PDA

View Full Version : london city DEA 130 kortsluiting



jens-guitarman91
29 mei 2014, 20:59
hallo allemaal,

ik heb via speurders een london city top gekocht voor 150 euro. de eigenaar had hem goed weggezet maar al 15 jaar niet gebruikt en gaf me dan ook geen garantie dat de versterker nog functioneel zou zijn. bij thuiskomst even inwendige check gedaan, op het oog niets merkwaardigs te zien. toe gelijk maar ff aangesloten op een 2X12 cab om te testen of er nog leven inzat. toen ik de schakelaar op ON zette lichte het pilotlampje heel kort op en gelijk daarna vlogen de stoppen eruit. de hoofdzekering van de versterker was doorgebrand en in de meterkast was er ook een groep uitgesprongen. bij nader onderzoek zag ik wel dat 1 buisvoetje van de el 34 buizen was zwart geblakerd was en er zaten wat zwarte roetplekjes op het chassis in die omgeving. zou het kunnen dat de stoppen zijn gesprongen door slecht contact tussen buis en voet?

ik hoop dat deze versterker te redden is en het geen weggegooid geld is. het bakbeest ziet er heel tof uit en zou eenmaal werkend best goed moeten klinken.

mvg, jens

Plant
29 mei 2014, 22:09
Vraag 1 die bij me opkomt: Waarom is dat ding niet bij de verkoper aangezet en getest :???:

Verder gaat een apparaat harder achteruit door stilstand dan door gebruik. Ik weet niet wat je verstaat onder 'goed weggezet', maar over het algemeen geldt: 'stilstand is achteruitgang'. Componenten als condensatoren (elco's) hebben al een beperkte levensduur bij gebruik, maar zet je ze langere tijd spanningsloos dan gaan ze deformeren. Regelaars, schakelaars die je niet gebruikt gaan oxideren en kraken. Je kunt bij wijze van spreken beter een versterker kopen die 15 jaar elke dag heeft aangestaan (normaal gebruikt, niet afgeragd en blootgestaan aan bier-douches) dan een versterker die 15 jaar in een garagebox opgeslagen heeft gestaan.

Was de versterker op moment van aanzetten wel een dagje goed geacclimatiseerd? Of is ie koud (met mogelijk condens erin) aangezet?

Advies: ga ermee naar een goede reparateur .

muziekschuur
29 mei 2014, 22:21
Opmerking 1: Mooie prijs. Zowel voor de verkoper als de koper.
Opmerking 2: Er is iets mis. En wel aan 1 van de voeten van de eindbuizen. Gezien je vragen kun je daar geen baas over. Er staat 400 volt op zo'n chassis. Dus doe je zelf een plezier en breng hem naar een buizendokter.
Opmerking 3: Wanneer hij dan terugkomt van de reparateur heb je meteen toegang tot dat geweldige buizengeluid. Stel je voor dat hij het nog wel had gedaan. Maar half? Dan had je gedacht .... Nou... dat buizengeluid is ook vet overdreven hoor... Want buizen slijten langzaam en dan ineens heel hard. Dus wanneer hij nagekeken is, is hij waarschijnlijk weer onwijs lekker van smaak.

Nadeel.... Kost vast nog wel een beetje geld. Maar dan heb je ook wat.

cluseau
29 mei 2014, 23:00
Dit komt wel vaker voor met name als de amp op een cab is aangesloten met een te hoge impedantie of als tijdens spelen de speakerkabel er uit wordt gerukt. Wat je dan kunt ervaren is dat de buisvoet doorslaat waarna deze onherstelbaar gaat lekken. Lijkt er op dat jij dit ook hebt en de enige oplossing is dan om de buisvoeten te vervangen. Nog mooier is om het ding helemaal goed aan te pakken maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Aan de andere kant was hij niet al te duur in aanschafprijs dus kun je voor een paar centen een leuke gereviceerde LC bezitten. Buisvoeten van dergelijke amps zijn vaak een bron van storing dus is het net als bij de Fenders verstandig dit gelijk goed te doen, je bent er dan voor tientallen jaren vanaf.

tommus42
30 mei 2014, 09:04
Als je zelf geen soldeervaardigheid hebt, kun je 'm naar Anne Doedens brengen. Levert goed werk, en rekent niet de hoofdprijs.
Nieuwe buisvoetjes zijn trouwens goed zelf te doen, meer knutselen dan hogere soldeerkunde.

