PDA

View Full Version : Gibson LP USA vraag



Riny
22 mei 2014, 10:30
Ik overweeg een Gibson LP (USA) aan mijn collectie toe te voegen maar wil er wat meer van weten zoals, waar ik op moet letten zodat ik zeker weet A: een echte te hebben, B: en Made in USA.
Niet dat ik miljonair ben maar de aankoop moet redelijk blijven in verhouding tot Gibson/uitgave.
Hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar was niet van plan teveel te betalen voor hetgeen ik er voor terug zou krijgen.

Graag jullie ervaringen zodat ik uit het gemiddelde, betreffende reactie, tot een goede keuze/aanschaf over kan gaan.
Bij voorbaat dank.

Venlonaer
22 mei 2014, 10:56
Neem in ieder geval iemand mee die er meer van weet.

En verder helpt dit al een beetje:

http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/CounterfeitGibsons.aspx

Helaas worden de kopieën wel steeds beter en lastiger te herkennen.

Riny
22 mei 2014, 11:25
Neem in ieder geval iemand mee die er meer van weet.

Dank voor de reactie en ja, bovenstaande adviseer ik ook iedereen die voor wat anders gaat kijken.
Nu heb ik al ruim 40 jaar gitaar- ervaring maar dan nog kan ik ook de fout ingaan, vandaar mijn vraag.
De link maakt het wel zeer duidelijk en dank daarvoor, heb hem gelijk bij mijn favo's geplaatst.

Echter ben ik benieuwd over een verkoper er van gecharmeerd wanneer ik alles open zou schroeven, hahahaha.
Maar iemand die op een eerlijke manier zijn LP wil verkopen zou daar begrip voor op dienen te brengen.
Iets dergelijks kan ik altijd voorstellen en krijg ik dan heftige weerstand dan gaan er bij mij bellen rinkelen en zal ik beslist niet tot koop overgaan.

Zelf had ik in gedachten dat wanneer er sertificaten bij zitten het dan wel een betrouwbaar iets is, maar ja, ook daar kunnen ze mee rommelen denk ik.

Oranjeaap
22 mei 2014, 11:59
Certificaten worden ook nagemaakt, dus hecht daar niet te veel waarde aan.

Het kost wat tijd om te leren hoe je de nepperts spot, maar iemand die verstand van zaken heeft kan je binnen 3 seconden na het zien van de gitaar vertellen of het zuivere koffie is.

Als je iets op het oog hebt, zet dan bijvoorbeeld hier wat foto's neer dan kunnen we je eenvoudig vertellen of alles klopt.

Oranjeaap
22 mei 2014, 12:01
En mag ik vragen wat ongeveer je budget is? Dan kunnen we je misschien wat helpen.
Zoek je gewoon een standaard Les Paul met humbuckers? Dan is er keuze genoeg!

zeiler
22 mei 2014, 12:06
Kijk eens naar oudere LP studios bijvoorbeeld. Ik heb er een uit '94 en menig gitarist die 'm in de hand krijgt is er bijzonder lovend over :). Kost je nog geen 500 € met wat geluk ;).

Riny
22 mei 2014, 12:10
Kijk eens naar oudere LP studios bijvoorbeeld. Ik heb er een uit '94 en menig gitarist die 'm in de hand krijgt is er bijzonder lovend over :). Kost je nog geen 500 € met wat geluk ;).

Het hoeft geen podiumbeest te zijn want is uitsluitend voor thuisgebruik en eigen opnames.
Zat zelf te denken zoiets van tussen de €500,00 / €1000,00.


Als je iets op het oog hebt, zet dan bijvoorbeeld hier wat foto's neer dan kunnen we je eenvoudig vertellen of alles klopt.

Van deze optie zal ik zeker gebruik maken, dank voor het aangeven.

Buzzel
22 mei 2014, 12:13
Zat zelf te denken zoiets van tussen de €500,00 / €1000,00.


Een gibson in die pricerange zoek ik eigenlijk ook. Ik volg het topic even :)

Oranjeaap
22 mei 2014, 12:13
Voor dat geld kun je zo'n beetje alle modellen van de Les Paul Studio wel kopen, of met wat geluk een wat afgeragde Standard. Als het je puur om de sound gaat zou ik voor een Studio gaan, één van de oudere met volwaardige nitro lak en humbuckers. Voor zo'n 500-600 euro vind je ze wel op marktplaats.
Heb er zelf 1 gehad, en qua kwaliteit en sound was deze gelijk aan mijn beide Les Paul Customs. In principe zijn het qua bouw ook de zelfde gitaren.

