PDA

View Full Version : Catalinbread Karma Suture: dirtbox reinvented



Mitch
28 mei 2014, 22:24
Ja wat een ding zeg. Ik ben niet gauw van mijn apropos en onder de indruk van een paar positieve reacties, maar na de eerste demo's op Youtube van Catalinbread zelf..


https://www.youtube.com/watch?v=LLh3QanGdpQ

... en zeker ook die van Just Nick, begon ik toch op zijn zachtst gezegd wel héél erg nieuwsgierig te worden. Het duurde even, maar uiteindelijk had ik 'm. Vrees niet fellow tonefreaks, deze week komen er weer nieuwe binnen bij De Gier :D
De korte versie voor zover nog niet bekend: Catalinbread is aan de slag gegaan met de Harmonic Percolator, een behoorlijk 'aparte' dirt box met een paar leuke mogelijkheden, maar dito nadelen. De truuk van het ding is vooral dat het door zijn ontwerp de even order harmonics benadrukt. De even getallen dus, en daar kun je lekker mee feedbacken :crazyhappy: Afijn, ze hebben dit ontwerp drastisch aangepakt. Wat van buiten opvalt zijn de regelaars. Input om de mate van ingangssignaal te regelen (en daarmee dus mate van pre-gain, oversturing, compressie, attack en deels klank). Density om de volheid/scherpte van de klank te regelen (vol laag of afgekapt en mede daardoor weer van invloed op mate van smerigheid van de oversturing en klank). Diodes is een blend knop tussen het minder sterk en het sterker oversturende deel van het pedaal. Dit was op het origineel schakelbaar, hier dus te blenden. Laat ik vast verklappen dat daar een groot deel van de magie zit van dit apparaat. Tot slot Output, voor volume. Hard nodig, want bij instellingen meer in het voordeel van het minder sterk oversturende deel heb je minder compressie dus meer volume: Output kan lager blijven en uiteraard vice versa. Maar welke instelling je ook gebruikt, hij komt nooit volume tekort.

Sound: zonder twijfel is en blijft dit een fuzz. Tikkie rasperig, nooit helemaal transparant maar toch blijft er heel veel van je sound intact, zelfs op fors oversturende instellingen. Er zit dus een duidelijke stempel op de sound maar tegelijk hoor je een hoop van je eigen sound terug en dat was best een verrassing. High gain fuzzes drukken een veel sterker stempel, fuzzfaces ook maar die schonen wel weer netjes op. Wat betreft dat gedrag zit de Karma Suture wel in die hoek, maar door de harmonischen is het toch weer totaal niet te vergelijken met een fuzzface (ja, naast elkaar gehad). Dat zit zo...
Het benadrukken van de even harmonischen zorgt voor een bescheiden dipje in de mids. Niet zoals dat met een Fuzzface of in sterkere mate een Big Muff kan zijn, maar een klein dipje zit er wel. Daarvoor terug krijg je een fractie scherpere klank die je in staat stelt om super makkelijk te feedbacken. Nou heeft mijn set (AC30, greenbacks) daar toch al niet zo'n moeite mee, maar om 't moeilijk te maken heb ik mijn twee uitersten gebruikt voor de test. Eerst mijn Gretsch (thinline, full hollow) die makkelijk genoeg feedbackt, maar normaal gesproken zelden op een gewenste toonhoogte. Het andere uiterste mijn De Gier custom, die volvet en dynamisch is maar vrijwel niet te feedbacken. Nou, met beide beestjes wist ik niet wat ik meemaakte!
De Gretsch, met de Density een tikkie lager waardoor nét genoeg laag werd afgekapt, was volledig controleerbaar te feedbacken. Op vrijwel iedere positie was er met akkoorden een perfecte sustain die overging in feedback. Met de De Gier kon juist die Density volledig open blijven en kon er puik mee worden gefeedbackt. Wel kwam ik erachter dat dit nóg leuker werd door de Karma wat milder in te stellen (Input en Diodes laag op een kwart open) en dan met een boost en drive die er vóór stonden er weer porrie in terug brengen. Hierdoor kon het van een beetje ranzig, naar vol knallen naar Muff-achtige sustain en feedback. Fun, fun, fun!

