PDA

View Full Version : Bevestiging element



flatline
23 mei 2014, 13:34
Gewoonlijk - en met als uitgangspunt wat ik gewoonlijk zie - wordt een single-coil element min of meer zwevend vastgezet, hetzij geschroefd met als tegendruk gewonden veertjes, hetzij met clips op een hollowbody ..
om direct bij de vraag te komen ; 'k heb een element dat in een uitdieping van een solidbody zit; enkele wikkeling; aan de onderzijde zit een magneet, en daaronder cellenrubber ; het element wordt met vijzen op het hout gevezen waarbij het cellenrubber samengeperst wordt; de magneet zit dan ook goed vast, maar het element zweeft totaal niet meer;
gezien er in principe slechts magnetische signaalopname is, en geen mechanische, zou 't min of meer ok zijn ..
maar iemand ervaring op termijn ?
bedankt, een prettig weekend ...
F.

Ike57
23 mei 2014, 14:01
Da's geen probleem. In principe hoeft zo'n element niet zwevend te zitten. De veertjes, of het rubber, is bedoeld om tegendruk te geven bij het in hoogte verstellen van het element.

flatline
23 mei 2014, 14:30
jou geloof ik,
omdat ik uit ervaring weet dat ervaring belangrijk is !

De achtergrond van mijn vraag : ik gebruik een smal elementje, gerecycleerd uit een basgitaar waar er twee geschrankt naast elkaar stonden, om een snelbouw-balalaika ( systeem danelectro : vurenhout + triplex ) met drie snaren te versterken.
De donor was een kwalitatief niet zo schitterend afgewerkt instrument, eigenlijk meer 't werk van een metser dan van een gitaarbouwer, vandaar mijn twijfel omtrent de "originele" elementbevestiging.

Bedankt voor de geruststelling,

F.