PDA

View Full Version : Vandaag kreeg ik een opmerking over hoe ik mijn halzen maak.



Wouter J
21 mei 2014, 18:13
Okay ik was vandaag dus ergens en ik had een van mijn zelfbouw gitaren bij me en de hals van een ander project wat nog niet af is. Die persoon bekeek mijn hals keurend en zei vervolgens "Waarom bouw je je hals op die manier?" ik vroeg hem wat hij bedoelde.

Hij wees me op de constructie van mijn hals.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10370895_583672485079766_7618980384146351558_n.jpg
Dit is de hals in kwestie. Zoals je kan zien heeft mijn hals een losse esdoorn toets in plaats van een "One-piece" esdoorn hals met een skunk-stripe die van achteren is uitgefreesd, op zijn vraag waarom ik het zo doe was mijn antwoord duidelijk: omdat dat handig werkt en vrij simpel te doen is.

Wat ik dus doe als ik een hals maak is nadat ik de hals zijn vorm heb gegeven, frees ik het kanaal voor de trussrod uit.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10157205_574572219323126_2841644894057586537_n.jpg

en nadat ik de trussrod erin heb gedaan plak ik de toets er op.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/10245444_574572195989795_7122338683604570572_n.jpg

voor ik de hals zijn uiteindelijke vorm geef, met raspen en dergelijke.

Hij was van mening dat ik niet volgens de goedkope oplossing moest werken en dat die wijze van hals constructie alleen voor Squiertjes en ander goedkope rommel was. Toen heb ik hem figuurlijk gezien even alle hoeken van de winkel waar ik was laten zien door een Custom shop Fender te pakken die een hals met diezelfde constructie had en een dure Musicman bas waar dat ook het geval was. Vervolgens liep hij zowat alle gitaren na en zei "godverdomme, die ook? Het is eigenlijk een schande."

Tja, er is een reden waarom die "Goedkope oplossing" door iedereen word toegepast.

Tabula Rasa
21 mei 2014, 18:40
Tjsa... het werkt allebei prima, maar een losse toets is gemakkelijker netjes te doen. Ik plak liever een losse toets dan zo'n lastige skunkstripe.

Orpheo
21 mei 2014, 18:54
Wat is een skunkstripe?




even zonder dollen. Als je een toets van een ander materiaal zou gebruiken, zou die persoon er veel minder problemen mee hebben. Ik vind een skunkstripe mooi, true. Maar het is een bitch om te installeren. Dan maar niet. gewoon ebben toetsje erop, bam. klaar.

barno
21 mei 2014, 20:31
Als het criterium is dat het makkelijk moet zijn, dan doe je two piece maar er is natuurlijk een goede reden voor een all maple neck met skunkstripe. Een lijmlaag vlak onder je hele toets waar je sound begint, tussen twee dezelfde houtsoorten, niet echt mijn idee van klankefficiëntie en esthetiek...

Elric
21 mei 2014, 20:42
Volgens mij zijn er juist een heel aantal Fender Custom shoppers die een 1 delige hals hebben. Er zijn wel modellen met een lossen esdoorn toets, maar dat zijn dan meestal 60's of 70's modellen.

Maar (reagerend op Barno) als je bijvoorbeeld een Soloist bouwt en je hebt een esdoorn hals waar je een gevlamde esdoorn toets op lijmt is dat niet ideaal? Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar 1 delige halzen, maar met een Soloist model wordt dat enigszins lastig.

Rutger
22 mei 2014, 10:18
Men maakt toch al eeuwen snaarinstrumenten met aparte toets? Traditiegetrouw zou er een ebben toets op moeten, een one piece maple halsje is hier dan de goedkope oplossing.

barno
22 mei 2014, 10:24
Maar (reagerend op Barno) als je bijvoorbeeld een Soloist bouwt en je hebt een esdoorn hals waar je een gevlamde esdoorn toets op lijmt is dat niet ideaal? Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar 1 delige halzen, maar met een Soloist model wordt dat enigszins lastig.

ach wat is ideaal, je zal wsch geen verschil horen. maar zelf vind ik een gevlamde toets op een plain hals niet ideaal qua esthetiek. Qua klank, met name voor gitaren die vooral high gain moeten kunnen, denk ik dat het geen bal uitmaakt. Puristen die de echte tele spank en twang willen, clean as hell, kiezen wel beter one piece, imho

muziekschuur
22 mei 2014, 10:56
Iedereen maakt zijn eigen toonreis!

Elric
23 mei 2014, 16:26
Men maakt toch al eeuwen snaarinstrumenten met aparte toets? Traditiegetrouw zou er een ebben toets op moeten, een one piece maple halsje is hier dan de goedkope oplossing.

Ja, qua materiaal zou ik zeggen van wel, maar het is wel veel arbeidsintensiever om een 1 delige hals te maken. Tenminste, met de hand dan. Arbeidsuren en productieprocessen zijn vaak veel duurder dan materiaal.