PDA

View Full Version : Fender kapot, kop gebroken



Thewisbone
27 mei 2014, 16:38
Hallo,

Gister is mijn gitaar kapot gegaan.
Hij zat in een gitaar tas en stond in de houder.
Mijn broer liep er toen tegen aan en viel de gitaar op de drempel van de deur.

Toen ik de tas open deed lag de kop er af.
Ik dus dik huilen! :mad:

http://i60.tinypic.com/mlh82h.jpg

Is dit te repareren? zo ja hoe duur zou dat zijn?
Hopelijk kan ik het krijgen via de verzekering.

Het is een Fender 140S NAT

Hoop dat één van jullie mij kan helpen.

Mvg, Thomas

Han S
27 mei 2014, 16:55
Dat is te repareren. En koop meteen een koffer voor de volgende keer als je broer weer niet uitkijkt.

muffstuff
27 mei 2014, 17:13
paar lijmklemmen kopen, goed flesje houtlijm(titebond) en de boel is weer up and running.

en idd een gitaar met een angled headstock is altijd gevoeliger voor dta soort zaken. een stratje kan wel wat hebben.

Thewisbone
27 mei 2014, 17:20
Oké, en als ik dit laat repareren wat zou ik dan kwijt zijn?
En iemand ervaring met de verzekering kwa dit soort zaken?

Of is het zelf makkelijk te repareren?
Gitaar is 3 jaar oud aanschaf prijs was 250 euro.

Rizz
27 mei 2014, 17:35
Ik neem aan dat je broer een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Die dekt dit gewoon.. Even de verzekering bellen en die zal om een offerte vragen oid.. Kosten ligt eraan of je het ook onzichtbaar wilt laten maken of alleen constructief. Het hele pakket ongeveer kan wel richting de 200 euro lopen...

muffstuff
27 mei 2014, 17:36
Oké, en als ik dit laat repareren wat zou ik dan kwijt zijn?
En iemand ervaring met de verzekering kwa dit soort zaken?

Of is het zelf makkelijk te repareren?
Gitaar is 3 jaar oud aanschaf prijs was 250 euro.
Geen idee wat het kost om het te laten repareren dor iemand anders, voor een paar tientjes ben je zelf klaar

Ja heel simpel zelf te repareren.

lijm er om smeren, daarna dmv lijmklemmen de twee delen op elkaar klemmen. 24 uur laten drogen met klemmen en je bent klaar.

Verzekering weet ik niets van :)

Thewisbone
27 mei 2014, 17:43
Oké, nou ik ga morgen wel even bij een gitaar shop langs, en dan verzekering afwachten.

Gelukkig heb ik nog een electrische gitaar.

Plant
27 mei 2014, 17:59
Lijkt me een vrij 'mooie' breuk die goed te herstellen is. Helemaal onzichtbaar is een ander verhaal, maar daar moet je denk ik voor een gitaar in deze prijsklasse niet al te zwaar aan tillen.

Tabula Rasa
27 mei 2014, 18:44
Ik heb een topic staan bij elelektrische gitaren met iets van "headcrack reparatie voor dummies" ij de titel. Zoek het eens op. Is rete simpel om zelf te doen. Bij een rreparateur ga je diep in de buidel tasten.

muziekschuur
27 mei 2014, 18:50
Onzichtbaar herstellen is waarschijnlijk duurder dan vervangen. Wel is een gitaar met een gelijmde headstock onverkoopbaar. Dus technisch is de gitaar total loss. Dus ga er wel vanuit dat de verzekering het volledige aankoopbedrag uit zal keren of de dagwaarde (daar moet je niet intrappen)... en c'est ca. Het is ongebruikelijk in dit prijssegment om te herstellen. Ik neem nu even aan dat dit een gitaar was van tussen de 200 tot 500 euro. Pas vanaf 1500 euro waarde ga je kijken naar herstellen. (En dan alleen op verzoek eigenaar).

purplejohn
27 mei 2014, 18:50
Dat is te repareren. En koop meteen een koffer voor de volgende keer als je broer weer niet uitkijkt.

En laat je broer er gelijk een koffer bij kopen :soinnocent:

Dirk_Hendrik
27 mei 2014, 19:19
paar lijmklemmen kopen, goed flesje houtlijm(titebond) en de boel is weer up and running.