Dynamiek: die is dus echt subliem. Meestal heb ik een hekel aan veelzijdige effecten omdat ze karakterloos kunnen zijn, maar met dit ding kun je prima van een dirty boost naar een fuzzy drive naar een fuzzy wall of sound. Overal hoor je hetzelfde randje fuzz en karakter doorheen, je pikt 'm er zo uit ten opzichte van clean of dirty boosts of drives. Door de Diodes regelaar en zeker ook de Input kun je van vrijwel compressieloos naar volledig plat en alles daartussen. Vier regelaars en dan zó'n breed bereik: ik ben onder de indruk.

Side notes: valt er nog iets op aan te merken? Jawel hoor. Zoals al gezegd, je haalt er een tikkie mids mee weg en het geluid kan bij bepaalde settings een tikkie scherper worden in het hoog. Niks geks, maar het moet vermeld. Met de toonknop van je gitaar kun je de scherpte prima bijstellen zónder dat dit ten koste gaat van de sustain of feedback en met een boostertje (of als booster ingestelde drive) kun je er met gemak iets meer mids bijknallen. Zoals ik met mijn Muff ook graag een middy driveje er vóór zet om door mix prikkende leads eruit te persen, zo moet dat bij deze ook. Door de klank vond ik 'm met een solid body wel duidelijk makkelijker door de mix prikken dan met de hollow. Maar meer kan ik er echt niet op aanmerken. Nou ja, hooguit dat het geen allemansvriendje is of een dertien-in-een-dozijn drive die het altijd wel goed doet in je top100 coverbandje. Maar om dat nou een nadeel te noemen :D

Conclusie: deze aankoop kwam voort uit de Ranzig, rauw en Vet zoektocht (ander topic). Is dit 't? Nou, grotendeels wel ja. Een overdaad aan laag kun je beter uit iets anders halen (Muff, maar die is weer veel smoother), rauw klinkt -ie bij een aantal settings genoeg en ranzigheid geeft -ie volledig! Zelfs mijn minst feedback vriendelijke gitaren zijn er gecontroleerd mee te feedbacken zonder dat 't ook maar in het minst braaf gaat klinken. Dikke props voor de heren van Catalinbread dat ze geen simpele kloon op de markt gooien, maar een slim aangepast ontwerp dat in de praktijk écht goed werkt en écht anders is dan andere dirtpedalen.

tommus42
28 mei 2014, 22:54
Vat even samen zeg:D

Mitch
28 mei 2014, 23:09
Hé er staan alinea's hè, je kan er zó doorheen zappen. :listen:
Oké, de korte versie voor all you lazy bastards: fucking coole fuzz die anders is dan alles dat je hebt gehoord. En dan niet in de bewust slecht afgestelde transistors sputter sputter zin des woords, ghehehe.

jero
28 mei 2014, 23:17
Cool pedaal en leuke review. Begrijp echter nooit waarom je pedaal zou uitbrengen met mid dip, maakt het tamelijk onbruikbaar in live situaties.

apekop
29 mei 2014, 00:17
Lijkt me een vet stoner pedaal! Ik vind Catalinbread wel een van de leukere nieuwe spelers op de pedalenmarkt......

Tristan
29 mei 2014, 01:12
Gaaf, zoals je het omschrijft klinkt het als een te gek ding!
Het pedaal lijkt in de clipjes toch wel redelijk door de mix te prikken, bedoel je met mid dip misschien dat bepaalde mid frequenties worden geboost ten faveure van andere mid frequenties?
Ik zou deze graag ook eens aan de tand willen voelen. :)

ellisvertellis
29 mei 2014, 11:59
Ja lap! GAS!!

