PDA

View Full Version : Hoe bepaal je de hals hoek?



obiwanjacobi
28 mei 2014, 17:01
Mijn zelf-assembly T-style gitaar heeft een hele 'lage' halse. Hiermee bedoel ik dat de zadels van de brug heel laag moeten staan om een beetje normale actie te krijgen en dat dan de kleine imbus schroeven in mijn handpalm prikken - erg oncomfortabel. Ook heb ik ergens bij de 17e fret een buzz zitten als ik daar de noot speel.

Wat ook mee speelt is dat mijn GK-3 hex-element een hogere actie vereist en de daarmee de actie wel erg hoog komt te liggen.

Het leek mij dat ik met een shim die de hals iets hoger legt - zodat de actie weer wat lager wordt - en wellicht de hoek iets aanpast - zodat ik misschien die buzz eruit kan halen.

Ik heb geen ervaring hiermee en ga dus te raden bij jullie. De hoogte die nodig is zou ik nog wel kunnen meten denk ik, maar hoe vogel ik die hoek uit?

Ook het materiaal van de shim zelf ben ik nog niet over uit. Van plectrums, karton, schuurpapier tot fineer en heuze maple wedges - alles lijkt gebruikt te worden. Ik wil graag een materiaal dat zo goed mogelijk de tone-trillingen door kan geven.

Verder is het een hele fijne gitaar met een bere geluid (DiMarzio PUs) maar door de actie speel ik er niet al te vaak op. (killer om op te oefenen. Elke andere gitaar is daarna easy-peasy! :-)


Thanx,
Marc

PS: Ik heb ook buzz bij losse snaren maar dat ligt denk ik aan de cheap-ass plastic nut die ik had gekocht. Ik wil daar een bone nut in zetten.


https://lh5.googleusercontent.com/-vMWjVlDyFjI/T3cPqpW_frI/AAAAAAAACr0/An6WpS_M1r8/s640/IMG_0938.jpg
Een beetje wazig maar hier zie je de lage zadels met de uitstekende imbus schroefjes.

https://lh5.googleusercontent.com/-T-Il-G-nLD4/T3cPppK3i7I/AAAAAAAACr0/T_Pxgy1BFTM/s640/IMG_0937.jpg
Misschien is het hier beter te zien...?

RS-Rik
28 mei 2014, 17:56
Berekenen van dikte van je shim wordt een lastige, je kunt het wel doen met goniometrie maar je weet niet precies hoe ver je shim in je hout drukt. Ik zou het experimenteel doen.

Hoe is de holling van je hals? Als die goed is zou ik niet aan de halspen komen maar je halspen ietsje strakker zetten (dus meer naar achteren) zou de snaren iets omlaag halen bij de nut wat je weer zou moeten compenseren bij de brug zodat ze iets hoger over het element komen te zitten.

En anders een shim, stukje latoenkoper, misschien dubbelvouwen.

Als de inbussen te lang zijn kun je vast en zeker kleinere kopen bij de betere ijzerhandel (officiele naam madeschroeven) Hopelijk is het metrisch, anders het internet afstruinen naar een toko die ze ook in inches heeft. Zelf afvijlen kan, maar moet wel netjes anders krijg je schroefdraad er niet meer lekker in. Je kunt ook de zadels loshalen, madeschroefies aan de onderkant uit laten steken en dan afvijlen en dan weer terugdraaien tot de gewenste hoogte. Minder problemen met schroefdraad wat niet meer goed is (want het onderste afgevijlde stukkie steekt toch uit)

barno
28 mei 2014, 18:39
halshoek: wat ik wel es deed was alles 1 op 1 tekenen, maar dan nog is het tricky zoals Rik zegt.

beste shim is geen shim: dwz de hoek in je pocket met de frees aanpassen. Anderzijds, ik hoor eigenlijk niet echt een verschil tussen no shim of bv een plectrum als shim. kan ook aan mijn oren liggen natuurlijk.

obiwanjacobi
28 mei 2014, 18:45
Hoe is de holling van je hals?

Ik heb niet echt gemeten maar op gevoel is die ongeveer hetzelfde als mijn andere gitaren...
Minder dan 1 mm dat wel.


Als de inbussen te lang zijn kun je vast en zeker kleinere kopen bij de betere ijzerhandel

Maar ik wil hem juist ook wat hoger hebben omdat anders mijn GK-3 hex element er niet onder past. Zoals de hoogte is op de foto's past de GK-3 er niet onder.

D3nnis
29 mei 2014, 06:52
officiele naam madeschroeven

Is dit een serieuze vertaling van het engelse grub screw, een vertaling door de ondergemiddelde chinese handleiding vertaler zoals een van deze beste mannen of vrouwen (of computer) de zogenaamde hot key op mijn muis vertaalde naar hete toets, of loop je te fokken?
Ik ken die dingen als stelschroef in het nederlands.
Zeg niet dat dat het enige goede is, maar kan wellicht wat rare situaties bij de ijzerboer voorkomen :-)

Ik heb goede ervaringen met een shim van fineer, terug geschuurd van de benodigde dikte tot 0 aan het einde van de pocket (hals zijde). Misschien niet nodig, maar dan weet ik zelf ook dat het netjes is.
Ik heb niet genoeg ervaring met shims om te zeggen of het ene wel goed werkt en het andere niet, maar ik snap niet dat men aan de streeft naar een verbinding waarbij pocket en hals zo vlak mogelijk zijn, om er vervolgens een stuk plastic in te gooien waardoor de hals alleen op een paar punten aan ligt, wat vervolgens niet hoorbaar is. Kan best zo zijn, maar dan hoeft een hals-body verbinding dus eigenlijk niet netjes aan te sluiten, toch?

barno
29 mei 2014, 08:16
Ik heb niet genoeg ervaring met shims om te zeggen of het ene wel goed werkt en het andere niet, maar ik snap niet dat men aan de streeft naar een verbinding waarbij pocket en hals zo vlak mogelijk zijn, om er vervolgens een stuk plastic in te gooien waardoor de hals alleen op een paar punten aan ligt, wat vervolgens niet hoorbaar is. Kan best zo zijn, maar dan hoeft een hals-body verbinding dus eigenlijk niet netjes aan te sluiten, toch?

awel, ik snap dat eerlijk gezegd ook niet :) zeker niet nadat ik een tijdje een bill nash telecaster hier had voor een modificatie. Bill nash doet standaard een plectrum in de pocket van zijn gitaren om een optimale halshoek (waaruit we meteen kunnen afleiden dat die dure gitaren au fond gewoon een samengesteld bouwpakketje zijn maar soit). Nu was dat zowat de beste klinkende gitaar die ik ooit in handen heb gehad. begrijpe wie begrijpe kan.

loose-fur
29 mei 2014, 08:28
Naar mijn gevoel is stelschroef dan weer wel erg algemeen, D3nnis. Persoonlijk ken ik dergelijke schroeven onder de naam: umbraco (een benaming die in Vlaanderen vrij courant gebruikt wordt). Maar hun officiële Nederlandse benaming is wellicht: inbusbout of -schroef(je).


Tee.

obiwanjacobi
29 mei 2014, 08:48
OK - de naam van die schroefjes komen we wel uit denk ik.

Ik heb de hals-kromming nog even vergeleken tussen mijn gitaren en heb gitaren die meer relief hebben en eentje die praktisch helemaal recht is (die zal ik waarschijnlijk nog wat beter kunnen afstellen). Ik zal eerst de hals nog iets meer relief geven en dan een shim gaan maken.

Ik dacht er zelf aan om de brugzadels zo hoog te zetten dat ze comfortabel onder de handpalm voelen en dat de GK-3 er makkelijk onder kan en op basis van die hoogte eerst een evenwijdige shim te maken (dus de hoek nog even met rust te laten). Als ik daarmee tevreden ben kan ik de shim gaan afschuinen om de hoek aan te passen (indien dan nog nodig).

Zinnig?

RS-Rik
29 mei 2014, 11:48
Klinkt als een plan, want dan weet je precies hoeveel je wilt shimmen.


Schroeven:

Ik haal ze bij de ijzerwinkel als madeschroef. Niet iedere dag, maar daarmee ben ik nog niet raar aangekeken.
Umbraco = merk dacht ik, van kwaliteitsschroeven en bouten etc, geen gamma.

obiwanjacobi
7 juni 2014, 13:12
Ok, net even een shim gemaakt van een stukje(s) fineer dat ik nog had liggen.

https://lh5.googleusercontent.com/-JKElXLprAoo/U5LyMTfhnhI/AAAAAAAAD60/rdSLEQJS8HA/s640/WP_20140607_002%255B1%255D.jpg

Aan de verkleuring kan je mooi zien dat we zo'n 2mm omhoog zijn gekomen.
https://lh5.googleusercontent.com/-vfgGzb8LyfI/U5LyOWPFCkI/AAAAAAAAD68/tZIQtmAFDlI/s640/WP_20140607_003%255B1%255D.jpg

De zadels staan nu ook een stuk hoger en de (made?)schroeven prikken niet meer in mijn palm.
https://lh6.googleusercontent.com/-plYXVcd0448/U5LyQ880VzI/AAAAAAAAD6k/mWz0GLcYkkQ/s640/WP_20140607_007%255B1%255D.jpg

Je ziet ook dat het nog wel 1mm hoger had gekund...

Nu maar weer eens een tijdje erop spelen, kijken/luisteren hoe het bevalt.

obiwanjacobi
8 juni 2014, 14:48
Door de extra 2mm shim werd het duidelijk dat de hals idd onder een hoek staat - dat kon ik nu goed zien. De zadels zijn eigenlijk maar marginaal hoger dan voorheen. Je kan het een beetje zien op voorgaande fotos. De hoogte van de snaren tov de body bij de brug is veel lager dan bij de hals.

Ik heb de shim er dus maar weer uitgehaald en mijn dunste plectrum gebruikt om de hoek iets meer naar beneden te krijgen. De compenstatie is nu net effe te veel maar het is goed te doen. De zadels staan nu zo hoog dat de (made)schroeven niet eens meer uitsteken.

Ik heb er ook een nieuwe carbon nut opgezet (voor een paar euro meebesteld met een andere bestelling). Probleem is dat ik (nog steeds - was bij de vorig ook een probleem) een buzzende open hoge E heb... Als ik met mijn vinger achter de nut op de snaar druk gaat op een gegeven moment het buzzen over (en de toon wordt dan hoger natuurlijk). Dit doet me vermoeden dat de snaar niet 'scherp' op de nut ligt...