PDA

View Full Version : Will the real bill lawrence please stand up.....



SiNiSTRaL
6 juli 2003, 19:53
www.billlawrence.com (volgens velen de echte)
en www.billlawrenceusa.com ....
wie is de echte
volgens de laatste site is dit het verhaal:

Comments: I want to clarify the authenticity of this pickups. Contrary to what some people believe, there has always been only one company that produces Bill Lawrence pickups. The man in Bethlehem, PA who calls himself Bill Lawrence, and claims to be making Bill Lawrence pickups, is actually Willi Stich, a performer, pickup designer and ex-partner of the original Bill Lawrence company.

die gozer in bethlehem is van billlawrence.com

hoofd
6 juli 2003, 19:59
En ik maar denken dat je je eigen pick-ups ging maken...

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 20:00
ja man, ik ben een man van vele plannen :D
maar moet ik weer al die troep gaan bestellen enzo en als het mislukt staat er weer 40km koperdraad in de hoek van te kamer te verschimmelen :D, dus begin er maar niet aan

fred dons
6 juli 2003, 20:03
bill lawrence is de artiestennaam van willi stich (een duitse gitarist) en hij heeft de pups ontworpen die de lawrence company produceert, bill lawrence heeft pups ontworpen voor o.a. gibson.
Willi/bill is met ruzie bij de lawrence company weggegaan en is later voor zich zelf begonnen onder zijn artiestennaam (die al meer dan 30 jaar van hem is ) Vraag is alleen wie nu het meest recht op de naam heeft, feit is wel dat de pups van de originele willi/bill stukken beter zijn dan die van het bedrijf dat zijn naam draagt.

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 20:13
bill lawrence is de artiestennaam van willi stich (een duitse gitarist) en hij heeft de pups ontworpen die de lawrence company produceert, bill lawrence heeft pups ontworpen voor o.a. gibson.
Willi/bill is met ruzie bij de lawrence company weggegaan en is later voor zich zelf begonnen onder zijn artiestennaam (die al meer dan 30 jaar van hem is ) Vraag is alleen wie nu het meest recht op de naam heeft, feit is wel dat de pups van de originele willi/bill stukken beter zijn dan die van het bedrijf dat zijn naam draagt.

het bedrijf zegt dat ze de PU's maken volgens dezelfde specs en met dezelfde machines als vroeger.... en dimebag darrell (pantera) en Nuno Bettencourt (extreme) gebruiken degenen uit de BLusa site (de zgn 'Stewmac' modellen, zoals ze vaak worden genoemd)

JV
6 juli 2003, 20:14
bill lawrence is de artiestennaam van willi stich (een duitse gitarist) en hij heeft de pups ontworpen die de lawrence company produceert, bill lawrence heeft pups ontworpen voor o.a. gibson.
Willi/bill is met ruzie bij de lawrence company weggegaan en is later voor zich zelf begonnen onder zijn artiestennaam (die al meer dan 30 jaar van hem is ) Vraag is alleen wie nu het meest recht op de naam heeft, feit is wel dat de pups van de originele willi/bill stukken beter zijn dan die van het bedrijf dat zijn naam draagt.

kan je misschien ook een beetje uitleggen wat precies het verschil in geluid is tussen de 2? ik hoor namelijk van alle kanten andere verhalen over welke beter zijn. anderen zeggen ook weer dat ze allebei evengoed zijn, alleen anders. dus ik raak ook een beetje het spoor bijster daarmee.

fred dons
6 juli 2003, 20:20
in principe horen ze beide gelijk te zijn (zelfde ontwerp) alleen blijken de stew mac modellen veel slechter gebouwd te worden (vallen uit elkaar als je er naar kijkt) verder worden er goedkopere parts gebruikt.
Dimebags en Nuno's washburn hebben inderdaad op de produktie modellen de stew mac versie zitten, echter op hun eigen model zat een origineel jaren 80 bl. (en dimebag is niet voor niets naar seymour duncan gegaan)
consensus is dat de bl beter is (klinkt?) dan de stew mac

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 20:21
in principe horen ze beide gelijk te zijn (zelfde ontwerp) alleen blijken de stew mac modellen veel slechter gebouwd te worden (vallen uit elkaar als je er naar kijkt) verder worden er goedkopere parts gebruikt.
Dimebags en Nuno's washburn hebben inderdaad op de produktie modellen de stew mac versie zitten, echter op hun eigen model zat een origineel jaren 80 bl. (en dimebag is niet voor niets naar seymour duncan gegaan)
consensus is dat de bl beter is (klinkt?) dan de stew mac

als ie zoveel beter klinkt waarom stapte dimebag dan niet over naar die duitser?

