PDA

View Full Version : 4 x 12 kabinet kopen, maar welke?



djnenm
23 mei 2014, 14:26
Hoi allemaal,

Ik heb een Peavey Valveking 100 aangeschaft en zoek hier een relatief goedkoop cabinet bij.
Ik had al een beetje op de website van Thomann.de en Musicstore rondgesnuffeld en kwam daar merken als Harley Benton, Bugera, Fame, Custom en een Peavey 4 x 12 tegen voor onder de 260,- euro.

Nu is dat ook het maximum wat ik nu kan uitgeven. Zijn er mensen met tips van 'dit cabinet is aardig', of 'die moet je écht níet doen.'

Alvast bedankt!

Overigens heb ik al een Harley Benton Ga5 staan waar ik aardig van onder de indruk ben (prijs-kwaliteit).

( Ik heb even een nieuwe discussie gestart aangezien de titel van mijn vorige discussie misschien wat misleidend was).

TW-Pieter
23 mei 2014, 19:04
Probeer op marktplaats een Marshall 1960 te scoren. Moet met jouw budget net nog wel lukken denk ik.

muziekschuur
23 mei 2014, 21:47
Zet er een mooi Peavey cabinet onder. Staat gewoon het mooist. En klinken prima.

http://www.westerhaven.nl/NL/Versterkers-2/Gitaar-speakerkast-383/Speakerkast-412-373/1/412-EX-Slant-Peavey-38007

ateng
24 mei 2014, 10:55
Waarom een 4x12 cabinet? Treed je vaak op grote podia dan? En dan ook nog met een 100 watt versterker!

djnenm
24 mei 2014, 12:51
Een 4 x 12 leek mij wel mooiste spreiding van het geluid ook op het podium.
Daarnaast is het wat handiger de amp instellen (vanwege de hoogte).

Maar als jullie zeggen dat dit compleet overbodig is en dat 2x12 ook genoeg is, dan opent dat weer andere deuren :).

Misery Signals
24 mei 2014, 13:35
Waarom een 4x12 cabinet? Treed je vaak op grote podia dan? En dan ook nog met een 100 watt versterker!

Vanaf de moment dat er een 20 watt SLO en Uberschall verkrijgbaar zijn spoed ik me naar de winkel.
Het blijft toch behelpen qua kwaliteit en keuze in het lager wattage segment.

2x12 kan best. Check Jet City of Fame.

MS

muziekschuur
24 mei 2014, 16:19
2x12 is wel heel handig hoor. Past veel beter in je kofferbak.
Vraag je dealer eens voor prijs opgave voor een Peavey 2x12. Dat zal best meevallen en is gewoon goed spul. Mis je de hoogte... Twee 2x12's is altijd nog een optie.

the sure thing
24 mei 2014, 22:48
Ah joh, gewoon de peavey 4x12 kopen. Uiterlijk telt ook mee!

Liquid_Metal
24 mei 2014, 23:10
Waarom een 4x12 cabinet? Treed je vaak op grote podia dan? En dan ook nog met een 100 watt versterker!


Een 4 x 12 leek mij wel mooiste spreiding van het geluid ook op het podium.
Daarnaast is het wat handiger de amp instellen (vanwege de hoogte).

Maar als jullie zeggen dat dit compleet overbodig is en dat 2x12 ook genoeg is, dan opent dat weer andere deuren :).

Ik vroeg me ook af, 412 is vaak nergens voor nodig. En spreiden doet het zeker niet meer dan een 112 of 212 cab want alle speakers staan dezelfde kant op. 212 is veel draagbaarder dus als je ermee wilt gaan optreden raadt ik dat ten zeerste aan.
Een 412 staat wel veel cooler, maar voor het volume hoef je het waarschijnlijk (hopelijk) niet te doen.

ateng
25 mei 2014, 12:23
100 watt versterker en een 4x12 is veel te hard geloof me maar! En dan is het toch zonde om 10, misschien 15%, van je versterker en speaker te benutten. Tis net in een Ferrari rijden terwijl je maar 120 op de snelweg mag rijden… wel stoer maar niet praktisch snap je.

