PDA

View Full Version : Lightning ready (bijna).



Hendriks
24 mei 2014, 14:56
Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan een Lightning clone , moet alleen nog een 1 weerstand veranderen deze is door de firma Banzai verkeerd geleverd .
Na grondig checken de amp aangesloten en hij werkt . Ik heb bij deze een halfpowerswitch en een brightswitch(pushpull) gemonteerd . Het enigste wat ik nog moet bedenken is ,of het een combo of een head word.
plaatjes:
http://imageshack.com/a/img845/2409/l7zj.jpg
http://imageshack.com/a/img843/8296/xh8xm.jpghttp://imageshack.com/a/img835/3442/lj06l.jpg

Buxtra
24 mei 2014, 17:00
Ziet er goed uit zeg, waar is dit mee te vergelijken?

Pepe
24 mei 2014, 17:04
De Lightning is min of meer een halve DC30.

Maar euh, hoe vind je hem? Puur en direct is een understatement he?

Paar weken geleden speelde Phil Tilly over de amp, hij wist niet wat het was. Na afloop kwam ie langs: verdomme, wat een amp is dat.. wat is dat? Ik mompelde iets, denk niet dat ie het verstaan had. Toen ie wegging kwam ie weer langs.. verkoop die amp aan mij, zei hij. Nah, zei ik, dan moet ik hem weer kopen, dat schiet niet op.

muziekschuur
24 mei 2014, 17:41
Ik stem voor een head. Lijkt me het ideale formaatje.

Rinze
24 mei 2014, 17:58
Ziet er mooi uit, Henk! Strak!

Hendriks
24 mei 2014, 18:13
Hoe die klinkt? Dat kan ik pas beoordelen als de juiste weerstand binnen is en hem over een fatsoenlijke speaker kan horen ,ik heb hem nu geprobeerd over een 2x8 inch kastje. Hij is in iedergeval lekker stil ,dus geen brom of ruis, wel ging hij vrij snel crunchen en moest het gitaarvolume terugdraaien om hem cleanish te krijgen , ook vind ik het volume wat tegenvallen ,dus er zal vast nog iets getweaked moeten worden.
Maar nogmaals eerst de juiste weerstand erin en over een goede speaker, voor een goede test.

Buxtra
24 mei 2014, 19:52
OK, ik zal een dc30 youtuben en door wiki heen halen.

Geduld tot Banzai dan maar en tof dat je geen ruis en brom hebt! ' Gewoon' netjes gebouwd zullen de oppertechs dan wel zeggen.

Cheers, Bux.

Hendriks
24 mei 2014, 20:21
Het is een clone van een Matchless Lightning , dus daar kun je op googelen :)

SantaX
25 mei 2014, 01:36
Ik vind dat bordje er in elk geval heel fraai uitzien! Zie wel vaker mooie voorbij komen en waarom weet ik niet, maar deze is extra sexy.
Verheug me op soundbites als ie echt klaar is :D

Tabula Rasa
28 mei 2014, 20:36
Hey, mijn oude OT'tje. Leuk dat ie goed gebruikt wordt.

Hendriks
28 mei 2014, 23:08
Hey, mijn oude OT'tje. Leuk dat ie goed gebruikt wordt.
Yep , is een goede voor deze amp.

Frits van Mourik
28 mei 2014, 23:37
BTW: Wat voor 'n weerstand heb je nodig?
Als je op Banzai moet wachten, kan je zomaar drie maanden verder zijn...

Hendriks
29 mei 2014, 08:57
BTW: Wat voor 'n weerstand heb je nodig?
Als je op Banzai moet wachten, kan je zomaar drie maanden verder zijn...
Ik heb hem al ,vandaag zal ik hem monteren . Banzai was 1 maal maar nooit weer , 3 weken moeten wachten op mijn bestelling en toen het binnen kwam was het niet compleet en 3 foute weerstandswaarden.

Dirk_Hendrik
29 mei 2014, 10:08
Banzai was 1 maal maar nooit weer , 3 weken moeten wachten op mijn bestelling en toen het binnen kwam was het niet compleet en 3 foute weerstandswaarden.

Bekende Banzai verhaal...

Hendriks
29 mei 2014, 10:25
Bekende Banzai verhaal...
Daar ben ik nu dus ook achter. Ze waren de enigste webshop die alles hadden wat ik nodig had voor deze versterker , maar achteraf beter bij verschillende kunnen bestellen.

ateng
29 mei 2014, 10:56
Ben benieuwd hoe die nu klinkt...

Hendriks
29 mei 2014, 12:27
Ben benieuwd hoe die nu klinkt...
Nog niet goed , te weinig volume en te snel opbreken, dat word de komende dagen dus meten en checken ,het zou ook te mooi zijn als hij in 1 keer helemaal goed zou zijn :) .

