PDA

View Full Version : Wie heeft er nog een Yamaha APX 500 (liefst in NL-Limburg)



MelskeH
24 mei 2014, 18:30
Ik ben op zoek naar iemand die nog een Yamaha APX 500 heeft staan. En wilt helpen met een klein probleempje. De mijne heeft slecht geluid bij het versterkt spelen.:???:

Plant
24 mei 2014, 23:52
Welkom :)

Vast een wagenwijd open deur, maar heb je de batterij gecheckt? Belast gemeten en niet met alleen een voltmeter over de polen? Vertrouw niet teveel op een batterij indicatieledje o.i.d. Anders eens proberen met een echt nieuwe verse batterij.

LaurentB
25 mei 2014, 09:20
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat specifiek iets met die Yamaha te maken heeft, maar als je eens probeert te beschrijven wat er precies niet goed klinkt kunnen wij je hier misschien ook wat op weg helpen.

Plant
25 mei 2014, 12:13
Als je de mogelijkheid hebt een opname te posten, dan kunnen we het ook horen. Wel zo verhelderend :ok:
En idd is dat niet Yamaha gerelateerd, maar pickup/preamp gerelateerd. Die systemen zitten ook in andere gitaren en 10 tegen 1 dat die gewoon ingekocht zijn bij een andere fabrikant.

MelskeH
26 mei 2014, 16:10
Alvast bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb de APX500 al 5 jaar maar speelde er niet vaak versterkt mee. Een paar maanden geleden ontdekte ik dat tijdens het versterkt spelen de beide Bas snaren (E en A) helemaal niet versterkt worden. Dit probleem bij Yamaha Nederland gelegt maar ze verwijzen me door naar de leverancier en/of dealer. De 1ste bestaat niet meer en de 2de is te duur. Ik heb toen onder de kam gekeken of het element (Piezo) niet kapot of scheef zat. Wat blijkt het element past helemaal niet op deze gitaar. Ook dat vertelt aan Yamaha NL maar geen reactie meer. Dus ik ben benieuwd of iemand anders dit probleem ook heeft. En misschien ook wel durft om onder de kam te kijken hoe het zit met zijn gitaar.
Ik zal proberen een foto hier te zetten... maar hoe ??

Rizz
26 mei 2014, 16:14
Da's naar ja.. Een piezo komt behoorlijk kritisch en moet precies passen.. NAdeel is dat je niet kan aantonen dat het een fabrieksfout is en je bent een beetje laat.. :(

Foto's moet je plaatsen bij een externe host, zoals www.Photobucket.com of www.mijnalbum.nl oid en de IMG link hier in je bericht plakken..

MelskeH
26 mei 2014, 16:22
Nu met foto..http://melsentoos.nl/klein/Yamaha%20APX%20500-3.jpg

Je kunt duidelijk zien dat de steek afstand van de snaren enkele mm smaller is dan de steek afstand van de Piezo's. Dus of de bas snaren hoor je niet of de 2 hoogte snaren. en als ik de Piezo precies er tussen leg dan hoor je de beide E snaren niet. En Yamaha blijft maar beweren dat dit geen productie fout is. EN ja ik weet dat ik laat ben maar toen ik de gitaar kocht wist ik niets van gitaar spelen af. Ik ben zomaar begonnen zonder ervaring en zonder hulp.

Rizz
26 mei 2014, 17:13
Tis geen verwijt, excuus als dat zo overkwam.. Het nadeel van het geschreven woord zonder gezichtsuitdrukking of intonatie. Natuurlijk kan jij er ook niets aan doen... Je zou 'm 's weg kunnen brengen voor een diagnose.. Kijken of ze bij de muziekwinkel een oplossing weten.

Plant
26 mei 2014, 17:19
De string spacing is niet voor iedere gitaar gelijk, dus de snaren zullen zelden keurig overal over het midden van de 'drukpunten' lopen. Dat er snaren buiten de drukpunten vallen zou idd niet horen. Maar je redeneert nu alsof er geen zadel tussen zit. Als het zadel aan de onderkant goed vlak is (check dat!) moet de druk toch wel goed over de drukpunten verdeeld worden.

Ik kan me voorstellen dat de gitaar door iemand is afgesteld, dat daarbij het zadel om te verlagen over een vel schuurpapier is gehaald (veelgebruikte methode) en dat dat niet op een vlakke ondergrond o.i.d. is gedaan. Als het zadel nu aan de uiteinden meer afgeschuurd is ben je idd druk op de buitenste (E-)snaren kwijt. Het kan ook zijn dat het hout is gaan werken en de sleuf in de brug niet meer vlak is.