PDA

View Full Version : ongewenst galmen



Hanna
25 mei 2014, 01:17
Hallo

ik ben (enigzins) een beginner en heb een spaanse gitaar. nou is het me nog nooit gelukt om zonder een storende galm te spelen. Vooral bij de lagere (metalen) snaren galmt tie het ergst. maar ook wel bij de hogere tonen als ik een akkoord speel.
ik heb eens in een gitaarshop alle gitaars uitgeprobeerd om te kijken of daar verschil in was, maar ze galmden allemaal, nou ligt het dus of aan mijn houding/speelwijze, of ze waren allemaal niet goed gestemd en ligt het daaraan, maar mijne is wel gestemd (heb een apparaatje, korg, al heb ik hem nu op de e gestemd) dus kneem aan dat het daar niet aan ligt.

iemand een tip?juiste houding enzo heb ik gewoon gelezen in een boek, maar blijkbaar doe ik toch iets verkeerd, maar wat?

Rizz
25 mei 2014, 08:59
Allereerst welkom!

Wat bedoel je precies met galmen? Dat is me niet helemaal duidelijk.. Klinkt het als nagels tegen snaren, of raak je met je vinger de onderligende snaar iets? of iets anders?

Wb het raken van boven- of onderliggende snaren: Probeer je vingers zo rechtop mogelijk neer te zetten en hou je nagels kort!

showband
25 mei 2014, 12:12
demp je de snaren die je niet wil horen af? Of niet?
Dat kun je zowel met links als met rechts doen en is essentieel voor je spel.

Het zijn niet alleen de noten die je aanslaat. Maar ook de momenten dat ze stoppen die je spel bepalen. ;)

Hanna
25 mei 2014, 19:57
dempen? hoe dan? ik demp niks. maar sla niet alle snaren aan natuurlijk bij elk akkoord.
maar als ik bijv. de bovenste snaar los aansla dan gaat ie al galmen, heel lelijk. tzijn vooral de stalen snaren die dat doen...

nee nagels links zijn kort. en ik raak geen ongewenste snaren. ja hooguit met de rechterhand soms.

hm ff net wat accoorden gespeeld, ik raak toch wat andere snaren soms, zowel met rechts als links.
gitaarspelen is freaking moeilijk gewoon man..