er al een tijdje mee bezig zoals sommigen weten.... was helemaal vergeten de laatste tijd foto's te maken, maar ben driftig aan de gang gegaan. Ben nu op zo'n 75% van de bouw en zometeen komt waarschijnlijk het debuggen nog.

Als eerste heb je natuurlijk een deftig chassis nodig. Ik heb gekozen voor een Hammond 370FX PT en een Edcor OT, met twee JJ bekerelko's:

http://i61.tinypic.com/9hunoz.jpg

gutshots:

http://i57.tinypic.com/2qlbm1u.jpg

De standbyswitch is geen standbyswitch, maar een schakelaar tussen de 220v en 240v primaire aansluiting van de PT.

De buisjes:

http://i61.tinypic.com/iqel9g.jpg
Ik ben niet echt heel erg thuis in oude buisjes, dus ben af gegaan op wat ik op het internet vond en waar ik niet direct een twee hypotheek op hoefde af te sluiten en het zijn twee Brimar Rochester CV4004 en een Mullard geworden voor de preamp.

Voor de eindtrap heb ik twee Haltrons gevonden, en ik begreep dat dit altijd een gok is omdat ze overal vandaan zouden kunnen komen:

http://i60.tinypic.com/312w9w6.jpg

Om het geweld een klein beetje onder controle te houden heb ik het volgende kastje in elkaar geknutseld met een L-pad:

http://i60.tinypic.com/2ymeyyh.jpg

Wordt vervolgd........ (hopelijk met niet al te veel debug-vragen (vorige versterker was meteen raak)).

Pepe
2 juni 2014, 12:58
Zo Hendriks, goan oe een stukkie metal speulen? Heftige amp. Had die trafo niet groter gekund? :D
Ik dacht dat je met een Lightning in de weer was? (jaja, laat die woordgrappen maar aan mij over)

Tabula Rasa
2 juni 2014, 13:00
Zo Hendriks, goan oe een stukkie metal speulen? Heftige amp.
Ik dacht dat je met een Lightning in de weer was? (jaja, laat die woordgrappen maar aan mij over)

Ehhh Pepe, dat zijn geen grappen. Ben Hendriks niet.

Pepe
2 juni 2014, 13:01
Ohja...:D

de dementie slaat toe, nou al...


Fijne trafo. Dat wordt nog grappig sjouwen als dat met 1 hand gaat gebeuren.

Tabula Rasa
2 juni 2014, 13:04
Ohja...:D

de dementie slaat toe, nou al...

Trainwrecks vind ik persoonlijk nou niet echt metal ampjes. Moet meer aan bluesrock denken. Wat ik vooral prachtig vind is de scheur > crunch > clean, bijna zonder volumeverschil op de volumepot van je gitaar.

Pepe
2 juni 2014, 13:10
I know, ik denk niet dat de rectifier en PV 5150 gebruikers er mee uit de voeten kunnen, geen scoop en te subtiel. Meer Bonamassa en Trout, die hoek.

Ik heb het wel eens overwogen omdat ik een Alessandro amp wilde kopen maar uiteindelijk afhaakte door de hoge prijs maar hoogstens dat de Wreck met een Bloodhound is te vergelijken, Alessandro's zijn toch meer clean met een leadtone dan andersom.

Tabula Rasa
2 juni 2014, 13:26
Qua prijs valt de amp met deze trafo's wel mee. Ik heb niet de goedkoopste oplossing gekozen, maar ook weer net de duurste. Denk dat ik straks incl buizen op ongeveer 450 a 500 zit. Da's op zich nog wel te overzien.

Pepe
2 juni 2014, 13:30
De Alessandro's zijn me te prijzig, de Ceriatones zijn prima te doen... dit IS toch een Ceriatone? Of ben je zelf vanuit een schema aan het bouwen geslagen?

Tabula Rasa
2 juni 2014, 13:32
De Alessandro's zijn me te prijzig, de Ceriatones zijn prima te doen... dit IS toch een Ceriatone? Of ben je zelf vanuit een schema aan het bouwen geslagen?

