Inloggen

View Full Version : Basgitaar voor, op of na de tel?



purplejohn
1 juni 2014, 17:09
Hayo,

Ik kan er nergens een echt antwoord op vinden, dus probeer ik het hier.
We hebben een discussie bij onze band over de strakheid van ons geluid en dan met name de bas. Volgens mij hoort een bas net vóór de tel te spelen om te stuwen, volgens anderen er juist op of er net na. En waar zit dan de gitaar? En tel je dan op de bassdrum of de hihat? Ik heb er nooit bij stilgestaan en speel zoveel mogelijk op de tel met mijn ritmegitaar, maar is er een andere insteek? Ik hoor heel graag hoe jullie hier tegenaan kijken.

showband
1 juni 2014, 17:57
Het hele concept "voor of na de tel" werkt voor de luisteraar alleen als er een duidelijke referentie is.
Dus als een groot gedeelte van de band met dezelfde opvatting bijvoorbeeld voor de tel speelt. Zal de band klinken als een strakke band "op de tel ."Met 1 of 2 partijen die na de tel komen. ;)

Voor de meeste band is de eerste test om allemaal op de tel te spelen. En dan op te nemen. Als je dan allemaal op dezelfde tel uitkomt is het pas zinvol om te kijken naar ervoor of erna spelen. En vooral wie dat dan zou moeten.

Normaliter is het dan wel handig om niet alleen debasgitaar in de tijd te verplaatsen. Maar ook het kickdrum-patroon.
En om te kijken of je alleen bepaalde accenten laat trekken / duwen. Of werkelijk hele partijen dat laat doen.

Bijvoorbeeld bij ska "hoort" de skankgitaar voor de tel te zitten. Maar Terwijl bijvoorbeeld de acoustische gitaren bij ballads weer erg ver achter de rest aan slepen kunnen. Daar hoor je als band gewoon een eigen keuze in te maken. En vooral niet te kiezen "omdat het nou eenmaal zo hoort".

Er zijn al genoeg eenvormige bands.... ;)

purplejohn
2 juni 2014, 08:43
Hm, ik had er een slagroomtaart op gezet omdat ik in de veronderstelling was dat er een standaardgegeven was. Die gaat dus m'n neus voorbij ;-) . Het ligt dus ook erg aan de stijl van het nummer begrijp ik. Duidelijk verhaal in ieder geval. Opnemen op de tel en van daaruit verdergaan is een goeie tip, thnx!

peter_heijnen
3 juni 2014, 14:08
Het gaat er om hoe het klinkt. Als jij er willens en wetens voor gaat zitten en de rest gaat uit zijn plaat is het goed.

Als je er echter al over moet gaan discussieren en er taarten op gaat inzetten, is het mogelijk toch niet zo helemaal te gek... ;)

Kwa timing is het essentieel hoe de bas is samenvalt/smelt met de kik. Allerbelangrijkste stelregel hierbij: luisteren en voelen! Opnemen is daarbij onmisbaar, tijdens het spelen zelf ben je wellicht met allerlei zaken bezig die je overzicht bemoeilijken.

Gijs Heijnen
19 juni 2014, 16:14
Als je strak wilt zijn moet alles locken. Dus alles op de tel. Je kunt het al proberen met je band door iedereen precies op de eerste tel een slag te laten maken. Als iemand ernaast ramt, dan hoor je dat. Raakt je echt allemaal alles tegelijk dan voel je gewoon dat het goed zit.

Als je stuwt lijkt mij het dat 1 instrument (bas of drums) qua timing net iets sneller (dus voor de tel) lijkt te spelen. Denk dat het ook heel erg een gevoelskwestie is.

peter_heijnen
19 juni 2014, 16:15
Als je strak wilt zijn moet alles locken.
Locken moet het zeker, maar dat betekent echt niet alles op de tel.

Rinze
19 juni 2014, 16:42
Maar het is weer wel belangrijk dat eventuele afwijkingen van de exacte tel wel consequent worden gespeeld. Anders heet het gewoon rommelig.

Pepe
19 juni 2014, 17:18
Dat stuwen gebeurt niet zozeer door een bas even voor een tel te zetten maar vooral door accenten op de tel. De hihat kan daar een grote impact in maken. Mijn ervaring.
Wat Peter zegt, ik heb graag de bas gelocked met de kick. De kick geeft het accent, de bas de toon van het accent. Als de twee uiteen gaan lopen worden dingen diffuus, of rommelig zo je wil.