Brum
25 mei 2014, 13:34
Toch een beetje een tegenantwoord mijnerzijds. Op zich kloppen de argumenten tegen een 4x12 en voor een 2x12 wel, maar je bent, met al een 100 watt versterker aangeschaft, wel erg beperkt qua speakers, er van uitgaande dat die wel 100 watt moeten aankunnen. Daarnaast klinkt een 4x12 echt wel degelijk dieper en dus anders dan een 2x12. Bovendien is het sjouw argument wat mij betreft geen argument, daar heb je wieletjes voor en ook een 2x12 sjouw je je in je eentje een breuk aan.

djnenm
25 mei 2014, 15:49
Bedankt voor jullie hulp! Ik ga van de week kijken voor een 2x 12 met Celestion speakers en gelijk uittesten met mijn amp en gitaar. Ik laat nog weten of het wat wordt!

Rooker
25 mei 2014, 15:58
De laney 2x12 is een erg mooi cabinet. Past zeer goed bij de peavey head. Klonkt goed en is handig door zijn geïntegreerde handgrepen en compactheid. Echt een aanrader. De 4x 12 peavey cab klinkt helemaal te gek voor zijn prijs maar in een klein caffee moet de rest van de band buiten ;-)

Brum
25 mei 2014, 16:10
De 4x 12 peavey cab klinkt helemaal te gek voor zijn prijs maar in een klein caffee moet de rest van de band buiten ;-)

En dat is dus klinkklare onzin. Je krijgt echt niet ineens heel veel meer volume met een 4x12. Die versterker levert nog steeds evenveel volume, je hebt alleen iets wat meer rendement.

Rooker
25 mei 2014, 17:56
Ligt er aan hoe je het leest. Ik bedoel qua klank klinkt ie als combi met de vk 100 heel goed. En dat de rest vd band buiten moet komt door ruimte gebrek. Even vragen om verdieping voor de kracht termen ;-).

Brum
25 mei 2014, 18:10
Ah, op die fiets, ik dacht meer het volume verhaal. Maar euh... een 4x12 is voornamelijk in de hoogte groter hoor, niet in breedte.;)

Remork1970
25 mei 2014, 19:54
Maar een 212 kun je op z'n kant zetten. Als je een 412 op z'n kant zet blijft het een 412.

Brum
25 mei 2014, 20:11
Ja maar... wacht even... maar... godverdomme...:dontgeti:

ateng
26 mei 2014, 08:21
En dat is dus klinkklare onzin. Je krijgt echt niet ineens heel veel meer volume met een 4x12. Die versterker levert nog steeds evenveel volume, je hebt alleen iets wat meer rendement.

Absoluut geen onzin! Technisch gezien levert de versterker misschien niet meer volume ofzo maar je geluid is wel luider dan een 1x12 of 2x12. Ook doordat bij een 4x12 de bovenste 2 speaker hoger liggen komt het geluid meer in your face waardoor het harder en directer klinkt dan een 2x12. Een geluidsman is in ieder geval minder blij met een 4x12 dan met een 2x12 ;)

dml
26 mei 2014, 10:03
Een geluidsman is in ieder geval minder blij met een 4x12 dan met een 2x12 ;)

Waar zal een geluidsman minder blij mee zijn, een 2x12 die vanaf het podium recht de zaal in staat te blazen of een 4x12 die haaks het podium op blaast? :soinnocent:

Dat een 4x12 veel stoerder staat is natuurlijk ook wat waard :)

Misery Signals
26 mei 2014, 11:01
Een oude Peavey 412 MS kom je vaak tegen voor pakweg 150 en die klinken fantastisch, veel beter dan bv een standaard Marshall 4x12 vind ik...

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/3/1/5/8/315861/pics/_c298098_image_0.jpg

MS

the sure thing
26 mei 2014, 12:20
Ik zou ook echt voor een (2e hands) Peavey 4x12 gaan. Ik ben het niet eens met dat een 4x12 overkill zou zijn. Qua volume maakt het niks uit! En als je het sjouwen niet zat wordt....