Schema gepakt, onderdelen gezocht. Hammond PT, Edcor OT, losse zooi besteld en prutsen maar. Standaard schema met een paar kleine aanpassingen zodat ie op 2 eindpitten moet draaien ipv 4

Hendriks
2 juni 2014, 14:02
Zo Hendriks, goan oe een stukkie metal speulen? Heftige amp. Had die trafo niet groter gekund? :D
Ik dacht dat je met een Lightning in de weer was? (jaja, laat die woordgrappen maar aan mij over)

Het is maandag , het is U vergeven.

Rutger
2 juni 2014, 15:11
Ah fijn. k Heb ooit een Ceriatone Liverpool mogen bezitten maar vanwege geldnood heb ik daar toen afscheid van moeten nemen... Man wat een geweld, en een dynamiek zoals je die nog nooit ervaren hebt, een amp die je volledig met je vingers bedient. Als ik weer geld/gelegenheid heb bouw ik er net zo eentje, met 2 EL84's.

tommus42
2 juni 2014, 15:43
......Hammond PT, Edcor OT,......
Levert de Hammond de juiste spanning voor de Edcor?:cooler::)

Tabula Rasa
2 juni 2014, 16:00
Levert de Hammond de juiste spanning voor de Edcor?:cooler::)

Als het goed is wel. Aantal techneuten bij Ampgarage hebben ook al naar de combinatie gekeken. Mogelijk komt die B+1 een klein beetje hoog uit (had eerder al eens een beetje zitten rekenen wat het zou doen na gelijkrichten, maar het is voor mij even afwachten wat het doet onder belasting van de buizen), maar die B+ kan ik dan wel iets laten zakken, waardoor B2, 3, 4 en 5 ook wat zullen zaken (weerstanden van de voedingslijn zitten er nog niet in, en die soldeer ik eerst lekker losjes zodat ik er nog wat mee kan rommelen. Heb aangrenzende waardes aan die 9K1 en het een en ander in het 15K - 20K gebied om parallel in het juiste gebied uit te komen.

Eerst maar ff een langere 2A zekering halen. De houder is voor langere zekeringen en ik heb kleintjes besteld :dontgeti:

Tabula Rasa
5 juni 2014, 11:16
IIk Heb het schema helaas niet bij.de hand, op de ttelefoon. Kan iemand me vevertellen wat.de 50 pf condensator tussen de beide anodes van de fasedaaier doet? Hoe ccruciaal is de waarde? Moet een 50 pf zijn en ik heb wel eem 100 pf in huis.

cluseau
5 juni 2014, 11:36
IIk Heb het schema helaas niet bij.de hand, op de ttelefoon. Kan iemand me vevertellen wat.de 50 pf condensator tussen de beide anodes van de fasedaaier doet? Hoe ccruciaal is de waarde? Moet een 50 pf zijn en ik heb wel eem 100 pf in huis.


Stukje tegenkoppeling in het hoog, voorkomt een bijterig randje en oscilleer pogingen. 100pF doet het ook maar knijpt ietsje lager het hoog eraf.

De AC30 heeft een "cut" regelaar die exact hetzelfde doet maar dan regelbaar.

Tabula Rasa
5 juni 2014, 12:07
Duidelijk Frans. Dan begin ik gewoon ff met die 100.

Redmar
5 juni 2014, 12:28
Even een vraagje tussendoor, hoeveel kost het ongeveer om dit te maken? ben je duurder uit dan kant en klaar kopen?
en hoeveel invloed heb je op het geluid bij de bouw? En waar haal je de onderdelen vandaan? Ik vind dit echt reuze interessant en zal je zeker volgen!

Tabula Rasa
5 juni 2014, 13:13
Origineel TW kost ongeveer even veel als een auto. Mijne ongeveer 500.

kassie
5 juni 2014, 14:02
Die nieuwen zijn wel wat goedkoper, iets in de sfeer van 4000 geloof ik.

Maar je bouw ziet er tot dusverre erg mooi uit, mijn complimenten. Hoe heb je de faceplate gemaakt?

cluseau
5 juni 2014, 14:29
......kost ongeveer even veel als een auto. Mijne ongeveer 500.

Wow....zeker een vette amerikaan dan :cheerup:

nico verduin
5 juni 2014, 14:51
Even een vraagje tussendoor, hoeveel kost het ongeveer om dit te maken? ben je duurder uit dan kant en klaar kopen?
en hoeveel invloed heb je op het geluid bij de bouw? En waar haal je de onderdelen vandaan? Ik vind dit echt reuze interessant en zal je zeker volgen!Met tegenwoordige versterkers zal je vrijwel altijd duurder uit zijn bij zelfbouw dan bij kopen. Echter dan heb je wel de vrije keuze of je voor kwaliteit en componenten keuze gaat. Ga je voor het allergoedkoopste van het allergoedkoopste uit... dan ben je mogelijk nog ietsje goedkoper uit tov kant en klaar. Maar dan heb je ook wat :) (weet niet wat maar dan heb je wel waar voor je geld gekregen :))
Voor wat betreft de invloed van het geluid.... Alle invloed!! immers jij kiest de comonenten!! jij kiest/maakt de kast met eigen hout keuze.... jij kiest de speakers... jij kiest de buizen NOS of Nieuw.... En middels zit je vermoedelijk al ver boven de aanschaf van nieuw....
Of je gaat voor volledige vintage style/feel/sound etc en je hebt er wat voor over... Dan ga je in de papieren lopen

Tabula Rasa
5 juni 2014, 16:02
Kassie, ik heb gewoon een stukje grenen geschaafd tot de juiste dikte.
Verder is het wat Nico zegt. TW is een simpel ampje. Een fabrikant kan het voor 200 aanbieden met matige onderdelen. Ik heb niet voor het duurste van het duurste gekozen maar ben gewoon van goede kwaliteit trafo's uitgegaan en heb verder wat beter naar de rest gekeken. Dan kan je voor 500 een hele leuke top hebben.

muziekschuur
5 juni 2014, 16:23
Gevonden:

Chrysler Le Baron: 450 euro.... Lachu....

http://www.autotrack.nl/tweedehands/chrysler/le-baron/11158524

kassie
5 juni 2014, 16:41
Kassie, ik heb gewoon een stukje grenen geschaafd tot de juiste dikte.


Hoe heb je de gaten er fatsoenlijk in gekregen? Ik heb namelijk ook 2 faceplates geschaafd totdat ik met boren begon en de boel is gaan splijten. Uiteindelijk toen maar voor een metalen plate gegaan.

Tabula Rasa
5 juni 2014, 16:52
Drempel met graveerpen en dan zo de boel uitbaggeren.

Tabula Rasa
6 juni 2014, 13:47
Crap!

Ik kom er net achter dat ik helemaal geen 9K1 2w weerstanden in huis heb. Dacht dat ik ze had, niet dus!

Ik zie ze ook nergens op het internet in die waarde. Weet iemand een adresje voor 4 stuks.

Verder loopt ik nog te tobben met die varistor op de powerschakelaar. De USA versie van de versterker heeft zo'n 150V/50A geval. KLopt het dat ik dan minimaal een 300V/25A moet hebben? En zo ja, waar haal ik die vandaan dan? Ik zie bij o.a. mouser echt de bomen door het bos niet meer.

EDIT: 50A zal 50A moeten blijven lijkt me. Toch? Europese aansluiting op de Trafo.

cluseau
6 juni 2014, 14:29
Kijk ff bij dickbest, voor 9k1 neem je gewoon 10k.

Ntc kun je ook bij dickbest vinden. Ben ff niet thuis anders gaf ik je een partnummer.

kassie
6 juni 2014, 14:37
Ik zou 9k doen voor naar de PI, en idd 10k voor v2 en v1.

Tabula Rasa
6 juni 2014, 14:54
Frans, zoiets?

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=14027

kassie, 10K heb ik, 9K1 niet, maar die vind ik helaas bij Dick Best niet, ook geen 9K in 2 watt. Ik heb wel 2 watt 18K in huis, dus dat wordt dan maar paralel zetten denk ik.

cluseau
6 juni 2014, 16:22
Ben het ff kwijt want ik heb er geen schema bij maar.....

