PDA

View Full Version : Fender Vibro Champ gekocht, paar vragen



Aron Maiden
23 mei 2014, 15:24
Vanmorgen een mooie Fender Vibro Champ gekocht. Aan het serienummer te zien komt hij uit 1973 (A36423), weet iemand of dit klopt? Hij ziet er nog uit als nieuw! Heb hem bij de eerste eigenaar gekocht.

Nu zit ik een beetje informatie op internet te zoeken, en kwam er achter dat er standaard RCA buizen in zaten. Ik heb even gekeken, maar deze zitten er nog steeds in. Waarschijnlijk zijn de buizen dus nooit vervangen, wat me wel noodzakelijk lijkt na 41 jaar. Hij klinkt echter nog wel heel erg goed, geen ruis of brom o.i.d. Ook las ik in een ander topic over de Champ dat die oude buizen niet met nieuwe buizen te vergelijken zijn?

Weet iemand misschien een goede amp-tech in de omgeving Amsterdam? Wellicht zou hij hem eens na kunnen kijken.

Weet iemand meer over de Champ te vertellen? Hij is dus 100% origineel (waarschijnlijk dus ook de buizen)

dacrow
23 mei 2014, 19:55
Vanmorgen een mooie Fender Vibro Champ gekocht. Aan het serienummer te zien komt hij uit 1973 (A36423), weet iemand of dit klopt? Hij ziet er nog uit als nieuw! Heb hem bij de eerste eigenaar gekocht.

Nu zit ik een beetje informatie op internet te zoeken, en kwam er achter dat er standaard RCA buizen in zaten. Ik heb even gekeken, maar deze zitten er nog steeds in. Waarschijnlijk zijn de buizen dus nooit vervangen, wat me wel noodzakelijk lijkt na 41 jaar. Hij klinkt echter nog wel heel erg goed, geen ruis of brom o.i.d. Ook las ik in een ander topic over de Champ dat die oude buizen niet met nieuwe buizen te vergelijken zijn?

Weet iemand misschien een goede amp-tech in de omgeving Amsterdam? Wellicht zou hij hem eens na kunnen kijken.

Weet iemand meer over de Champ te vertellen? Hij is dus 100% origineel (waarschijnlijk dus ook de buizen)

Die oude buizen zijn inderdaad veel beter dan je ze nu kunt verkrijgen, als hij goed klinkt laten zitten zou ik zeggen !

Pepe
23 mei 2014, 20:03
don't fix what isn't broken.

Waarom zo nodig naar een reparateur? Uit voorzorg dat er iets ooit eventueel?

Dan krijg je een rekening, je amp is niet meer origineel en zal ook niet zo meer klinken. Maar goed, uw amp.

Plant
23 mei 2014, 21:43
don't fix what isn't broken.

Waarom zo nodig naar een reparateur? Uit voorzorg dat er iets ooit eventueel?

Dan krijg je een rekening, je amp is niet meer origineel en zal ook niet zo meer klinken. Maar goed, uw amp.

Nakijken hoeft niet te betekenen dat er meteen van alles vervangen wordt. En op een dag gaat dat toch gebeuren. Als je een versterker koopt om hem origineel te houden, zet je hem in een vitrine en blijf je er af. Wil je hem gebruiken dan is er af en toe noodzakelijk onderhoud nodig met vervanging van komponenten.

Komponenten zoals elco's gaan er nou eenmaal op achteruit. Nog eerder door stilstand dan door gebruik. Als er lang geen spanning op staat deformeren ze. Die dingen zijn 41 jaar oud. Da's voor een elco oud. Aron hoort nog geen brom, dus hij kan het avonturen. De elco kan na lang niet gebruiken en ineens op volle spanning zetten ook klap zeggen en dan heb je heel veel schoon te maken. En gezond voor jezelf is het ook niet.

Laat er een deskundige naar kijken en adviseren, er zitten een paar beroeps op dit forum.

