PDA

View Full Version : oefenversterker: Yamaha THR series vs Fender Mustang series



SloeGin
23 mei 2014, 20:47
Zoals de titel het zegt: ik had graag jullie mening omtrent deze 2 oefenversterkers.
Heeft iemand deze 2 al kunnen testen? Wat zijn de pro's en cons van deze types?

Ik speel zelf bluesrock tot (80's) metal en, mocht het er tot toe doen, speel op een Les Paul.

Thanks!

VanDiekum
28 mei 2014, 10:25
Hoi zonder twijfel kan ik beamen dat je voor de THR van Yamaha moet gaan en voor jou spectrum is het beste de normale THR10 laat de THR10 maar staan, want de Bass type op de versterker met hall reverb is hemels

Kijk maar eens op mijn youtube channel : evandijk1983
Alles is opgenomen met de THR10 .

Maar sinds kort heb ik de THR10 ingeruild voor de THR10C voor de pure bluesmodellen, omdat ik niks heb met 80 hair metal :-p

Voor meer vragen kun je altijd een pmtje sturen.

ellisvertellis
28 mei 2014, 10:55
Ik heb de THR10c en heb niet meer nodig! Aanrader!

Ruud313
28 mei 2014, 11:00
Ik heb ook een THR10c die ik versterk nog eens door een redelijke Hifi-versterker met een set aardige boxen en dat klinkt echt geweldig. Als je meer richting de metal gaat, kun je ook altijd de THR10x eens bekijken, die heeft wat meer high gain modellen.

Over de Fender kan ik verder niks zeggen.

Sander.
28 mei 2014, 13:15
Ik ken de Yamaha niet, dus kan hier geen oordeel over geven. De Mustang heb ik gehoord bij de koop van 1 mijn gitaren (was enige versterker die die man toen beschikbaar had) en deze was ronduit verschrikkelijk. Omdat ik de Yamaha niet ken, kies ik voor een Roland Cube (vanaf 20 watt, voor extra opties)! Super dingen, en die zijn hun geld dubbel en dwars waard.

SloeGin
28 mei 2014, 13:39
Bedankt voor de reacties allemaal!

@Ruud313: hoe sluit je die HIFI versterker juist aan op de Yamaha?

Wat betreft de THR10: ik heb al een paar keer gelezen dat er bij bepaalde amp models/presets ruis aanwezig is.
Ervaren jullie dit ook?

ellisvertellis
28 mei 2014, 15:01
Wat betreft de THR10: ik heb al een paar keer gelezen dat er bij bepaalde amp models/presets ruis aanwezig is.
Ervaren jullie dit ook?

Niet méér dan bij "echte" amps, maar ik heb de THR10c en dus geen "high gain" modellen. Geen idee hoe die dingen het doen dus..

Een headphone jack zorgt voor een stereo out, dus als je die in een HIFI versterker plugt heb je het geluid over de speakers van je stereo installatie.

arjanb01
28 mei 2014, 15:17
Ik heb de thr5 en kan bovenstaande beamen. Superding! En om met muziek mee te spelen sluit ik m'n iPhone aan op de Aux ingang via audiokabel. Super geluid en alles in stereo.

Ruud313
28 mei 2014, 16:03
@Ruud313: hoe sluit je die HIFI versterker juist aan op de Yamaha?

Wat betreft de THR10: ik heb al een paar keer gelezen dat er bij bepaalde amp models/presets ruis aanwezig is.
Ervaren jullie dit ook?

Gewoon van de koptelefoonuitgang van de THR10c naar de AUX-ingang van mijn versterker met een kabel met een grote jack aan de ene kant en twee tulpjes aan de andere kant. Hifi-versterkers en -boxen zijn op zich natuurlijk nooit goed om gitaren meet te versterken, als je een gitaar rechtstreeks in een HIFi-versterker plugt klinkt het nergens naar. De THR10 is echter zelf ook gebasseerd op hifi technologie (de 5 inch boxjes bijvoorbeeld zijn op zich ook niet bepaald geschikte gitaarversterkoxen) en heeft erg goeie speaker-modelling om toch een goed geluid te krijgen. Ik vind mijn THR10c zeer overtuigend klinken.