Als ik het goed begrijp gaat het om een varistor. Die heeft een heel andere functie dan een ntc. Ik kwam daarmee omdat je zei dat hij aan de netschakelaar zat en de inrush current moest begrenzen en dat kun je bv doen met een ntc. Deze begint met een hogere weerstand (lage inschakelstroom) en wordt dan snel warm waardoor de weerstand na bepaalde tijd te verwaarlozen is. Een varistor op de schakelaar kan alleen maar bedoeld zijn als overspannings beveiliging. Beetje zinloos naar mijn idee omdat zowat geen een gitaaramp dat heeft. Dit ding gaat dan pas werken als je per ongeluk op 380 wordt gezet.

cluseau
6 juni 2014, 16:30
En...als je logisch beredeneerd zou de varistor dus ook een goede beveiliging kunnen zijn voor de OT als een of andere kluns zijn boeren hoeven om je speakerkabel klemt waardoor je zonder load staat te pingelen. Een 1000v type over de anodespoel zou niet misstaan als je blootstaat aan dit risico.

Tabula Rasa
6 juni 2014, 16:50
Oké, duidelijk. Meneer Ken Fisher deed wel meeer vreemde en onlogische dingen. Fan laat ik die lekker weg. In het schema was het in ieder geval een MOV135 ofzo. Thanx.

Hendriks
26 juli 2014, 11:38
Is hij af TR? Ben wel benieuwd ,ik zit erover te denken om ook een Trainwreck te bouwen.

guitaraddict
27 juli 2014, 13:20
Haalt een varistor ook geen kortstondige piekspanningen uit de netspanning?

Dat heb ik altijd gedacht. Ik weet dat Mesa Boogie ze gebruikt(e).

Pepe
27 juli 2014, 14:09
Is hij af TR? Ben wel benieuwd ,ik zit erover te denken om ook een Trainwreck te bouwen.

Niks dement, ik ben gewoon te snel voor het forum :D


Zo Hendriks, goan oe een stukkie metal speulen? Heftige amp. Had die trafo niet groter gekund? :D
Ik dacht dat je met een Lightning in de weer was? (jaja, laat die woordgrappen maar aan mij over)

Hendriks
27 juli 2014, 14:47
Niks dement, ik ben gewoon te snel voor het forum :D
:) , we worden ouder Pepe. Onbewust zijn we misschien al aan het dementeren.

Tabula Rasa
30 juli 2014, 22:25
Nee, nog niet af. Ff vakantie met decorbouw en de kleine. Hoop volgende week de boel weer op te pakken. Heb er ook weken over gedaan om 32mm 2a zekeringen in huis te krijgen. Heb ze gisteren eindelijk opgehaald bij Dil Electronics.

Tabula Rasa
4 februari 2016, 06:23
Het gaat eindelijk gebeuren. Niet door mij maar door een andere forumlid. Hij gaat de laatste bedrading doen en de checks, ik krijg zijn gitaar met een drievoudige nekbreuk mee om aan te pakken....

Heb mijn trots maar even aan de kant geschoven. Door gebrek aan kennis kost het me iedere keer te veel tijd om op te starten.

Hendriks
4 februari 2016, 14:39
Het gaat eindelijk gebeuren. Niet door mij maar door een andere forumlid. Hij gaat de laatste bedrading doen en de checks, ik krijg zijn gitaar met een drievoudige nekbreuk mee om aan te pakken....

Heb mijn trots maar even aan de kant geschoven. Door gebrek aan kennis kost het me iedere keer te veel tijd om op te starten.
Dat is goed nieuws .

Tabula Rasa
4 februari 2016, 16:05
Dat is goed nieuws .
Yep, met een werkende vrouw, een zoontje van 6 jaar en een zoontje van 7 maanden kom ik er gewoonweg niet aan toe. Zou wel lekket zijn als ie af is, dan heb ik 1 versterker voor clean en eentje voor een randje totaan een behoorlijke scheur. Ben wel bang dat ie voor thuisgebruik behoorlijk overkill is. Misschien maar een goeie powersoak zoeken...