Mitch
29 mei 2014, 13:27
Ik dacht dat ik genuanceerd genoeg was, maar blijkbaar niet helemaal :D Het is een minimaal mid dipje, ab-so-luut geen scooped mids, vandaar dat ik al de klassiekers als fuzzface en Big Muff aanhaalde om er tegenover te zetten. Het zal misschien ook wisselen per setup, dat weet ik nu nog niet, maar er viel een fractie mid weg (lower mids had ik het idee). Maar dat merkte ik eigenlijk alleen bij de hollow die al wat minder mids van zichzelf heeft. Wegvallen in de mix? Nee joh. Iets meer achterin de mix? Ja, tikkie, maar dat bepaal je nog altijd zelf met de Input en Density regelaars en niet te vergeten je gitaar. En de grap is dat het leggen van een tapijt dat overgaat in feedback ook juist wel een tikkie meer achter in de mix moet. Wat dat betreft is apekops idee voor stoner spot-on wat mij betreft. Wil je er bovenop en dwars doorheen? Simpel, boostertje erbij aantrappen en je bent er. Je bepaalt grotendeels met de instellingen waar je terecht komt. Density laag dan snijdt -ie werkelijk door de mix heen, zul je hem juist een beetje moeten temmen met je tonepot. Density hoger, meer sustain: meer laag, vetter, fractie mid dip, lekker tapijtje 'in' de mix. Knallen: boostertje aan.
Wegvallen? No way.

Pepe
29 mei 2014, 15:35
Maar heb je hem al live gebruikt kwa proof in the pudding?

Thuisbeleving en stage reality zijn soms heel verschillende dingen.

Mitch
29 mei 2014, 23:16
Nee, oefenruimte. En in deze bezetting kan ik dan een prima inschatting maken hoe dat op het podium is, we zijn heel consequent qua volumes en totaalmix. Volgende maand treden we weer op.
Thuis op laag volume heb ik 'm ook geprobeerd, tegen mijn gewoonte in. Dan is -ie wel aardig, maar hij wordt pas écht smeuïg op bandvolume.

scabiosa
30 mei 2014, 13:26
mooi reviewke!

Koni05
1 juni 2014, 19:44
Kijk, hier hebben we wat aan! Nice. Nadat ik een nieuwe versterker heb gekocht ga ik zeker een testen( lees kopen:sssh: )

Comfortably Daniel
2 juni 2014, 10:57
Klinkt als een goed bruikbare nieuwe fuzz. Cool stuff!

Mitch
2 juni 2014, 15:28
Thanks guys. Ik overwoog nog een videootje te maken, maar de kwaliteit waarin ik kan opnemen is erg mager in vergelijking met de weinige, maar erg goede clips die er al zijn. Anyway, Daniels samenvatting klinkt uitstekend :D

Mitch
10 juni 2014, 21:17
Weer even verder geëxperimenteerd, maar dit is echt een kameleon. Mijn combo klinkt net effe anders dan mijn top+kast, de combo is een 1x12 met een M65. Volgende week treden we op op een wat krapper podium met matige monitoring, dus dan gebruik ik graag die combo. Hoort de drummer me makkelijker. Dus gisteren daarmee gerepeteerd, met mijn LP Junior.
In de eerste plaats viel op dat er verschil zat in de reactie op andere amp/speaker: was nu minder makkelijk te feedbacken. Tenminste, kon wel, maar dan pas bij wat extremere settings. Maar daar had ik effe niet zo'n trek in. Ik had 'm nu ongeveer ' half' ingesteld, zowel Diodes, Input en Output ongeveer op 12u, Density bijna vol. Met de junior kreeg ik daarmee een waanzinnig bruikbare fuzzy drive, waar ik dankzij de onvolprezen reactie op volume en toonpot van de Junior zo ongeveer alles kon doen wat ik wilde. Van een randje tot vette drive, met een booster erbij nog een extra vette sustain en cut.
In de tweede plaats viel op dat er aardig verschil zit in de reactie op gitaar/pickups. Waar mijn De Gier heel veel laag en knappe output heeft, wat met de KS samen een drukkende sound gaf, de Gretsch een tikkie lager in de mids klonk, zo werkte de combinatie met de Junior (lichter van klank, meer treble) juist zó uit dat er wat extra laag en laagmid bij kwam. Van enig mid-dipje was nu juist geen enkele sprake, hij was juist vetter!

