PDA

View Full Version : Fender The Twin (RedKnob) Waarschuwing



cluseau
28 mei 2014, 16:30
Beste GNers, voor degene die in het bezit zijn van de amp uit de titel even een tip. Waarschuwing is zo'n groot woord, je moet het immers zelf weten.

Na enkele jaren gebruik gaan de eindbuizen verouderen wat op zich niet zo'n punt moet zijn omdat het ding is afgezekerd met 2A. Bij deze amp is een meetpunt voor de bias buiten het chassis gebracht wat een zwak punt is. Ik heb er nu al een aantal voorbij zien komen met aanzienlijke brandschade. Dit wordt veroorzaakt door het bias meetcircuit wat zwakker is dan de zekering. Pas als dit circuit in rook is opgegaan vliegen de zekeringen er uit. Het gevolg is een beschadigde (verkoolde) print en veel roetaanslag in de amp wat onnodig veel kosten met zich mee brengt. Dit is allemaal te voorkomen als je regelmatig de eindbuizen checked.

U bent ehhhhh.....getipt. :)

muziekschuur
28 mei 2014, 17:01
Ik heb zo'n ding. Die af en toe wegvalt in volume en dan weer omhoog komt. Ik heb het idee (gezien de printplaten) dat zo'n ding nauwelijks nog te redden valt vanaf een bepaald punt. Is dat zo? De mijne heb ik maar opgeslagen...

cluseau
28 mei 2014, 17:28
Ik heb zo'n ding. Die af en toe wegvalt in volume en dan weer omhoog komt. Ik heb het idee (gezien de printplaten) dat zo'n ding nauwelijks nog te redden valt vanaf een bepaald punt. Is dat zo? De mijne heb ik maar opgeslagen...


Zolang er geen idioot met een soldeerpistool van de g...a doorheen geragt is en de print geen brandschade heeft is het goed te servicen hoor, nix mis mee. Hoewel je beter een handwired twin kan hebben natuurlijk.

tommus42
28 mei 2014, 17:41
Ik heb zo'n ding. Die af en toe wegvalt in volume en dan weer omhoog komt. Ik heb het idee (gezien de printplaten) dat zo'n ding nauwelijks nog te redden valt vanaf een bepaald punt. Is dat zo? De mijne heb ik maar opgeslagen...
Fixen dat ding. Een keer een concert gezien, de enige keer dat ik een mooie scheur uit een Fender heb hoor komen:).

Pepe
5 juni 2014, 00:46
Over gevaarlijk gesproken, dit kreeg ik via mijn "vriend" Blackie Pagano op mijn Facebook



https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10014871_710092032362609_6659748248386469583_o.jpg

Blackie Pagano (work contact) (https://www.facebook.com/tubeamptech?fref=photo) Lethal no more. This little amp (and many others) had no power transformer but runs in series direct from the wall AC. If the plug is inserted into the wall one way, you have about 2v AC on the chassis. The other way. ...120v AC on your guitar strings. Notice the isolation transformer peeking out at ya. Gotta be done.