PDA

View Full Version : schaller echo sound



muziekschuur
23 mei 2014, 21:32
Een tijdje geleden vertelde iemand mij wat een Schaller Echo sound kostte in 1963. Dat zou 2400 gulden geweest zijn. Dat klinkt me straf in de oren. Want toen verdiende mijn vader 80 gulden in de week.....

http://www.plaatjesdump.nl/upload/92b4061e810558dd913c07f51bdd5aaf.jpg

Ik heb de bijbehorende Schaller V35 al een tijdje. Nu een Echo Sound gevonden. Leuk is dat deze "echo sound" bijna 10 jaar lang verkocht is. En dat er tussen de units flinke verschillen zitten. Zo heeft dit export model de mogelijkheid voor 220 volt en 110 volt gebruik.

Ook is er een lamp aan de voorkant. Waar is die voor? En zo zijn er twee micro ingangen en twee lijn ingangen. Zou dat i.c.m. de V35 dan 6 microfoon ingangen opgeleverd hebben?

De koppen lopen aan op de schijf... Dat lijkt me niet correct. Hmm. Leuk is wel dat ik een extra schijf erbij kreeg... Zou ferro verf nog te krijgen zijn?

Plant
23 mei 2014, 21:52
Kijk daar niet gek van op. In het oude Philips museum dat hier nog op De Hurk was, stonden heel oude en nog werkende televisies. Daar stonden de prijzen bij vermeld die ze toen nieuw kostten. Als je dat afzet tegen het gangbare salaris in die tijd, is het duidelijk dat niet iedereen zoals nu een tv in huis had. Als je dat als gewone man wilde, was dat echt je uit de naad werken, geld opzij zetten en een paar jaar niet op vakantie. Kom daar nu maar eens om.

edit: die buis horizontaal achter het front, is dat geen 'kattenoog' buis, een indicator zoals voor afstemming op oude radio's?

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-IUCUUHDK.jpg

Frits van Mourik
23 mei 2014, 22:15
Zo te zien een EM84...

Dirk_Hendrik
23 mei 2014, 22:50
Zo te zien een EM84...
Dank. Spaart me het opzoeken ;)

muziekschuur
24 mei 2014, 09:59
Ik wil best betere foto's maken hoor. Want jullie inzichten zijn altijd uitermate verhelderend voor de amateur die ik ben met dit spul. Maar het is een prachtig ding en alle originele knoppen zitten er ook op. Allemaal in goede staat. Hij zou het doen volgens de vorige eigenaar. Maar de echo sound in mijn Schaller KV40 loopt niet zo aan. En ik wil niks kapot maken. Want die schijven... Daar kom je niet meer zo makkelijk aan.

Ik zag wel op internet over ferro verf zelf maken (cassette bandjes in de aceton en dan de aceton indrogen. De ferro deeltjes samenschrapen en die in een olie doen. Ik denk als ik olie vervang voor een oliebasis verf dat ik wel in de buurt kom.... Ik heb immers een extra schijf. Dus ik kan es kijken of e.e.a. het doet. Maar ik vermoed dat dit ding naar een expert moet zodat ie weer tiptop afgeregeld kan worden. Het zou zonde zijn als ik dit ding verpest met amateur gepruts.

Wanneer je van links naar rechts kijkt. Onder de schijf zie je drie buizen. De eerste twee zijn zwevend opgehangen. Mooie constructie. Ik ben benieuw waarom. Waarschijnlijk tegen vibratie in een live omgeving. Maar er zitten best wat vernuftige dingen in dit ding verborgen.

guitaraddict
24 mei 2014, 10:20
Ik wil best betere foto's maken hoor.

Graag , ben heel geinteresseerd !

Bernardduur
24 mei 2014, 11:20
Ik heb een schema van dit apparaat en er zelf ook een, alleen dan in onderdelen :). Moet de head drum nog steeds eens magnetisch maken en nieuwe koppen zoeken want die waren stuk

jpdb
24 mei 2014, 13:51
Zou ferro verf nog te krijgen zijn?

kortgeleden nog krijgen bij de Aldi...... verf om koelkast magneetjes op te gebruiken (indien droog...:dontgeti:)
zou zoiets bruikbaar zijn?

muziekschuur
24 mei 2014, 15:59
Da's een goeie vraag. Zou gemagnetiseerde deeltjes moeten zijn... Maar het fijne weet ik daar niet van.

muziekschuur
24 mei 2014, 16:13
Bernarduur.... Ik heb een extra kop....

Maarre.... hangen de koppen boven de schijf of raken ze echt?

Bernardduur
25 mei 2014, 00:45
Hangen erboven, bijna erop

muziekschuur
25 mei 2014, 10:19
Top... Ga ik dat eerst es verhelpen. Verder zou die het moeten doen. Dat wordt dinsdag...

Frits van Mourik
25 mei 2014, 10:20
Kijk ook hier 'es:
http://www.el-me-se.de/old/index.html

guitaraddict
25 mei 2014, 13:52
Die site ken ik maar er zijn geen schema's meer te downloaden bij Schaller merkte ik.

muziekschuur
26 mei 2014, 08:50
Er is nog wel wat... Maar dan via een omweg.
Maar geen schema...

Bernardduur
26 mei 2014, 12:57
PM me effe met je mailadres; ik heb van de mijne een schema gemaakt en daar staat alles in :)

muziekschuur
26 mei 2014, 22:15
Ik sta gewoon te dansen... Ik heb een schema... En een prachtig oud ding... Pom pom pom....

Morgen lachuh. Komt een nieuwe wasmachine binnen..... Kan 12 kg tegelijk draaien.... Het is helemaal ongeloofelijk...... Wat gaat het toch hard.... (met die grijze haren in m'n baard...)


Hier een idee over ferro paint
http://www.nanocon.eu/files/proceedings/nanocon_11/lists/papers/1311.pdf

muziekschuur
27 mei 2014, 19:08
Ik ben benieuwd of schoolbordverf met ijzer (kun je magneten ophangen) of dat zou werken.... Of dat die verf eerst gemagnetiseerd moet zijn...?

Plant
27 mei 2014, 19:44
Nee toch? Magneten trekken niet alleen andere magneten aan. Wel is het zo dat dat ijzer door zo'n magneet dan zelf ook gemagnetiseerd raakt. Maar ijzer hoeft niet al gemagnetiseerd zijn om er een magneet tegenaan te plakken.

edit: O, even teruglezend, het moet juist magnetisch zijn? Je gebruikt het als wiskop? Tja, of je het vooraf magnetiseert of nadat het aangebracht is lijkt me niet zo'n issue. Groter probleem lijkt me of het magnetisch blijft (permanent magnetisme).

muziekschuur
27 mei 2014, 20:39
Ik weet dus niks over de samenstelling van bandrecordertape en de emulsie aangebracht op zo'n tape of in dit geval op een schijf.

Er zitten 1 opnamekop 3 afspeelkoppen en ik dacht een wiskop.

Er werd verteld dat het gebruikte ferro materiaal al 1 keer gemagnetiseerd moet zijn alvorens te gebruiken.
Dit werd niet uitgelegd. Ik probeer de logica te doorgronden. Maar vanuit commercieel oogpunt houden degene die dit weten natuurlijk hun snavel.

Plant
27 mei 2014, 22:24
Denk aan hoe een bandrecorder werkt. Je neemt iets op en het blijft op die band staan. Tenzij je het wist, er onbedoeld een magnetisch veld bij houdt of het verwarmt.

Een wiskop magnetiseert, maar zo dat er niks meer op die band staat. Dat kan met een permanente magneet (magnetiseren met alle deeltjes in 1 richting), in een hifi recorder gebeurt dat met een kop aangestuurd door een wis-oscillator. De muziekinformatie is weg, de band is zelf niet permanent gemagnetiseerd en je hebt minder ruis.

Ik begrijp dat de kop die je hebt bedoeld is om te wissen. Dat moet alvorens je iets nieuws kunt opnemen ander wordt het nieuwe bij het oude opgenomen en staat het er beide door elkaar op. Denk maar aan lichtgevoelig materiaal in een camera dat je meerdere keren belicht. Dan krijg je ook foto's door elkaar.

Je hebt naar ik begrijp in dit apparaat een wiskop die niet door een wis-oscillator wordt aangestuurd, maar de tape die erlangs loopt wordt met een permanente magneet (jouw wiskop) gewist en daarna word er door een opnamekop iets nieuws opgezet wat weer door 3 afspeelkoppen wordt opgepikt.

Nu is de vraag of je het ferro materiaal van een band zo permanent en krachtig kunt magnetiseren, zodat je het in verf-vorm als wiskop kunt gebruiken. Helaas heb ik daar het antwoord niet op.

muziekschuur
28 mei 2014, 09:57
Eh..... Het is een drum of schijf met bandrecorder materiaal eromheen. Deze verf is heel erg oud. En ik denk dat de echo beter zou werken als er een nieuwe laag van deze verf aangebracht zou worden. Dat kan ik zelfs testen want bij de aankoop kreeg ik een tweede schijf.

