PDA

View Full Version : Twijfel - Ruildeal Les Paul verstandig?



AoDf
24 mei 2014, 17:00
Ik zat wat rond te kijken op marktplaats zonder concreet doel om iets aan te schaffen en ik zag de volgende advertentie:

http://link.marktplaats.nl/m798549832

Nu heb ik een Les Paul Custom uit 1976. Ik speel er zo goed als nooit op. De gitaar is mij eigenlijk te zwaar en ik pak meestal mijn telecaster. Het was echter mijn eerste dure gitaar waar ik toen als 21 jarig ventje 2000 zuurverdiende euro's voor betaald heb (2e hands) en ik koester derhalve nog enige emotionele waarde aan het ding. Voor de rest is het vooral een dure stofvanger. De kerel uit de advertentie wil zijn R7 eventueel ruilen tegen een jaren 70 LP Custom. Mijn interesse is toch wel gewekt.

De gitaar in kwestie is een custom shop R7 en qua ruildeal lijkt het mij allemaal best aantrekkelijk. Ook zal de R7 wat lichter in gewicht zijn dan mijn norlin + de looks van de aged R7 vind ik toch wel erg mooi.

Wat denken jullie, zou een ruil met gesloten beurs (indien die kerel daar ook mee instemd) een verstandig besluit zijn? Puur op waarde geschat dan? Ik verwacht dat een R7 desnoods later ook makkelijker te verkopen dan mijn norlin jaren 70 LP.

Sinner1980
24 mei 2014, 17:32
Klinkt aantrekkelijk. Emotionele waarde over boord en doe het voorstel. Een dure gitaar die enkel stof staat te verzamelen is zonde; dan liever een gitaar waar je lekker op speelt.

Lijkt mij geen lastige keuze eigenlijk.

muziekschuur
24 mei 2014, 17:44
Jou Les Paul kun je ongetwijfeld inruilen tegen een nieuwe chambered Les Paul. Waarschijnlijk zonder bijzonder extra bedrag. Want de Les Pauls van nu zijn er van betaalbaar tot extravagant. En in alle categorieen is wel een chambered Les Paul te vinden.

Misschien tijd voor een bezoek aan een winkel met een ruim assortiment.

Hotpepper01
24 mei 2014, 18:26
Weert is een heel eind rijden vanaf Hazerswoude. Ik heb geen plaatje van jouw LPC gezien, maar als de aanbieder van de R7 het zou willen doen, en zijn gitaar geen namaak chinees is, kan het een verstandige ruil zijn. Als je er dan tenminste WEL op gaat spelen. Het is trouwens ook maar de vraag of zijn gitaar een lichte is.

Oranjeaap
24 mei 2014, 19:35
Is een beetje afhankelijk van jou Custom. Zou je wat foto's kunnen plaatsen?

De prijs van die goldtop is wel beetje optimistisch, maar ik vind het persoonlijk wel een toffe gitaar. Als volgens jou het gewicht het enige probleem is waarom je die Custom van jou laat staan, dan betwijfel ik of je op die R7 wel gaat spelen. Hij zal wel iets lichter zijn, maar het blijft een Les Paul natuurlijk. Hou er ook rekening mee dat de R7 een behoorlijk dikke hals heeft, en een rondere fretboard radius dan je Custom.

Ik heb bijvoorbeeld 2 maanden terug een Custom uit '79 gekocht voor 1700 euro, volledig origneel maar wel erg veel slijtage aan de lak. Die zou ik qua waarde nog wel willen inruilen voor de R7.
Je ziet wel vaker R7's voorbij komen op marktplaats en ik heb nou niet het idee dat het daar erg storm op loopt. Mocht die R7 ook niet bevallen, dan raak je die wel moeilijker kwijt dan je Custom.

FruscianteFan
24 mei 2014, 20:06
Tsjah, wat heb je liever voor die 2000 zuurverdiende euro's, een gitaar waar je uiteindelijk niet zoveel mee hebt of een gitaar die eigenlijk wel erg leuk is?

AoDf
24 mei 2014, 22:22
Bedankt voor de reacties!