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 20:23
beste fred,
als ie van BLusa zo vreselijk zijn, waar zijn ze dan qua klank/kwaliteit mee te vergelijken

fred dons
6 juli 2003, 20:35
Bill maakt de pups nog zelf met de hand en kan niet echt een endorser als dimebag onderhouden (en dimebag is een beetje een gitaarhoer dus wie betaald krijgt hem) de sd versie van de bl is trouwens wat feller dan het origineel dus misschien wilde dimebag wat anders :wink:

de stewmac versie is op zich zelf geen slechte pup, hij is alleen slecht gebouwd maar als je mazzel heb klinkt hij het zelfde als de bl en blijft hij ook nog een tijdje in je gitaar overleven (die van mij deed het niet :( )
bl heeft zijn pups verder ontwikkelt nadat hij bij de company is weg gegaan en heeft tgenwoordig veel meer modellen terwijl stew mac al jaren dezelfde pups heeft
Maestro heeft onlangs alle pups besteld bij de bill om ze te vergelijken en hij was er nog al te vreden over

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 20:39
Bill maakt de pups nog zelf met de hand en kan niet echt een endorser als dimebag onderhouden (en dimebag is een beetje een gitaarhoer dus wie betaald krijgt hem) de sd versie van de bl is trouwens wat feller dan het origineel dus misschien wilde dimebag wat anders :wink:

de stewmac versie is op zich zelf geen slechte pup, hij is alleen slecht gebouwd maar als je mazzel heb klinkt hij het zelfde als de bl en blijft hij ook nog een tijdje in je gitaar overleven (die van mij deed het niet :( )
bl heeft zijn pups verder ontwikkelt nadat hij bij de company is weg gegaan en heeft tgenwoordig veel meer modellen terwijl stew mac al jaren dezelfde pups heeft
Maestro heeft onlangs alle pups besteld bij de bill om ze te vergelijken en hij was er nog al te vreden over

degene die ik kan kopen komt uit een nuno signature gitaar, en die werkt dus zeker weten :D
en die duitser maakt ze niet met de hand, hij zegt zelf op zen site:
Hand vs Machine

Do you really believe someone hand-guides 8000 turns of copper wire that is as thin as a human hair on a bobbin to complete, maybe, 30 coils per day and can guaranty any consistency? A well-wound coil is a well-wound coil regardless if it's wound with professional equipment, or if somebody's great-grandmother winds it to an old French recipe with Napoleon's modified coffee grinder and chops off the wire after a mile with an antique guillotine!

hij doet er best vaag over, maar hij zegt zelf dat handgemaakt niet perse beter is :)

fred dons
6 juli 2003, 20:48
met de hand bedoel ik eigenlijk dat hij het alleen doet (samen met zijn vrouw becky) niemand wind nog met de hand (zelfs seymour is begonnen met een opgevoerde platenspeler om te winden, hoewel dat nog wel als "met de hand"wordt gezien )

om de discussie nog wat ingewikkelder te maken je hebt ook OBL (original bill lawrence) waar Bill de pups voor het eerst maakte.
OBL bestaat ook nog steeds maar maakt niet meer de originele pups

(en als de pup uit de nuno het gewoon doet is het een prima pup, ik heb al gezegd; je kunt pech hebben met die dingen maar met een beetje mazzel klinkt hij het zelfde als het "nieuwe origineel'"?

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 20:50
maar t zal iig geen zeker achteruitgang zijn op de standaard epi-explorer stock pu's? :roll:

hugo
6 juli 2003, 21:32
Ik had een Billlawrence USA L500 L in een N2 zitten, nuno gitaar, ik vond het een slecht element, ik heb ze nu vervangen door dimarzio evolotion en de klank is 10 keer beter. Ik bij billlawrence (de originele) wat elementen bestelt maar nog niet ingebouwd. Gitaar is nog niet af, maar ik denk dat ze veel beter klinken, dit puur gebaseerd heb op wat ik heb gelezen. Nuno geluid vind ik schitterend en met de billlawrence usa is dit geluid ver van aanwezig.
Dus als je elementen wil kopen kan ik bill lawrence zeker aanraden hoe het geluid is weet ik niet maar service was perfect je moet wel even wachten. In het forum staan sticky threads waar een redelijke goede uitleg staat over de elementen.

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 21:47
Ik had een Billlawrence USA L500 L in een N2 zitten, nuno gitaar, ik vond het een slecht element, ik heb ze nu vervangen door dimarzio evolotion en de klank is 10 keer beter. Ik bij billlawrence (de originele) wat elementen bestelt maar nog niet ingebouwd. Gitaar is nog niet af, maar ik denk dat ze veel beter klinken, dit puur gebaseerd heb op wat ik heb gelezen. Nuno geluid vind ik schitterend en met de billlawrence usa is dit geluid ver van aanwezig.
Dus als je elementen wil kopen kan ik bill lawrence zeker aanraden hoe het geluid is weet ik niet maar service was perfect je moet wel even wachten. In het forum staan sticky threads waar een redelijke goede uitleg staat over de elementen.

wat vond je dan slecht aan de Blusa?
te weinig mids ofzoiets

alhambra
6 juli 2003, 21:59
Ik heb een bestelling bij billlawrence.com (de enige echte) lopen maar ik wacht al 6 weken op response, normaal duurt het al 6 weken voor je ze thuis krijgt maar door een overstroming en door verhuizing is de wacht tijd nu dus veeeeeeeeeeeeeeel langer.
Het is maar dat je het even weet.

SiNiSTRaL
6 juli 2003, 23:48
muah, ik kan voor 30 eurie een BL uSA l500 krijgen...

gerrekat
7 juli 2003, 08:11
www.billlawrence.com is de enige echte, die andere kerel maakt de L 500 niet eens meer!

Ik heb beiden gehad en geloof me de een klonk echt nergens naar (die stew mac bill lawrence USA dingen) en de andere blaast alle andere elementen weg!

Voor mij niets anders meer dan een echet L 500 XL!

Ik heb er 4 op bestelling maar het duurt helaas nu al meer dan 3 maanden de wachtlijst is enorm!

Ic3gl0vE
7 juli 2003, 10:31
In het forum staan sticky threads waar een redelijke goede uitleg staat over de elementen.


welk forum?

SiNiSTRaL
7 juli 2003, 10:48
www.billlawrence.com is de enige echte, die andere kerel maakt de L 500 niet eens meer!

Ik heb beiden gehad en geloof me de een klonk echt nergens naar (die stew mac bill lawrence USA dingen) en de andere blaast alle andere elementen weg!

Voor mij niets anders meer dan een echet L 500 XL!

Ik heb er 4 op bestelling maar het duurt helaas nu al meer dan 3 maanden de wachtlijst is enorm!
mjah
nou over die stewmac hoor ik dingen als: Supergoed, Iets te trebbly, o.k, kutelement, ripoff
en gelijke dingen over die van die duitser....dus ik denk dat het ook een nogal persoonlijke kwestie is....en ach, voor 30 euro zal het wel geen miskoop zijn :)

lupoloco
7 juli 2003, 11:27
www.billlawrence.com is de enige echte, die andere kerel maakt de L 500 niet eens meer!

Ik heb beiden gehad en geloof me de een klonk echt nergens naar (die stew mac bill lawrence USA dingen) en de andere blaast alle andere elementen weg!

Voor mij niets anders meer dan een echet L 500 XL!

Ik heb er 4 op bestelling maar het duurt helaas nu al meer dan 3 maanden de wachtlijst is enorm!
mjah
nou over die stewmac hoor ik dingen als: Supergoed, Iets te trebbly, o.k, kutelement, ripoff
en gelijke dingen over die van die duitser....dus ik denk dat het ook een nogal persoonlijke kwestie is....en ach, voor 30 euro zal het wel geen miskoop zijn :)

idd, en als het je niet aanstaat verkoop je het gewoon verder (met winst welteverstaan :) )

alhambra
7 juli 2003, 11:44
In het forum staan sticky threads waar een redelijke goede uitleg staat over de elementen.


welk forum?

Dit forum:

http://pub123.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8


Mijn god 3 maanden wacht tijd al nou ja ik zit over de helft van de tijd heen.
Trouwens Gerrekat is het normaal bij BL dat je helemaal geen mailtje terug krijgt ter bevestiging van je bestelling ????? Of krijg je die pas als jouw bestelling klaar is, ik moet namelijk nog wel eerst betalen :-D :-D

SiNiSTRaL
7 juli 2003, 11:46
misschien krijg je na 6 maanden pas bericht.....of hun mailbox lezen ze nooit en die zit nu vol en hebben ze je mail niet eens ontvangen :P

gerrekat
7 juli 2003, 11:50
Nee die stew macs zijn echt klote, en niet omdat ik die andere heb!

geloof me ze klonken ongelofelijk schijt, clean ing het nog, maar overstuurd klonk het gewoon nergens naar, kil, weinig output, iel echt niets!

Er zitten werelden van verschil tussen de twee, en dat is geen fabeltje, of dat valt niet mee, maar echt werelden van verschil, ze lijken niet eens op elkaar qua sound!

maar goed je kan ze weer doorvrkopen heb ik ook gedaan flink wat centjes aan verdiend ook!

JV
7 juli 2003, 12:41
ik heb gister aan de heren van stewmac een mail gestuurd wat 2 van die l-500XL's + verzendkosten zou zijn.

was totaal 104 dollar, kheb dus al men gegevens al doorgestuurd. inmiddels dus 1 dag verder en al men vragen zijn binnnen 3 uur per email beantwoord en ook de bestelling was binnen 3 uur geregeld.

dus voorlopig heb ik over de service daar niet te klagen. kan natuurlijk nog veranderen, maar dat is afwachten.

bij billlawrence.com wacht ik echter al 2 maanden op antwoord op de vraag "wat het zou gaan kosten om 1 zo'n ding te bestellen en om die op te sturen naar holland."

kwa service lopen die dus in ieder geval voorlopig zeker mijlenver achter.

hugo
7 juli 2003, 12:54
De service van Stewmac is ook prima, bill lawrence is net verhuisd dus de orders lopen nog verder achter, ik had mijn elementen redelijk snel, vlak voor de verhuizing. Wat ik slecht vond aan de BLUSA is dat het een iel klinkt, weinig output een soort single coil alleen zonder het mooie single coil geluid. Voor lichte rock werkte het wel, alleen voor stevige riffs of vette solo's is het niet geschikt.
Je kan je vragen het best op het forum kwijt, ik las ergens dat ze 500 mailtjes moeten doorlezen.
Succes,

JV
7 juli 2003, 12:58
nouja, ik heb dus 2 stewmacs besteld, maar ook bij MP een SD dimebucker. op die van billlawrence.com ga ik niet zitten wachten, helemaal geen zin in. dus ik prop alledrie die dingen er wel een keer in en kijk dan welke het beste klint

Patrick M.
7 juli 2003, 13:05
Mailen met www.billlawrence.com (de echte) werkt niet echt, het is een heel klein bedrijf en ze hebben het veel te druk om alle mail door te lezen en snel te reageren. Je kunt ze beter bellen.
Of je besteld gewoon direct via de website (betalen via paypal werkt prima), $48 voor een L500, en daar komt nog $28,50 aan verzend/verpakkingskosten bij. Om ff aan te geven hoe klein het bedrijfje wel niet is; bij de L500XL die ik een paar maanden geleden heb gekocht zat een handgeschreven kaart van Becky Lawrence, hartelijk dank voor de bestelling en veel plezier ermee!
Dimebag Darrel gebruikte de echte L500-XL (van www.billlawrence.com dus), de enige reden dat hij is over gestapt naar SD is dat die dingen van Bill Lawrence zo moeilijk te krijgen waren.