De machine bestaat dus uit een schijf met daaromheen opname en weergave koppen. Deze koppen zouden speciaal voor deze schijf echo ontworpen zijn in de jaren '60. DIT IS DUS GEEN TAPE ECHO APPARAAT!! Om de wrijving die een schijf kan ruineren is na deze schijf echo (waarbij de koppen boven de schijf hangen) in Amerika een OILCAN DISC ECHO gemaakt. Die zat ook o.a. in de Fender SUPER SHOWMAN. In 1973 gebruikte onze Jan Akkerman deze solidstate 3 kanaals preamp die aangesloten werd op solidstate actieve speakers.

Deze koppen horen de drum of schijf niet te raken.

Plant
28 mei 2014, 10:32
Ah, verkeerd begrepen. Ik weet niet of dat spul zo veroudert dat er nieuwe verf op moet. Bij tape heb je te maken met slijtage als er band-kop kontakt is. Dat heb je hier dus niet.


Er werd verteld dat het gebruikte ferro materiaal al 1 keer gemagnetiseerd moet zijn alvorens te gebruiken.

Doel je daarmee op de voormagnetisatie? Da's in feite gewoon het wissen dat je wiskop doet.

Bernardduur
28 mei 2014, 11:02
Eh..... Het is een drum of schijf met bandrecorder materiaal eromheen. Deze verf is heel erg oud. En ik denk dat de echo beter zou werken als er een nieuwe laag van deze verf aangebracht zou worden. Dat kan ik zelfs testen want bij de aankoop kreeg ik een tweede schijf.

De machine bestaat dus uit een schijf met daaromheen opname en weergave koppen. Deze koppen zouden speciaal voor deze schijf echo ontworpen zijn in de jaren '60. DIT IS DUS GEEN TAPE ECHO APPARAAT!! Om de wrijving die een schijf kan ruineren is na deze schijf echo (waarbij de koppen boven de schijf hangen) in Amerika een OILCAN DISC ECHO gemaakt. Die zat ook o.a. in de Fender SUPER SHOWMAN. In 1973 gebruikte onze Jan Akkerman deze solidstate 3 kanaals preamp die aangesloten werd op solidstate actieve speakers.

Deze koppen horen de drum of schijf niet te raken.

Die van mij werkte ook zonder 'magnetische' verf alleen werkte niet echt goed :) Ik heb later de drum opgepoetst / geschuurd en toen deed hij het beter maar nog steeds niet zoals het hoort

Ik mis een aantal koppen omdat er een aantal dood zijn...... maar geen idee verder waar ik anderen zou kunnen vinden. Mss dat koppen van bv een Binson (of replacements) zouden moeten werken

muziekschuur
28 mei 2014, 11:06
De ferro verf zou dus een oplossing zijn. Schoolbord magneet verf zou dus wellicht geen probleem zijn als de koppen niet raken.


http://www.youtube.com/watch?v=2QdFLw9UEEo
Over deze verf heen kun je blanke lak zetten voor een gladder oppervlak...

Verdere info haalde ik hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_oxide

Oriented Particles
Tape coating is applied to flexible Mylar material using rollers in an automated process which may contain a mile or more of coated plastic film at one time. At one point in the process, shortly after the wet coating is applied, the tape is passed over a magnet array which aligns the acicular magnetic particles into the same direction before the coating hardens. This alignment maximizes output by eliminating random particle orientations which would otherwise leave some particles perpendicular to the field of the recording head, and therefore not contribute to the magnetic recording process. Disk coating was applied using a "spin coating" method wherein the coating material is poured from a container (or dispensed from an automated spigot) onto the inside edge of the disk, letting centrifugal force from the spinning disk spread the material out over the rest of the surface. An alternative method used by Memorex applied the coating via a spray-paint technique, but neither method facilitated particle orientation. In late 1965, after reviewing tape orientation benefits, I thought it would be interesting to try particle orientation on a disk, so we used a permanent magnet's circular field above and below the disk to orient particles in all directions from a central spot. After curing and polishing the disks, Engineers evaluated the different orientation directions, concluding that longitudinal orientation looked best. The challenge was then to circumferentially orient the entire disk surface coating, which had to be done while the disk was both wet and spinning. The solution was a modified magnetic disk brake electro-magnet from IBM's drive production line. The original brake acted by placing a metal disk on a drive shaft in a slot in the electromagnet, which slowed the shaft when current was applied to the electromagnet. By placing such a disk brake above and below the wet disk during coating application, a uniform horizontal field was obtained in the circumferential direction ... just what we needed. Disks so prepared were evaluated and found superior (they also had a nice irridescent appearance), so this technology was applied to the 3336-II generation of media ... but probably never patented.

Other Magnetic Oxides
Tape makers (e.g. 3M, BASF, Memorex) tried variations on red ferric oxide, including black magnetite, Chromium Dioxide, and cobalt substituted iron oxides. Chromium Dioxide became a secondary standard for cassette tapes, but required a higher intensity magnetic field for optimum performance, requiring special settings on tape recorders. The "HD" flexible disk (1.2 MB 5.25 inch) used a cobalt doped iron oxide to improve output at higher track density, which made them incompatible with the earlier 360KB disks using conventional magnetic iron oxide. Mainstram disk drives never used other than conventional magnetic gamma iron oxide.

Dus de disk nat monteren en laten draaien in de machine om de deeltjes "te richten?"

muziekschuur
28 mei 2014, 12:10
Ik heb zojuist de vraag neergelegd bij 3M welke verf zou kunnen werken... Er zal vast wel een engineer zijn daar die het leuk vind ons een antwoord te geven.

Ook vond ik een antwoord op een forum dat deze schrijf en wiskoppen in de States nog te koop zijn vanwege gebruik op een andere manier. Ik zal van de week nog een antwoord proberen te vinden. En kijken of die onderdelen inderdaad nog te vinden zijn.

Gevonden:

Like most of the tape echo units from the 60's original parts will be very difficult to find. You mention you need tape heads, have you had the originals checked out for cotinuity and reistance etc as sometimes the heads can be repaired and then re-used.

If the heads need replacing then your best chance is to find new ones of a similar spec and they will most likely be in the USA where there are still limited stocks available at aprox £20-00 per head. If you search online you will be able to find suppliers and see what is available but you will need the existing head size,the fitting type of the existing heads plus the electrical spec. If the exact spec is not available you will have to select heads of a similar value but this may entail changing some other components (resistors and capacitors) on the echo unit to compensate for the change of spec.

John Beer is the UK's man who knows all about Watkins (WEM) Copicat tape echo machines and he has contacts in USA who supply tape heads to him. You could speak to him and he will advise you regarding tape heads and he may even have the heads you need. Check out his web site at www.amp-fix.com

One other avenue you could check is to find out if your tape heads were used on tape recorders and see if there are any about.

Good luck with the project. Perhaps you friend could post asound clip when it working again.

muziekschuur
30 mei 2014, 23:00
Even wat echte plaatjes getrokken (de guts shot was al van deze unit)

http://www.plaatjesdump.nl/upload/adbeef71b41426c802409b3121572288.jpg

http://www.plaatjesdump.nl/upload/8314b9c1bfab50208043b02c0e0ae84b.jpg

Hij is dus zwart gerold. En zou eigenlijk hamerslag blauw moeten zijn.

Frits van Mourik
30 mei 2014, 23:51
Om de wrijving die een schijf kan ruineren is na deze schijf echo (waarbij de koppen boven de schijf hangen) in Amerika een OILCAN DISC ECHO gemaakt. Die zat ook o.a. in de Fender SUPER SHOWMAN. In 1973 gebruikte onze Jan Akkerman deze solidstate 3 kanaals preamp die aangesloten werd op solidstate actieve speakers.

Deze koppen horen de drum of schijf niet te raken.

Niet dat het wat uitmaakt of belangrijk is, maar een oilcan echo werkt volgens een heel ander principe,
namelijk elektrostatisch. Hierbij raken de "koppen" wel degelijk de trommel.
Heb ooit een Morley echopedaal gehad met 'n oilcan; is helaas voortijdig overleden...

Omdat bij een schijfecho de koppen de schijf niet mogen raken, kost het de opnamekop veel moeite,
om het signaal op de magneetlaag te schrijven en de weergavekop(pen) veel moeite om het signaal te
lezen. Boven de 3 kHz pleurt de weergave gewoon ineen. Inherent niet best dus, alhoewel Telefunken
en ook Philips ooit mooie, peperdure schijfecho's hebben gemaakt.

Voor wat betreft zo'n Schaller-dinges, lijkt het mij een beetje op het trekken aan een dood paard...

muziekschuur
30 mei 2014, 23:53
Echt waar....? Thanks... Weer wat geleerd...


http://www.youtube.com/watch?v=1ZC4o33dYmQ


http://www.youtube.com/watch?v=V1WyyxxNwps

muziekschuur
30 mei 2014, 23:59
Schaller vibrato uit dezelfde serie als de echo sound:


http://www.youtube.com/watch?v=Zum4LhmIfKM

muziekschuur
2 juni 2014, 12:46
Achterop de Echo Sound zijn 4 ingangen. 2 500 k ohm of 200 ohm ingangen en twee microfoon/instrument ingangen. Hetzelfde op de V35. Zou het mogelijk zijn om op beide direct out's te monteren? (Per preamp dus?) Dan heb ik 8 buizen preamps.... Misschien interessant...