Ik heb al meer dan 10 jaar lang zo'n beetje elke 2x12 uitgeprobeerd/mee opgetreden die er is. Sinds 1 maand een Bogner 4x12 aangeschaft. Dat ding is vreselijk zwaar. Maar het heeft iets. Het geluid is toch "dieper". En het staat STOER!

ateng
26 mei 2014, 13:52
Waar zal een geluidsman minder blij mee zijn, een 2x12 die vanaf het podium recht de zaal in staat te blazen of een 4x12 die haaks het podium op blaast? :soinnocent:

Dat een 4x12 veel stoerder staat is natuurlijk ook wat waard :)

Geluidsman blij… de rest van de band denk ik wat minder ;) hahaha! I've been there, done that. Zelfs met in-ear keken ze me scheef aan! Dus een 4x12 naast het podium of anders om op podium staat ook niet echt stoer toch.

ateng
26 mei 2014, 13:54
Ik zou ook echt voor een (2e hands) Peavey 4x12 gaan. Ik ben het niet eens met dat een 4x12 overkill zou zijn. Qua volume maakt het niks uit! En als je het sjouwen niet zat wordt....

Ik heb al meer dan 10 jaar lang zo'n beetje elke 2x12 uitgeprobeerd/mee opgetreden die er is. Sinds 1 maand een Bogner 4x12 aangeschaft. Dat ding is vreselijk zwaar. Maar het heeft iets. Het geluid is toch "dieper". En het staat STOER!

Dat is persoonlijk natuurlijk… voor mij dus wel overkill ook al hoef ik niks op te bouwen en kan ik gewoon inpluggen. Als het versterkt wordt is een 2x12 ideaal maar goed… ieder zo zn ding.

HaroldA
26 mei 2014, 14:32
Ik speel alleen maar over 4x12" live, 2x12" mist gewoon "oempf", ook de oversized 2x12"-ers.

Maar ja: ik speel stoere-mannen-muziek en geen meisjes-country/jazz/funk/pop. :soinnocent:

peter_heijnen
26 mei 2014, 14:57
Ik speel alleen maar over 4x12" live, 2x12" mist gewoon "oempf", ook de oversized 2x12"-ers.

Maar ja: ik speel stoere-mannen-muziek en geen meisjes-country/jazz/funk/pop. :soinnocent:

Bedoel je dan stoer in de zin van 'ik heb wel een grote auto'....? ;)

RedBuell
26 mei 2014, 18:00
Check mijn sig... :soinnocent:

HaroldA
26 mei 2014, 19:54
Bedoel je dan stoer in de zin van 'ik heb wel een grote auto'....? ;)

Wat heeft mijn auto met mijn muziek te maken? :???: Hoedanook: een 4x12" past ook makkelijk in een Opel Corsa.

Winger
26 mei 2014, 20:41
Heb nog een eigenbouw 4x12 (4x50 watt) staan. Mag weg. PM maar als je interesse hebt.

muziekschuur
26 mei 2014, 21:12
Als je een Peavey 4x12 zoekt.... ff kijken oftie plywood is. Die is namelijk lichter dan een mdf. Al zie je die nauwelijks bij Peavey (Peavey is meestal plywood/multiplex). Wel is er bouwkwaliteit verschil tussen de duurdere en de goedkopere. Al zijn ze allemaal gewoon goed. De bovenste met die stalen grille was die niet MDF? Ik ken er een paar van Bugera. En die zijn van MDF en niet te tillen.

Een Bogner klinkt heel top. Maar dat komt door een extra laag multiplex (ik dacht dat die van 22mm multiplex is gebouwd) (resultaat= niet te tillen). Nu ben ik echt geen flauwe jongen. Maar er zit een flink gewichts verschil tussen diverse 4x12's.

