PDA

View Full Version : Happy New Old Guitar Day



LaurentB
20 mei 2014, 18:16
Alhoewel ik dus ABSOLUUT geen ruimte meer heb voor een extra gitaar (ik woon al bijna twintig jaar in een eenkamerappartement, en de ruimte achter de kast zit VOL) is het me toch weer gebeurd: ik heb een gitaar gekocht.

Ik vond op de site van een zaak in tweedehandsinstrumenten ineens een Yamaha FG-230, twaalfsnarig.

Veertig jaar oud, dat wel. Wat natuurlijk een probleem is met twaalfsnarigen. Twaalf snaren, die al veertig jaar lang geprobeerd hebben die brug omver te trekken, wat dan gedeeltelijk ook gelukt is.

Punt is, ik merkte dat er wel een goed geluid in deze gitaar zat, en aan bijvoorbeeld de nog steeds perfect werkende stemmechanieken merk je dat dit een fatsoenijk gebouwde gitaar is, en geen budgetprul.

Bleef het feit dat ik hem niet zuiver gestemd kreeg.

De actie stond veel te hoog. maar dit was dus duidelijk het gevolg van een gekantelde brug, met een buik erachter en een deuk ervoor. Een probleem bij veel oude staalsnarigen maar zeker van twaalfsnarigen voorbij een zekere leeftijd.

Maar de hals stond ook te hol, de topkam was te hoog, en er was nog wel wat ruimte voor een lager brugzadel. en het geluid was best goed. En alle twaalf mechanieken werkten nog perfect.

De prijs was te hoog voor wat deze gitaar bood, maar ik wou hem wel hebben. Er ging wat vanaf en ik mocht hem meenemen.

Maar ik heb een zwak voor oude spullen. Ook al kan een neck reset nodig zijn.

Voor deze prijs heb ik een mooi restauratieproject van wat eens een fatsoenlijke gitaar was. En ik had sowieso nog een twaalfsnarige nodig.

Ik heb deze aankoop nu in elk geval voldoende gerationaliseerd om weer rustig te kunnen slapen.

http://iplayguitaronline.files.wordpress.com/2014/05/yamaha-fg-230.jpg
http://iplayguitaronline.files.wordpress.com/2014/05/yamaha-fg-230-red-label.jpg

Ernest01
20 mei 2014, 18:58
Leuk dat je het op de kop hebt weten te tikken.... (bij wijze van spreken dus....)
Mooie gitaren en klinken als een 'klok'.
Ik heb rond 1970 er eentje nieuw gekocht en die klinkt en speelt nog steeds prima.
Wel 2,5 jaar geleden de aktie laten bijstellen. Geen neckreset nodig en ook geen brug, die
omhoog is gekomen. Had 'm zo'n 35 jaar in de koffer met gespannen snaren bewaard.... stom, maar
had dus geen dramatische gevolgen. Red-label.... goede kwaliteit.
Hoop dat je 'm helemaal in orde krijgt, want het heeft een pracht geluid.
Veel speel plezier !

Rizz
20 mei 2014, 19:09
Hé, leuk ding! Waar heb ik die eerder gezien.. :D

Hoop idd dat het lukt, Laurent! Veel plezier ermee!

--=HANS=--
21 mei 2014, 08:43
Goed bezig Laurent, gefeliciteerd man!!

Enneh, ik weet niet of dit jouw foto's zijn of die van de verkoper maar ook liefhebber van vulpennen?

LaurentB
21 mei 2014, 09:56
Goed bezig Laurent, gefeliciteerd man!!

Enneh, ik weet niet of dit jouw foto's zijn of die van de verkoper maar ook liefhebber van vulpennen?

Nou, niet specifiek, maar dit zijn de pennen van resp. mijn vader, grootmoeder en moeder geweest, liggen er meer ter herinnering. Het bureau was ook van mijn vader.

Harald
21 mei 2014, 10:34
Hoop dat je hem speelbaar en zuiver krijgt. Stemming is bij een 12 string toch al tricky. Heb altijd het idee dat dat komt doordat bij de oktaafsnaren de boventonen ook een oktaaf hoger beginnen. En bespeelhaarheid gaat bepalen of je dat ding wel of niet op pakt. Al is het voor kampvuurakkoorden met slaggitaar al snel goed. Ipv kam bijwerken kun je ook de gitaar nog een halve toon lager zetten en een capo gebruiken. Merk je vanzelf hoeveel dat zou kunnen uitmaken.

LaurentB
21 mei 2014, 10:47
Ja, ik heb gisteren al eens met capo geprobeerd en dat maakte al heel veel uit. Heb nu het zadel ook al eens wat lager gezet en ben nu nieuwe snaren erop aan het zetten. Had ze eerst verkeerd om zitten :o

LaurentB
21 mei 2014, 18:35
Ik zie nu dus op die foto, dat alle snaren verkeerd om zaten. Alleen zijn de groeven van de laagste weer wél zo dat de dikste snaar helemaal bovenaan zit en de octaafsnaar eentje lager. Raar zeg...

LaurentB
21 mei 2014, 18:39
Hoop dat je hem speelbaar en zuiver krijgt. Stemming is bij een 12 string toch al tricky. Heb altijd het idee dat dat komt doordat bij de oktaafsnaren de boventonen ook een oktaaf hoger beginnen. En bespeelhaarheid gaat bepalen of je dat ding wel of niet op pakt. Al is het voor kampvuurakkoorden met slaggitaar al snel goed. Ipv kam bijwerken kun je ook de gitaar nog een halve toon lager zetten en een capo gebruiken. Merk je vanzelf hoeveel dat zou kunnen uitmaken.

Nee, dat intonatieprobleem heeft te maken met het verschil in spanningstoename van een dikke of dunne snaar bij het indrukken, dus in de hoge posties zullen die octaven niet helemaal meer kloppen.

vederlicht
21 mei 2014, 22:55
Mijn oude,trouwe Eko (Ranger 12) krijg ik al jarenlang niet echt zuiver. Akkoorden klinken niet echt lekker met name dicht naar de klankkast toe. Ik weet niet wat ik eraan moet doen. Ik heb er wel eens aan gedacht er gewoon 6 snaren op te zetten. Moet een hoop volume geven gezien die "klerenkast".
Veel plezier met je nieuwe aanwinst laurent al zou het mooi zijn een opvouwbare gitaar te ontwerpen.....
Vederlicht

LaurentB
21 mei 2014, 23:46
Mijn oude,trouwe Eko (Ranger 12) krijg ik al jarenlang niet echt zuiver. Akkoorden klinken niet echt lekker met name dicht naar de klankkast toe. Ik weet niet wat ik eraan moet doen. Ik heb er wel eens aan gedacht er gewoon 6 snaren op te zetten. Moet een hoop volume geven gezien die "klerenkast".
Veel plezier met je nieuwe aanwinst laurent al zou het mooi zijn een opvouwbare gitaar te ontwerpen.....
Vederlicht

Brugzadel lager, dunnere snaren, dat is - op een neck reset na - het enige wat je zelf kunt doen. Ik merkte vandaag echter dat je bij een twaalfsnarige het zadel niet zo drastisch kunt verlagen, omdat anders de hellingshoek van de snaren die met de brugpennen van de achterste rij vastzitten te klein wordt, en de snaren op het zadel gaan rammelen.

Qua bespeelbaarheid kan ik de kamsleuven nog iets lager maken merkte ik.

kwispelhond
22 mei 2014, 10:54
Een vriend van mij heeft ook een mooie Yamaha 12snaar gekocht, mooi ding van massief hout en een prachtige klank maar dus ook een actie die meer weghad van een pijl en boog. Deze gitaar had twee problemen, ten eerste is de brug gekanteld en bovendien is de hals bij het klankgat iets naar binnen gekomen, eigenlijk heeft deze gitaar dus een neck-reset nodig.

We hebben deze gitaar weer bespeelbaar gekregen door een schuurmachine over de brug heen te halen, wat meer aan de achterzijde zodat hij weer in lijn met de snaren loopt en door het schuren kon het beentje in de brug veel lager gezet worden. Nou heeft de Yamaha een erg dikke brug van prachtig massief hout en zo'n Eko niet dus dat zou ik op zoiets niet proberen (en die heeft er ook metaal in van die verstel-schroeven). Een neck-reset is bij een Eko wel erg gemakkelijk: Losschroeven, shim erin en weer vastschroeven.

LaurentB
22 mei 2014, 11:03
Ja, het afschuren van de brug, had ik ook al aan gedacht. Heeft het geluid er niet onder te lijden gehad? Immers, de hefboomwerking wordt minder bij sterk verlagen. Ik heb dat wel eens bij de oude Landola die ik heb gedaan (die gitaar had toch al geen geweldig geluid, was in feite defect en was meer een reparatie-oefenproject), maar hoorde toen een merkbaar volumeverschil.

Hij klinkt echt nog mooi deze, zelfs na vanochtend even op mijn StewMac HD-28 gespeeld te hebben.

Heb net de topkamsleufjes wat ingevijld waar mogelijk, dat scheelt ook weer iets. Brugzadel kan ik nog wat beter vormen misschien.

Rizz
22 mei 2014, 11:11
De brug verlagen is een laatste optie, afgezien van een neckreset. Het is ook een brace tenslotte. Als je nog voldoende zadel over hebt, kan je ook de pinholes wat inzagen om een grotere hoek te verkrijgen:

http://www.fretnotguitarrepair.com/images/saddle/saddle-comparison-lg.jpg

LaurentB
22 mei 2014, 11:18
Dat laatste had ik inderdaad net ook bedacht :-)

kwispelhond
22 mei 2014, 11:42
Die Yamaha heeft echt een grote dikke brug, die blijft op zeker dik genoeg, ook voor de snaar-pennen. Hierbij moet ik natuurlijk wel opmerken dat het meer werk is dan het zo even geschreven lijkt: je moet bv. de gaten van de pennen ook weer opnieuw vormen en het is dus eigenlijk nauwelijks extra werk om zowel de achterste sleufjes als het totaal bij te werken.

Het geluid werd eigenlijk beter maar dat komt natuurlijk vooral omdat de snaren beter over de fretten getrokken worden bij een lagere actie, de gitaar wordt ook weer zuiverder door de lagere actie. Wat de kam betreft: deze Yamaha had het omgekeerde probleem, vooral de sub-snaren lagen te diep. Dat heb ik aangepast met de "superlijm en een naald" methode en dat is goed gelukt.

Nogmaals, de enige echt goede reparatie zou een neck-reset geweest zijn maar dat is niet in verhouding met een aanschafprijs van dit ding, zo hebben we hem ook bespeelbaar gekregen.

LaurentB
22 mei 2014, 13:41
Merkwaardig is dat de infromatie op internet lijkt te suggereren dat deze gitaren een gelamineerd bovenblad hebben, maar als ik naar de binnenrand van het klankgat kijk zie ik de nerven duidelijk doorlopen:

http://iplayguitaronline.files.wordpress.com/2014/05/klankgat5.jpg

en:

http://iplayguitaronline.files.wordpress.com/2014/05/klankgat4.jpg