PDA

View Full Version : limiten is nodig, denk ik.



guhlenn
31 mei 2014, 12:08
https://soundcloud.com/pancakeland/the-new-sound

Deze is wat betreft mix zo goed als klaar, al is commentaar natuurlijk welkom. Maar ik wil hem graag wat harder, zonder al te veel aan dynamiek in te leveren. In mijn editor piekt ie al op 0.0 dB, maar de meter van de geluidskaart blijft rond de -5dB steken, vermoedelijk omdat die een gemiddelde weergeeft. Ik dacht dus aan een limiter, heb de L2 wel eens geporbeerd, effectief maar ook vrij lelijk. Nog tips of tricks?

Dank!

Plant
31 mei 2014, 13:48
Je kunt sowieso de meters niet vergelijken want die hanteren verschillende referenties. Ik zie vaker dat mensen een verschil zien op b.v. een interface en een opnameapparraat en dan denken dat er iets dringend afgeregeld moet worden.

Bij een digitaal opnameapparaat is 0dB het punt waar je absoluut niet overheen moet omdat je anders lelijk klinkende vervorming krijgt. Daar zal een bepaalde spanning bij horen die je wel ergens in de specs kunt terugvinden. Dat kan van alles zijn.

In jouw editor wordt mogelijk op een ander manier aan spanning gerelateerd en is de dB waarde dBu of dBV. 0dB komt dan resp overeen met 775mV of 1V. Dat zou je in specs ergens moeten kunnen terugvinden en zonodig omrekenen.

Het is belangrijk eerst te weten wat die meters eigenlijk aangeven.

Arvoitus
31 mei 2014, 22:16
Lekkere rauwe mix. Ik ben wel fan van het gepolijste, maar dit kan ik ook wel waarderen.

Wat betreft volume kun je Isotope Ozone eens proberen. Is uiteraard ook een limiter, dus als je dat ook niks vindt kun je misschien de gebruikelijke API of SSL bus compressors proberen of clipping.

Han S
1 juni 2014, 00:45
Je kunt ff de PSP Vintage Warmer proberen Glenn, klinkt op dit soort muziek wat massiever. Begin met de mixknop op 85% (= multing), zet de ceiling op -0.01 en ga met de drive knop naar ergens tussen +3 en +6 en luister goed.

guhlenn
1 juni 2014, 12:56
Je kunt ff de PSP Vintage Warmer proberen Glenn, klinkt op dit soort muziek wat massiever. Begin met de mixknop op 85% (= multing), zet de ceiling op -0.01 en ga met de drive knop naar ergens tussen +3 en +6 en luister goed.

Ha Han,

Heb ik aan gedacht maar ik wil eigenlijk niet meer compressie, eigenlijk alleen de pieken wegknippen zodat het gemiddelde wat hoger ligt. Ik heb nu de vintage channel gebruikt ipv de vintage warmer en dat bevalt me eigenlijk beter (al kan dat natuurlijk ook van allerlei andere dingen afhangen). De VW heeft zo'n sausje dat alles bedekt, de VC lijkt ietsje opener.

Je ziet de meter nu springen samen met de drums. Ik vraag me dan wel af wat dat met de sound doet, transienten boven afknippen, maar goed, daar wil ik dan achter komen. Ik ben erg tevreden over het geluid an sich, dus desnoods blijft ie maar wat stiller (hij is 5-6 dB zachter dan referentie mixen).

@Plant: ook dat is relatief. Deze mix clipt al, maar ik hoor het niet. Ik vegrelijk daarbij de meters overigens niet absoluut maar relatief, tov andere referentie cd's. En dan moet de volume knp minstens op het dubbele als ik mijn mix afspeel. Natuurlijk zijn die referentie cd's extreem geod gemastered en dit nauwelijks, maar goed, aim for the stars right?

Dank voor jullie reacties allen!

Dreverhaven
1 juni 2014, 13:51
Ik zeg FabFilter Pro-L, klinkt een stuk transparanter dan Vintage Warmer.