http://www.billlawrence.com (alle anderen zijn nep)

SiNiSTRaL
7 juli 2003, 13:17
De service van Stewmac is ook prima, bill lawrence is net verhuisd dus de orders lopen nog verder achter, ik had mijn elementen redelijk snel, vlak voor de verhuizing. Wat ik slecht vond aan de BLUSA is dat het een iel klinkt, weinig output een soort single coil alleen zonder het mooie single coil geluid. Voor lichte rock werkte het wel, alleen voor stevige riffs of vette solo's is het niet geschikt.
Je kan je vragen het best op het forum kwijt, ik las ergens dat ze 500 mailtjes moeten doorlezen.
Succes,

ik hoorde van Jay cal gister juist weer dat die stewmac gevallen veel output hebben (zie: makkelijke pinches) alleen hij deed hem weg omdat ie um wat te trebbly vond...nu heeft blok 182 um in zijn stagg zitten dachtik :)

gerrekat
7 juli 2003, 13:35
De service van Stewmac is ook prima, bill lawrence is net verhuisd dus de orders lopen nog verder achter, ik had mijn elementen redelijk snel, vlak voor de verhuizing. Wat ik slecht vond aan de BLUSA is dat het een iel klinkt, weinig output een soort single coil alleen zonder het mooie single coil geluid. Voor lichte rock werkte het wel, alleen voor stevige riffs of vette solo's is het niet geschikt.
Je kan je vragen het best op het forum kwijt, ik las ergens dat ze 500 mailtjes moeten doorlezen.
Succes,

ik hoorde van Jay cal gister juist weer dat die stewmac gevallen veel output hebben (zie: makkelijke pinches) alleen hij deed hem weg omdat ie um wat te trebbly vond...nu heeft blok 182 um in zijn stagg zitten dachtik :)


Ik geef HUGO volledige gelijk percies wat ik dus ook ondervonden heb, niet te vergelijken met the real deal!

Stew macs zijn echt klote, ik lul niet uit mijn nek heb ze zelf gehad!

Het is waar dat ze slecht zijn met emails beantwoorden je moet 10 mails sturen voordat je eindelijk een antwoord krijgt en de levertijden zijn astronomisch maar je krijgt wel een topproduct!

alhambra
7 juli 2003, 14:33
ik heb gister aan de heren van stewmac een mail gestuurd wat 2 van die l-500XL's + verzendkosten zou zijn.

was totaal 104 dollar, kheb dus al men gegevens al doorgestuurd. inmiddels dus 1 dag verder en al men vragen zijn binnnen 3 uur per email beantwoord en ook de bestelling was binnen 3 uur geregeld.

dus voorlopig heb ik over de service daar niet te klagen. kan natuurlijk nog veranderen, maar dat is afwachten.

bij billlawrence.com wacht ik echter al 2 maanden op antwoord op de vraag "wat het zou gaan kosten om 1 zo'n ding te bestellen en om die op te sturen naar holland."

kwa service lopen die dus in ieder geval voorlopig zeker mijlenver achter.
Als je nu is leert rekenen dan weet je precies wat je voor een echte BL betaald.

Maar je hebt gelijk de service is KUT en toch wacht ik gewoon op mijn elementjes :-D .