Gearjunkie
30 mei 2014, 09:47
Kan tegenvallen hoor als je dat nog nooit bij de hand gehad hebt. Dan hebben we het nog niet over hoe eventueel massief draad je kan kwellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
30 mei 2014, 10:39
Nieuwe buisvoetjes zijn trouwens goed zelf te doen, meer knutselen dan hogere soldeerkunde.

Ben ik het niet mee eens. 400V=-draden horen perfect gesoldeerd te zijn, anders is het nog steeds levensgevaarlijk. En de elco's kunnen er ook een mooie spanning op laten staan, zelfs dagen nadat hij voor het laatst aangestaan heeft.

tommus42
30 mei 2014, 10:48
Ik zou me er niet door laten afschrikken. Vanzelfsprekend, elco's ontladen voordat men begint.
Maar ik vond het altijd een leuk klusje. Netjes vlechten, degelijk solderen:), gelijk eventueel massief draad weg pleuren, en een mooi stukje koperdraad van de lokale elektronicaman erin (voor de gloeistroom gewoon draad).

Maar goed, als je er geen zin in hebt of niet ziet zitten; laten doen.

cluseau
30 mei 2014, 11:19
Nieuwe buisvoetjes zijn trouwens goed zelf te doen, meer knutselen dan hogere soldeerkunde.

Die hoor ik wel vaker, schijnt idd niet zo'n probleem te zijn. ;)


Toch kom ik dingen tegen waarbij de tranen in je broek springen, waarschijnlijk ben ik de enige die dat meemaakt maar kan er een boek over schrijven.

nico verduin
30 mei 2014, 11:22
Toch kom ik dingen tegen waarbij de tranen in je broek springen, waarschijnlijk ben ik de enige die dat meemaakt maar kan er een boek over schrijven.Luiers Frans :seriousf: Luiers

cluseau
30 mei 2014, 11:26
Luiers Frans :seriousf: Luiers

Ik begrijp dat je bekend ben met het verschijnsel? :seriousf:

nico verduin
30 mei 2014, 12:05
Ik begrijp dat je bekend ben met het verschijnsel? :seriousf:
jij ook ?:seriousf::seriousf: Melige bui..... zit op een beurs in Amsterdam... nog een beetje rustig

tommus42
30 mei 2014, 13:53
Allemaal leuk en aardig, maar voorlopig zit er iemand met een ontplofte versterker:soinnocent:.

cluseau
30 mei 2014, 16:41
Allemaal leuk en aardig, maar voorlopig zit er iemand met een ontplofte versterker:soinnocent:.

Dat kan hij toch op (laten) lossen. Op mijn site staat een voorbeeld van een LC met identieke klacht.

jens-guitarman91
30 mei 2014, 19:27
2 van de 4 buisvoeten zijn absoluut slecht, ik zal ze allemaal maar aanpakken. ik dacht dat de versterker onaangeraakt was, maar kwam er zojuist achter dat er en 50+50 bekerelco is vervangen voor een axiaal type die met tyraps onder het chassis is gemonteerd. deze ziet er bol uit en is waarschijnlijk ook wel slecht. ik ga zowel de buisvoeten als de elco's zelf vervangen. niet om kosten te besparen maar ik vind het leuk om het zelf te doen en handigheid in te krijgen. solderen kan ik gelukkig wel zonder trillemientjes en draden smelten.

keurige reparaties (aan de london city) op je site trouwens!

jens-guitarman91
30 mei 2014, 19:35
ik heb de versterker niet kunnen testen omdat deze per koerier werd bezorgd. over verslechtering door stilstand heb ik inderdaad meer gehoord/gelezen. de grote elco's zien er niet heel fris meer uit en zijn zowieso niet best meer na +30 jaar. de buisvoetjes van de el34 buizen moeten allemaal vernieuwd. alle originele philips buizen zitten er nog in, geen idee hoe deze nog presteren (als ze dat uberhaupt nog doen). het ziet er niet naar uit dat de versterker vochtig is opgeslagen, er zit geen enkel spoor van vliegroest op de tafo's, niks is kromgetrokken en de lading stof die er inlag zat ook niet vastgeplakt. ik hoop niet dat de voedingstrafo kapot is. deze moet ik eerst maar eens checken

muziekschuur
30 mei 2014, 20:11
Foto's? Wellicht helpt dat ons/jij...?

