PDA

View Full Version : Pijn in schouder



Gerben Bergman
28 mei 2014, 19:57
Hallo, ik ben Gerben en ik ben nieuw hier op het forum. ik weet niet of ik dit in de juiste forumsectie heb gezet... maar hier mijn verhaal:

ik heb ongeveer een maand geleden een elektrische gitaar gekocht, en ben er toen zelf een beetje op beginnen te spelen. dit ging mij redelijk goed af, en ik had er veel plezier in. nu heb ik echter les gehad, en heb ik 'huiswerk' meegekregen, en ik dacht: zo laat ik dit eens lekker gaan oefenen, ik heb tijd zat nu! dus ik heb misschien wel een beetje te lang zonder te pauzeren geoefend. Ik heb precies gespeeld zoals ik normaal speelde, maar ik heb nu steeds na een paar minuten spelen al last van mijn rechter schouder (ik ben rechts, dus de schouder waarmee ik aansla). heeft iemand misschien een idee of dit een kwestie van rust nemen is, of dat het iets anders kan zijn?

alvast bedankt!

Gerben

Oranjeaap
28 mei 2014, 20:06
Tja, wij kunnen niet in je schouder kijken, dus wij kunnen ook geen conclusie trekken. Het zou heel goed een geval van overbelasting kunnen zijn aangezien je net begonnen bent. Misschien speel je ook wat te enthousiast, ik beweeg enkel mijn onderarm en pols bij het spelen.

kirito
28 mei 2014, 20:12
hm, beweeg jij je hele arm als je speelt? ik beweeg eigenlijk enkel mijn pols als ik mijn snaren aansla en ik heb nooit ergens last van gehad

Gearjunkie
28 mei 2014, 20:51
Misschien allemaal wat te krampachtig en gespannen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

jaccowon
28 mei 2014, 21:15
Ik ben fysiotherapeut. Wil je best van raad voorzien, stuur me dan een PM.

sideburns
29 mei 2014, 09:59
Ik denk inderdaad dat je iets te krampachtig speelt, probeer de spieren in je arm zoveel mogelijk te ontspannen als je speelt, en gebruik met name je pols om de snaren aan te slaan. Succes

Riny
29 mei 2014, 10:24
Zoals al eerder geopperd is, gebruik hoofdzakelijk je pols en zorg voor een ontspannen houding, zowel zittend als staand.
Bij beginnen van ongeacht iets nieuws voor je lichaam zullen je spieren hier ook aan moeten wennen dus kan in het begin best zijn dat je spieren iets gaan zeuren maar daar moet je doorheen.
Je aanslag arm bewegen geeft mij het idee dat je zit te hakken, het moet voor 90% uit je pols komen en een deel mag vanuit de onderarm komen.

Verder, zorg dat je zo ontspannen mogelijk oefent of speelt.


Je geeft aan les te hebben? Vraag aan je leraar/lerares wat de juiste houding hoort te zijn.
Een goede leraar/lerares zal je dit moeten kunnen vertellen zo niet,................... zoek een andere leraar/lerares.

frekie
29 mei 2014, 12:26
Pas op met overbelasting van je bewegingsapparaat. Denk aan wat er met onze Hollandse (Tukkerse...) hardrock held Adje van den Berg is gebeurd begin jaren 90. Die moest stoppen met spelen in Whitesnake na een hardnekkige blessure.

jan7
29 mei 2014, 13:17
Die rechter shouderpijn had ik in het begin ook.
Hier is een ander topic vanop gitaarnet dat goed beschrijft wat ik toen fout deed:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143851-Pijn-rechterschouder-tijdens-gitaarspelen

Wat ik ook vaak zie is dat mensen in het begin de gitaar plat tegen hun buik houden; daardoor moet de rechter arm op een onprettige manier naar voor gedraaid worden, en de linker te ver naar achter. Als 12 uur recht naar voor is, kijken mijn gitaren altijd richting half 2 als ik ze bespeel, staand of zittend; dan hoef ik mijn armen niet vreemd te verdraaien om mijn handen daar te krijgen waar ik ze wil hebben.


Veel mensen hebben ook de neiging één of beide schouders omhoog te trekken; niet alleen bij gitaar spelen, maar bij alles, de hele tijd. Ongezond.


De stereotype puber die bij mij op les komt, zit op zijn onderrug in plaats van op zijn kont, de rug helemaal krom, de gitaar ligt meer op schoot dan dat ze rechtop op het been staat en de hals hangt lusteloos schuin naar de vloer te wijzen. En dan vindt men het vreemd dat het nog niet zo lukt met het gitaarspelen ;)

the sure thing
1 juni 2014, 10:28
Belangrijk is ook ADEMHALEN tijdens het spelen. Dat zorgt voor ontspanning en goede zuurstof toevoer

dunhill1
1 juni 2014, 10:49
Yup,
Liefst 1 keer per 3 minuten.
Daar wordt je lekker rustig en ontspannen van:seriousf:

the sure thing
1 juni 2014, 15:23
Ik meen t serieus: bij concentratie gaan mensen oppervlakkig/nauwelijks ademhalen.

dunhill1
1 juni 2014, 16:55
Sorry surething, my bad.
Het leek me gewoon nogal sterk dat je ademhaling invloed heeft op het wel of niet krijgen van pijn in je schouder.
Daarbij is het wel waar wat ik schreef:
Als je je adem lang genoeg inhoudt dan heb je uiteindelijk geen last meer van welk pijntje dan ook.

Oeps,
Doe ik het weer....
Sorry
:hide:

Harald
1 juni 2014, 17:00
't is andersom... als je gewoon door ademt bij een moeilijke passage is dat een teken dat je ontspannen blijft bij dat stuk. En onbewuste spanning is precies wat je moet hebben om blessures op te lopen. (bij het spelen of wat dan ook) Merk je dat je je adem even in houdt bij een lastig stuk kun je er donder op zeggen dat je op andere vlakken ook dingen aan spant die je helemaal niet hoeft aan te spannen. Schouders die omhoog gaan is dan een zeer waarschijnlijke kandidaat. En dat heb je niet in de gaten.

Ook geestelijke stress (hooeft niets met het spelen te maken hebben) werkt daardoor blessures in de hand.

Kortom, als dat ademen niet ontspannen is, let dan eens goed op wat je nog meer doet.

the sure thing
1 juni 2014, 20:12
Dank je Harald!

Dunhill: vroeger maakte ik ook dat soort grapjes, maar mensen hun baan of hobby zien opgeven is niet grappig meer.

dunhill1
1 juni 2014, 22:58
Point taken.
:makeup: