PDA

View Full Version : Digitech BP90 bass multi-effect processor - ervaringen?



MikeD
21 mei 2014, 10:13
Heeft er hier op het forum iemand ervaring met de Digitech BP 90? op jouwbuis staan wel wat filmpjes maar daar word ik niet echt veel wijzer van (veel gemompel en blurry geluid). De ingebouwde drumcomputer interesseert me minder; het gaat me om de effecten.
Ik speel een Gibby T bird IV over een Hartke HA 5000 in bi-amp mode met een Goliath III en Cerwin Vega B119.

alvast thnx !
Mike

Tunes
23 mei 2014, 14:09
Mijn ervaring is dat multieffecten voor bas vaak tegen vallen, te veel en te diep kwa effecten.
Uiteraard kan je dat aanpassen maar voor mij blijft vaak een nietszeggend geluid (nu ben ik al helemaal niet van de effecten bij bas).

miyaru
7 september 2014, 16:23
Ben het met Tunes eens: geen fx voor bas. Het enige dat ik gebruik is een lichte compressie af en toe met opnames, maar meer niet. Wat wil je? Distortion, Modulatie FX?

Robin.

MikeD
8 september 2014, 09:32
zat inderdaad meer aan modulatie te denken, beetje chorus of phasing (maar heb nog een oude MXR 45 eventueel). Hoef geen distortion… Tot nu te speel ik overigens zonder effecten maar zat me af te vragen of m'n geluid wat op te leuken zou zijn..

Casual Ruud
8 september 2014, 19:04
Ik zit een beetje met hetzelfde als MikeD. Ik kende die Digitech nog niet, maar ga hem zeker eens bekijken.

Had zelf een Zoom B3 in gedachte. De meesten zijn lyrisch over dat ding.

Op dit moment alleen bijna nergens verkrijgbaar.

miyaru
10 september 2014, 15:05
Let erop dat een basversterker redelijk hard staat om een band bij te houden. Dit houd ook in dat alle onregelmatigheden flink worden uitversterkt. Dat betekend dat je een niet te goedkope processor moet kopen, anders loop je daar tegen aan. Als het alleen om modulatie gaat zijn er wel knappere merken, zoals Lexicon en Eventide. Vaak is Lexicon wel redelijk geprijsd tweede hands te vinden.

Maar nogmaals als je basis bastoon goed is heb je helemaal niets nodig, sterker nog het verveeld gauw.

Ik heb voor mijn studio een Lexicon MPX-1 en heb dat wel eens met bas uitgeprobeerd voor modulatie effecten. Was leuk voor een uurtje, en in bandverband werkte het helemaal niet. Ook heb ik een basspod met dat soort scharrelkippen effecten, maar werkt ook niet.

Probeer meer tijd en geld te steken en een goede basis toon, en je zult zien dat dat enorm loont. Na jaren van alles en nog wat te hebben gehad aan basversterking van Peavey to Trace Elliot, heb ik nu een oude Eden WT 300 amp, met de mooie Jim Demeter schakeling in de preamp - en een Mesa Powerhouse 2 x 10" PAS equiped cabinet. Mijn bassen zijn een Status Graphite, Rickenbacker 4003 en een Vox Humana PJ Bass met Bartolinis. Mijn toon is constistent goed maar wel anders met deze drie bassen. Voor elke gelegenheid heb je zo de goede toon en klankpalet. Het kost wat, heb het ook niet allemaal in enen gekocht, maar het loont al jaren........

Ik heb vroeger ook met rottige instrumenten en versterkers gepield, en dan zoeken in snaren effecten etc, maar dat is het niet.

Het begint bij je instrument, dat moet goed spelen goed voelen en goed klinken, rijk - breed - mooi. Dat moet je goed uitversterken, en alleen dat kleuren wat gekleurd moet zijn. Het is moeilijk, maar ga eens naar een goede baswinkel zoal die van Edwin van Huik in Hilversem. Trek er eens een dag voor uit om te gaan luisteren wat zo'n man heeft staan, en wat Edwin zelf te vertellen heeft.

Succes!!!!

Robin.

MikeD
11 september 2014, 08:13
Dank Robin. Quite frankly is het in de huidige set up zo dat ik met de bas gewoon een goede (strakke) basis samen met drummer moet leggen en daar passen geen woozy effecten bij (zoals je zegt: in bandverband werkt het niet) en ik speel toch al een beetje 'druk' zegt men (teveel naar Geddy Lee geluisterd in m'n jonge jaren). De zoektocht naar effect is meer voor het thuis experimenteren voor een andere muziekstijl. Wat het instrument betreft: ik ben bereblij met m'n Gibson Thunderbird IV. Bij de repetities gaat het over de Fender amp die er in de studio staat, dus daar kan ik weinig aan veranderen. M'n eigen spul is een hartke HA 5000 ge bi-amped over een ouwe Cerwin Vega B119 (CW = jeugdsentiment) en een Goliath III. Voornamelijk met de EQ op de versterker 'maak' ik m'n geluid. Hard zat.

miyaru
11 september 2014, 08:49
Mmmm, teveel luisteren naar Geddy Lee: dat kan niet, er is nooit teveel Rush. Heb ik ook veel geluisterd, heerlijk gewoon.

Als je alleen wilt expirimenteren is het altijd prima, en zo te lezen heb je ook prima spullen.

Luister nog maar eens naar Geddy, en veel plezier met experimenten.

Robin.