PDA

View Full Version : Peavey Valveking 100 ruist



djnenm
25 mei 2014, 15:52
Hoi allemaal,

Ik heb van de week een Peavey Valveking 100 watt buizenversterker (top) gekocht.
Nu ruist de versterker flink op elk kanaal. Wat zou dit kunnen zijn?

Volgens de vorige eigenaar had hij er in de voorversterker een nieuwe buis ingezet en moet deze gebiast worden. Nu weet ik niet helemaal of dat wel klopt aangezien de ruis niet veranderd als ik aan de volumeknoppen draai.

Als de amp op standby staat is er geen ruis.

Alvast bedankt!

cluseau
25 mei 2014, 15:59
Onzin. Ruis komt ergens vandaan maar de bias van preampbuisjes ligt vast. Wel kan het recent vervangen van een preampbuis de ruis juist veroorzaken

djnenm
25 mei 2014, 16:04
Dat dacht ik dus ook. Hoe zorgt het vervangen van een preampbuis dan de ruis denk je?

cluseau
25 mei 2014, 16:25
Zou bv een slecht buisje kunnen zijn of een 12ax7 op een positie waar eigenlijk een 7025 moet zitten.

djnenm
25 mei 2014, 16:42
Dit zijn de buizen die erin horen te zitten volgens de handleiding: 4 x 6L6GC, 3 x 12AX7/ECC83

cluseau
25 mei 2014, 17:07
Als die er inzitten is het prima maar er kan natuurlijk een rotte bij zitten. Je kan proberen om V1 te wisselen met een andere 12ax7 maar als dat niet helpt houd het al gauw op. Er zijn plenty oorzaken voor ruis aan te geven maar dan moet hij toch even op z'n rug.

guitarnijboer
25 mei 2014, 17:09
Frans, voor je verder gaat zou ik eerst even definieren wat in dit geval 'ruis' precies betekent... Na 8 jaar lid van dit forum heb ik inmiddels door dat ruis hier het verzamelwoord is van alle geluiden die door een leek niet zijn thuis te brengen en waarvan gedacht wordt dat het er niet hoort te zijn.

Iets zegt mij dat het nu ook weer om brom gaat. ;)

Plant
25 mei 2014, 17:23
Ik zag het onlangs mooi gedefinieerd in een topic, iets in de trant van:

ruis = sssssssssssss
brom = mmmmmmmm

Simpeler en duidelijker krijg je het niet onder 'woorden' denk ik :)

djnenm
25 mei 2014, 17:39
Nee het is echt een ruissssssss ;)

Maar ik zal het voor de zekerheid morgenavond nog eens goed beluisteren ;).

Ik heb de vorige eigenaar een mail gestuurd met de vraag wanneer de ruis begon en welke buis hij precies heeft gewisseld en voor welke etc. en dan gaat de amp dinsdag maar even mee terug naar huis voor verdere bekijk.

Brum
25 mei 2014, 17:45
Ruis is ook vaak gewoon inherent aan de versterker en moet je voor lief nemen. Over Peavey gesproken, de ouwe 5150 kun je de complete Noordzee mee nabootsen, zo ruist dat ding. Zou me ook niks verbazen als de ruis voornamelijk op het scheurkanaal te horen is en op het cleane kanaal te verwaarlozen is. Wat je nog kunt doen, mocht het gewoon inherent aan de versterker zijn, is bijvoorbeeld een MXR Smartgate ervoor zetten, al haal je daarmee waarschijnlijk ook niet alle ruis mee weg. Then again, eenmaal in bandverband ga je van die ruis echt geen last meer hebben waarschijnlijk.

djnenm
25 mei 2014, 17:49
Al ik speel hoor je de ruis ook nauwelijks (In band-verband), maar als je live aan het spelen bent en je hebt een kleine break o.i.d. dan hoor je het er echt wel doorheen.