Persoonlijk is een Peavey head en cab wel heel mooi. Peavey levert ook 2x12's.

peter_heijnen
27 mei 2014, 00:35
Wat heeft mijn auto met mijn muziek te maken? :???: Hoedanook: een 4x12" past ook makkelijk in een Opel Corsa.
Haha, laat ook maar... :)

dml
27 mei 2014, 08:40
Geluidsman blij… de rest van de band denk ik wat minder ;) hahaha! I've been there, done that. Zelfs met in-ear keken ze me scheef aan! Dus een 4x12 naast het podium of anders om op podium staat ook niet echt stoer toch.

De rest van de band? F*ck 'em! Wie is hier nou de gitarist?!!

Ik heb overigens wel een grote auto.......

Rinze
27 mei 2014, 09:07
De rest van de band heeft toch ook gewoon grote stacks?

djnenm
27 mei 2014, 09:27
Ik was altijd de 'kleine jongen' van de band met m'n Fende combo'tje. De bassist heeft een 4x 10" kast én een 1x 15". De drummer heeft een groot drumstel (Hammerhawk mocht je dat kennen ;) ) en de toetsenist tsjah... die neemt altijd veel ruimte in met 2 keyboards.

Dreverhaven
27 mei 2014, 09:48
Dat gezeik altijd over te groot, te hard, te zwaar... stelletje sissy's zijn het tegenwoordig. Knallen met die zooi verdomme.

Agent_Smith
27 mei 2014, 10:03
Dat gezeik altijd over te groot, te hard, te zwaar... stelletje sissy's zijn het tegenwoordig. Knallen met die zooi verdomme.

Juist! Dat pussy gezeik meteen over 'Waarom 4x12?', 'te groot', 'te zwaar', 'past niet in mijn auto'....blabla De TS zoekt gewoon een 4x12 en vraagt daar wat over.
@TS: laat je niet van de wijs brengen en gewoon een 4x12 nemen ;-)



:)

ateng
27 mei 2014, 10:21
Hahaha doe maar stoer :)

ateng
27 mei 2014, 10:23
De rest van de band? F*ck 'em! Wie is hier nou de gitarist?!!

Ik heb overigens wel een grote auto.......

Hahaha… wij hebben een grote vrachtwagen :)

even off topic… volgens mij zag ik je vorig week in parkeergarage in Almere.

ateng
27 mei 2014, 10:29
Juist! Dat pussy gezeik meteen over 'Waarom 4x12?', 'te groot', 'te zwaar', 'past niet in mijn auto'....blabla De TS zoekt gewoon een 4x12 en vraagt daar wat over.
@TS: laat je niet van de wijs brengen en gewoon een 4x12 nemen ;-)




:)

Maar goed ff serieus… ik maak m niks wijs tis alleen maar advies. Voor de rest moet hij zelf weten wat hij doet maar ik spreek alleen maar vanuit mn eigen ervaring. Als je de man wilt uit hangen dan doe je lekker een 4x12 maar ik denk alleen maar praktisch maar vooral in dienst van de band ;)

Dreverhaven
27 mei 2014, 10:35
Ik heb zelf ook een 2x12 haha.

Han S
27 mei 2014, 10:38
Is de keus nou al gemaakt?

Ik heb nog drie van die kasten voor je staan, dat betekent 12 Celestion speakers en dat staat stoer. Een beetje metalband zet 48 van die 4*12 kasten neer.

Agent_Smith
27 mei 2014, 11:03
Maar goed ff serieus… ik maak m niks wijs tis alleen maar advies. Voor de rest moet hij zelf weten wat hij doet maar ik spreek alleen maar vanuit mn eigen ervaring. Als je de man wilt uit hangen dan doe je lekker een 4x12 maar ik denk alleen maar praktisch maar vooral in dienst van de band ;)

Ja, was natuurlijk ook grotendeels met een knipoog bedoeld ;-) , maar nee ik vind het niet stoer doen. Ik spreek ook uit mijn eigen ervaring (zo'n 25 jaar alweer :o) en ik vind een 4x12 toch echt beter en breder klinken. Als het echt niet anders kan neem ik mijn 2x12 mee (die absoluut fantastisch klinkt), maar kan toch niet op tegen een grote kast. Is puur persoonlijke voorkeur en zal ook per gear misschien schelen en wat men voor ogen heeft qua sound. :)

HaroldA
27 mei 2014, 11:09
Als je de man wilt uit hangen dan doe je lekker een 4x12 maar ik denk alleen maar praktisch maar vooral in dienst van de band ;)

... en dus een 4x12" :ok:

Als ik met een 2x12" aan zou komen zetten zou ik zo "underpowered" zijn dat ik juist harder moet om mee te kunnen, wat alleen maar irritanter is.

1x4x12" is gewoon perfect!

tommus42
27 mei 2014, 11:34
Op marktplaats staat een Marshall TV (tall vintage) cabinet. Als ik aan de 4x12 zou gaan, dan deze:strat:.

HaroldA
27 mei 2014, 11:39
Op marktplaats staat een Marshall TV (tall vintage) cabinet. Als ik aan de 4x12 zou gaan, dan deze:strat:.

Ik niet: net weggedaan ;)

Maar een multiplex 1960A/B/TV/AX/BX/etc is wel altijd beter dan een MDF of spaanplaat Peavey.

tommus42
27 mei 2014, 11:43
Wat was er mis mee? Staan de luidsprekers je niet aan, of vanwege de omvang?

HaroldA
27 mei 2014, 13:02
Wat was er mis mee? Staan de luidsprekers je niet aan, of vanwege de omvang?

90's greenbacks ... ik heb ook en 70's greenback 1960B cab (met zwarte kappen) en die klinken veel minder "irritant in het hoog".

tommus42
27 mei 2014, 13:12
Ah, okee, dacht dat dat fabels waren, bedankt.

muziekschuur
27 mei 2014, 13:25
Moet je er een testtoon op zetten ongeveer 24 uur... Dan worden ze milder...

Han S
27 mei 2014, 13:40
Ik zou dan geen toon nemen van 10 khz bijvoorbeeld.

HaroldA
27 mei 2014, 13:48
Moet je er een testtoon op zetten ongeveer 24 uur... Dan worden ze milder...

Van 11 jaar bespelen ook, maar ze blijven krasserig.

Overigens viel het pas op toen ik mijn OT vervangen had voor iets beters. Die gaat waarschijnlijk ook hoger in de frequenties.

djnenm
28 mei 2014, 09:18
Heren bedankt voor de hulp! Ik ben inmiddels voorzien. Ik heb een 2 x 12 aangeschaft (2dehands) voor weinig. Made in England met 2 x Celestion 12" speakers. mocht ik nog meer willen, kan ik altijd nog een 2 x 12 aanschaffen (kan ik die gelijk ook stereo aansluiten :chicken:).

muziekschuur
28 mei 2014, 09:25
2x12 kan ook (met het juiste aansluitpaneel) stereo. 2x 2x12 is ook handig voor WET DRY WET. Dus een stereo eindtrap met stereo effecten (=nat) en een buizentop op het centerkanaal (droog).

Rooker
28 mei 2014, 09:37
Mag ik vragen welk type speaker het is geworden en welke cab? Of is Made in England het merk?

djnenm
28 mei 2014, 09:59
Ja natuurlijk mag dat. Ik denk niet dat het merk Made in England is, maar dat is hetgeen wat achteropstaat. Volgens de eigenaar was het een oud beestje. er zitten Celestion G12S-50's in.

Ik kon dit cabinet voor € 50,- in de buurt overnemen.

http://i61.tinypic.com/30jobcp.jpg

http://i58.tinypic.com/33kdmxz.jpg

HaroldA
28 mei 2014, 10:03
er zitten Celestion G12S-50's in.


These were part of the standard G12 range from the early 80's to late 90's. They used a 27oz ceramic magnet with a 1.5" voice coil on kapton, were always built in Ipswich, England in the traditional celestion style. 50W RMS power handling, about 95-96dB sensitivity with a nice, fairly neutral balance. Not as bassy or loud as a g12T-75 or vintage 30, a bit brighter and more aggressive than either of those too, but a good all rounder for most styles. Can bet a bit fizzy and bite a little too much with high gain, and aren't as tight and defined in the bass as the classic models. These were a mid range, cost effective but good sounding speaker, and quite widely used.
The full range consisted of the L-35, S-50, T-75, K-85 and H-100. variants of the S-50 were made for many different companies, but usually under their own name.the closest current speaker is the G12E-50/Rocket 50, which has a smaller magnet and is built differently.
Not an all time classic, but certainly a good speaker.