Oranjeaap
22 mei 2014, 12:18
Om maar wat voorbeelden te geven van marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m811537967-gibson-les-paul-studio-1994-met-classic-57-verbeterd.html

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m811499158-gibson-les-paul-studio.html

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m801420864-orville-by-gibson-les-paul-standard-gitaar-1990-met-usa-pups.html

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m804646784-gibson-les-paul.html

Riny
22 mei 2014, 12:28
Had ook al op MP gekeken maar heb het probleem niet mobiel te zijn i.v.b. lichamelijke beperkingen.
Dus om zomaar in het wilde weg iets toe te laten zenden, daar ben ik geen voorstander van of ik zou de persoon moeten kennen.

Verder zou ik er graag een willen die gewoon goed verzorgt is en met liefde is behandeld.

Zelf heb ik nog een oude Epiphone maar denk niet dat deze een zelfde weergave geeft als een echte Gibson LP.
Heb in het grijze verleden een LP USA op het podium gehad maar zou mij niet meer voor de geest kunnen halen hoe deze klonk. Spijt dat ik alles van die periode verkocht heb want dan had ik behoorlijk wat waarde vermeerdering gehad, maar ja, gedane zaken....................

Hieronder wat foto's van de Epi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Les%20Paul%20Epiphone-1.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Les%20Paul%20Epiphone-2.JPG

Hotpepper01
22 mei 2014, 13:05
Ik zou voor een goede gebruikte Gibson LP standaard, traditional oid gaan. Gewoon eentje die een beetje opgetuigd is. Kost 1300-1500.

Riny
22 mei 2014, 13:14
Ik zou voor een goede gebruikte Gibson LP standaard, traditional oid gaan. Gewoon eentje die een beetje opgetuigd is. Kost 1300-1500.

Beslist niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is een gemiddeld bedrag te hoog i.v.b. een geen vetpot zijnde WAO- uitkering.
Zou kunnen, maar dan is het een kwestie van nog minimaal 6 maanden door sparen. :(

Brum
22 mei 2014, 13:38
Helaas worden de kopieën wel steeds beter en lastiger te herkennen.

Gij ken 't weten, gij hebt er twee!:crazyhappy:

Venlonaer
22 mei 2014, 13:45
Haha, biatch :D

Jannnus
22 mei 2014, 15:44
Had ook al op MP gekeken maar heb het probleem niet mobiel te zijn i.v.b. lichamelijke beperkingen.
Dus om zomaar in het wilde weg iets toe te laten zenden, daar ben ik geen voorstander van of ik zou de persoon moeten kennen.

Verder zou ik er graag een willen die gewoon goed verzorgt is en met liefde is behandeld.

Zelf heb ik nog een oude Epiphone maar denk niet dat deze een zelfde weergave geeft als een echte Gibson LP.
Heb in het grijze verleden een LP USA op het podium gehad maar zou mij niet meer voor de geest kunnen halen hoe deze klonk. Spijt dat ik alles van die periode verkocht heb want dan had ik behoorlijk wat waarde vermeerdering gehad, maar ja, gedane zaken....................

Hieronder wat foto's van de Epi.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Les%20Paul%20Epiphone-1.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Les%20Paul%20Epiphone-2.JPG

als je dan 99,9 % zeker wil zijn ,
koop dan een nieuwe bij een gerenommeerde gitaarshop

Riny
22 mei 2014, 16:07
als je dan 99,9 % zeker wil zijn ,
koop dan een nieuwe bij een gerenommeerde gitaarshop

Die moet er dan wel zijn in Zeeland.

Heb mijn Gretsch, Fender en Guild in Heinkenszand gekocht maar helaas heeft hij geen Gibsons wat jammer is want hij heeft echt passie voor gitaren en je krijgt ze afgewerkt mee betreffende actie hoogte en intonatie.
De beste man is geboren als gitaar, kan niet anders.
Hij geeft je de gitaar pas mee als je er 200% tevreden over bent, en beslist niet eerder.

Nu kan ik dergelijke dingen zelf wel maar als ik er goed voor af moet tikken in e.o.a. muziekhandel dan verwacht ik een gitaar waar ik thuis zo goed als niets meer aan moet doen.

Zou naar Goes kunnen gaan echter hebben ze daar net zoveel kennis van gitaren als mijn kleinzoons, dozenschuiver dus en daar ga ik geen gitaren kopen.
Leuk voor een setje snaren, plectrums e.d. maar dat is het dan ook.

Maar ik heb geduld en wie weet wat er op mijn pad komt.

Orpheo
22 mei 2014, 16:08
Voor dat geld kun je zo'n beetje alle modellen van de Les Paul Studio wel kopen, of met wat geluk een wat afgeragde Standard. Als het je puur om de sound gaat zou ik voor een Studio gaan, één van de oudere met volwaardige nitro lak en humbuckers. Voor zo'n 500-600 euro vind je ze wel op marktplaats.
Heb er zelf 1 gehad, en qua kwaliteit en sound was deze gelijk aan mijn beide Les Paul Customs. In principe zijn het qua bouw ook de zelfde gitaren.

volwaardige nitrolak. vraag me af wat je daarmee bedoelt. Gibson doet niets anders dan nitro. "Only nitro and nothing but nitro.". Althans: ze noemen het nitro maar het heeft niks met nitrocellulose te maken. het is een moderne poly-lak die een aceton-achtig oplosmiddel heeft. Pure nitro doet eigenlijk niemand meer, behalve Fender en wat andere kleinere jongens. Waarom? De afzuiginstallaties en de veiligheidsinstallaties kosten een godsvermogen, het zakt teveel in, het droogt niet snel genoeg en is te duur. Maar goed, for all intents and purposes, het is as close as it gets naar nitro.

maar goed, dat is een gibson-rant die niet echt noodzakelijk is per se.

wat ik weet is dat studio's goeie planken kunnen zijn.



Kleine edit gemaakt. Moest aanhalingstekens gebruiken: dat is niet mijn mening maar Gibson's statement :)

FruscianteFan
22 mei 2014, 16:13
volwaardige nitrolak. vraag me af wat je daarmee bedoelt. (...) ze noemen het nitro maar het heeft niks met nitrocellulose te maken. het is een moderne poly-lak die een aceton-achtig oplosmiddel heeft.
Ik snap je bijdrage in dezen zeker wel hoor, maar je spreekt meteen je eerste opmerking tegen...

Orpheo
22 mei 2014, 16:19
Ik snap je bijdrage in dezen zeker wel hoor, maar je spreekt meteen je eerste opmerking tegen...

je hebt gelijk. ik moest me anders verwoorden. ik had er quote marks tussen moeten zetten, omdat dat namelijk niet mijn statement tis, maar van henzelf. Dank dat je me erop wijst!

Oranjeaap
22 mei 2014, 17:00
Ik doelde met 'volwaardige nitro lak' op de modellen die gewoon laagje kleur (meestal nitro) hebben, met daarover een degelijke nitro clearcoat die goed gebuffed(nederlandse woord weet ik zo niet) is. Dat met het oog op de nieuwere modellen van gibson die soms niet gebuffed zijn (die faded modellen) of zelfs helemaal geen clearcoat hebben

Orpheo
22 mei 2014, 17:14
Ik doelde met 'volwaardige nitro lak' op de modellen die gewoon laagje kleur (meestal nitro) hebben, met daarover een degelijke nitro clearcoat die goed gebuffed(nederlandse woord weet ik zo niet) is. Dat met het oog op de nieuwere modellen van gibson die soms niet gebuffed zijn (die faded modellen) of zelfs helemaal geen clearcoat hebben

ah zo, snap 'm. je bedoelt faded (of thin skin) nitro versus high gloss. Iedere gibson heeft sowieso een clearcoat (3 lagen minimaal). zonder de clearcoat zou de kleur gewoon onaangenaam ernstig afgeven en als je met je witte tuxedo optreedt zijn bruine vlekken niet charmant. Het is niet eens de lak perse die dun is als wel het gebrek aan porienvuller. maar ik persoonlijk prefereer geen porienvuller en heel dunne lak. de gitaar ademt dan wat meer.dat zie je bij de betere bouwers ook gebeuren: David Myka, Huber, Fibenare.

arnoldtims
22 mei 2014, 18:14
Die Epi is die ook van mahonie ? kortom is hij van goed hout gebouwd. Zo ja dan ben je er met nieuwe element toch ook.
Vind het om te zien een erg mooie lp, of moet er echt Gibson op staan?

In de prijs categorie waarin je zoekt zul je toch ook geen top Lp's tegen komen lijkt me.

Orpheo
22 mei 2014, 18:21
Die Epi is die ook van mahonie ? kortom is hij van goed hout gebouwd. Zo ja dan ben je er met nieuwe element toch ook.
Vind het om te zien een erg mooie lp, of moet er echt Gibson op staan?

In de prijs categorie waarin je zoekt zul je toch ook geen top Lp's tegen komen lijkt me.
het ene mahonie is het ander niet. Waarschijnlijk is die epi gemaakt van een aziatische variant van mahonie (wat ook verhandelt wordt als meranti, merbau etc etc: die houtsoorten lijken op mahonie maar zijn zoveel zwaarder dat het uitgehold moet worden: herken je dit ergens van? ;) )

arnoldtims
22 mei 2014, 18:27
Dus is de kwaliteit te vergelijken met nieuwe LP's begrijp ik.:hide:

Dus gewoon goeie elementen in die Epi kwakken en gaan, zou ik wel doen.

Riny
23 mei 2014, 09:56
het ene mahonie is het ander niet. Waarschijnlijk is die epi gemaakt van een aziatische variant van mahonie (wat ook verhandelt wordt als meranti, merbau etc etc: die houtsoorten lijken op mahonie maar zijn zoveel zwaarder dat het uitgehold moet worden: herken je dit ergens van? ;) )

Meranti/merbau is een zware houtsoort en zo voelt de epi niet aan, qua gewicht voelt hij standaard aan en uitgehold is hij zeker niet want de body is massief.

@Arnold.
Want betreft klank vind ik hem niet verkeerd want zelf ben ik niet zo'n scheurkonijn op mijn gitaren en een logo van Gibson hoeft er voor mij niet op wanneer hij te vergelijken is met een echte Gibson LP.
En er een Gibson logo op te plakken, dan ben ik bezig mijzelf voor de gek te houden.
Ik hoef niet zo patserig te doen van "kijk mij eens, een echte Gibson".

Mijn gedachten over een originele USA Gibson was/is voor de waarde vastheid.
Wanneer ik al mijn vroegere gitaren en versterkers had gehouden had ik nu een giga spaarpot, stom dat ik ze ooit weggedaan heb als ik de prijzen nu zie.

Orpheo
23 mei 2014, 10:51
Meranti/merbau is een zware houtsoort en zo voelt de epi niet aan, qua gewicht voelt hij standaard aan en uitgehold is hij zeker niet want de body is massief.

@Arnold.
Want betreft klank vind ik hem niet verkeerd want zelf ben ik niet zo'n scheurkonijn op mijn gitaren en een logo van Gibson hoeft er voor mij niet op wanneer hij te vergelijken is met een echte Gibson LP.
En er een Gibson logo op te plakken, dan ben ik bezig mijzelf voor de gek te houden.
Ik hoef niet zo patserig te doen van "kijk mij eens, een echte Gibson".

Mijn gedachten over een originele USA Gibson was/is voor de waarde vastheid.
Wanneer ik al mijn vroegere gitaren en versterkers had gehouden had ik nu een giga spaarpot, stom dat ik ze ooit weggedaan heb als ik de prijzen nu zie.

geloof me nou: epi's zijn niet van mahonie gemaakt. Dat is mahonie uit het verre oosten, genaamd filipijns mahonie. een epi hangt rond de 4,5 kilo meestal en dat past mooi in het plaatje met dat soort houtsoorten. Gibsons maken van hetzelfde hout gebruik en die hollen het uit om tot ongeveer 3,8 tot 4 kilo te komen. en om even aan te geven hoe fout je zit met je stelling: het soortelijk gewicht van meranti zit rond de 550 kg per kuub, mahonie (echt mahonie zoals swietenia maar OOK kaya en sipo!) varieren tussen de 550 en 750 kilo per kuub. Get your story straight!

Orpheo
23 mei 2014, 10:54
Dus is de kwaliteit te vergelijken met nieuwe LP's begrijp ik.:hide:

Dus gewoon goeie elementen in die Epi kwakken en gaan, zou ik wel doen.

Moah. nee. Gibson selecteert uit dezelfde stapel hout voor epi en gibson USA (niet de customshop!). Gibson gebruikt zelf nitro versus poly bij epi. gibson's pickups zijn toch wat beter dan epi's, net als de pots, switch etc etc. Gibson gebruikt andere lijmsoorten, gebruikt ander fretdraad etc etc. allemaal dingen die gibson beter maakt (maar nog steeds niet te gek).

goeie elementen in een epi... dat is zoiets als een Tokkie een Valentino-japon geven met Louboutin hakken. Het is een matige upgrade en vooral weggegooid geld.

Riny
23 mei 2014, 10:59
geloof me nou: epi's zijn niet van mahonie gemaakt. Dat is mahonie uit het verre oosten, genaamd filipijns mahonie. een epi hangt rond de 4,5 kilo meestal en dat past mooi in het plaatje met dat soort houtsoorten. Gibsons maken van hetzelfde hout gebruik en die hollen het uit om tot ongeveer 3,8 tot 4 kilo te komen. en om even aan te geven hoe fout je zit met je stelling: het soortelijk gewicht van meranti zit rond de 550 kg per kuub, mahonie (echt mahonie zoals swietenia maar OOK kaya en sipo!) varieren tussen de 550 en 750 kilo per kuub. Get your story straight!

Even iets recht zetten want volgens mij volgen wij elkaar niet. :(

Ik ben geen timmerman maar ging van het gewicht uit betreffende hardhouten kozijn materiaal en dat is in mijn beleving zwaar.
Ik geloof je zeer zeker en wil het ook aannemen echter gaf ik alleen weer hoe dat ik de massa van diverse houtsoorten ervaar.
Ik kan veel betreffende gitaren op een goede wijze af te stellen op alle punten, maar ben zeker geen gitaarbouwer en heb daar ook de kennis niet voor.

Zijn we weer vriendjes, hahahahaha.

Orpheo
23 mei 2014, 12:26
Ik bouw gitaren en ben daar al zo'n 10 jaar mee bezig. Ik begrijp wat je bedoelt maar jij handelt op 'gevoel'. Ik werk met weegschalen, resonanties en maten. Niet gevoel. Daarnaast heb ik ook contact(en) met (binnen) Gibson (en vele, vele andere grote bouwers: Seymour Duncan, Warmoth, Nik Huber, Fibenare, Larrivee etc etc), en zo kom ik ook aan mijn info. Ik verzin het niet, ik haal mijn info direct bij de bron. Geloof me maar: het is geen mahonie. Het is een mengelmoes van meranti en merbau. het is geen esdoorn, het is sycamore. het is overigens wel palissander (en allang geen ebben meer maar gekleurd coromandel).

Nogmaals: get your facts straight.

Riny
23 mei 2014, 12:35
Beste Orpheo,

Ik geloof je zonder meer dus denk niet dat het anders zou zijn.
Zoals je zegt, voor mij is het gevoel.
Daarbij zijn mijn uitingen geen feiten, feiten geef ik alleen maar als ik ze kan onderbouwen en op het vakgebied gitaarbouw ben ik een Nono.
Maar bedankt voor je uitleg, een mens is nooit te oud om wat bij te leren, ongeacht de leeftijd.
Ben het type wat altijd graag bijleert want wie niets leert of wil leren zal ook nooit wijsheid kunnen absorberen.

arnoldtims
23 mei 2014, 13:27
Ik neem alles aan wat je zegt. Ik respecteer je kennis maar een epi met goede elementen kan toch gewoon een goede gitaar opleveren. Geen Gibson nee maar een leuke gitaar geloof ik best.


Moah. nee. Gibson selecteert uit dezelfde stapel hout voor epi en gibson USA (niet de customshop!). Gibson gebruikt zelf nitro versus poly bij epi. gibson's pickups zijn toch wat beter dan epi's, net als de pots, switch etc etc. Gibson gebruikt andere lijmsoorten, gebruikt ander fretdraad etc etc. allemaal dingen die gibson beter maakt (maar nog steeds niet te gek).

goeie elementen in een epi... dat is zoiets als een Tokkie een Valentino-japon geven met Louboutin hakken. Het is een matige upgrade en vooral weggegooid geld.

Orpheo
23 mei 2014, 13:45
@arnoldtims: ik blijf het zonde vinden van je geld en moeite, maar goed. that's just me.

@ Riny: leren kan nooit kwaad :) als je wat meer wilt weten over gitaarbouw is mijn advies: lees de blog op seymour duncan en premier guitar. Daar worden enorm veel onderwerpen aangekaart door ervaren bouwers. Het zelfbouw-subforum hier heeft ook ENORM veel gasten met kennis van zaken maar dat leest wat minder makkelijk dan losse blogs.

episua
23 mei 2014, 16:24
Moah. nee. Gibson selecteert uit dezelfde stapel hout voor epi en gibson USA (niet de customshop!).

Oh? Vreemd dan dat het 'mahonie hout' op een goede gibson les paul studio/traditional/standard er heel anders uitziet dan het hout wat op alle chinese/koreaanse epi's zit. Hoe verklaar je dat?

Heb nu een traditional uit 2013 zonder weight relieved holes die bijna 4,5kg is.
Wel zo dat een goede customshopper meestal niet meer dan 4kg weegt, daar zit zeker wel verschil in.

Dutch66
23 mei 2014, 17:19
Ik bouw gitaren...., Ik begrijp......... Ik werk met......
Daarnaast heb ik......,en zo kom ik......, Ik verzin...., ik haal..... etc. etc.

Nogmaals: get your facts straight.


Pffff... beetje narcisme is jouw niet vreemd toch?

Riny
23 mei 2014, 17:58
Pffff... beetje narcisme is jouw niet vreemd toch?

Begrijp je reactie maar laten wij het leuk houden aub.
Hoe men het went of keert, een ieder geeft zijn goed bedoelde mening en info weer.
Hoe men dat verder interpreteert is voor eigen rekening, dus lief zijn voor elkaar. :sssh:

Orpheo
23 mei 2014, 18:41
Oh? Vreemd dan dat het 'mahonie hout' op een goede gibson les paul studio/traditional/standard er heel anders uitziet dan het hout wat op alle chinese/koreaanse epi's zit. Hoe verklaar je dat?

Heb nu een traditional uit 2013 zonder weight relieved holes die bijna 4,5kg is.
Wel zo dat een goede customshopper meestal niet meer dan 4kg weegt, daar zit zeker wel verschil in.

goedkopere gitaar = goedkoper hout. zelfde draad hoor. check het maar gewoon. Gibson selecteert de 'betere' stukken voor zichzelf (nogmaals: niet de customshop), en de rest mag/gaat naar epiphone. Niet elke plank mahonie ziet er immers hetzelfde uit, of maple for that matters. Beetje knullig om me daar nou op te willen pakken.

Pepe
23 mei 2014, 19:35
Wat? :crazyhappy:
Er komt een schip met hout uit Zuid Amerika naar de USA, dropt alles in een loods en dan kloppen mannetjes met hamers op planken en beslissen wat in een vrachtauto wordt geladen of wat weer verscheept wordt naar China?

:seriousf:

Die fabrieken in Korea, Japan en China zijn vrij onafhankelijk hoor, die hebben gewoon hun eigen kanalen en leveranciers, het gaat om specs.

episua
23 mei 2014, 19:47
goedkopere gitaar = goedkoper hout. zelfde draad hoor. check het maar gewoon. Gibson selecteert de 'betere' stukken voor zichzelf (nogmaals: niet de customshop), en de rest mag/gaat naar epiphone. Niet elke plank mahonie ziet er immers hetzelfde uit, of maple for that matters. Beetje knullig om me daar nou op te willen pakken.

Wil je nergens op 'pakken' Orpheo.
Loop een gitaarwinkel in, pak een standard USA gibson en pak een epiphone, draai de gitaren om en zie dat het hout totaal niet op elkaar lijkt.
Prima dat je zo'n bewering maakt maar het maakt mij gewoon nieuwsgierig waarom dat hout dan niet op elkaar lijkt...
Niks persoonlijks hoor! Gewoon informatief, daar zijn we hier toch voor?