Pepe
23 mei 2014, 22:42
Ik laat mijn amps geregeld checkken op specs als ik er mee optreed maar de dingen die alleen thuis gebruikt worden breng ik pas weg als het gaat sputteren, dan is het geen leven of dood situatie.
Ik wed dat die elco's in zo'n ampje per definitie niet volgens fabrieks specs meer zijn en vervangen gaan worden terwijl je er misschien nog jaren zonder problemen mee kan spelen.

De ene amp tech is de andere niet maar de keren dat ik een amp terugkreeg voor een storing en dat er dan gewoon nieuwe buizen ingezet zijn terwijl ik daar geen klachten over had..
Maak van te voren afspraken als je dan toch een goed werkend ding wil wegbrengen.

Plant
23 mei 2014, 23:10
De ene tech is ook de andere niet. De een zal de servicedoc erop naslaan, kijken wat er in de specs staat en rücksichtlos alles vervangen wat er nodig is om tot die specs te komen, ook al had jij geen klachten en was jij met minder tevreden.
Vaak zit er ook garantie op een reparatie en zal een tech voor jou en voor hemzelf er alles aan doen om te zorgen dat jij niet binnen die termijn op de stoep staat om die garantie te claimen. Want da's voor jou een ergernis en voor de tech z'n goede naam. Dus doet de tech in jou ogen misschien meteen meer dan jou nodig lijkt.

De andere tech is misschien meer van de 'vintage correctheid', zelf liefhebber van oud spul, misschien zo'n zwever die vind dat alles vroeger beter was of dat de versterker met die materialen ontworpen was en dus absoluut zo moet blijven voor precies dat geluid ;) (als ik iemand op z'n tenen trap hoor ik het wel hè?).

Mijn advies: laat er gewoon eerst naar kijken en overleg wat wijsheid en nodig is voordat de soldeerbout erdoor gaat en originele buizen in de kliko verwijnen.

jacky
24 mei 2014, 10:22
zon champ gebruik je thuis of in de studio het repareren van zon amp is natuurlijk anders dan aan een amp die een gitarist elke avond meeneemt.Bij zon klein versterkertje ben ik het met Pepe eens als hij het doet en je bent tevreden ..afblijven.Heb zelf echter ook wel eens gehad dat ik wel tevreden was en er toch eens nieuwe buizen in deed ..en dat ik toen wel blijer was met de sound.Niet alle oude buizen zijn goed meer na zoveel jaren alles sterk afhankelijk van het aantal uren dat hij heeft aangestaan.Elcos tja sommige zweren bij oude elcos andere gaan voor zekerheid en stoppen er nieuw in.Buizen kan je bij dat ampje trouwens leuk zelf wisselen en op MP kan je enkele 6V6 buisjes makkelijk voor weinig kopen (ook leuke oude )

miyaru
24 mei 2014, 12:03
Als er aan de amp gewerkt gaat worden: er zijn mooie revisie setjes te koop bij Torres engeneering in de USA. Heb ik ook gebruikt in mijn '73 SF Champ. Kost rond de 130€ maar is het zeker waard. Vooral de drievoudige Mallory Elco is moeilijk te krijgen. De oude moet je er wel uithakken, lossolderen gaat eigenlijk niet......

Oude champjes kunnen fabelhaft klinken, maar let erop dat je voor de preamp buis een 7025 neemt, die zijn standaard bij '73 champjes, en zijn iets beter geschermd.

Veel plezier ermee!!!!

Robin

Aron Maiden
24 mei 2014, 19:36
Ik bedoelde niet zo zeer dat ik mijn VC per se naar een technicus wilde brengen, maar was meer in de veronderstelling dat dit noodzakelijk was aangezien de buizen al 41 jaar oud zijn. Maar fijn dus dat dit niet hoeft.

Maar Jacky, bedoel je een champ niet hoeft te biassen? Ook niet de eindbuis? In dat geval zou ik het dus zelf kunnen doen.

Bedankt voor jullie reacties.

cluseau
24 mei 2014, 23:20
Vibro Champ is autobias dus je kan zo inprikken.

jacky
25 mei 2014, 13:42
Vibro Champ is autobias dus je kan zo inprikken.

zie antwoord Cluseau

cluseau
25 mei 2014, 16:01
zie antwoord Cluseau

Ja sorry, praat voor mijn beurt.:makeup: