PDA

View Full Version : Ik wil sneller spelen.



Sandeurr
21 mei 2014, 19:24
Ik ben sinds twee maanden heel veel Stevie Ray Vaughan aan het luisteren. Ik vindt zijn dynamische gitaar spel fantastisch en ook hoe hij zijn eigen geluid heeft ontwikkeld.
Zijn geluid vindt ik prachtig. Maar hoe hij al die licks zo snel speelt?! :???: daarover heb ik een vraag..
Hoe kan ik sneller spelen?
Want ik wil graag wat dynamischer spelen, maar ik kom niet verder dan een bepaalde snelheid. :mad:

Bij voorbaat dank..

Sander

obiwanjacobi
21 mei 2014, 19:46
Dan moet je langzamer spelen...

Klinkt raar maar is waar. Door langzaam de lics te spelen train je je spier geheugen, synchronisatie tussen L en R hand en je kan beter zien of je techniek klopt. Je techniek moet 'feiloos' zijn (of iig goed genoeg voor de snelheid die je wenst te behalen - maar daar loop je later, als je nog weer sneller wilt, weer tegenaan) anders ga je de snelheid niet halen. Wanneer je het op 80bmp kan spelen ga je naar 86bmp net zo lang tot je het op de gewenste 140bmp (of wat ook) ook kan spelen. Bij elke stap is het van belang dat je techniek blijft kloppen. Is een stap van 6bmp te veel? dan doe je er maar 2.

Verder is het kilometers maken.

Succes ermee.
Marc

dunhill1
21 mei 2014, 19:47
Youtube en dan intikken Stevie ray vaughn lesson.......
Zoiets?

Harald
21 mei 2014, 20:00
Wat Marc zegt. Snel spelen kun je niet langzaam genoeg doen!

Pak zo'n riff, speel het mp3tje af in Best Practice of ander oefenprogramma, waarin je het kunt loopen, en vertraag tot het tempo dat je het zonder fouten kunt meespelen. Heel geleidelijk aan opvoeren.

Dit is overigens ervan uitgaande dat de basistechniek klopt.

En doe je zelf een plezier, houd fragmenten die je oefent kort. Een stukje van 4 noten kun je in 5 minuten heel vaak herhalen. Een stuk van een halve minuut op langzaam tempo misschien 2 of 3 keer.

Herhalen, herhalen, herhalen (met de JUISTE bewegingen) en langzaam. En meestal is wat je zelf denkt dat langzaam is ongeveer factor twee te snel.

Martin_
21 mei 2014, 21:01
Gebruikte hij ook pull-offs? Volgens Griff Hamlin (http://bluesguitarunleashed.com/blog/speedy-pentatonics/) kun je daar ook snelheid mee winnen. Uiteraard is ook dat weer langzaam opbouwen.

Sandeurr
21 mei 2014, 22:06
Dan moet je langzamer spelen...

Klinkt raar maar is waar. Door langzaam de lics te spelen train je je spier geheugen, synchronisatie tussen L en R hand en je kan beter zien of je techniek klopt. Je techniek moet 'feiloos' zijn (of iig goed genoeg voor de snelheid die je wenst te behalen - maar daar loop je later, als je nog weer sneller wilt, weer tegenaan) anders ga je de snelheid niet halen. Wanneer je het op 80bmp kan spelen ga je naar 86bmp net zo lang tot je het op de gewenste 140bmp (of wat ook) ook kan spelen. Bij elke stap is het van belang dat je techniek blijft kloppen. Is een stap van 6bmp te veel? dan doe je er maar 2.

Verder is het kilometers maken.

Succes ermee.
Marc

Goedenavond Marc,
Bedankt voor je tip.. Ik ben het nu heel rustig aan het oefenen, ik hoop dat het gaat lukken.

Sandeurr
21 mei 2014, 22:10
Gebruikte hij ook pull-offs? Volgens Griff Hamlin (http://bluesguitarunleashed.com/blog/speedy-pentatonics/) kun je daar ook snelheid mee winnen. Uiteraard is ook dat weer langzaam opbouwen.

dit is ongeveer het tempo wat ik wil halen, https://www.youtube.com/watch?v=AVUg-PJf4Zg .