Dat gaat de combo worden voor volgende week :mmmm:

schizo910
11 juni 2014, 09:59
Hey Mitch, hou nu maar op, wil je... Ik heb genoeg fuzzes inmiddels en geen geld voor Gas....

:(;)

Mitch
21 juni 2014, 20:48
Nee ik ga nog effe verder :D
Gisteren optreden gedaan met de Karma Suture als één van de smaken dirt. De omstandigheden waren niet optimaal, mijn amp moest nog zachter dan in de oefenruimte en wij spelen niet bruut hard in de oefenruimte. Dankzij de Weber Mini Mass hoefde ik niet aan de amp settings te klooien, maar met minder volume viel er minder feedback te genieten. Geen tijd om de settings op de KS te veranderen door een soundcheck in de pauze van Frankrijk-Zwitserland en zo ;)
Maar al met al: ik heb 'm nu toch het liefst op een iets mildere setting, klinkt -ie al lekker smerig met een lekker vol laag, makkelijk voor rhythm én lead te gebruiken. Makkelijker in gebruik dan een Fuzzface, wel die korrel, breder instelbaar, ranzige oversturing...happy camper! Hij zal misschien af en toe rouleren met de Big Muff kloon van Electric Monkey, afhankelijk van de gitaar/amp setup, maar deze gaat niet meer weg hoor.

ellisvertellis
27 juni 2014, 15:30
Ja, de mijne is gearriveerd! Even op een ruktransistortje en dat klonk ook gewoon ruk. Straks op iets beters en op volume... ben benieuwd!!

Bedoeling is in de band voor brede soundscape tapijten te zorgen, feedbacken dus, als aanvulling bij de Neunaber Wet met expressie pedaal. Zou groots moeten gaan klinken...

Mitch
28 juni 2014, 00:25
Klinkt als een goede keus :) Keep us posted!

ellisvertellis
30 juni 2014, 10:48
Hoi!

Mijn eerste bevindingen met de Karma Suture:

Deze Karma Suture is een geweldig pedaal, beetje vreemde eend in de bijt, ergens tussen een fuzz face en een Rat (op bepaalde settings) in, rauw en ronkend of sparkly fizzy, met of zonder laag. De "diodes"-knop gaat van heel open en weinig clipping naar erg compressed en harig. Je moet wel van dat type haar houden, kan wat rasperig worden. Het is een fuzz, maar doet toch echt niet wat je normaal van een fuzz verwacht vind ik, hij doet er zijn eigen ding mee.
Op zijn maximum "diodes" klinkt hij beetje hol, maar draai de knop een beetje terug en onmiddellijk heb je een pak overtuigende mids terug. Draai nog verder terug en de mids gaan schuiven terwijl de clipping afneemt.
De density werkt ongeveer hetzelfde als op mijn Wampler Euphoria, of zo voelt het toch: meer bas geeft ook meer en ranziger clipping, minder density geeft wat meer cut.
Dit pedaal moet werken op elke amp volgens mij, zo breed instelbaar dat hij is! Perfect stackable met wat ik tot hier toe heb geprobeerd, alsof dit soort oversturing met enkel even harmonics nooit ergens in de weg komt te zitten. Het ding "ademt" ook echt, lijkt alsof hij nooit stil valt en smeekt om beroerd te worden!
Erg inspirerend allemaal. Met dit pedaal krijg je er een heel nieuw arsenaal aan klanken bij en daar hoopte ik op.
Kan niet wachten om met de band uit te proberen!

Btw, wel een erg lelijk ding... :dontgeti:

Grtz!