Ja heel simpel zelf te repareren.



Lijkt me een vrij 'mooie' breuk die goed te herstellen is.



Is rete simpel om zelf te doen.

Effe wat quotes uit dit topic.
En dan, zonder een oordeel te vellen over de kunst en kunde van de ge-quoten, komt bij mij de vraag op of de eenvoud van deze (en andere headcrack) reparatie niet wordt onderschat. Voornamelijk omdat ik in de afgelopen jaren al zo verschrikkelijk veel krankzinnig amateuristisch uitgevoerde headcrack reparaties heb gezien.

Thewisbone
27 mei 2014, 19:31
Onzichtbaar herstellen is waarschijnlijk duurder dan vervangen. Wel is een gitaar met een gelijmde headstock onverkoopbaar. Dus technisch is de gitaar total loss. Dus ga er wel vanuit dat de verzekering het volledige aankoopbedrag uit zal keren of de dagwaarde (daar moet je niet intrappen)... en c'est ca. Het is ongebruikelijk in dit prijssegment om te herstellen. Ik neem nu even aan dat dit een gitaar was van tussen de 200 tot 500 euro. Pas vanaf 1500 euro waarde ga je kijken naar herstellen. (En dan alleen op verzoek eigenaar).

Ja gitaar was 250 euro, heb het bonnetje gelukkig nog.
Maar stel als ik hem herstel, klinkt die dan gewoon als van ouds?

Rizz
27 mei 2014, 19:35
Als het goed gedaan wordt wel.... En zoveel invloed heeft een headstock nou ook weer niet.... :hide:

Tabula Rasa
27 mei 2014, 19:52
DH, vandaag dat koffie naar dattopic verwees. Er staan wel een paar belangrijke zaken in. Het is niet moeilijk, maar dan moet je wel de juiste dingen doen (eigenlijk zoals het met alles zo is).

Dirk_Hendrik
27 mei 2014, 19:55
Dabedoellik ook eigenlijk. Het is gemakkelijk, als je weet wat je moet doen.

Plant
27 mei 2014, 21:51
Wel is een gitaar met een gelijmde headstock onverkoopbaar.

Verkoop haar dan zoals ze nu is. Dan kan een handige koper zelf bepalen wat ervan gemaakt word.
Dirk_Hendrik heeft natuurlijk gelijk. Ik post vanuit mijn visie en weet voor mezelf wat ik kan.

Als je hier geld in steekt met het idee de gitaar ooit te verkopen, think again... Ben je tevreden over de gitaar, wil je erop blijven spelen en vind je het de reparatie waard, waarom niet?

Thewisbone
27 mei 2014, 22:18
Verkoop haar dan zoals ze nu is. Dan kan een handige koper zelf bepalen wat ervan gemaakt word.
Dirk_Hendrik heeft natuurlijk gelijk. Ik post vanuit mijn visie en weet voor mezelf wat ik kan.

Als je hier geld in steekt met het idee de gitaar ooit te verkopen, think again... Ben je tevreden over de gitaar, wil je erop blijven spelen en vind je het de reparatie waard, waarom niet?

Wat zou hij nu opleveren? gitaar was bij aankoop 250 euro.

En ik wacht eerst wel even af wat de verzekering zegt.

Han S
27 mei 2014, 22:38
Een goedkope gitaar met een afgebroken kop verkopen? Succes er mee dan, twee tientjes?

Gearjunkie
27 mei 2014, 22:51
Kampvuurtje van maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
27 mei 2014, 22:58
Een goedkope gitaar met een afgebroken kop verkopen? Succes er mee dan, twee tientjes?

True! Maar reparatiekosten eraan spenderen en verkopen met het idee er de dagwaarde plus reparatiekosten uit te slepen? Of via verzekering de gitaar laten oplappen en de dagwaarde ervoor proberen te vangen?

Het blijft tientjeswerk. Steek er dan zo min mogelijk energie in.

Kim Wilson
28 mei 2014, 08:51
Waarom denkt iedereen aan verkoopwaarde? Als het een lekker gitaartje is waar de eigenaar blij mee is, waarom zou je er dan geen 100 euro tegenaan gooien om hem te laten lijmen? Het hoeft niet onzichtbaar, als ie het maar weer doet. Tenminste, zo sta ik erin. Als mijn Motion zo te pas komt, denk ik dat ik dat ook zo zou laten doen, en die is nog véél minder waard. Boeiend.