cluseau
30 mei 2014, 21:26
Trafo's gaan niet zo snel stuk hoor. Wil je hem eerst checken maak dan secondair de wikkelingen los waarna je 230 er op kan zetten. Meet vervolgens de sec spanningen. Ik zou iig eerst de storing zoeken voor je gaat sleutelen. Als je er een fout bijmaakt wordt het helemaal zoeken voor je. Je zou om te beginnen de eindbuizen er uit kunnen halen en de hoogspanning van de trafo afkoppelen. Dan kijken of je hem aan kan zetten. Hoe is trouwens de conditie van het netsnoer? En zorg zeker voor goede aarding. Als je de preampbuisjes eenmaal ziet gloeien ben je al een stap verder. Als dat is gelukt helpen we je verder.

jens-guitarman91
1 juni 2014, 12:02
goeie tip cluseau. laat ik niet te snel van alles gaan wisselen. het netsnoer is al een keer vervangen. er zit nu een moderne computerconnector in echter hebben ze hier geen schroefjes in gezet gevaarlijke situatie dus. zal deze fatsoenlijk vastzetten en netjes solderen en isoleren met krimpkousjes voordat ik verder ga. heb het snoer al even los in het stopcontact gehad, hier zit geen sluiting in.

guitarnijboer
1 juni 2014, 12:16
Als je stoppen in de meterkast er doorgaan ligt dat nooit aan een elko of buisvoetje. Dit is onmogelijk ook al zouden alle secundaire wikkelingen kortgesloten zijn. De reden van het doorslaan van de stoppen moet je dus aan de primaire zijde van de trafo zoeken. Te beginnen met de bedrading van de euroconnector, netschakelaar en netspanningselector. In de spanningselector zit trouwens ook een zekering van 3,15AT.

guitarnijboer
1 juni 2014, 12:32
Ben ik het niet mee eens. 400V=-draden horen perfect gesoldeerd te zijn, anders is het nog steeds levensgevaarlijk.

Natuurlijk is netjes solderen altijd een goed idee voor de werking van je versterker, maar levens gevaarlijk is het niet als de secundaire hoogspanning in contact zou komen met het chassis. Zelf als de versterker niet geaard is. De hoogspanning is galvanisch gescheiden van het net en heeft als referentie het massa potentiaal van het chassis. Het enige wat dus kan gebeuren is kortsluiting. Ook vervelend, maar niet levensgevaarlijk.

Aan de primaire kant van de trafo moet je oppassen. In het geval van een LC zou dat voor mij betekenen het volledig opnieuw bedraden van de netingang tot en met de trafo. Er werd voor de netspanning in de versterker heel dun draad gebruikt met vaste kern en dunne plastic mantel.

tommus42
1 juni 2014, 13:22
Mijn LC had de ingangen aan het chassis geaard, dan zou de hoogspanning in die situatie op de gitaar kunnen komen, als het boeltje niet geaard is.
Eén van de eerste dingen die ik doe bij een versterker is de ingang isoleren van het chassis, als dit niet het geval is. Niet zozeer vanwege de veiligheid, als wel vanwege het aardingsschema dat ik altijd aanhoudt. Van de ingangstrap naar de eindversterker, en daar aan het chassis.
Maar ik zou hem gewoon origineel houden op enkele Marshall modificaties na. In principe functioneert het goed, dan moet je er niet aan gaan morrelen, is ook waar.

tommus42
1 juni 2014, 14:15
Bedenk me opeens dat je met een van het chassis geisoleerde ingang, nog wel degelijk geelektrokuteerd kunt worden:hide:.
Nou ja, een keer 470V over je bast kan ook geen kwaad:D.

guitarnijboer
1 juni 2014, 17:17
Nee, ook met geïsoleerde inputs kun je geen schok krijgen van de hoogspanning. Het is misschien moeilijk te begrijpen maar voor een stroomkring heb je altijd een potentiaal verschil nodig. Als de 470V tegen het chassis komt heb je kortsluiting en is het potentiaalverschil 0V. Daar krijg je geen scok van. Daarnaast heb sowieso geen retour (geen gesloten stroomkring) dus nee dat kan niet.

Met de netspanning moet je nogmaals wel uitkijken omdat deze een retour heeft via de aarde. Alleen hierbij hoef je dus maar 1 draad (fase) aan te raken voor een schok! Deze moet dus niet tegen het chassis komen.