PDA

View Full Version : Hoe bepaal je de hals hoek?



obiwanjacobi
28 mei 2014, 17:01
Mijn zelf-assembly T-style gitaar heeft een hele 'lage' halse. Hiermee bedoel ik dat de zadels van de brug heel laag moeten staan om een beetje normale actie te krijgen en dat dan de kleine imbus schroeven in mijn handpalm prikken - erg oncomfortabel. Ook heb ik ergens bij de 17e fret een buzz zitten als ik daar de noot speel.

Wat ook mee speelt is dat mijn GK-3 hex-element een hogere actie vereist en de daarmee de actie wel erg hoog komt te liggen.

Het leek mij dat ik met een shim die de hals iets hoger legt - zodat de actie weer wat lager wordt - en wellicht de hoek iets aanpast - zodat ik misschien die buzz eruit kan halen.

Ik heb geen ervaring hiermee en ga dus te raden bij jullie. De hoogte die nodig is zou ik nog wel kunnen meten denk ik, maar hoe vogel ik die hoek uit?

Ook het materiaal van de shim zelf ben ik nog niet over uit. Van plectrums, karton, schuurpapier tot fineer en heuze maple wedges - alles lijkt gebruikt te worden. Ik wil graag een materiaal dat zo goed mogelijk de tone-trillingen door kan geven.

Verder is het een hele fijne gitaar met een bere geluid (DiMarzio PUs) maar door de actie speel ik er niet al te vaak op. (killer om op te oefenen. Elke andere gitaar is daarna easy-peasy! :-)


Thanx,
Marc

PS: Ik heb ook buzz bij losse snaren maar dat ligt denk ik aan de cheap-ass plastic nut die ik had gekocht. Ik wil daar een bone nut in zetten.


https://lh5.googleusercontent.com/-vMWjVlDyFjI/T3cPqpW_frI/AAAAAAAACr0/An6WpS_M1r8/s640/IMG_0938.jpg
Een beetje wazig maar hier zie je de lage zadels met de uitstekende imbus schroefjes.

https://lh5.googleusercontent.com/-T-Il-G-nLD4/T3cPppK3i7I/AAAAAAAACr0/T_Pxgy1BFTM/s640/IMG_0937.jpg
Misschien is het hier beter te zien...?

RS-Rik
28 mei 2014, 17:56