Rizz
28 mei 2014, 09:20
Waarom denkt iedereen aan verkoopwaarde? Als het een lekker gitaartje is waar de eigenaar blij mee is, waarom zou je er dan geen 100 euro tegenaan gooien om hem te laten lijmen? Het hoeft niet onzichtbaar, als ie het maar weer doet. Tenminste, zo sta ik erin. Als mijn Motion zo te pas komt, denk ik dat ik dat ook zo zou laten doen, en die is nog véél minder waard. Boeiend.
Helemaal gelijk! ik heb de kast va. M'n Yamaha ook laten fixen om 'm weer bespeelbaar te maken. Was het geld absoluut niet waard, maar het is mijn eerste gitaar en heeft dus flink wat emotionele waarde.

Plant
28 mei 2014, 10:06
Waarom denkt iedereen aan verkoopwaarde? Als het een lekker gitaartje is waar de eigenaar blij mee is, waarom zou je er dan geen 100 euro tegenaan gooien om hem te laten lijmen? Het hoeft niet onzichtbaar, als ie het maar weer doet. Tenminste, zo sta ik erin. Als mijn Motion zo te pas komt, denk ik dat ik dat ook zo zou laten doen, en die is nog véél minder waard. Boeiend.

Ik ook. Maar de TS begint er zelf over.


Wat zou hij nu opleveren?

Kim Wilson
28 mei 2014, 10:14
Bij die van mij is het nog niet eens zozeer emotionele waarde. Het ding kostte nieuw 345 gulden, is al bijna 15 jaar oud en zit vol butsen. Ik weet dat het ding toch niks opbrengt bij verkoop. Maar hij speelt goed en voor het geld wat me een reparatie zou kosten moet ik maar afwachten of ik weer zo'n fijne en goed klinkende gitaar vind.

Riny
28 mei 2014, 10:14
Geen lang verhaal van maken, verzekeringen doen doorgaans niet moeilijk.
Vraag wel bij een echte goede gitaarbouwer een offerte aan voor de schadeexpert en de expert zal niet moeilijk doen.
Heb zelf echt wel ervaring betreffende waterschade waar nog wel veel en veel meer defect was.
Was geen probleem alles werd keurig vergoed.

Kim Wilson
28 mei 2014, 10:17
Ik ook. Maar de TS begint er zelf over.
Nee, jij begon over verkopen. ;)

muziekschuur
28 mei 2014, 10:22
In dit geval zal de verzekering tot uitkeer komen. De gitaar is niet meer in goede staat of nieuwstaat te herstellen. Dus de eigenaar moet vervangen. Dus er wordt een nieuwe gitaar gekocht. Dit is brandhout. Beste verzekeraar, zal ik de gitaar weggooien? Of wilt U hem hebben. Nee, gooi maar weg....





Ah....


Kijk.... En nu heb je geld voor een nieuwe gitaar. En in je schuur staat een busje lijm....... Toevallig.....

Plant
28 mei 2014, 10:38
Nee, jij begon over verkopen. ;)

:seriousf: Ja, hierna:


Wel is een gitaar met een gelijmde headstock onverkoopbaar.

Nou ja, lekker belangrijk. Gewoon lijmen en speulen dus :noob:

Han S
28 mei 2014, 10:48
Juist, in post 3 werd al uitgelegd hoe je hem zelf kunt repareren voor weinig. Onzichtbaar repareren is een ander verhaal, maar als je het serieus doet heb je niet meer dan een dun streepje waar de breuk zat.

Een klarinet lijmen is een stuk moeilijker :D

muziekschuur
28 mei 2014, 11:16
Met keilbouten toch?

Tunes
28 mei 2014, 12:08
Ik zou zeggen, gitaar opgeven aan verzekering als onherstelbaar (en dat is geen probleem aangezien laten herstellen meer kost dan de gitaar), en daarna kan je zelf altijd nog proberen het netjes te maken.

Tunes
28 mei 2014, 12:11
Juist, in post 3 werd al uitgelegd hoe je hem zelf kunt repareren voor weinig. Onzichtbaar repareren is een ander verhaal, maar als je het serieus doet heb je niet meer dan een dun streepje waar de breuk zat.