JV
7 juli 2003, 14:51
ik kan rekenen ja, op de site staan de prijzen van die dingen, echter niet de prijzen van het verzenden, dat vroeg ik dus in het specifiek. ook vroeg ik in dezelfde mail of ik er dan gelijk 1 kon bestellen bij ze, dus het was niet alleen die vraag

maar het was gewoon een indicatie over de processnelheid daar

alhambra
7 juli 2003, 14:52
ik heb gister aan de heren van stewmac een mail gestuurd wat 2 van die l-500XL's + verzendkosten zou zijn.

was totaal 104 dollar, kheb dus al men gegevens al doorgestuurd. inmiddels dus 1 dag verder en al men vragen zijn binnnen 3 uur per email beantwoord en ook de bestelling was binnen 3 uur geregeld.

dus voorlopig heb ik over de service daar niet te klagen. kan natuurlijk nog veranderen, maar dat is afwachten.

bij billlawrence.com wacht ik echter al 2 maanden op antwoord op de vraag "wat het zou gaan kosten om 1 zo'n ding te bestellen en om die op te sturen naar holland."

kwa service lopen die dus in ieder geval voorlopig zeker mijlenver achter.

Als je nu is leert rekenen dan wist je wat het ging kosten.

Maar je hebt wel gelijk dat wachten is zwaar KUT en toch wacht ik gewoon af :-D :-D

maestro_nl
7 juli 2003, 21:06
Je hebt pas besteld wanneer je hebt betaald!
Bestelling doe je NIET per mail, daar reageert men amper op.
Je moet faxen of bellen!
Betalen moet via PayPal en voordat dat je daar bericht van terug hebt...

Mijn Joe Bardens blazen de L-500-XL weg!
Beide lijken qua uiterlijk opelkaar.
Beide zijn high output.
Beide klinken clean behoorlijk hi-fi.
Beide moeten 250k pots hebben.
De JoeBarden heeft iets meer dynamiek en cruncht wat meer.
Alleen is ie wel 5x duurder!

Patrick M.
8 juli 2003, 08:28
Een L-500XL moet een 500k pot hebben, geen 250.


"The L-500Clean/Regular/Lead versions can be used with either 250K or 500K pots. This is convenient as drop-in replacements in most two humbucker guitars that use 500K pots-- as well as when mixed with our noisefree singles in Strats using 250K pots.

The L-500eXtra Lead requires, at least, 500K pots."

http://pub123.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=301.topic

Ik heb veel goede dingen gehoord over Joe Barden, als ze niet zo duur waren zou ik ze zeker een keer uit gaan proberen.

alhambra
8 juli 2003, 08:48
ik kan rekenen ja, op de site staan de prijzen van die dingen, echter niet de prijzen van het verzenden, dat vroeg ik dus in het specifiek. ook vroeg ik in dezelfde mail of ik er dan gelijk 1 kon bestellen bij ze, dus het was niet alleen die vraag

maar het was gewoon een indicatie over de processnelheid daar

De verzend kosten staan er wel althans een indicatie iets van 28 dollar.
Maar goed ook de site is nu niet je dat.

gerrekat
8 juli 2003, 09:04
Je hebt pas besteld wanneer je hebt betaald!
Bestelling doe je NIET per mail, daar reageert men amper op.
Je moet faxen of bellen!
Betalen moet via PayPal en voordat dat je daar bericht van terug hebt...

Mijn Joe Bardens blazen de L-500-XL weg!
Beide lijken qua uiterlijk opelkaar.
Beide zijn high output.
Beide klinken clean behoorlijk hi-fi.
Beide moeten 250k pots hebben.
De JoeBarden heeft iets meer dynamiek en cruncht wat meer.
Alleen is ie wel 5x duurder!

WOW ik vind Joe Barden dus echt niet beter klinken! voor mij gaat er niets boven een L 500 XL! een echte dan he!

maestro_nl
8 juli 2003, 12:05
"...requires, at least, 500K pots".
Dus 500 of lager! Getest en vind 250 mooier omdat er erg veel hoog in de L-500s zit.

Ik heb bijna alle DiMarzio humbuckers getest, en de bekende SeymourDuncan's. De L500-XL komt het meest in de buurt van Joe Barden.
(Ik heb het steeds over de L500 rechtstreeks van Bill, getest op alle houtsoorten met 3 neck-houtsoorten)

JV
8 juli 2003, 12:10
at least is nog altijd tenminste. dus dat betekend 500 of hoger

Negative K3 fan
8 juli 2003, 15:22
at least betekent minstens, dus 500k of hoger, ik heb het zelf ergens gelezen dat ze 500k of 1meg pots moeten hebben. Maar als je ze te schel vindt kan er natuurlijk ook een 250k op...

maestro_nl
8 juli 2003, 16:10
Wanneer je het over de pot-waarde hebt betekent 'tenminste 500k' dat 250k ook acceptabel is. NIET dat 1 meg ook kan.

Verder verwijs ik naar de Bill Lawrence forum.

Negative K3 fan
8 juli 2003, 16:17
waarom heb je het bij tenminste 500 dan over 500 of lager?? dat spreekt een beetje de definitie van tenminste tegen, ook als je naar ded weerstand kijkt, 250k "is" minder weerstand dan 500k en bij meer output gaat ded regel op dat je een hogere waarde potmeter moet nemen, dus het lijkt me nog steeds ontzettend sterk dat het 500 of lager moet zijn, anders stond er wel "at most".

SiNiSTRaL
8 juli 2003, 16:39
like we give a fuck

maestro_nl
8 juli 2003, 17:19
We hebben het hier niet over een weerstand in SERIE, maar in PARALLEL.
250 is meer weerstand dan 500 (parallel)
1/250 is groter dan 1/500

sash
8 juli 2003, 18:33
En ik maar denken dat je je eigen pick-ups ging maken...

Verder dan de pickup windmachine kwam ie niet ;)

SiNiSTRaL
8 juli 2003, 19:47
En ik maar denken dat je je eigen pick-ups ging maken...

Verder dan de pickup windmachine kwam ie niet ;)

hoe staat het met jouw zelfgeknutselde blues pedaaltje?
verder dan een printje met een paar weerstandjes kwam je ook nie dacht ik...

maestro_nl
8 juli 2003, 19:54
http://www.seymourduncan.com/website/support/figure1.shtml
The top curve indicates virtually no load, the second curve down indicates a 1meg pot, the third down is a 500k pot, the fourth is a 250k pot and the bottom curve represents a 100k pot. As you can see, the peak doesn't shift in frequency, but it does shift in amplitude.

Wat mij betreft per pup zelf testen wat lekker klinkt!.
Dat het wat uitmaakt staat voor mij wel vast!

SiNiSTRaL
8 juli 2003, 20:57
dus per pot onstaat er geen outputverschil, tis dus meer smaakgebonden?
van ik wil meer mids, dus neem ik een xxxK pot....er is geen bepaalde pot beter voor elk element?

maestro_nl
8 juli 2003, 21:18
Potwaarde is om te finetunen.
Zoals je in de grafiek kunt zien veranderd de 'toonhoogte' niet, maar wel de piekhoogte.

In de praktijk ervaar je van 500k naar 250k dat het element iets minder output heeft en wat 'doffer' klinkt.
Wil je meer sparkle in je singlecoil kun je van 250k naar 500k gaan.
Echte freaks vinden dit trouwens een zwakte bod v/h elementontwerp.

DiMarzio adviseert tegenwoordig 250k volumepots. Persoonlijk begin ik altijd met 500k en neem record ik dit ff en idem met 1meg en 250k.

Daarna .22 of .47 op de tonepot testen.

Het maakt echt veel uit. Iedere leek hoort het zelfs...
Je hoort er alleen weinig over.

Negative K3 fan
8 juli 2003, 22:01
zit nu nog een 250 in mn gitaar, ik heb nog wel een 500 liggen, gaat erin zodra ik de andere spullen heb om met mn gitaar te knutselen.

JV
12 juli 2003, 11:19
jeee, ik heb men BLusa's vandaag met de post gekregen. vind ik toch vrij rappe service daar als ik ze zondag besteld heb. ik ga lekker ff solderen zo

Negative K3 fan
12 juli 2003, 12:47
keep us informed JV

JV
12 juli 2003, 15:58
ok, ik heb er 1 in nu, best een kutklus geweest, wat is de bedrading in die jem een zooitje zeg. ik was van plan beide uit te wisselen in de brug om de verschillen te bekijken, maar daar zie ik maar vanaf.