@oranjeaap: ook de bespeelbaarheid speelt mee denk. Mijn LPC heeft erg lage frets, wat op zich hoort bij die gitaar, maar wat ik persoonlijk niet zo fijn vind. Een herfret naar normale medium frets zou de waarde ook weer doen dalen. Volgens mij heeft de custom ook een 12" radius, net als de R7. Alleen de hals zal wat dikker zijn van de R7 denk ik. Mijn custom heeft wel een mooi vergeelde binding en ook de gouden hardware is inmiddels al aardig ingesleten. Ook zijn er wat gebruikerssporen hier en daar. Mijn custom is alleen niet meer helemaal origineel. De elementen zijn nu de 498t en 490r omdat er eerder EMG's in hebben gezeten. De originele elementen heb ik niet. Ik zal morgen proberen wat foto's te plaatsen.

Het blijft lastig, enerzijds voelt de custom als een ongebruikt blok aan mijn been, anderzijds blijft het wel een coole gitaar. Hij eet verder geen brood, hoeft dus niet persé weg. Een ruil met een custom shop leek me dus wel een gunstige deal.

@muziekschuur: De R7 is voor zover ik lees trouwens niet chambered, maar massief mahonie.

marter544
25 mei 2014, 04:21
Was je voor die dat je die ad zag al op zoek naar een andere lp? Zo niet, dan zou ik de custom lekker houden.

arjanb01
25 mei 2014, 09:10
Meteen doen! Mooie ruildeal hoor zeker als je dit met gesloten beurs kan doen.
Die jaren 70 norlins raak je i.m.o. moeilijker kwijt dan een r7.
Bevalt de dikke hals je en vind je hem mooi en vooral is de sound je ding, doen dus!

AoDf
25 mei 2014, 11:22
Was je voor die dat je die ad zag al op zoek naar een andere lp? Zo niet, dan zou ik de custom lekker houden.

Ik kijk zo nu en dan eens rond voor een simpele Les Paul Junior met 1 p90, maar niet als vervanger voor mijn huidige LP maar als uitbreiding. Toevallig zag ik gister die ad waardoor ik aan het denken gezet werd. Inmiddels wat meer ingelezen maar de R7 schijnt wel een erg dikke hals te hebben. De custom heeft een voor mij fijne slanke hals, denk dat dat toch de doorslag kan geven.

@oranjeaap: hier enkele foto's van de huidige staat van mijn LP custom

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MCWD7LMG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Z3UAVEMN.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4U8TMDAD.jpg

dunhill1
25 mei 2014, 11:44
Mooie plaatjes!
Is inderdaad wel meer r&r dan een nieuwe r7.
Prijstechnisch is de deal niet verkeerd, mede gelet op jouw non original pups.

Heb zelf een 72 of 73 custom gehad.
Erg bright qua sound, te gekke looks.

Krijg accuut weer last van m'n rug als ik er aan terug denk.

Als hij echt ligt weg te roesten dan kan een experiment geen kwaad.
Anders gewoon lekker laten liggen.
Een collectors zal het echter nooit worden.

Succes met je overwegingen!

Mitch
25 mei 2014, 13:27
Het laatste restje emotionele waarde overboord gooien en ruilen voor een gitaar waar je wél op kunt spelen klinkt op zich als een prima plan. Moet je die andere gitaar wel écht goed vinden, niet alleen maar "lichter van gewicht en financieel aantrekkelijk". Een gitaar aanschaffen/ruilen op die basis alleen is een garantie voor spijt.

Dutch66
25 mei 2014, 13:35
pfff, ik zou het echt niet weten... Beide planken zijn fijn, en de LPC gebruik je (bijna) niet...

Moeilijk hoor, je hebt geen moer aan m'n reactie behalve dan dat ik begrijp dat dit wel een
erg lastige keuze is.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden..

EDIT.: bij nader inzien wat Mitch aangaf is denk ik wel het beste...

AoDf
25 mei 2014, 14:15
Bedankt gasten voor de reacties. Ik neig er toch naar om van verdere acties af te zien. Ik heb een R7 nog nooit in handen gehad meen ik maar wel een Bonamassa Les Paul. Deze had ook een erg dikke hals wat ik toen niet prettig vond.

Het probleem is ook een beetje dat Weert niet echt om de hoek ligt. Ben bang dat als ik half Nederland af moet reizen éénmaal aangekomen toch onder enige druk (als het niets is heb ik alle moeite voor janlul gedaan) mogelijk een verkeerde beslissing maak. Wat Mitch ook aangeeft zou dat waarschijnlijk resulteren in spijt. Als het nu hier in de regio ergens was had de drempel wel iets lager geweest om ff te checken.

Nu ik er ook weer ff met m'n custom in de weer ben vind ik 'm eigenlijk toch ook wel erg cool, de tijd heeft zijn werk gedaan en de beschadigingen en verkleurde hardware is allemaal "echt". Een andere optie die me te binnenschiet is om m'n custom voor mijn gevoel weer goed bespeelbaar te maken. Dus wegbrengen naar een goede gitaarbouwer en laten herfretten met standaard frets en afstellen. Vaak is dat dan ook een impuls om zo'n instrument dan weer vaker op te pakken. Voor het gewicht een brede schouderband kopen. Scheelt ook weer iets. Origineel is hij toch niet meer, een collectors item zal het niet worden, dus een herfret is te overwegen.

Hotpepper01
25 mei 2014, 14:56
Vind je die lage, brede frets niet lekker spelen? Ik vind ze juist super lekker, je vinger glijden er zo overheen alsof ze er niet eens zitten.
Mijn eigen LPC weegt meer dan 5 kilo en een hele brede Minotauer band die eigenlijk voor een bas bedoeld is, maakt het enigszins dragelijk. Maar drie uur lang daarop spelen op een avond, pfft. Blij dat er ook ES'n bestaan.

AoDf
25 mei 2014, 15:19
Vind je die lage, brede frets niet lekker spelen? Ik vind ze juist super lekker, je vinger glijden er zo overheen alsof ze er niet eens zitten.

Akkoorden en slides gaat allemaal prima, maar met benden heb ik wat problemen. Wordt snel stroef door de weerstand van je vinger op de toets door het ontbreken van een hogere fret waartegen je op kunt drukken.

Oranjeaap
25 mei 2014, 15:36
De frets op mijn '79 custom zijn ook zo goed als niet bestaand. Zit er nu op te spelen en gaat wel lekker, maar als ik dan mijn strat pak met medium jumbo frets is dat toch een stuk fijner. Ik ga mijn custom ook laten herfretten binnenkort

AoDf
25 mei 2014, 16:11
Ik heb hetzelfde met mijn tele en strat. Speelt makkelijker en fijner. Zijn ook meer gitaren om ff snel op te pakken en wat te spelen.

Als jij laat herfretten, laat je dan door de binding van de toets heen fretten of laat je het origineel, dus de binding intact? Dat laatste is trouwens wel fors duurder wat ik heb begrepen.

nickofzo
25 mei 2014, 16:20
Damn, ik zou er bijna een moord voor doen voor zo'n zwarte custom.

Oranjeaap
25 mei 2014, 16:46
Ik heb hetzelfde met mijn tele en strat. Speelt makkelijker en fijner. Zijn ook meer gitaren om ff snel op te pakken en wat te spelen.

Als jij laat herfretten, laat je dan door de binding van de toets heen fretten of laat je het origineel, dus de binding intact? Dat laatste is trouwens wel fors duurder wat ik heb begrepen.

Ik hoef die binding niet terug, heeft voor mij geen meerwaarde, en het is inderdaad duurder om het op de 'juiste' manier te laten doen. Bovendien heb je net een milimeter meer ruimte aan beide kanten als je de frets over de binding laat lopen. Mijn custom is ook flink versleten, zeker geen collectors item meer (hoewel hij nog 100% origineel is), dus dat is voor mij ook geen reden om het correct te laten doen.

