PDA

View Full Version : Versterker vanzelf harder...?



Agent_Smith
21 mei 2014, 09:53
Mijn Marshall 2210 (100w splitchannel JCM800) gaat na ca. anderhalf uur spelen vanzelf een tandje harder. Altijd, steevast. Gewoon het algehele volume. Klank of gain ofzo verandert niet; het volume gaat gewoon iets omhoog.

Op zich niet onoverkomelijk, maar soms wel lastig/irritant/ongewenst. Iemand een idee hoe zoiets kan? Waar moet ik dat in zoeken?
Verder is de amp tiptop zonder problemen of storingen. Buizen en elco's zijn nog jong (wat geen garantie is natuurlijk).

kassie
21 mei 2014, 10:06
altijd? Steevast na 1.5 uur? Toevallig met de stroominvoer te maken van 220 naar 230 ofzo? Driftende biasweerstand?

cluseau
21 mei 2014, 10:09
Kijk eerst naar de schakelcontacten van de inputjack's en ook van de FXloop.

Agent_Smith
21 mei 2014, 13:28
Kijk eerst naar de schakelcontacten van de inputjack's en ook van de FXloop.

Dank je voor je reactie. Dat doe ik zeker, maar ik denk eigenlijk niet dat dat het is. De FXloop is doorverbonden. Als het de inputjack (of een andere jack) zou zijn lijkt mij eerder dat het geluid (gedeeltelijk) zou wegvallen. Dat had ik met mijn 2205 (zowel input als FX jacks)
Wegvallen gebeurt niet, hij gaat ietsje harder. En omdat het altijd na een bepaalde (redelijkvaste) tijd is denk ik eigenlijk ook niet dat het de jacks zijn (sorry, wil niet eigenwijs zijn maar is een gevoel :) )

Het is ook niet dat hij dan vanzelf harder blijft gaan. Na ca anderhalf uur merk je gewoon dat hij een beetje harder is dan eerst en daar blijft het bij...]
Ik dacht misschien heeft één van de reparateurs dit fenomeen als eens meegemaakt en kan een tip geven in welke richting te zoeken.

cluseau
21 mei 2014, 13:53
In de inputjack zit een delertje voor de lowgain input en soms is de switch welke in de andere input zit vuil waardoor de demping ongewenst staat te schakelen. Maar als ik het goed heb is er bij jouw maar één input toch? Verhaal gaat niet op dan, sorry. Dan wordt het gewoon technisch meten he ;).

Agent_Smith
21 mei 2014, 14:02
altijd? Steevast na 1.5 uur? Toevallig met de stroominvoer te maken van 220 naar 230 ofzo? Driftende biasweerstand?

Ja, altijd. Na ongeveer anderhalf uur. Dat heb ik nooit exact gemeten. Ook niet of het ook standby-tijd is of alleen als hij echt bespeeld wordt. Maar ongeveer na anderhalf uur (ik denk ongeveer een uur spelen).
Stroomvoorziening zal het ook niet zijn. Het is overal; repetitiehok, optredens etc
Misschien idd zoiets als die weerstanden. Naar zoeits gaat mijn vraag eigenlijk toe.
Dan zou ik de bias eens in de gaten moeten houden. Ik heb wel een bias adapter, maar die is maar voor 1 buis (tegelijk).

Agent_Smith
21 mei 2014, 14:09
In de inputjack zit een delertje voor de lowgain input en soms is de switch welke in de andere input zit vuil waardoor de demping ongewenst staat te schakelen. Maar als ik het goed heb is er bij jouw maar één input toch? Verhaal gaat niet op dan, sorry. Dan wordt het gewoon technisch meten he ;).

Klopt idd, het is niet zoals bij de JMP's/2204 etc met een hi en lo input. Gewoon 1 input.
Gewoon ouderwets meten dus? :) Misschien rond de MV beginnen? (aangezien er geen (merkbare) gain of iets bijkomt alleen volume en op beide kanalen). Of verder de eindtrap in? (dit omdat ik niet de indruk heb dat er in de voortrap iets verandert).