Als drums en bas snor zitten kunnen andere instrumenten best er rommelig doorheen fietsen zolang je maar in het timeframe blijft wat die 2 neerzetten. Als je met je gitaar tegen die 2 in gaat pushen door voor de tel te spelen heeft dat geen enkele zin behalve dat het gejaagd gaat klinken.

Ik heb door ooit een hele column over geschreven. Als de band rommelig klinkt zak ik, als gitarist, naar achteren en dan lock ik mijn gitaar met de drums om de rol van bassist op dat vlak over te nemen.

barno
19 juni 2014, 17:30
n over geschreven. Als de band rommelig klinkt zak ik, als gitarist, naar achteren en dan lock ik mijn gitaar met de drums om de rol van bassist op dat vlak over te nemen.


En werkt dat? mijn ervaring is dat dat bijna niet is bij te sturen, ik bedoel als de bassist rommelt rond de beat

Pepe
19 juni 2014, 18:45
Ik weet het niet.. het is meer dat je in functionele mode schiet, alsof je een partijtje in een studio inspeelt om in ieder geval geen onderdeel te zijn van de chaos.

De chaos is soms gebrek aan concentratie maar meestal is het drank.

Gijs Heijnen
20 juni 2014, 14:35
Dat stuwen gebeurt niet zozeer door een bas even voor een tel te zetten maar vooral door accenten op de tel. De hihat kan daar een grote impact in maken. Mijn ervaring.
Wat Peter zegt, ik heb graag de bas gelocked met de kick. De kick geeft het accent, de bas de toon van het accent. Als de twee uiteen gaan lopen worden dingen diffuus, of rommelig zo je wil.

Als drums en bas snor zitten kunnen andere instrumenten best er rommelig doorheen fietsen zolang je maar in het timeframe blijft wat die 2 neerzetten. Als je met je gitaar tegen die 2 in gaat pushen door voor de tel te spelen heeft dat geen enkele zin behalve dat het gejaagd gaat klinken.

Ik heb door ooit een hele column over geschreven. Als de band rommelig klinkt zak ik, als gitarist, naar achteren en dan lock ik mijn gitaar met de drums om de rol van bassist op dat vlak over te nemen.

Denk dat je hier exact het punt hebt waar naar gevraagd wordt.

woldhek
20 juni 2014, 16:04
Kijk, dit is voor een beginnende gitarist (ikke) heerlijke info.
Ik kom nog niet in de buurt van jullie, maar laatst voor het eerst met een drumcomputer meegetokkelt en als je dat nog nooit gedaan hebt, valt dat toch nog tegen. Moet ook eerst geleerd worden en zal denk ik daarna automatisme worden.
Als luisteraar vind ik het mooist, als de kick (met flink hoog erin, alla metallica) en de bas op de tel spelen, dat maakt het lekker strak.
Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Pepe.
Trouwens ik had ook verwacht, dat er een vast gegeven zou zijn om strak te spelen, maar een leuke discussie zou zijn: wanneer is het strak en wanneer is het rommelig. Wat is de defenitie van rommelig. Zijn beginnende bands altijd rommelig en ouwe rotten in het vak altijd strak?.....

Pepe
20 juni 2014, 16:52
Er is geen strak omlijnde definitie. Rock'n roll mag wat losjes zijn maar iedereen hoort gelijk wanneer het wringt. Je hebt zoiets als On Time en In Time. Het eerste is metronoom strak, het tweede is band strak. Dwz, een drummer wiebert altijd wel wat, ze komen doorgaans bijvoorbeeld sneller uit een fill dan dat ze erin gaan en met veel samenspelen past de rest zich daarop aan. Maar jazz muzikanten die meer wisselende contacten hebben spelen meer metronoom strak, die hebben niet de tijd om zich aan elkaar aan te passen.

Harald
20 juni 2014, 19:14
Pak een drumtrack, of backing track, en speel mee. Probeer de groove te voelen, en dan te locken. Soms kan het heerlijk zijn om een simpel slagje te spelen, als het lukt om precies goed in het ritme te gaan hangen.

Lui of stuwend, hangt helemaal van het nummer en/of band af. Maar wat het meest verrast aan de openingspost is de discussie binnen een band. Als die op die manier nodig is lijkt het me wel heel sterk dat de afzonderlijke muzikanten allemaal in staat zijn om bewust voor, na of op de tel te gaan hangen. Dat is veel lastiger dan het lijkt. Meestal hebben muzikanten een voorkeur. En het valt niet mee om daar tegenin te gaan. De één zal in principe alles stuwend spelen, terwijl een ander juist lui timed.

Han S
20 juni 2014, 20:09
Interessant topic. Het hangt wel van de soort muziek af vind ik. Als je met de computer alles bovenop de tel schuift word je niet blij. Bij jazz is er sprake van een soort ongelijkheid waardoor het 'swingt' en bij blues werkt dat weer anders, net als bij soul.

Er mag wat mij betreft een gezonde spanning zijn tussen de drums en de rest, als het maar niet rommelig wordt. Het is moeilijk uit te leggen, maar soms voelt het gewoon prima en soms niet. Ik denk dat je moet beginnen met een echt goede drummer, is dat een rommelaar, dan komt het nooit meer goed.

Pepe
20 juni 2014, 20:39
Ik denk dat je moet beginnen met een echt goede drummer, is dat een rommelaar, dan komt het nooit meer goed.

Zeker ... of je moet Charlie Watts heten en je regelmatig de tel met de afterbeat moet verwisselen omdat iedereen de gitarist volgt. :D

Maar wat Harold zegt, mij lukt het niet om net voor of na een tel te spelen, het is al lastig genoeg om de tel telkens goed te raken. En wat de openingspost betreft, je telt noch op de snaar noch op de hihat, je telt gewoon op de tel die de drummer bepaalt, of ie daar nou een kick speelt, een snaar, hihat of helemaal niks is niet boeiend.

Han S
20 juni 2014, 20:48
Ik ben zelf drummer en studio eigenaar en ik speel moeiteloos op een click, maar ik heb ook heeel vaak meegemaakt dat bandleden zeiden: geef de drummer maar een click want hij is niet zo strak. En dan snap je er dus weinig van.

Harald speelt in een band met een echt goede drummer en dat klopt gewoon. Dat voel je meteen en dat kun je niet uitleggen. Een drumcomputer is superstrak, maar levenloos.

showband
21 juni 2014, 13:26
goed voorbeeld hoe een nummer strak klinkend kan stuwen zonder zich erg veel van de telling in de band aan te trekken.
de fills zitten bijvoorbeeld echt behoorlijk naast de rest om het zacht te zeggen.

http://www.youtube.com/watch?v=ERiTX9Pa23c

De police was ook een voorbeeld van een strak klinkende band die de telling alleen als referentie gebruikte.
"strak" is in de praktijk meer een aanduiding voor een geheel dat strak klint. De telling van de instrumenten onderling kan van alles mee gebeuren. Afrikaanse polyritmes zijn op dat gebied ook mooi om te beluisteren.

maar wat denk je bijvoorbeeld van deze best vage zooi die samen wel als een geheel een gezamenlijke groove neerzet?

http://www.youtube.com/watch?v=Z_ajuqdpL08

telling ten opzichte van elkaar is de sleutel in een band.

KC & the sunshineband was alles behalve strak, gary numan "are friends electric" is gewoon een waardeloos hihatpatroon. En toch hoort het bij de sound.

purplejohn
1 juli 2014, 12:44
Het maakt mij in ieder geval heel wat duidelijk. Wij werken (helaas) met een drumcomputer, dus als hij een goeie dag heeft is het meestal wel strak, maar gevoelloos. Toch uiteindelijk een combinatie van ritmegevoel en instrumentbeheersing. Maar we zijn inmiddels al weer een stuk verder. Grappig trouwens dat het steeds helemaal fout gaat als je er te veel bij na gaat denken.

obiwanjacobi
6 juli 2014, 07:52
Een drumcomputer hoeft niet gevoelloos te klinken, het gaat er om hoe je hem programmeert. Als je stukjes van je beat live inspeelt op pads bijvoorbeeld, klinkt het al een stuk natuurlijker. Als je daarnaast ook nog een drumcomputer hebt die wat toonvariaties kan produceren (zoals bijv. Nuance op een Roland R8) dan gaat het al snel best goed klinken... vind ik dan...

[2c]