Gearjunkie
29 mei 2014, 13:15
Komt goed. Heb zelf een Spitfire gebouwd en dat ding is echt enorm luid. Gemakshalve denk ik dan dat dat bij de Lightning ook zou moeten zijn. Ziet er mooi uit wat je gebouwd hebt!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendriks
29 mei 2014, 13:36
Komt goed. Heb zelf een Spitfire gebouwd en dat ding is echt enorm luid. Gemakshalve denk ik dan dat dat bij de Lightning ook zou moeten zijn. Ziet er mooi uit wat je gebouwd hebt!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Heb jij een schema met meetwaardes ? Ik kan die van een Lightning nergens vinden.

Gearjunkie
29 mei 2014, 16:36
Misschien wel, pm even je mailadres als je wil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
29 mei 2014, 18:57
Komt goed. Heb zelf een Spitfire gebouwd en dat ding is echt enorm luid. Gemakshalve denk ik dan dat dat bij de Lightning ook zou moeten zijn. Ziet er mooi uit wat je gebouwd hebt!!


Ik dacht dat het dezelfde amp was alleen een Fender tonestack ipv een Vox?

Hij gaat wat harder dan mijn deluxe maar een G65 tov een brakke Oxford zal ook wel helpen. Maar aan een paar blazers op volle sterkte om je heen heeft ie een hele kluif, zo bleek laatst.

Gearjunkie
29 mei 2014, 19:20
In elk geval een simpele tone stack ala Tweed deLuxe inderdaad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Aca Ilic
29 mei 2014, 19:39
Ik stem voor een head. Lijkt me het ideale formaatje.
Mee eens muzeikschuur....+1

Hendriks
4 juli 2014, 18:55
Even een bouw pauze gehad ,maar de Lightning werkt helemaal top ,ook de halfpower switch werkt naar behoren.Het word een combo ,gisteren een Celestion g12m blackback op de kop getikt ,hopelijk een goede combie met de Lightning.
Inmiddels alweer een nieuw project op de werkbank.

Gearjunkie
4 juli 2014, 19:30
Wat wordt het??

Hendriks
4 juli 2014, 20:23
Wat wordt het??
Ik ga een Fender Bassman 59 ptp maken , hij moest geserviced worden (bromt,piept,ruist en kraakt) , ik ga er een 5f6a circuit inbouwen. Niet zo'n grote klus , ik kan trafo's etc laten zitten.

Gearjunkie
4 juli 2014, 20:32
Mooi!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendriks
23 augustus 2014, 14:12
De Lightning heeft een hoop potentie ,maar ik ben nog niet helemaal tevreden , het lijkt of er een (dunne) deken over de speaker ligt , ik mis wat brightness. Bij het opstarten , dus de eerste minuten , zijn er onregelmatige tikken te horen , die verdwijnen na een paar minuten spelen ,lijkt mij niet helemaal normaal. De versterker is opgebouwd volgens de Ceriatone layout . Iemand hier een idee over?

Pepe
23 augustus 2014, 14:53
Ik had er, opgebouwd door Ceriatone, een 180Pf cap inzitten. Dat was teveel, de treble had ik nagenoeg naar links. Die cap heb ik er uitgesloopt. De amp is nu warm als een oude vintage amp, de treble moet nu op 6/7.
Er zit een Celestion G12-65 in zeg ik erbij, de blue bell was me net te agressief, een beetje dubbelop, de Lightning klinkt van nature al als een soort blue bell.

Hendriks
23 augustus 2014, 15:23
Ik heb hem eerst zonder de brightcap gebouwd en dat beviel niet ,nu een 100pf cap en dat is al wat beter . Ik heb hem nu op een Celestion Blackback ,maar ook op andere speqkers klinkt hij wat "gedempt" .

Gearjunkie
23 augustus 2014, 17:08
Een koppelcap factor X te hoog wellicht?
Welke choke zit erin?
Paar mooie gutshots worden gewaardeerd :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
23 augustus 2014, 17:32
Eerste buisje JJ of EH? EH klinkt echt minder wollig dan JJ. Kwestie van smaak.

Verder kan er nog een impedantie probleem bestaan tussen een of meer trapjes. Check vooral je caps en weerstanden op juiste waarde. Je zal de eerste niet zijn met foutief gestempelde onderdelen. Nameten is het beste.

Hendriks
23 augustus 2014, 18:16
Ik zal alles nog eens doormeten , er is 1 cap in de toonregeling waar ik aan twijfel , dat is een 0,0015 uf Mullard . V1 is een JJ Goldpin, maar ik heb nog wel wat andere liggen.

