PDA

View Full Version : S-S-S strat mist ballen, advies voor single-coil sized humbucker



Kingfisher
28 mei 2014, 07:49
Mijn 1993 Strat Plus is mijn werkgitaar, er zit bv al een warmoth nek op (veeeel beter dan de originele). Wat ik nog mis, zijn ballen. Momenteel is ze in haar originele configuratie: s-s-s met 3 fender Lace Sensors. Silver (clean) in neck en bridge, Red (hot) in middle. Ik weet dat de red beter in de bridge-positie zat, maar die is er ingestoken omdat de originele silver het had opgegeven.

Anyway... om aan te geven dat ik toen al (1997) zat te zoeken naar wat meer scheur.

Ik wil nu zeker de bridge single coil vervangen door een humbucker, maar ik ga zeker niet hakken in mijn gitaar. Dus een humbucker in single-coil size.

En terwijl we bezig zijn met solderen: een push-pull knob op de volume voor de coil-split.
1) Hoe goed zijn die single-coil sized humbuckers? Het is een strat, dus in het slechtste geval een andere scratchplate en dan kan er een full-size HB in. Hmmm, misschien geen slecht idee, zo kan ik de originele wire loom houden ( of is die niks waard?).
2) Ik hou enorm van mijn single coil bright. Is een split humbucker even sprankelend, of is het een "bijna maar toch niet"-verhaal? Als het toch hetzelfde is, dan vervang ik ze alle drie, anders alleen die in de brug.
3) Welke HB is de alllerlekerste?

Speelstijl: ritme gitaar, zz Top, Foo Fighters, Muse... stevige rock, geen deathmetal

Bij Seymour Duncan raden ze dit aan: " and in an incredibly versatile set with an SJBJ-1b JB Jr. in the bridge, an SDBR-1n Duckbuckers in the middle and an SL59-1n Little '59 in the neck."

Orpheo
28 mei 2014, 08:31
moet het perse hum cancellen? nee? Pak dan de quarter pound. Die singlecoil sized humbuckers zijn het in mijn ervaring altijd net-niet. Je verliest zoveel hoog door die superdunne draad die op de spoel ligt. En dan dus balanceren door er een ceramische magneet onder te zetten. Het is 't gewoon niet. De quarter pound is wel een echte single coil maar met genoeg ballen. de JB Jr. vind ik te wollig en te neuzig, zeker niet helder en bright.

AoDf
28 mei 2014, 08:50
Ik heb laatst de Seymour Duncan lil '59 in mijn Tele brugpositie gezet. Ik weet het, andere gitaar. Maar ben zeer tevreden over het resultaat. Ik kan niet zo gedetailleerd uitleggen als Orpheo maar het klinkt iets frisser dan een fullsize humbucker, maar zeker niet zo schel als een singlecoil. Over coilsplitting kan ik niets zeggen, dat gebruik ik niet.

Ik heb overigens wel 500k potmeters in de Tele, vanwege een fullsize neck humbucker. Klinkt perfect voor rock.

benwave
28 mei 2014, 08:50
Tis duidelijk dat je die gitaar nog nooit open hebt gemaakt.
En plus heeft namelijk een zwembad routing. En naar mijn mening zal hij altijd een beetje ielig blijven klinken.
Betere elementen gaat weinig opleveren,
Ik heb er één thuis staan een plus, voor het mooie Fender geluid prima, voor een ZZtop geluid nee.. helaas

Venlonaer
28 mei 2014, 08:57
BKP The Sinner

fred dons
28 mei 2014, 09:29
vanwege de zwembad routing kun je er dus gemakkelijk een echte humbucker in gooiden, je hoeft dus niets te hakken :D

muziekschuur
28 mei 2014, 09:32
Waarom trakteer je jezelf niet op een les paul gitaar voor erbij? Bijvoorbeeld een ESP of een Les Paul Studio. Ik heb laatst een Hagstrom in mijn handen gehad. Een Swede of Superswede..... Tegek.... Ik heb een Strat en een Les Paul kloon. Maar ook een verbouwde Ibanez Roadster II (ook een Strat achtige) waar ik twee humbuckers op gezet heb.... En dat is al jaren mijn eerste gitaar. Maar door de verbouwing (kostte me toen 500 gulden) istie geen drol meer waard. En voor 500 gulden had ik toen prima een tweede gitaar bij kunnen kopen...