Ik ken ze niet ...

muziekschuur
28 mei 2014, 10:09
Interessant cabinet. Die zal zeker zijn mannetje staan. Beetje maffe bekleding. Maar zeker geinig. Ziet er professioneel gemaakt uit. En gezien dat plaatje zal die fabrieksmatig gemaakt zijn. Misschien even openmaken. Wellicht staat er binnenin een sticker of afbeelding die je vertelt wie de maker is geweest. Er hebben in Engeland altijd veel kleine fabrikanten gezeten. Van hobbyisten tot kleine maar professionele fabrieken. En fabrikanten als Laney hebben in tijden van slapte vaak de neiging gehad om dit soort producten uit te brengen onder B merken. Maar het kan net zo goed een speciale serie van een grote fabrikant zijn.

Al met al.... voor 5 tienen..... Gave score...

Vergeet niet..... tussen het cabinet en de top hoort een speaker kabel. GEEN INSTRUMENT KABEL. De speaker kabel moet 30 volt aankunnen en dat is vaak 2x 1,5mm kabel. Waar instrumentkabel gemaakt is voor maximaal 1,5 volt en dat zijn kabeltjes van een 10e mm koperkern. Zet je die instrumentkabel tussen de top en het cabinet dan is kortsluiting na een half uur spelen in bandverband meestal het resultaat..... Dat je het weet....

Als je losse jacks hebt liggen.... Neem dan een stuk oud lichtsnoer. En soldeer die dan zelf. De plus aan de tip en de min aan de sleeve... Doe een stukje tape rond de +. Want als je jacks wrikt dan druk je vaak de twee draaddelen tegen elkaar aan. Zit er tape rond, dan is er niks aan de hand.

djnenm
28 mei 2014, 10:13
Al met al.... voor 5 tienen..... Gave score...

Dat dacht ik dus ook! Zodra m'n Peavey buizentop het weer doet ga ik eens verder kijken naar dit beestje!

Rooker
28 mei 2014, 10:17
Ja.. Lekker on conventioneel maar wel erg handig dat je top wat hoger komt te staan. Heb je toch nog een beetje het gemak van 4x12. Voor 50,00 heb je nieuw nog niet eens een Celestion speaker, ongeacht het model, goeie deal lijkt me. Maar wel even open maken want we zijn wel nieuwsgierig naar de speakers en bouwer :-).

Rinze
28 mei 2014, 10:19
Lijkt wel wat op een een Session cabinet, die hadden dit soort diagonale 2*12 kastjes met stoffen bekleding.

djnenm
28 mei 2014, 10:22
Maar wel even open maken want we zijn wel nieuwsgierig naar de speakers en bouwer :-).

Zal ik doen! Maar ik ben pas volgende week weer in de oefenruimte waar dit kastje staat ;)

peter_heijnen
28 mei 2014, 10:58
Lijkt wel wat op een een Session cabinet,
+1, lijkt idd session.

dml
28 mei 2014, 11:04
Hahaha… wij hebben een grote vrachtwagen :)

even off topic… volgens mij zag ik je vorig week in parkeergarage in Almere.

Wij hebben ook een grote vrachtwagen en daarnaast heb ik dus ook een grote auto :soinnocent:

Als dat vorige week zondag was, dan kan dat kloppen, P-garage bij AH.

ateng
28 mei 2014, 11:21
Wij hebben ook een grote vrachtwagen en daarnaast heb ik dus ook een grote auto :soinnocent:

Als dat vorige week zondag was, dan kan dat kloppen, P-garage bij AH.

Hahaha patser… altijd die indo's!

Yep bij AH met je kids volgens mij.