Een klarinet lijmen is een stuk moeilijker :D

Precies, of probeer maar een kapotte lijmpot te lijmen.
Onbegonnen werk.

Thewisbone
28 mei 2014, 13:46
Bedankt allen, hier kan ik wel wat mee.

Powderfinger
28 mei 2014, 16:23
De verzekering gaat alleen iets voor je doen als iemand anders de gitaar heeft kapot gemaakt (of je moet speciale voorwaarden hebben afgesproken, maar dat geldt niet voor een gitaar in deze prijsklasse). Ga dus absoluut NIET zelf met je eigen verzekeraar bellen, laat je broer de zijne bellen. Soms wil de verzekering bonnetjes zien van de reparatie, soms keren ze het bedrag gewoon uit.

Zo werkt het trouwens met alles (telefoons, laptops e.d.)

Thewisbone
28 mei 2014, 23:54
Oké bedankt.

Mijn tante zit in de verzekering dus mijn vader heeft haar een mailtje gestuurd.
En heb het bonnetje nog.

Kim Wilson
29 mei 2014, 09:53
En dan is het nog maar de vraag of ze uitkeren. Ik heb de Galaxy Note van mijnzusje gesloopt, maar mijn verzekering keerde niet uit. Mijn zus had hem te risicovol weggelegd.

grayfink
29 mei 2014, 10:56
De verzekering gaat alleen iets voor je doen als iemand anders de gitaar heeft kapot gemaakt (of je moet speciale voorwaarden hebben afgesproken, maar dat geldt niet voor een gitaar in deze prijsklasse). Ga dus absoluut NIET zelf met je eigen verzekeraar bellen, laat je broer de zijne bellen. Soms wil de verzekering bonnetjes zien van de reparatie, soms keren ze het bedrag gewoon uit.

Zo werkt het trouwens met alles (telefoons, laptops e.d.)

Nietes, het hangt af van je verzekeringsvoorwaarden. Mijn zoontje liet twee weken geleden zijn tablet aan gruzelementen flikkeren.
Interpolis keerde direct het volledige aankoopbedrag uit. Gewoon eerlijk verteld hoe het gegaan is.

ErikH
30 mei 2014, 14:08
Woon je in de buurt van Leeuwarden? Als de reparatie erg duur blijkt en niet gedekt door de verzekering wil ik je wel uit de brand helpen. Bespeelbaar krijgen lukt altijd :-) Lakwerk weer netjes krijgen is het lastigste denk ik. Stuur me anders een PB als het nodig is.

Powderfinger
31 mei 2014, 15:21
Nietes, het hangt af van je verzekeringsvoorwaarden. Mijn zoontje liet twee weken geleden zijn tablet aan gruzelementen flikkeren.
Interpolis keerde direct het volledige aankoopbedrag uit. Gewoon eerlijk verteld hoe het gegaan is.

Dat zeg ik, speciale voorwaarden. Je kunt een verzekering zo duur en specifiek mogelijk maken als je zelf wilt. Er zal waarschijnlijk ook wel een verschil tussen kleine kinderen en volwassenen worden gemaakt.

Thewisbone
14 juni 2014, 15:54
Eindelijk bericht gekregen, krijg maar 130 euro terug.
Het is 100 euro eigen risico...

motorhan
14 juni 2014, 16:05
Dat is toch een net bedrag, je zegt dat de gitaar 250 heeft gekost minus 100.00 eigen risico is dat 150.00 en je krijgt maar 20.00 minder wat had je dan gedacht.


Met vr gr
Han

Thewisbone
14 juni 2014, 16:34
Na al die verhalen van jullie het hele aankoop bedrag.
Maar goed een maatje van me daar het broertje van gaat hem maken. ;)

stijnkenens
23 juni 2014, 11:53
Ben benieuwd, foto's als het klaar is?


s.

Thewisbone
25 juni 2014, 20:37
Oké hij durfde het niet aan :P

Geen idee wat ik nu moet met dat ding ..

Jannnus
25 juni 2014, 21:40
Oké hij durfde het niet aan :P

Geen idee wat ik nu moet met dat ding ..
kampvuur gitaar

Thewisbone
1 augustus 2014, 19:49
ben hem nu aan het lijmen... zien wat het word. als die weer goed klinkt gaat me vriendin hem schilderen.

ik post dan wel een foto ;)

Thewisbone
16 januari 2015, 02:47
Foto komt nog! alles posts even terug gelezen. goh wat ben ik soms een retard!

Vriendin heeft hem bijna af! en hij is echt heel erg vet geworden!

Thewisbone
2 februari 2015, 19:44
http://i.imgur.com/8s8BjrT.jpg

Gitaar is af, van vinden jullie er van?

Tabula Rasa
2 februari 2015, 20:19
Ja, leuk hoor, maar laat de kop nou eens zien.

Plant
2 februari 2015, 23:07
Fraaie afbeelding! :) Dat doet ze goed.
"Into the wild" deed me meteen denken aan de gelijknamige film, maar daar zal het niks mee te maken hebben.
En ja, die gelijmde headstock wil ik nou ook wel zien.

Thewisbone
3 februari 2015, 17:00
Klopt helemaal wat je zegt, heb de film al een aantal keer gezien.
En daarom staat het ook op de gitaar ;)

Zal zo wel even een foto plaatsen van de headstock.

Thewisbone
3 februari 2015, 17:50
http://i58.tinypic.com/2w6xlj6.jpg

http://i59.tinypic.com/25z416p.jpg

http://i61.tinypic.com/2mmsdcn.jpg

Hierbij de foto's van de headstock.

Thewisbone
11 februari 2015, 14:46
Ennnnnnnn?????????????????????

AC3D
11 februari 2015, 14:56
dit is misschien een beetje laat, maar ik zie dat je die lijmklem direct op de neck hebt geplaatst. dat laat sporen achter in je laklaag.
t is voor een volgende keer misschien een tip als je een dun strookje hout oid tussen de klem en de gitaar stopt.

Plant
11 februari 2015, 19:27
Die tekening vind ik mooier ;)

Dutch66
12 februari 2015, 12:14
oh, oh, lekker toch die lijmklem sporen, zal ze leren; 'nee gewoon zelf doen man'....

Maar goed, gelukkig is Lassie op de voorkant wel gelukt....., toch? 'kenners' :seriousf:

Thewisbone
12 februari 2015, 13:45
dit is misschien een beetje laat, maar ik zie dat je die lijmklem direct op de neck hebt geplaatst. dat laat sporen achter in je laklaag.
t is voor een volgende keer misschien een tip als je een dun strookje hout oid tussen de klem en de gitaar stopt.

Had er een doekje tussen, zoals je ziet op de foto's.
Gitaar klinkt precies hetzelfde als voor de breuk en de tekening.

Little Jay
12 februari 2015, 13:54
Het is ongetwijfeld polyester-lak. Je zou nog wat secondenlijm in de gaten in de lak kunnen druppelen, laagje voor laagje, om ze wat op te vullen. En als dat uitgehard is met steeds fijner schuurpapier schuren en op het laatst polijsten met een fijne polijstpasta. In theorie moet je zo de breuk vrijwel onzichtbaar kunnen krijgen, behalve aan de voorkant, want daar zie ik dat stukken uit het kop-fineer missen (als je die bewaard hebt kun je ze ook terugplakken). Gaat 'ie echt niet beter van klinken hoor, maar wordt 'ie wel iets mooier van. Als je het werk er voor over hebt natuurlijk, maar ik denk dat je in een middagje al een heel eind komt.

Plant
12 februari 2015, 19:13
Als je vriendin die mooie tekening erop heeft gekregen, krijgt ze die breuk ook wel cosmetisch weggewerkt :)

motorhan
12 februari 2015, 19:32
Ze verkopen bij de Aldi regelmatig setjes met harde was en een smeltapparaatje op batterijen, die was kun je er makkelijk in smelten en is e.v.overschilderbaar is in diverse kleuren en je kan het mengen. vind je het niet mooi dan doe je het over. zo'n setje kost bijna niks en werkt perfect vour vele doeleinden.

Thewisbone
12 februari 2015, 23:20
Als je vriendin die mooie tekening erop heeft gekregen, krijgt ze die breuk ook wel cosmetisch weggewerkt :)

Ja, zal haal wel eens vragen als de snaren weer aan vervanging toe zijn ;)