Tabula Rasa
3 maart 2016, 20:23
Zojuist mijn trainwreck bij Frits opgehaald. Tering Jantje, want werkt die vent strak. Het.lijkt wel.alsof je naar zo'n metro plattegrond kijkt van een grote stad. Alles kaarsrecht en super strak.

Morgen, als alle buren naar het werk zijn maar eens flink aan de tand voelen.

Mitch
3 maart 2016, 22:06
Alvast van harte :)
Indien nodig, ik heb nog een Weber Mini Mass die ik momenteel weinig nodig heb. Werkt prima.

Tabula Rasa
4 maart 2016, 03:51
Thanx en cool! Misschien dat ik wel een keertje een paar dagen wil lenen. Het ontwerp gaat knetterhard en ikbhad al gelezen dat ie slecht werkt met alle vormen van master volume maar beter werkt met loadboxes.

Dutch66
4 maart 2016, 09:52
En misschien een paar plaatjes van de 'underground' ?

Tabula Rasa
4 maart 2016, 10:06
Komt zo meteen als ik weer thuis ben.

fredjuh
6 maart 2016, 21:20
Thanx en cool! Misschien dat ik wel een keertje een paar dagen wil lenen. Het ontwerp gaat knetterhard en ikbhad al gelezen dat ie slecht werkt met alle vormen van master volume maar beter werkt met loadboxes.

Variabele spanning op de eindtrap zetten. Werkt makkelijk en goed op dit soort versterkers. Elke EL84 versterker die ik tot nu toe heb gebouwd daarmee (3x) behoudt perfect karakter op slaapkamervolume.

Wat je doet is de headroom van de eindtrap kleiner maken zodat ie eerder over z'n gier gaat. Het overdrivekarakter blijft nagenoeg hetzelfde omdat je je sound nog steeds uit de(zelfde) eindtrap haalt.

Een soort variac dus.

Komende week de vierde onder het mes en binnenkort een paartje EL34 met vaste bias proberen. (bias tracking)

Tabula Rasa
7 maart 2016, 05:29
Dat principe ken ik wel van mijn champ-achtige die aftakkingen op de secundaire kant van de pt heeft. Alleen verlaagt die ook de B+ op de preampbuizen. Ik ga het eerst eens met een powersoak of airbrake proberen. Ik heb een L-pad in een doosje en dat werkt redelijk, maar wanneer je het volume echt drastisch naar beneden brengt is het niet ideaal

fredjuh
7 maart 2016, 14:24
Ik heb een L-pad in een doosje en dat werkt redelijk, maar wanneer je het volume echt drastisch naar beneden brengt is het niet ideaal

Klopt, dat komt omdat een L-pad de uitgangsimpedantie verlaagt. Dan gaat je speaker levenloos klinken omdat je hem vanuit een lage impedantie aanstuurt in plaats van een hoge. Je verliest hoge tonen. Een gitaarversterker heeft normaliter een hoge uitgangsimpedantie waardoor de bas en het hoog in een speaker benadrukt wordt. Daarnaast is er een subtiel effect waardoor de speaker simpelweg beter klinkt.

In theorie zou je een L-pad kunnen ontwerpen voor hoge uitgangsimpedantie i.p.v. lage, maar ik geloof dat zoiets een power soak heet. :D

Tabula Rasa
7 maart 2016, 16:03
Huh? Die l-pad zorgt er toch voor dat mijn versterker 8 ohm blijft zien, maar dat er een bepaald deel afgefikt wordt in de vorm van warmte?

fredjuh
7 maart 2016, 18:20
Klopt helemaal, maar je speaker gaat een lagere impedantie zien. Dus bij drastisch afknijpen wordt je speaker niet meer hoogohmig aangestuurd maar laagohmig. Dat komt omdat je L-pad de aansluitingen van je speaker bijna gaat kortsluiten.

Een buizenversterker voor gitaar heeft een uitgangsimpedantie van zo'n 70 Ohm.

Tabula Rasa
7 maart 2016, 18:52
Duidelijke uitleg, thanx