De Seymour Duncan SL59 is een paf humbucker in single coil formaat. Verkrijgbaar in wit en zwart. Iets van 7 of 8 tienen....

Rooker
28 mei 2014, 10:12
Dat setje van Seymour Duncan ken ik alleen van youtube filmpjes en dat klonk dan erg overtuigend. Zelf ervaring met de dimarzio Tone Zone S. Ik had zeker geen last van te weinig hoog en hij bleef met veel distortion mooi strak. Het beste zou je gewoon een nieuwe slagplaat vullen dan behoud je plus strat tenminste zijn waarde. Als je dat dan toch doet neem dan gewoon een full size humbucker :-)

frekie
28 mei 2014, 10:13
Ik heb een samengestelde Strat met Allparts neck, daar heb ik een GFS Lil Killer op gehad bij de brug. Veel compressie en sustain, lekker voor rock maar je mist volledig het heldere SC soundje. Op mijn LC Comet Tele heb ik GFS Lil Punchers, beetje hetzelfde effect al blijft het Tele karakter hier beter overeind. Het hangt dus ook weer af van de gitaar waar je het element op zet.

Tupelo
28 mei 2014, 10:27
Strat plus is nu eenmaal een beetje een laffe gitaar in mijn beleving, kweenie of een elementswitch daar veel aan gaat doen.
Heeft bij mij in ieder geval nooit het gewenste resultaat gehad, ik ben destijds voor P90's gegaan, maar 't bleef steriel en laf.


Ik heb laatst de Seymour Duncan lil '59 in mijn Tele brugpositie gezet.
Hebben het over telecasters nu, en die heb ik ook.
Op mijn beurt vind ik het dus wel net niet, en ik kan mezelf niet voorstellen dat het voor een strat anders werkt.
Juist als humbucker vind ik 'm ruk.
Ik kan 'm serie, parallel of enkelspoel schakelen, en enkelspoel klinkt veruit het beste, maar waarom dan een single coil sized hb ?
Opnieuw verwacht ik dat het voor een strat niet veel anders is.

Naar de topic starter toe dus; sluit niet uit dat die little 59 juist single coil geschakeld wel het fijne hoog met sprankel heeft voor je, maar als humbucker het gewoon net niet doet, als in ballen en compressie die men bij een hb zoekt.

Einzeln
28 mei 2014, 11:01
Modificier het tot serie schakeling.

jutter
28 mei 2014, 12:55
Ik zit eerder te denken aan een boost pedaaltje.

Kingfisher
28 mei 2014, 13:27
Modificier het tot serie schakeling.

Hmmmm... dus toggle op brug, zonder pull: gewoon de brug; met pull: middle en brug in series?

pups houden, alleen een push pull pot er in pleuren?

fred dons
28 mei 2014, 13:35
wat Jutter zegt, een mooie oplossing voor de strat plus met lace senors is de clapton boost http://www.musiciansfriend.com/accessories/fender-pre-amp-mid-boost-kit-25-db

rocker_71
28 mei 2014, 16:00
Heb zelf net de Fender Hot Noiseless besteld. Dat zijn de Jeff Beck pickups.
Moeten erg Fender klinken, maar dan met ballen.
(ook niet zo duur, 149 euro voor een set van drie)

FruscianteFan
28 mei 2014, 19:27
Hmmmm... dus toggle op brug, zonder pull: gewoon de brug; met pull: middle en brug in series?

pups houden, alleen een push pull pot er in pleuren?
Of eerst een andere positie opofferen - het kost je niets om het te proberen.

telerocker
29 mei 2014, 04:29
BKP The Sinner: vet met ballen!

groovieguitarguus
29 mei 2014, 19:10
Ik heb een SD-Hotrail in de brug.... Lekkere sound... zou ooit nog wel een Full size HB willen... maar wil niet hakken...