Ik herinner met trouwens ook dat er soms kleine 'plopjes' door de ruis heenzitten. Niet hard, maar net aan hoorbaar.

cluseau
25 mei 2014, 17:53
Frans, voor je verder gaat zou ik eerst even definieren wat in dit geval 'ruis' precies betekent... Na 8 jaar lid van dit forum heb ik inmiddels door dat ruis hier het verzamelwoord is van alle geluiden die door een leek niet zijn thuis te brengen en waarvan gedacht wordt dat het er niet hoort te zijn.

Iets zegt mij dat het nu ook weer om brom gaat. ;)

Tja daar zeg je wat, ik kreeg hier iig wel de indruk dat het om ruisssssssss gaat.

Heb in andere topics regelmatig moeten definieren wat we met ruis en brom bedoelen en dacht dat het nu wel duidelijk was. Dom van mij, nooit van uitgaan :)

Ik geloof dat plant die topics gevonden heeft :soinnocent::seriousf:

Plant
25 mei 2014, 17:54
Ruis is ook vaak gewoon inherent aan de versterker en moet je voor lief nemen. Over Peavey gesproken, de ouwe 5150 kun je de complete Noordzee mee nabootsen, zo ruist dat ding. Zou me ook niks verbazen als de ruis voornamelijk op het scheurkanaal te horen is en op het cleane kanaal te verwaarlozen is. Wat je nog kunt doen, mocht het gewoon inherent aan de versterker zijn, is bijvoorbeeld een MXR Smartgate ervoor zetten, al haal je daarmee waarschijnlijk ook niet alle ruis mee weg. Then again, eenmaal in bandverband ga je van die ruis echt geen last meer hebben waarschijnlijk.

Ik lees in de openingspost dat de versterker op elk kanaal flink ruist, dus clean ook.
Verder, als ruis in een versterker ontstaat wat voor zin heeft het dan om een noisgate ervoor te zetten. Die ruis wordt daarna pas gegenereerd. Een noisegate ervoor zal alleen iets doen aan het gitaarsignaal en evt. pedaaltjes daar weer voor.

cluseau
25 mei 2014, 17:57
Ik herinner met trouwens ook dat er soms kleine 'plopjes' door de ruis heenzitten. Niet hard, maar net aan hoorbaar.


Dat wijst toch wel degelijk op een probleem maar kan van alles betekenen zoals een rotte las of anodeweerstand, lekke buisvoet, lekke cap('s), etc. Meten is het toverwoord.

Plant
25 mei 2014, 18:02
Ik geloof dat plant die topics gevonden heeft :soinnocent::seriousf:

Ah jij was dat dus.


Meten is het toverwoord.

Hee, nou verwijs jij naar mijn sig :seriousf:

Brum
25 mei 2014, 18:07
Ik lees in de openingspost dat de versterker op elk kanaal flink ruist, dus clean ook.
Verder, als ruis in een versterker ontstaat wat voor zin heeft het dan om een noisgate ervoor te zetten. Die ruis wordt daarna pas gegenereerd. Een noisegate ervoor zal alleen iets doen aan het gitaarsignaal en evt. pedaaltjes daar weer voor.

Wat betreft het cleane kanaal heb je een punt, daar heb ik overheen gelezen en was in de veronderstelling van gewone ruis, inherent aan de versterker. Waarom ik de Smartgate aanhaalde, is omdat er een functie op zit waar je alleen wat ruis mee weghaalt, dan werkt ie niet als een volledige gate. Ik gaf daarna ook aan dat het waarschijnlijk niet alle ruis weghaalt.;) Een noisegate doet overigens wel meer dan alleen iets aan je gitaarsignaal, toch zeker in een x-patroon aangesloten.