ik heb trouwens maar gegokt dat de rode draad massa was en zwart aarde, kzal het nog eens omsolderen om dan het effect te bekijken.

allereerst moet ik zeggen dat ik deze niet echt enorm high gain vindt. maar wel genoeg gain voor mijn doeleinden. echter is hij wel énorm strak, barreakkoorden met de gain op 10 worden nog geen brij, de noten zijn goed gedefinieerd.

verder is de constructie van deze 2 allebei enorm stevig, de behuizing zit als een huis. alleen met de montage had ik een klein probleempje, de draden komen uit de onderkant van de pup, dus moest ik de een paar kleine knipjes geven in de beschermingshuls om de draden heen om de pup laag genoeg te krijgen.

verder ben ik voorlopig enorm tevreden over deze dingen, zeker voor 104 dollar

ik zal binnenkort een vergelijking neerzetten met me seymour dimebucker zodra die er is (maandag gok ik).

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 20:09
zit er hier nu ook in, klink Uber, kraakhelder, net of er minder gain op zit (maar wel met de gebruikelijke hoeveelheid gain, maar het wordt nu niet 1 grote brij zoals eerst :D )iig harder, helderder, beter :D

Soulflyhigh
13 juli 2003, 20:35
@ JV: Waar had je die Seymour Duncan Dimebucker vandaan?

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 20:37
Musik-P geloof ik

hoofd
13 juli 2003, 20:39
zit er hier nu ook in, klink Uber, kraakhelder, net of er minder gain op zit (maar wel met de gebruikelijke hoeveelheid gain, maar het wordt nu niet 1 grote brij zoals eerst :D )iig harder, helderder, beter :D

En hoe lang heeft dat erin zetten geduurd? :D

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 21:15
over 2 dagen verspreid ben ik er 2 uur mee bezig geweest (jaja, tis mijn eerste keer hoor :D)
en het grootste deel van het werk was het snoertje van de PU door mijn body heen loodsen naar de Volumepot :D (ik ik uiteindelijk met behulp van een oude snaar gedaan heb)

SiNiSTRaL
13 juli 2003, 21:57
hier een stukje metallica (hoe kan het ook anders)
met de bill lawrence over de Vamp2 in de pc (mijn soundcard fukt de kwaliteit een beetje :D) maar tis een mooi transparant geluid wat er (over de versterker iig) uit het element komt, en door me soundcard klinkt het wat te bassig

http://members.lycos.nl/muzikantenforum/test2.mp3

JV
13 juli 2003, 23:06
@ JV: Waar had je die Seymour Duncan Dimebucker vandaan?

musik-produktiv ja

wordt morgen als het goed is bezorgd (met sd jazz en hotrails)

inzetten duurde bij mij ook wel een tijdje, me ibbie heeft ook een hele vage switch, 6 pootjes aan 1 kant (2 kanten) en dan nog dubbellaags ook, dus totaal 24 pootjes. heel lastig om bij te komen ook.

Soulflyhigh
14 juli 2003, 15:19
@ JV Mijn dank is groot! :-D

JV
14 juli 2003, 15:53
inmiddels zitten de seymours in de JEM en ik kan je zeggen: die gaan er nooit meer uit, wat een heerlijke toon komt er uit alledrie die dingen. die dimebucker heeft een stuk meer gain dan de BLusa, ook lekker veel definitie, iets minder, toch duidelijk meer een solo dan een ritmepickup. maar echt heerlijk fel, stuk minder ingehouden dan de BL

gerrekat
14 juli 2003, 16:12
ja BL usa oftewel Stew mac elementen zuigen, ik heb het al vaker gezegd, niemand schijnt het te geloven.

Elementen hebben trouwens op zich geen gain, dat wordt allemaal in de voorversterker van je amp geregeld!
Ze hebben hooguit meer output vaardoor je preamp meer gepushed wordt en er dus meer gain gegenereerd wordt.

De Dimebucker klinkt goed, maar blijft een ripoff van de echte Bill Lawrence L500 XL, en heeft IOMO minder definitie en helderheid, ik ehb er ook een gehad wilde ze ook eens vergelijken!

maar is geen slecht element