PDA

View Full Version : ongewenst galmen



Hanna
25 mei 2014, 01:17
Hallo

ik ben (enigzins) een beginner en heb een spaanse gitaar. nou is het me nog nooit gelukt om zonder een storende galm te spelen. Vooral bij de lagere (metalen) snaren galmt tie het ergst. maar ook wel bij de hogere tonen als ik een akkoord speel.
ik heb eens in een gitaarshop alle gitaars uitgeprobeerd om te kijken of daar verschil in was, maar ze galmden allemaal, nou ligt het dus of aan mijn houding/speelwijze, of ze waren allemaal niet goed gestemd en ligt het daaraan, maar mijne is wel gestemd (heb een apparaatje, korg, al heb ik hem nu op de e gestemd) dus kneem aan dat het daar niet aan ligt.

iemand een tip?juiste houding enzo heb ik gewoon gelezen in een boek, maar blijkbaar doe ik toch iets verkeerd, maar wat?

Rizz
25 mei 2014, 08:59
Allereerst welkom!

Wat bedoel je precies met galmen? Dat is me niet helemaal duidelijk.. Klinkt het als nagels tegen snaren, of raak je met je vinger de onderligende snaar iets? of iets anders?

Wb het raken van boven- of onderliggende snaren: Probeer je vingers zo rechtop mogelijk neer te zetten en hou je nagels kort!

showband
25 mei 2014, 12:12
demp je de snaren die je niet wil horen af? Of niet?
Dat kun je zowel met links als met rechts doen en is essentieel voor je spel.

Het zijn niet alleen de noten die je aanslaat. Maar ook de momenten dat ze stoppen die je spel bepalen. ;)

Hanna
25 mei 2014, 19:57
dempen? hoe dan? ik demp niks. maar sla niet alle snaren aan natuurlijk bij elk akkoord.
maar als ik bijv. de bovenste snaar los aansla dan gaat ie al galmen, heel lelijk. tzijn vooral de stalen snaren die dat doen...

nee nagels links zijn kort. en ik raak geen ongewenste snaren. ja hooguit met de rechterhand soms.

hm ff net wat accoorden gespeeld, ik raak toch wat andere snaren soms, zowel met rechts als links.
gitaarspelen is freaking moeilijk gewoon man..

ms moet ik eerst eens de losse tonen leren spelen, dan wordk wellicht behendiger met wat ik aanraak.

mountainman
25 mei 2014, 22:46
Wat showband zegt. Uitleg: wat jij galmen noemt is het meeresoneren van andere snaren. Als je bijvoorbeeld de hoge E snaar aanslaat komt de lage E ook in trilling omdat die een boventoon heeft met dezelfde frequentie. Dat kun je dus vermijden door die lage E te dempen.

Hanna
26 mei 2014, 00:25
oooh er is dus toch nog hoop voor me

staan dat soort dingen ook in een boek? aanraders?

Harald
26 mei 2014, 09:05
Alle technieken om te dempen? Vreemd genoeg eigenlijk nog nergens echt tegen gekomen in een boek.

@Mountainman, de A snaar doet nog meer mee. Die heeft nl. diezelfde hoge e als flageolet op de 7e fret. B snaar laat de lage E weer mee trillen. En zo zijn er meer.

Los daarvan zijn er meer situaties waarin het dempen van snaren/noten heel belangrijk is.

Demptechnieken, wordt een behoorlijk hoofdstuk. En of je het op die manier zou moeten benaderen vraag ik me nog af. Het is wel belangrijk, maar je realiseren dat het nodig is is een goed begin. Dan gewoon probleem voor probleem oplossen. Dit is iets waar een leraar zou kunnen helpen.

Misschien nog meer iets voor een video dan voor beschrijving.

Harald
26 mei 2014, 09:35
Been done uiteraard, geen idee hoe compleet overigens. Je doet zoveel dingen op een gegeven moment onbewust...

https://www.youtube.com/results?search_query=muting+guitar

Rizz
26 mei 2014, 12:14
Dat gaat dan idd onbewust, want ik heb er geen last van.. Dempen idd of het geluid gebruiken. Ik denk dat ik het laatste meer doe. Mettertijd komt ook een betere techniek en een betere aanslag en heb je er sws minder last van.

Hanna
26 mei 2014, 22:41
I get it, een beetje dan, nog een hele weg te gaan...

zou zo makkelijk zijn als het met een duurdere gitaar makkelijker is maar maakt niets uit denk ik.

heb wat video's bekeken. bedankt iig!! werk aan de winkel...(piano vind ik makkelijker)

Rizz
26 mei 2014, 22:47
Ik bedenk me net iets.. Sla je de akkoorden wel vanaf de goede snaar aan? Dus een A-Akkoord vanaf de A-snaar? Als je de lage E erbij pakt, klinkt het idd niet...

Edit: Bovenstaande vereist wel wat oefening, maar is wel belangrijk.. In de akkoordenschema's staan de snaren die je niet aan moet slaan met een kruisje gemarkeerd:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSByzlHiozPia0xVyWlwngPZPzhY3dzv OpiYXiSYXQb5UTpjRrL

Han S
26 mei 2014, 23:40
I get it, een beetje dan, nog een hele weg te gaan...

zou zo makkelijk zijn als het met een duurdere gitaar makkelijker is maar maakt niets uit denk ik.

heb wat video's bekeken. bedankt iig!! werk aan de winkel...(piano vind ik makkelijker)

Maar dan heb je het pas over galm. Doe de klep van een vleugel open, trap het sustainpedaal naar beneden en geeft een tik met een blokje hout, een drumstok ofzo op het frame. Het lijkt wel of je in de kerk staat.