Mocht de versterker meer geluiden maken dan alleen ruis, dan is er wellicht meer aan de hand.

djnenm
26 mei 2014, 13:37
Dit kreeg ik terug van de vorige eigenaar:


De ruis is sinds een half jaar. Ik heb de buizen niet zelf vervangen maar heb het bij de lokale muziekwinkel laten doen. (dirk hijne) de buizen van de eindversterker zijn niet vervangen, volgens mij alleen de 12AX7 buizen.

cluseau
26 mei 2014, 13:49
Dit kreeg ik terug van de vorige eigenaar:

Dan blijven er twee dingen over; of het waren dus niet de buizen of juist de eindbuizen die niet zijn vervangen. Het blijft maar raden zo he! :makeup:

djnenm
26 mei 2014, 14:15
Dan blijven er twee dingen over; of het waren dus niet de buizen of juist de eindbuizen die niet zijn vervangen. Het blijft maar raden zo he! :makeup:

Tsjah het blijft gissen, maar goed eerst ga ik zelf even kijken met mijn vader (even doormeten/nakijken op kapotte cap's etc...) en als daar niks uitkomt dan laat ik hem maken.

Overigens was de ruis er al voordat de buizen van de pre-amp werden vervangen (de ruis was de reden voor het vervangen).

pasqual
26 mei 2014, 19:06
Zo ver ik weet zitten er van origine Ruby buizen in ( de 6l6 ) dus dat kan een aanwijzing zijn dat de originele eindbuizen er nog in zitten.

djnenm
26 mei 2014, 21:12
Nu geeft hij geen geluid meer maar een pieptoon

Plant
26 mei 2014, 23:47
Mooi. Dat maakt het storingzoeken een stuk eenvoudiger :) Dat is het goede nieuws.

djnenm
27 mei 2014, 08:37
Wat zou het piepen dan kunnen zijn? Inmiddels heb ik een nieuw paar 6l6GC buizen besteld en een 12ax7 (Ik dacht doe ik maar vast nu ik het geld heb :chicken:).

cluseau
27 mei 2014, 08:49
Als geld een belangrijk punt voor je is zou ik het niet besteden aan klakkeloos vervangen van buizen. Ik hoop het natuurlijk niet voor je maar de kans is redelijk aanwezig dat hij met nieuwe buizen ook piept.

Dit piepen is namelijk oscilleren en om te kunnen oscilleren is versterking nodig. Conclusie is dat je buizen werken. Maar er bestaat een kleine kans dat het je probleem oplost en je hebt straks een paar reserve buizen ;)

djnenm
27 mei 2014, 09:09
Ik heb de buizen niet per definitie gekocht als: dat lost het probleem gelijk op. Eerder van dan heb ik ze vast maar.

Wat zou dit oscilleren kunnen veroorzaken?

cluseau
27 mei 2014, 09:33
Eerder van dan heb ik ze vast maar.
Dan is geld blijkbaar geen probleemhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/yourrealitycheck.gif



Wat zou dit oscilleren kunnen veroorzaken?
Als we dat zouden weten is er toch geen consult meer nodig. Ook wij moeten dat onderzoeken omdat de mogelijkheden ongekend zijn. Wat ik er wel over kan zeggen is dat je ergens in de amp feedback hebt.

Voorwaarde voor oscilleren is dat er terugkoppeling plaatsvindt, het terug gekoppelde signaal in fase is met het oorspronkelijke signaal en de rondgaande versterking moet groter dan 1x zijn. Als aan die voorwaarde is voldaan heb je een oscillator.

miyaru
27 mei 2014, 10:36
@ Djnenm: breng die versterker even naar een reparateur, dan weet je het. Als je zelf niet weet wat je doet kan je een rotklap oplopen aan versterkers, dat wil je niet!

Het zijn mooie versterkers, en zeker de moeite waard op goed te maken........

Robin.

djnenm
28 mei 2014, 09:23
@ Djnenm: breng die versterker even naar een reparateur, dan weet je het. Als je zelf niet weet wat je doet kan je een rotklap oplopen aan versterkers, dat wil je niet!

Het zijn mooie versterkers, en zeker de moeite waard op goed te maken........

Robin.

Hoi Robin.

Ik snap je bezorgdheid. Ik ga echt niet klooien met dingen waar ik geen verstand van heb, maar om hem nu weg te brengen voor een bolstaande condensator vind ik zonde van het geld ;).

Enfin gisteravond even gekeken en geen bolstaande condensatoren. Verder zitten de originele Ruby-buizen er nog in.

Zo zien ze er nu uit:
http://i60.tinypic.com/14kd6og.jpg

cluseau
28 mei 2014, 09:31
Verder zitten de originele Ruby-buizen er nog in.

Zo zien ze er nu uit: .......

En.......wat is de conclusie?





Owja, foute componenten zijn meestal "onzichtbaar" fout. Zelfs een bolstaande elko kan prima functioneren en wordt 9 vd 10 keer uit voorzorg vervangen.

muziekschuur
28 mei 2014, 09:40
Djnenm.....

Ik modder ook al jaren..... Cluseau heeft gelijk.... Wegbrengen is wijs.... Zelf eerst kijken is zeker verstandig..... Ik heb inderdaad allerlei kleinigheden op kunnen lossen. Dingen die me live geholpen hebben. Dat is zeker. Maar een verborgen gebrek opsporen is ...... Cluseau werk.....

Je ziet van mij zat van dit soort zelfde excercities voorbij komen. Maar ik probeer een complete backline bij elkaar te sparen voor een later te bepalen doel. Maar ook ik moet met een aantal dingen naar de reparateur. Schoenmaker hou je bij je leest......

Maar iedere knutselaar is natuurlijk begonnen met het in de wind slaan van dit soort opmerkingen. Dus voel je niet beperkt. Weet alleen wel dat er 400 volt in je versterker aanwezig is. En als je amp al een half uur uit het stopkontakt verwijderd is. Dan hebben de elco's nog steeds die stroom opgeslagen. En sterk genoeg om je hart te laten stoppen..... Het is maar dat je het weet.

djnenm
28 mei 2014, 10:14
Mocht ik er niet uitkomen dan ga ik hem ook echt wegbrengen hoor! Ik heb nu even gekeken en ik laat mijn vader nog even kijken en als daar niks uitkomt, dan gaat hij naar de reparateur ;)

djnenm
30 mei 2014, 23:25
Even samen met mijn vader de versterker uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis zou kunnen zijn. Niks gevonden, maar wel de nieuwe buizen erin gezet en warempel.. de pieptoon is weg, de versterker ruist een stuk minder en ik weer blij ;).....

:cooler:

Bedankt voor de hulp!

cluseau
31 mei 2014, 09:41
Nou dan heb je toch verdomt veel mazzel. Gefeliciteerd.

Ennehh..... f...k de bias zeker he?

djnenm
31 mei 2014, 10:20
Ennehh..... f...k de bias zeker he?

Nouja een soort van wel...Wellicht ga ik binnenkort nog eens kijken of ik dat kan laten doen aangezien er geen nu niks inzit om uberhaupt de bias in te stellen.

Ik had wel een setje gekocht om de eindbuizen te biassen ;)

muziekschuur
31 mei 2014, 16:04
fixed bias dacht ik.. Dus altie een matched setje heeft...

cluseau
31 mei 2014, 16:06
fixed bias dacht ik.. Dus altie een matched setje heeft...

Dan........? Staat ie dan goed?

Misery Signals
31 mei 2014, 16:09
Als ie de eindbuizen erdoor flikkert steekt ie toch een andere set zeker, weer een kwart van de nieuwprijs van zon dikke Valveking :)

Preamp buizen verwissel ik zelf maar eind buizen zomaar steken doe ik niet hoor...

MS

djnenm
2 juni 2014, 11:35
Het setje buizen dat erin zit is inderdaad een matched setje.
Wellicht breng ik de versterker nog weg.

Bedankt voor de hulp!

muziekschuur
2 juni 2014, 12:11
Ja, dat zou wel zo moeten zijn dacht ik? Of is dat alleen met Mesa Boogies en Mesa Boogie buizen? (Als in ze zijn richting een bepaald voltage gematched?)