Evt. heb ik wat opnames... maar tja... daar hangt ook weer het nodige aan overdrives tussen... ;-)

Gitaar is een Smitty met Rumplestilskin experience bij hals en midden.

https://soundcloud.com/guus-blankman/a - solo van 4.00 min eerst hals pick up vanaf 4.30 min brug...

jutter
29 mei 2014, 21:02
Ik heb een SD-Hotrail in de brug.... Lekkere sound... zou ooit nog wel een Full size HB willen... maar wil niet hakken...

Evt. heb ik wat opnames... maar tja... daar hangt ook weer het nodige aan overdrives tussen... ;-)

Gitaar is een Smitty met Rumplestilskin experience bij hals en midden.

https://soundcloud.com/guus-blankman/a - solo van 4.00 min eerst hals pick up vanaf 4.30 min brug...

Zoals gewoonlijk weer een lekker soundje Guus! Lekker smeuïge en vooral goede solo tot in de puntjes beheerst! Maar dat was even offtopic.

groovieguitarguus
30 mei 2014, 08:40
Zoals gewoonlijk weer een lekker soundje Guus! Lekker smeuïge en vooral goede solo tot in de puntjes beheerst! Maar dat was even offtopic.

Dank je Alex.... We blijven ons best doen... ;-)

whoosh
31 mei 2014, 13:50
Ik heb 2 Strats, bij de ene is het brugelement vervangen door een Seymour Duncan SSL-5. Dit is een enkelspoelselement maar met beduidend meer ballen, het is absoluut een wat dikker geluid maar klinkt nog zeker als een Strat.

Bij de andere is het brugelement vervangen door een Dimarzio Tonezone S. Door middel van een push-pull schakelaar kan ik de spoelen van het element in parallel of serie schakelen. Om eerlijk te zijn gebruik ik hem altijd in parallel, scheurt als de beste indien nodig maar klinkt clean wat mij betreft nog steeds overtuigend als een Strat. In serie geschakeld is dat een ander verhaal.

grayfink
31 mei 2014, 13:58
Zelf ook blij met SD hotrails in mijn stratje, maar heb weinig referentiekader in singlecoil sized humbuckers.
Dus tja, mijn mening heb je niks aan.
Misschien een clipje?

http://youtu.be/K9O6VqNcZ94

the sure thing
1 juni 2014, 07:21
Ik heb destijds ook een SD lil 59 in mn strat gehad: was ik ook errug tevreden over! Enne.... Splitten is voor mietjes :-)

Orpheo
1 juni 2014, 12:54
Ik heb 2 Strats, bij de ene is het brugelement vervangen door een Seymour Duncan SSL-5. Dit is een enkelspoelselement maar met beduidend meer ballen, het is absoluut een wat dikker geluid maar klinkt nog zeker als een Strat.

Bij de andere is het brugelement vervangen door een Dimarzio Tonezone S. Door middel van een push-pull schakelaar kan ik de spoelen van het element in parallel of serie schakelen. Om eerlijk te zijn gebruik ik hem altijd in parallel, scheurt als de beste indien nodig maar klinkt clean wat mij betreft nog steeds overtuigend als een Strat. In serie geschakeld is dat een ander verhaal.

het tofste van de ssl5 vind ik dat als je 'm laag af stelt je bijna een john mayer-big dipper achtig geluid krijgt. vind ik te gek :)

YannickH
1 juni 2014, 13:33
de seymour duncan yjm fury malmsteen pickups... die hebben ballen! ik gebruik ze zelf