Hanna
26 mei 2014, 23:55
ja dat doe ik wel goed, maar de Em galmt bijv enorm,
maar heb goede videotip gezien net voor dempen met linkervingers. maar flink lastig nog zeg!
misschien boek kopen met dvd, deze leek me wel wat:

http://www.bol.com/nl/p/de-gitaar-stap-voor-stap-leren-beheersen-dvd/1001004011528719/?bltg=itm_event%3dclick%26pg_nm%3dpdp%26slt_id%3dp rd_reco%26slt_nm%3dproduct_recommendations%26slt_p os%3dC1%26slt_owner%3dccs%26itm_type%3dproduct%26i tm_lp%3d0%26itm_id%3d1001004011528719%26itm_role%3 din

Hanna
27 mei 2014, 00:03
nou ja je moet het toch een naampje geven Han. Het klinkt ieg NIET!nou ja lelijk dus...
resonantie zal wel een beter woord zijn, maar das zo'n "mond" vol

tja en ik heb helaas geen vleugel haha

Han S
27 mei 2014, 10:42
Ik wel en die resonantie klinkt toch echt als een grote galm. En dat is nou precies wat een digitale piano mist, 200+ snaren die allemaal meedoen als je het pedaal gebruikt. Dat gaat bij een gitaar niet anders, zij het in mindere mate en daarom klinkt een gitaar zo mooi.

elena75
27 mei 2014, 12:33
speel je met plectrum of met de vingers bij mij scheelt het erg met wel soort plectrum ik speel liefst een zo licht mogelijke anders sla ik ze te hard aan

Hanna
27 mei 2014, 18:12
met vingers, nee met plectrum sla ik ze erg hard aan al heb ik wel een zachte. (73)

purplejohn
27 mei 2014, 18:47
Ik heb er nooit op gelet, maar door deze discussie ben ik toch eens gaan kijken. Ik blijk dus ook te "dempen" met mijn linkerhand. (op de hals dus:soinnocent:). Moet er automatisch in zijn geslopen. Het zal dus een kwestie van aanwennen zijn denk ik.

elena75
27 mei 2014, 21:06
met vingers, nee met plectrum sla ik ze erg hard aan al heb ik wel een zachte. (73)

ik weet ook niet of het veel uitmaakt hoor zelf heb ik nu een 60mm nylon van dunlop met opliggende letters weet niet hoe je dat moet uitleggen :???: voor mij gaat dat het beste

ik moet ook nog veel oefenen maar heb nu wel sinds kort les want dat zelfstandig leren daar kwam ik niet verder mee bleef in hetzelfde deuntje hangen

Gearjunkie
27 mei 2014, 23:03
Goed idee hoor, lessen nemen om de basis te leren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hanna
28 mei 2014, 00:08
ja lessen gaat nu niet. heb wel een lesboek..

je bedoelt een pl met relief heb ik ook

nou ik had een metronoom nodig, is meteen een combi met tuner geworden, hoopt dat ie beter werkt dan huidige want daarmee krijg ik hem niet gestemd. hij geeft de verkeerde noten aan...
en nieuwe snaren maar want een heeft er oxidatie zal ook niet goed zijn.

piano was natuurlijk ook moeilijk in begin...maar das alweer zolang geleden

Hanna
28 mei 2014, 02:35
een beetje off topic maar: ik wil een band aan mijn gitaar zodat ie op zn plek blijft scheelt wellicht ook voort geluid en nu wil ik zefl gaatjes boren en die strapbuttons erop zetten
iemand daar ervaring mee? ik kan geen kleine houtboortjes vinden, kan het met een metaalboortje ook?

Pepe
28 mei 2014, 03:00
Ik zou in een spaanse gitaar geen strap gebruiken maar goed, als je gaat boren, het rechtergaatje moet precies in het midden van de zijkant en het linker gaatje in de hiel want de zijkant zelf is te dun om een schroefje te houden.

elena75
28 mei 2014, 07:56
ik had een tuner op mijn mobiel werkte ook best goed daar zit gelijk een metronoom bij van mijn gitaarleraar nu een goeie clipon tuner gekocht deze werkt perfect

en tja :) oefenen oefenen oefenen ;):cheerup:

wat die gitaarband betreft onderkant weet ik niet maar zie ook wel dat ze de bovenkant net boven de topkam vastbinden met het koortje hoef je daar in ieder geval niet te boren

Rizz
28 mei 2014, 09:17
Als het klassieke gitaar is, kan je 'm met een veter aan de kop vast maken. Ik neemnaan dat er op de kont wel een strapbutton zit..

Hanna
28 mei 2014, 19:30
nee op onderkant zit ook geen button...

Rizz
28 mei 2014, 21:20
Vreemd.. Dat is niet zo moeilijk. 1tje aanschaffen en die met een boortje zo groot als de diameter van de kern van het schroefje voorboren. En dat kan ook wel met een metaalboortje.. Het is tenslotte maar een klein stukje. Even afplakken met een stukje schilders tape en daarop je markering zetten (in het midden van de kont, daar zit een blok om de zijkanten te bevestigen). En de andere kant met het vetertje ergens aan de kop..

Plant
29 mei 2014, 02:05
Ik meen dat een strapbutton bij klassieke gitaren standaard niet gebruikelijk is. Mijn vader heeft er vroeger op mijn klassieke ook zelf een op gezet. Schilderstape is idd handig voor aftekenen en om te zorgen dat de boor niet gelijk over het gladde oppervlak uitschiet als je hem start. Anders heb je meteen een lelijke kras.

Hanna
29 mei 2014, 02:42
thanx voor de tips
boortje is "besteld" (bij mn broer..)
ben nu op de hoogte, strap en buttons liggen klaar

alleen gaatje in strap is zo klein dat ik de strap er maar vast op heb gewurmd...die gitaar valt er niet vanaf iig!