PDA

View Full Version : Cagemans Industrial March v2.0



Cageman
19 mei 2014, 20:13
Hallo menschen,

N.a.v. m'n vorige post heb ik Ableton weer in gebruik genomen en n.a.v. m'n nieuwe aanwinst (Mooer Pure Octave) leek het mij leuk een oud liedje van mij nog eens te maken. Het origineel (klik (https://www.youtube.com/watch?v=qwLLu2QqVDk)). Ik heb getwijfeld om nog wat extra dingetjes toe te voegen, maar de aandacht moet uitgaan naar het drammerige. Dit is het resultaat:

SC: https://soundcloud.com/cageman-2/cagemans-industrial-march-v2-0

YT:

https://www.youtube.com/watch?v=s-56Tvt5Fxc

Ben ook bezig aan vervolg op Absorptie, dus dat wordt m'n volgende lied.

Commentaar welkom!

Loeters,

Merijn

Ernest01
19 mei 2014, 21:12
Ja, leuke 'verzameling' weer. En veel beter dan versie 01.
Zit weer van alles in en maakt het daardoor een original-Cageman stuk.
Leuk ook die kikker op het eind.... had je die hard moeten knijpen, om dat geluid eruit te krijgen ?

Enne... wat is een Mooer Pure Octave ?

Kefding
19 mei 2014, 21:15
Misschien luister ik teveel naar bepaalde muziek om hier enigszins objectief naar te kunnen luisteren. Ik wacht namelijk op het moment dat het nummer echt losbarst. Dat heeft dus meer met mijn eigen verwachtingen te maken.

Verder een leuk stukje. Het idee is eigenlijk best simpel maar de uitvoering en vooral de aankleding (al die extra geluiden) maken dat het best wel bestaansrecht heeft als track.

Maar toch ... Vind je 't zelf af? Ik heb namelijk het gevoel dat er nog 'iets' ontbreekt. Net dat ene dingetje. Ik weet het niet.

Puik werk in ieder geval!

Cageman
19 mei 2014, 23:17
@Ernest: Kikker, haha xD Nee, ik ben een dierenvriend :). Dat is een kapotgefilterde versie van een snare drum.

Dit is een Mooer Pure Octave op schaal 4:1 ongeveer:
http://i1.ytimg.com/vi/kVYXcbvw9u4/maxresdefault.jpg

Ik had een paar jaar geleden m'n Digitech Whammy verkocht (ook een octaver) en had daar nogal spijt van. Met dit pedaaltje heb ik icm m'n B-29 fuzz weer het ranzige geluid uit dit liedje.

@Kefding: Wat bedoel je met bepaalde muziek? Niemand kan objectief naar muziek luisteren als je het mij vraagt. Je hebt gelijk over die extra uitbarsting. Ik twijfelde ook of ik er niet nog wat bij moest doen. Nu is het beetje anti-climax inderdaad. Misschien dat ik nog eens een soort reprise maak, inclusief uitbarsting. Dan zet ik het in Soundcloud achter elkaar. Is die fade-out ook goed geschikt voor.

Bedankt beiden!

zoldergitarist
20 mei 2014, 14:46
Leuk man krijg er een nostalgisch gevoel bij. Hij doet me denken aan een oud DOS spel "Terminal Velocity" die ik vroeger altijd speelde. Luister maar, na 0:30 min begint het. https://www.youtube.com/watch?v=7L5bM6OFCBU

Fusion
20 mei 2014, 15:40
Leuk hoor! Erg jaren 80/90 feel (voor mij dan). Mooi die feedback (?) heel zachtjes in mijn rechteroor. Ook die lange gitaarnoten erg mooi. Ik vind alleen dat t net n tikkie te lang doorgaat voor wat het is. Misschien had t met een ijzersterke grunge zanglijn 2x zo lang mogen duren hehe. Maar kan er prima naar luisteren, zit goed in elkaar, goede sfeer, goede geluiden weer!

Kun je toelichten hoe je alles hebt gedaan? Hoe krijg je al die ' bewegende' geluiden etc?

Cageman
20 mei 2014, 17:59
Bijzonder dat het bij jullie zo'n 80/90 feel heeft. Nostalgie had ik nou allerminst verwacht, haha. Zolder, dat muziekje heeft precies die sfeer, vet! Gheghe.
Fusion, de feedback die je bedoelt is de tweede gitaarpartij, die in het begin ook die harmonics doet. Getremelopicked.. zoiets dan xD.

Komt ie:

Gitaarpartijtjes opgenomen met metronoom. Uitgemixt en wavje van gemaakt. In Ableton op een audiospoor gezet.

(alles in Ableton: )
De beat is een hele simpele. Deze wordt naar een naar een "return" track gezonden waarin een zogenaamde "beat repeater" zit, een soort ritmische delay maar dan anders, (en een flanger). Wanneer de beat in de tussenstukjes wat verandert, wordt tegelijkertijd via een envelope-spoor de "variatie" van de beat repeater steeds hoger. Weer een andere envelope zorgt ervoor dat in de roffeltjes van de snare, de pitch daarvan over 8 octaven heen en weer geslingerd wordt. Op die beat repeater zit ook een ritmische auto-panner, wat grotendeels voor die beweging zorgt. Gedurende het nummer wordt de gitaarpartij ook in die beat repeater gestopt en wordt daar overheen langzaam een saturator en bitcrusher steeds extremer ingesteld.

Dat was hem zo ongeveer wel. Bedankt :).

Loeters,

Merijn

Tupelo
20 mei 2014, 17:59
Lekker ranzig psychedelisch fucked up geluidje op die 1e versie.

Ableton versie is zeker drammender.
Beats lekker (fijne filter erop ook), hoor ik cajon & didgeridoo zo op 1.00 nogiets ?

Ik vind 'm geslaagd, dreigend, drammerig, en een mooie mix van electronica, acoustic, en snoeiharde herrie.
Goede opvolger voor je Noord Koreaanse staatstelevisie.
Helemaal in orde. :ok:

Cageman
20 mei 2014, 18:03
Lekker ranzig psychedelisch fucked up geluidje op die 1e versie.

Ableton versie is zeker drammender.
Beats lekker (fijne filter erop ook), hoor ik cajon & didgeridoo zo op 1.00 nogiets ?

Ik vind 'm geslaagd, dreigend, drammerig, en een mooie mix van electronica, acoustic, en snoeiharde herrie.
Goede opvolger voor je Noord Koreaanse staatstelevisie.
Helemaal in orde. :ok:

Nee dit is alleen gitaar en elektronica. Geen didge of akoestische dingen hier.

Thanks man. :)

guhlenn
23 mei 2014, 08:08
Doordat ie niet los barst, krijgt ie een retro feel, denk ik. Vin het wel erg vet, maar ik mis hier idd die industrial refreintjes waar alles gaat knetteren. Wel lekker stukje.

Cageman
23 mei 2014, 10:16
Nice. Bedankt :).