PDA

View Full Version : les geven



kirito
24 mei 2014, 19:58
hallo allemaal, ik heb een klein beetje hulp nodig.

ik ben op dit moment bezig met iemand wat bij te leren op gitaar. op zich niks bijzonder, was het niet dat ik zelf nog maar vijf jaar speel en ik niet zou weten hoe ik hem fatsoenlijk les zou kunnen geven. ik zie hem ook maar heel onregelmatig, maar dat is vooral mijn fout door mijn eigen studies.

nu, ik weet wel wat hij allemaal wil kunnen. hij is verzot op metalcore zoals unearth en heeft een zwak voor avenged sevenfold, dus ik weet wel wat hij moet kunnen: sweep picking, palm muten, harmoniseren, etc. maar ik zou niet weten hoe ik het hem zou moeten leren, vooral het sweep picking gedeelte dan.

zou iemand me een beetje op weg kunnen helpen? ik wil het echt wel goed doen.

bij voorbaat dank

djee
24 mei 2014, 22:54
Op youtube kun je volgens mij best wat vinden.

vb Sweep Picking Practice http://www.youtube.com/watch?v=3mbx03mP5eg

Harald
25 mei 2014, 10:27
Is het een beginner, kan hij al wat?

Bij een beginner kun je niet gelijk met sweeps beginnen. Wat basistechniek is toch wel verstandig. Net als wat akkoorden. Wat ik van solootjes van Avenged Sevenfold voorbij heb zien komen is een redelijke basis toch echt nodig.

kirito
25 mei 2014, 15:47
hij kan al wel wat basis, maar ik denk dat het inderdaad nog wat te vroeg is met sweep picking. dat kan ik zelf nog niet eens (heb het enkel genoemd omdat ik weet dat het vaak gebruikt wordt). enne djee, van youtube wil ik trouwens zo ver mogelijk vandaan blijven. ik heb gemerkt dat daar veel foute technieken geleerd worden. toch bedankt

Useless
27 mei 2014, 12:24
Er staan op Youtube zeer goede lessen ook ( en veel ). Je moet ze er weten uit te pikken.
Van Youtube zo ver mogelijk vandaan blijven is niet echt een slimme zet als je nog veel moet leren.
Mijn mening natuurlijk :-)

kirito
27 mei 2014, 21:31
mja, je moet inderdaad de goede filmpjes weten te vinden. ik heb daar ook wel een paar dingen vandaan gehaald, maar de meeste filmpjes die ik daar vind zijn ofwel niet van het niveau dat ik zoek, ofwel met een foute techniek ;)

Harald
27 mei 2014, 21:36
elektrische gitaar, foute techniek? Niet dat dat niet kan, maar wat versta je daaronder, en hoe beoordeel je dat?

kirito
27 mei 2014, 21:52
bijvoorbeeld: ik heb een paar filmpjes gezien waarbij ze vibrato aanleren. iedereen zei dat je gewoon je vingers naar omhoog moest doen. later vond ik dan een filmpje van een echte leraar die zei dat dit niet goed was, maar dat je bij vibrato je pols als een soort hefboom moet gebruiken omdat je dan meer controle en kracht hebt. ik heb de neiging die laatste te geloven, aangezien ik dat zelf ondervonden heb nog voor ik al die filmpjes had bekeken.

Harald
27 mei 2014, 22:14
Ah fuck, die arme Eric Clapton... Het probleem bij de gitaar is dat er alle mogelijke ideeën zijn over hoe het moet, maar er altijd weer iemand is die fantastische resultaten bereikt door iets te doen wat volgens iedereen helemaal verkeerd is en echt niet kan werken.

Vibrato, afhankelijk van de klank die ik wil hebben heb ik zo uit mijn hoofd 4 manieren die ik ook daadwerkelijk gebruik. En dan tel ik de BB King variant niet mee, want die kan ik niet. Die van Clapton kon ik ook niet, totdat ik het opeens gewoon deed.

Over plectrums, en plectrumtechniek zijn er ook allerhande meningen. Heb ik ook. Maar de bottom line is ook daar dat er altijd weer iemand fantastisch klinkt, die iets blijkt te doen wat jij eigenlijk heel erg fout vindt.

Robert Fripp en Paul Gilbert zijn allebei meer dan uitstekende gitaristen. Maar als je het over speelhouding hebt zijn het complete tegenpolen. En zo vul ik makkelijk nog een A4tje ;)

Maar er staan ook echt foute filmpjes op youtube, net zoals veel tabs slecht zijn. Maar om daar dan youtube en het internet voor te ontwijken... 'sniehandig! Overigens tabs, iets op gehoor uitzoeken is in het begin heel tijdrovend, maar zo ontzettend goed voor je spel, en je muzikale ontwikkeling....

De belangrijkste fout om te vermijden is een speelhouding die onnodige spanningen oplevert. Voor de rest zijn er vooral handigere en minder handige manieren om iets te doen.

Gearjunkie
27 mei 2014, 22:37
Wauw, ik wacht op het moment dat ik op sta en die vibrato kan. Snowy White doet het oa ook zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

djee
27 mei 2014, 22:47
Bedankt senior members

Harald
28 mei 2014, 08:40
Steve Morse over het onderwerp. Die heeft toch nog een nuttige toepassing voor vibrato vanuit de vingers.

http://www.stevemorse.info/interviews/198601guitarplayer.html

En de clapton vibrato die ik bedoel is wat hij arm vibrato noemt. Werkt mooi voor groot langzaam vibrato. Denk dat dat ik dat vroeger niet kon vooral een kracht issue is.

Zou trouwens met bends beginnen, waarbij je ook vanuit de arm/pols moet draaien met de hand, ipv vanuit de vingers. (Deed dat vroeger ook vanuit de vingers trouwens, en dan lukte de bend over een kwart in Another brick in the wall ook.) Je bouwt dan al kracht op voor die beweging. Je hebt ook gelijk de beweging. Dan controle erbij over afstand en snelheid.

kirito
28 mei 2014, 14:53
ok, ja. van die vibrato was nu gewoon een voorbeeld. wat je over dat op het gehoor oefenen zei kan ik wel beamen ;) ben er ook mee bezig. maar hoe kan ik daar goede oefeningen bij maken? gewoon een kwestie van jammen? licks op gehoor laten uitzoeken?

Harald
28 mei 2014, 15:00
Voor een beginner, kleine simpele riffjes op gehoor laten naspelen, liefst zonder te kunnen zien wat je doet. Meestal beperk ik dat tot een pentatonische ladder in één positie en dat is al moeilijk genoeg. Akkoorden, op gehoor zeggen of het majeur of mineur is, dan evt. verminderde vermeerderde drieklanken, en dan septiemen.

Wat ik vroeger vaak deed toen ik net begon, radio aan, en overal gewoon op meespelen. Lijntjes meezingen terwijl je speelt, of eerst zingen wat je wilt spelen, en dan uitzoeken hoe je dat kunt spelen. Van die dingen. Houd het simpel en speels.

kirito
28 mei 2014, 15:44
bedankt, daar kan ik wel wat mee