Oranjeaap
25 mei 2014, 16:56
Ik zal vanavond eens een ngd-topic starten :p heb hem al 2 maanden in huis maar nog geen tijd voor gehad

kwispelhond
25 mei 2014, 18:38
Ik vind dat gezeur over die "nib's" zo overdreven, als de huidige fret's niet voldoen: hup, nieuwe erop en spelen!

Ik heb er zelf wide-oval's op laten zetten, is voor mij de beste fretdraad en komt op iedere gitaar die ik laat herfretten.

Mitch
25 mei 2014, 20:59
Het is wat anders als je al een dozijn LPs hebt geprobeerd de laatste tijd. Al moet je dan een keer een eind rijden voor nummer zoveel, dan heb je al zoveel referentie opgebouwd dat je snel weet of 't écht wat is of niet. In jouw geval, als je nu al weet dat je gevoelig kan zijn voor de druk en wellicht een minder goed overwogen beslissing gaat maken: niet aan beginnen.
Herfret wegens comfort: dikke ja. Ik heb twee keer bij gitaren de frets laten vlakken waardoor ze lager uitkwamen en pas daarna begreep ik hoe belangrijk dat voor mij was. Het is een persoonlijk ding, maar als je je veel beter thuis voelt door medium jumbo's: doen. Geld dubbel en dwars waard als je daardoor de gitaar ook weer meer gaat gebruiken.

AoDf
26 mei 2014, 11:38
Thanks Mitch. Ik zal na mijn vakantie contact leggen met een bouwer. Sander de Gier komt als eerste in me op, dat zou wel goed moeten komen daar? Moet ik rekening houden met zo'n 350 euro, incl. materiaal en afstellen? Kan me voorstellen dat de topkam ook vervangen moet worden na een herfret met hogere frets.

Mitch
26 mei 2014, 13:56
Zijn totaalprijs voor refret is 295 als ik het me goed herinner. Dan zullen er nu ongetwijfeld onmiddellijk mensen opspringen om te zeggen dat dat duur is, maar wat mij betreft is De Gier zijn geld dubbel en dwars waard.

AoDf
26 mei 2014, 14:09
Vind het nog wel meevallen dan, had het duurder verwacht. Er zit toch aardig wat arbeid in lijkt me. Ik kijk niet persé op een paar tientjes voor een klus als een refret wat voor mij waarschijnlijk de enige keer zal zijn dat dat nodig is. Ik laat het liever niet door één of andere koekenbakker doen.

dunhill1
26 mei 2014, 15:07
Ik heb 2 fenders laten herfretten bij Erik vd haar.
Helemaal super, zeker in combinatie met een plekjob.

Dan heb je nieuwe Frets en je gitaar voelt aan alsof ze er al vanaf nieuw opzitten!

Daarbij is hij ook nog super snel.

nickofzo
27 mei 2014, 01:33
Ik zal vanavond eens een ngd-topic starten :p heb hem al 2 maanden in huis maar nog geen tijd voor gehad

Duurt lang ;)

Oranjeaap
27 mei 2014, 13:25
Duurt lang ;)

Oké misschien vanavond dan :p

Foto's staan op mijn telefoon

muziekschuur
27 mei 2014, 13:30
Duurt echt lang....

En traag enzo....


Weetjewel.... beetje vaag....

Koffie dan?

Orpheo
27 mei 2014, 14:10
Zijn totaalprijs voor refret is 295 als ik het me goed herinner. Dan zullen er nu ongetwijfeld onmiddellijk mensen opspringen om te zeggen dat dat duur is, maar wat mij betreft is De Gier zijn geld dubbel en dwars waard.

Veel te duur. Oplichterij. Baggerwerk.

had ik al oplichterij gezegd?

(fyi: dit meen ik niet serieus; ben het volledig met Mitch eens. De Gier doet schitterend werk, net zoals Smitty, by the way).

Oranjeaap
27 mei 2014, 16:23
Tja voor een puike refret vind ik 300 euro voor een Gibson van +35 jaar oud toch niet eens zo heel gek. Hij kan er daarna wel weer jaren tegenaan

Oranjeaap
27 mei 2014, 17:43
Ik denk dat ik voor stainless steel ga trouwens, heeft mijn strat ook speelt echt heerlijk