Voor wat betreft de ruis, ik heb begrepen dat de eerste versies van de THR10 een probleem hadden met voeding, waardoor er ruis ontstond. Dat is inmiddels al een tijdje opgelost. Als je een nieuwe koopt, dan zal dat dus niet zo'n issue zijn. Wel wellicht iets om op te letten als je een tweedehands koopt.

rufus
30 mei 2014, 14:05
Ik heb hem gehad, terug gebracht omdat er een hoge pieptoon en ruis op de achtergrond zat. Vooral bij het jcm 800 model. Ik las eergisteren iemand die hetzelfde had op TGP.
Ik denk als je van een eleven rack komt, je wel wat betere klank gewend bent. En al koop je hem met de gedachte dat het wel wat minder zal klinken want het kost minder en het is maar om te oefenen vraag ik me af als je er lang tevreden mee zal zijn.
Ik vraag me dat af vanuit persoonlijk standpunt.
Ik kon alles uit een modeler met studiomonitor halen als wat ik uit een thr kon halen.
Er zit een serieus volumeverschil tussen het clean en de dirt.
Het rectifier model is serieus schel naar mijn mening.
Al bij al vond ik hem in het begin heel tof, de pieptoon vond ik al minder tof en achteraf gezien ben ik blij dat hij weg is eindelijk.
Goed concept, maar speelgoed uiteindelijk.
Ik speel terug met een cheap modeller (digitech rp360)met een monitor en het klinkt gewoon beter vind ik, volgende geplande aankoop is een FAD champ met een reeks pedalen. Al is het maar om thuis te spelen, ik ga toch niet tevreden zijn voor ik het beste scenario heb gevonden.
Kan me voorstellen als je een dijk van een versterker hebt om wekelijks op repitite op te spelen hebt je tevreden bent met die thr om te oefenen. Als het je enige versterker zou zijn raad ik hem zeker af.

tommus42
30 mei 2014, 14:43
Andere insteek, maar zou een Engl 530 niet iets zijn? Is een twee kanaals buizenpreamp, met twee gain standen per kanaal. Het lead kanaal in de low gain modus is perfect voor bluesrock. High gain is ook leuk, blijft duidelijk ondanks de botte distortion:).

Maar wat 'm vooral leuk maakt, is de emulated koptelefoon/line out. Een delay oid in de lus en dan op de muziekinstallatie aansluiten. Ben je denk ik iets duurder uit, maar het geluid gaat minder gauw vervelen.

SloeGin
30 mei 2014, 15:07
Bedankt Rufus voor de reactie.
Ik vrees dat ik pas echt content zal zijn met een Kemper en Atomic CLR maar ja ... is veel te duur nu jammer genoeg :/

rufus
30 mei 2014, 16:27
Bedankt Rufus voor de reactie.
Ik vrees dat ik pas echt content zal zijn met een Kemper en Atomic CLR maar ja ... is veel te duur nu jammer genoeg :/

Een kemper is het wel natuurlijk wel als je alle lovende dingen leest erover en ook ziet wie er allemaal al live mee speelt.
Ze gaan alleen maar omhoog ook in prijs heb ik de indruk.
Je kan altijd gewoon één bestellen online en indien het niet is wat je leuk vind gewoon terug sturen dan weet je het direct.
Ik persoonlijk vind dat er onterecht een enorme hype is rond die yamaha's, zeker op TGP.

SloeGin
30 mei 2014, 16:55
Een kemper is het wel natuurlijk wel als je alle lovende dingen leest erover en ook ziet wie er allemaal al live mee speelt.
Ze gaan alleen maar omhoog ook in prijs heb ik de indruk.
Je kan altijd gewoon één bestellen online en indien het niet is wat je leuk vind gewoon terug sturen dan weet je het direct.
Ik persoonlijk vind dat er onterecht een enorme hype is rond die yamaha's, zeker op TGP.
Ik heb al een Kemper bespeeld en dat was echt :blast:

dagrim1
2 juni 2014, 15:42
Ik heb toevallig zowel een Fender Mustang I en Yamaha THR10C en zou uiteindelijk toch de Yamaha aanraden. De Mustang I gaat toch wel erg snel erg hard en ik vind hem wat modderiger qua geluid dan de yamaha, ook qua bedieningsgemak is de yamaha wat fijner.

De THR10 ziet er prachtig uit, kan nog best hard, heeft veel mogelijkheden, is zeer handbaar en ook erg flexibel. (En vanavond maar eens op mn stereo aansluiten, daar was het nog niet van gekomen... eens zien hoe dat klinkt :) )

SloeGin
2 juni 2014, 16:39
De THR10 ziet er prachtig uit, kan nog best hard, heeft veel mogelijkheden, is zeer handbaar en ook erg flexibel. (En vanavond maar eens op mn stereo aansluiten, daar was het nog niet van gekomen... eens zien hoe dat klinkt :) )

Hou ons op de hoogte ;)

Ik vind die Yamaha op youtube ( i know, maar toch) toch maar heel schel en dun klinken.

dagrim1
3 juni 2014, 11:49
Hou ons op de hoogte ;)

Ik vind die Yamaha op youtube ( i know, maar toch) toch maar heel schel en dun klinken.

Haha, ik vond het wat tegenvallen op de receiver. Maar dat heb ik ook altijd met koptelefoon trouwens, njah. Kan dat ook weer van het lijstje af...

Wat betreft het schelle, het blijven natuurlijk maar beperkte speakertjes. Had laatste weer eens de Mustang I gepakt en vond het cleane geluid daar op wel weer wat mooier inderdaad. Voller, maar de yamaha kan wat mij betreft wat mooier rauw geluid hebben. Net dat randje. Je kan ook de speakersimulatie en extended stereo (oid) instellen op de yamaha, wellicht helpt dat ook weer wat.

Het grote voordeel van de yamaha voor mij is dat het een prachtig totaalpakketje is. Ook op een lager volume nog een goed geluid (voor mijn gevoel dan) en je pakt hem er heel snel even bij. Fijn de laptop erop aansluiten voor mp3 backing track en dergelijke. Makkelijk in te stellen, te tweaken. Ideaal voor in een supergehorig flatje :)

nusti
3 juni 2014, 13:11
Als oefenversterker vind ik de yamaha echt ideaal. Ik hiervoor een vox da10 gehad, wat ook een leuk oefenversterkertje is. De bediening van de vox vond ik echter erg omslachtig.
De yamaha vind ik er ook een stuk mooier uitzien, het mag zelfs in de huiskamer op het dressoir staan!
De mogelijkheden die de versterker bied zijn ook tof. Effecten zijn leuk, ik gebruik zelf voornamelijk de reverb. De moddeling amps zijn ook leuk en door de gain/volume ook goed in te stellen. Het geluid is goed...voor een klein versterkertje. Het is ook om in huis mee te spelen, ook als de kids op bed liggen...er is toch nog behoorlijk wat volume uit te halen.
Ik gebruik het trouwens ook regelmatig als versterker voor mijn iphone...batterijen erin en dan lekker in de tuin muziek luisteren....doetie ook goed.

SloeGin
3 juni 2014, 21:52
Hebben jullie al opgenomen met de Yamaha THR10? Gaat het echt zo eenvoudig zoals in dit filmpje voorgesteld? https://www.youtube.com/watch?v=vzKOzppQi6k

Moest Yamaha nu een grotere versie maken van deze THR reeks met grotere speakers, meer features... dat zou fantastisch zijn.

arjanb01
3 juni 2014, 22:18
Gad yamaha in de jaren 90 al ontwikkeld in een 212 combo, de dg100:

http://youtu.be/CqzHRoSVOPU

Je vindt zowel de 112, de dg80 als de dg100 voor 200 tot 300 euro weleens op marktplaats.
Geweldige modelling versterkers, maar nooit succesvol geworden, omdat ze te duur waren destijds qua ontwikkeling en ze hebben dan ook de productie gestopt omdat ze niet verkochten ook.
Jaren later nam line 6 dit idee over, en de rest is geschiedenis. Line 6 bracht modelling goedkoper op de markt.
Hetzelfde had je met de Hughes en kettner zentera, de beste modeller ooit, alleen kostte die 3000 gulden(!), en dan haak je snel af. Ik zag er laatst eentje staan voor 400 eu op marktplaats. Ondergewaardeerde amps.

ellisvertellis
4 juni 2014, 09:43
Ik heb al een paar keer opgenomen met de THR10 in een Zoom R16 geplugd. klank is zonder meer goed. Zeker beter dan de interne versterkermodellen van de Zoom. Als ik opnames aan mensen in de band laat horen zijn ze steeds verbaasd over de gitaarklanken.

Ook met mijn pedalboard voor een THR Fender style amp geen probleem. Pakt mijn drives erg geloofwaardig, zelfs mijn fuzzen kliçnken er goed op, beter dan mijn 10 watt Fender ampje.

Voor extremere effect instellingen, als mijn pedalen nog in het repetitiehok liggen bv, sluit je hem aan op de PC en ben je weer goed voor een tijdje tweaken en afstellen. Vervolgens opslaan in een preset en je kan weer verder.

dagrim1
4 juni 2014, 15:16
Hebben jullie al opgenomen met de Yamaha THR10? Gaat het echt zo eenvoudig zoals in dit filmpje voorgesteld? https://www.youtube.com/watch?v=vzKOzppQi6k

Moest Yamaha nu een grotere versie maken van deze THR reeks met grotere speakers, meer features... dat zou fantastisch zijn.

Ach, tja... Het gaat inderdaad vrij eenvoudig, maar dat is meer een kwestie van het programma waarmee je opneemt denk ik. Niet dat ik heel veel opneem, maar de paar keren dat ik dat heb gedaan had ik geen enkel probleem nee.. (icm Reaper)