PDA

View Full Version : Speaker setup voor modeling



ronalddus
30 mei 2014, 15:48
Naast een Roland Cube 30, speel ik heel veel via de pc. Ik heb een line 6 toneport die via USB mijn gitaar met mijn pc verbindt. Voor modelingsounds maak ik gebruik van amp sims als Poulin en TSE x50 in combinatie met diverse Cabinet Impulse Responses.

Ik heb 'live monitoring' aan staan op reaper, zodat ik over backing tracks mee kan spelen. Hetgeen wat het geluid voortbrengt is een simpel, maar prima stereo setje Hi-fi speakers ( 2 speakers van een creative 5.1 5300 setje).

Ik vroeg mezelf af of ik met een budget van ongeveer 150 euro een paar studio monitor (actief/passief?)/hi-fi speakers aan kan schaffen, waardoor de geluidskwaliteit een stuk verbeterd. Ik ben niet echt kritisch als het gaat om een neutrale sound.

Het gaat mij dan ook niet om het mixen, maar meer om het direct 'monitoren'

Nu zijn studio monitoren nogal prijzig (voor mij) en vroeg ik me af of ik beter af ben met 'goede' hi-fi speakers. Of is het beter of een upgrade te doen wat betreft mijn interface?

Ik speel vooral rock en metal, dus high gain tonen zijn voor mij belangijk.
Zouden jullie wat advies kunnen geven?

Bedankt! :ok:

peter_heijnen
30 mei 2014, 16:49
Voor het budget mss deze:

http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/samson-mediaone-bt4-actieve-studio-monitor-set/product-details.html

Rinze
30 mei 2014, 17:25
Ik gebruik al acht jaar cheapo Behringer Truth B2031P monitors, voldoen bij mij prima. weet niet of ze nog gemaakt worden maar anders heeft Behringer vast een fijne opvolger in het assortiment.

ronalddus
31 mei 2014, 10:43
Bedankt voor de reacties. Ik ga deze even bekijken en verder inlezen.
Mijn hoofdvraag is eigenlijk: heeft het zin om met een budget van ongeveer 150E te upgraden?

En nog een vraagje. Wat is voor mijn setup handig om aan te schaffen. Actieve of passieve monitoren?

duckman
31 mei 2014, 11:21
hi Ronald,

ik zou gaan voor actieve en ja 150 euro meer levert ook meer op. Voor max 300 euro zou ik het volgende kopen:
http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monitor/krk-rp5-g3-actieve-studiomonitor-per-stuk/product-details.html

groet, Arjan

Liquid_Metal
31 mei 2014, 22:16
Voor weinig geld heb je iets simpels zoals de genoemde Samson's of iets van Alesis (http://www.thomann.de/nl/alesis_elevate_3.htm). Vanaf 300 euro beginnen de "high" end monitoren, zoals de genoemde KRK en ook Mackie heeft mooie (http://www.thomann.de/nl/mackie_mr5_mk3.htm). Ik heb zelf de Mackie MR5's en die bevallen heel goed.

ronalddus
2 juni 2014, 10:15
Oke!
Bedankt voor jullie input :ok: . Ik ga is even rond kijken of ik wat duurdere monitoren op de tweedehands markt kan scoren

peter_heijnen
2 juni 2014, 11:53
En bij voorkeur actief he!

http://link.marktplaats.nl/m815272581

Die alesissen hebben best wat laag dus voor gitaar is dat wel lekker.

ronalddus
2 juni 2014, 16:30
Nogmaals dank!

ronalddus
4 juni 2014, 16:06
Nog een vraagje. Ik doe dit wel even in hetzelfde topic.
Nu heb ik een Line 6 toneport gx en in hoeverre zal de geluidskwaliteit verbeteren als je een usb interface neemt die een stapje beter is, bijvoorbeeld de scarlett focusrite 2i2?

HaroldA
4 juni 2014, 17:05
Nu heb ik een Line 6 toneport gx en in hoeverre zal de geluidskwaliteit verbeteren als je een usb interface neemt die een stapje beter is, bijvoorbeeld de scarlett focusrite 2i2?

Ik kan mijn 2i2 makkelijk oversturen met mijn passieve elementen, dus ik heb er een DI voor gezet. Of je echt het verschil duidelijk gaat horen met je Toneport weet ik zo net nog niet, maar er zal vast wel verschil zijn.

ronalddus
5 juni 2014, 09:24
Oke, dan ga ik daar geen extra geld voor uitgeven.
Bedankt voor je advies!

ronalddus
24 juni 2014, 16:51
Met aardig wat leeswerk achter de kiezen begin ik wat meer kijk te krijgen in de wereld van de bedroom studio.
Nu heb ik een aantal monitors op het oog (ze lopen nogal in prijs uiteen, maar dat maakt even niet uit):

M-audio BX5 D2
M-audio BX8 D2 evt tweedehands ??
Alesis one mkii active/passive ook evt tweedehands

Nu loop ik tegen het volgende aan: Ik heb op het moment een toneport GX met 1 gitaar input en 1 3.5mm output. Dit volstaat op het moment prima met mijn HiFi setjes.
Nu hebben de (toekomstige) monitors andere aansluitingen. Zonder (veel) kwaliteit te verliezen, is het mogelijk om 2 6.5mm of 2 xtr naar 1 3.5mm verloop te nemen?

Maar misschien schaf ik liever een interface aan met 2 XTR of 2 6.5mm aansluitingen aan. Maar welke?

Mijn doel:

-E Gitaar monitering (live) dus via plugins een versterker simuleren en direct genieten van het geluid van hoge kwaliteit
-zo min mogelijk latency
-E Gitaar opnemen

Nu kwam ik laatst ook de term 'DAC' weer tegen, maar ik weet niet goed wat ik daar mee moet.

Kunnen jullie me verder helpen?
Als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag

Groeten,
Ronald

hugo
24 juni 2014, 22:39
De monitoren ken ik niet maar in het budget segment vind ik zelf de KRK altijd wel lekker klinken voor gitaar, zijn tweedehands zeker wel voor dezelfde prijs te krijgen en kan je mss iets grotere versie nemen. Met die toneport kan je de boel gewoon aansluiten, mss ff zoeken naar het juiste kabeltje maar dat komt wel goed.

De DAC is de digital analog converter en zit in je toneport,

ronalddus
26 juni 2014, 09:48
Oke, maar het geluidsverschil tussen, 2 monitoren naar één 3.5mm en 2 monitoren naar dezelfde ingangen op het interface, is niet groot?
Of is dit duidelijk merkbaar?

hugo
26 juni 2014, 12:13
Ik snap je vraag niet helemaal, bedoel je als je nog een losse geluidskaart gebruikt of dat verschil maakt? De kwaliteit van je geluid ligt vooral in je speakers en je DAC, dus een betere interface (met daarin een betere DAC) gaat wel een geluidsverbetering op leveren. Ik merkte duidelijk verschil tussen muziek uit me interne soundblaster geluidskaart en een externe TC electronics geluidskaart.

ronalddus
26 juni 2014, 12:37
Sorry als het wat onduidelijk is
Ik heb het over twee opties

- monitor links en recht direct naar de linker en rechter ingang van je interface. (2 6.5mm kabels of 2 xtr kabels)
- monitor links en rechts via een verloopkabel naar 1 3.5mm ingang van je interface

Zit hier een duidelijk verschil tussen?

En even om in te haken op jou ervaring: Zal een upgrade van een line6 toneport GX naar een focusrite 2i2 een significant verschil in geluidskwaliteit laten zien?
Met de 2i2 kan je ook de monitoren direct aansluiten namelijk

hugo
26 juni 2014, 14:00
Ik denk niet dat dat heel verschil gaat maken, je gebruikt de zelfde interface alleen de kabels sluit je anders aan.

Ik ken de toneport niet goed genoeg om daar een uitspraak over te doen, maar zou geen wonderen verwachten.

ronalddus
26 juni 2014, 20:57
Oke, dankjewel je hulp ;)

hugo
27 juni 2014, 14:25
Sure, graag gedaan