Gearjunkie
23 augustus 2014, 18:19
Aha, een ouwe Mullard? Verklaard veel, stuur die maar naar mij op en dan krijg je kosteloos iets nieuws... 😜


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendriks
23 augustus 2014, 18:23
Aha, een ouwe Mullard? Verklaard veel, stuur die maar naar mij op en dan krijg je kosteloos iets nieuws... ��


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Ik heb er nog wel meer liggen , ook nog wat onderweg uit Zweden.
Plaatje , verschil is dat ik de 0,01 en 0,022 mustards vervangen heb door Sozo.
http://imageshack.com/a/img843/8296/xh8xm.jpg

Gearjunkie
23 augustus 2014, 18:39
Mooi hoor! Als je toch bezig bent zou ik 2 diodes in serie met de hoogspanning zetten en een 250-500mA zekeringetje gussen de CT van de hoogspanning en de massa opnemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hendriks
23 augustus 2014, 18:48
Mooi hoor! Als je toch bezig bent zou ik 2 diodes in serie met de hoogspanning zetten en een 250-500mA zekeringetje gussen de CT van de hoogspanning en de massa opnemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Waarvoor is dat?
Als je nog Mullards zoekt? Jij hebt nog wat tegoed van mij.

Gearjunkie
23 augustus 2014, 19:23
Mocht de gelijkrichterbuis eens kortsluiten, heb je nog steeds dc spanning op de elco's. Sluit hij kort krijg je ac daarop, gevolg elco's kaduuk en hoge stroom door je trafo. Toch Frans??
Die zekering is dan gewoon een ht zekering. zo'n el84 wil volgens de overlevering wel eens de brui eraan geven. Bescherm je mooi je trafo mocht er een buis kortgesloten zijn.
Verder heb ik niets te goed van je hoor, voor je het weet bouw ik weer een versterker...😗


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
23 augustus 2014, 20:10
Diodes in serie zit wat in maar als je het mij vraagt: a) gewoon zorgen voor goede buizen en op z'n tijd een check. B) Geen standby fratsen gebruiken. c) Zekeringen in de hoogspanningslijn voor de gelijkrichter. Heb je een trafo met centertap moet je beide fasen zekeren. Dan ben je echt wel veilig, ook zonder extra serie diodes.

Hendriks
24 augustus 2014, 13:01
Iemand een idee wat het tikkende geluid bij het opstarten kan zijn?

cluseau
24 augustus 2014, 14:14
Kan een rot buisje zijn maar ook doorslag in een buisvoet of een elko. Instabiliteit is ook mogelijk maar dat is op de scoop te zien.

Hendriks
24 augustus 2014, 14:38
Kan een rot buisje zijn maar ook doorslag in een buisvoet of een elko. Instabiliteit is ook mogelijk maar dat is op de scoop te zien.

Ok , bedankt ,ga ik checken.

Hendriks
25 augustus 2014, 11:09
Verder kan er nog een impedantie probleem bestaan tussen een of meer trapjes.
Opgelost , ik bedacht mij dat de Matchless is ontworpen voor een OT met een 4 k primary , mijn OT is 8 k , ik heb de 16 ohm speaker nu in de 8 ohm uitgang gedaan en het is bingo , geen storing meer en helemaal bright , hij klinkt nu echt waanzinnig.
Bedankt maar weer voor alle tips.

Hendriks
25 augustus 2014, 13:37
Opgelost , ik bedacht mij dat de Matchless is ontworpen voor een OT met een 4 k primary , mijn OT is 8 k , ik heb de 16 ohm speaker nu in de 8 ohm uitgang gedaan en het is bingo , geen storing meer en helemaal bright , hij klinkt nu echt waanzinnig.
Bedankt maar weer voor alle tips.
Is dit verantwoord?

cluseau
25 augustus 2014, 13:43
Is dit verantwoord?

Denk ff logisch na. De primaire impedantie van de eindtrap is 4k waar jij een 8k trafo op aansluit. Een factor twee te hoog dus. Die 8k primair is daar als je secondair afsluit met 8 ohm op de 8 ohm uitgang. Nu sluit jij ipv 8 ohm een 16 ohm load aan, hiermee maak je die dus ook nog eens een factor twee hoger met als gevolg dat je primair op 16k uitkomt.

Verantwoord.........:???:

Hendriks
25 augustus 2014, 14:41
Denk ff logisch na. De primaire impedantie van de eindtrap is 4k waar jij een 8k trafo op aansluit. Een factor twee te hoog dus. Die 8k primair is daar als je secondair afsluit met 8 ohm op de 8 ohm uitgang. Nu sluit jij ipv 8 ohm een 16 ohm load aan, hiermee maak je die dus ook nog eens een factor twee hoger met als gevolg dat je primair op 16k uitkomt.

Verantwoord.........:???:
Was ook een verhaal van de klepel en de klok , het moet andersom zijn een 8 ohm speaker op de 16 uitgang.

cluseau
25 augustus 2014, 14:47
Was ook een verhaal van de klepel en de klok , het moet andersom zijn een 8 ohm speaker op de 16 uitgang.

Tja, dat werkt als een trein idd. :crazyhappy: