PDA

View Full Version : Vreemde geluiden uit een Fender Twinolux versterker



gitaargod
19 mei 2014, 10:16
Ik heb een 2e hands Fender Twinolux versterker gekocht en heb deze 2 vreemde geluiden (volgen hieronder) natuurlijk niet meteen gehoord, maar pas toen ik thuis opnieuw de versterker uitprobeerde.

1.
Er zitten 2 inputs op (1 en 2). Als ik via de input 2 speel, metname via de 1 speaker schakeling,dan heb ik bij bepaalde tonen (frequenties) een bijgeluid. Het klinkt als een zoem, dus een mooie toon van mijn gespeelde noot en daar bovenop een "bzzzzzzz" Wat zou dit kunnen zijn?

2.
Toen ik even niet speelde hoorde ik een geluid die klonk als een cementmolen op afstand (1 straat verderop). Het maakt niet uit op welke input de gitaar is aangesloten. Het geluid komt ergens uit de versterker, maar is niets aan de voorkant via de speakers te horen. Het is wel duidelijk te horen aan de achterkant. Ik denk (hoop) zelf dat het de (eind)buizen zijn, maar vrees ook een beetje voor de speakers. Als ik de volume hoger zet wordt het niet harder, het geluid komt immers via de achterkant. Als ik de versterker op stand-by zet lijkt het met 10% af te nemen, maar misschien is dat ook meer hopen dan geloven. Het geluid is continu en klinkt als: psssjjjjjjgggggggtrrrrrrrr..... Wat zou dit kunnen zijn?

Punt 1 vind ik niet zo'n ramp, over punt 2 maak ik me wel iets meer zorgen. Misschien een nieuw setje eindbuizen er in? Of helemaal open schroeven en opnieuw in elkaar zetten, of Fender een email sturen?

Iemand een tip?

Buzzel
19 mei 2014, 10:25
Je versterker klinkt als een cementmolen, ook in standby? Dat lijkt mij niet goed. Het lijkt me verstandig het ding meteen naar een goeie amp-tech te brengen, die kan het probleem waarschijnlijk snel vinden.

gitaargod
19 mei 2014, 10:46
Je versterker klinkt als een cementmolen, ook in standby? Dat lijkt mij niet goed. Het lijkt me verstandig het ding meteen naar een goeie amp-tech te brengen, die kan het probleem waarschijnlijk snel vinden.

Een cementmolen op ruime afstand, maar toch niet fijn. Weet je misschien een amp-tech in zuid-oost (Twente) overijssel?

Buzzel
19 mei 2014, 11:11
Ik ga zelf altijd naar winterswijk (jasper muziek). Dat is misschien wat ver vanuit enschede. In Hengevelde zit ook iemand...herbert bloemen, kan je via facebook wel contact mee opnemen.

Bernardduur is ook ergens heen verhuisd (fixt ook amps), weet alleen niet waarheen. Meende ergens in de achterhoek :P

gitaargod
19 mei 2014, 14:00
Nu heb ik hier nog een setje GT6L6R rating: 10 liggen. Kan ik deze in de Twinolux doen, i.p.v. de GT6L6GE? Niet voor langer, maar alleen om te kijken of die herrie dan verdwijnt.

Plant
19 mei 2014, 14:21
Ik zou eerst gewoon openmaken en luisteren waar het geluid exakt vandaan komt i.p.v. lukraak buizen omsteken.

Dirk_Hendrik
19 mei 2014, 14:35
Ik zou eerst gewoon openmaken en luisteren waar het geluid exakt vandaan komt i.p.v. lukraak buizen omsteken.
+1. Wat Plant zegt dus.

En dat het sowieso een vreemde en hardnekkige mode aan het worden is om bij problemen met buizenbakken meteen aan te nemen dat het wel buisgerelateerd zal zijn.

gitaargod
19 mei 2014, 16:26
+1. Wat Plant zegt dus.

En dat het sowieso een vreemde en hardnekkige mode aan het worden is om bij problemen met buizenbakken meteen aan te nemen dat het wel buisgerelateerd zal zijn.

Opengemaakt en alles ziet er correct uit, dus geen sporen van brand of losse onderdelen. De buizen zijn GT6L6GE type:blue en zijn gebiassed tussen 31,2 en 33,0 mV, dus in balans in ieder geval wel. Als ik ze schud dan hoor ik wel iets rinkelen, net als bij een kapotte lamp, of zegt dat niets.

Een cementmolen is misschien wat overdreven, maar het is een constant zacht, maar toch irriterend, metaal rinkelend geluid.

Kan het kwaad om de buizen even te vervangen door GT6L6R (10), alleen om de buizen uit te sluiten?

gitaargod
19 mei 2014, 16:33
Nu ging ik onbewust even verder denken en schiet mij te binnen dat op beide speakers een bell zit, dat zie je wel vaker bij alnico speakers. Misschien zit er binnen in wel een metaalstukje/korreltje/braampje??? En dat maakt dan misschien het rinkelend geluid??? Iemand een idee hoe zo'n bell er af krijgt?

Buzzel
19 mei 2014, 16:40
Je hoort een rinkel uit de speakers als je op de buizen tikt? Dan lijkt me dat 1 van je preampbuizen microfonisch is. Kan je even testen door er met een potlood of pen tegenaan te tikken.

gitaargod
19 mei 2014, 16:48
Je hoort een rinkel uit de speakers als je op de buizen tikt? Dan lijkt me dat 1 van je preampbuizen microfonisch is. Kan je even testen door er met een potlood of pen tegenaan te tikken.

Nee, het rinkelt al the time. En als je de buizen eruit trekt en schud dan hoor je ook wat gerammel.

Bernardduur
20 mei 2014, 08:49
Tja, sommige buizen gaan wat 'ruimer in hun jasje zitten' na gebruik en kunnen dan gaan resoneren met de gespeelde noten. Maar dit soort rinkel hoor je eigenlijk alleen achter de amp en niet in je audio signaal.

Buzzel
20 mei 2014, 08:58
Ohja, keer met een london city of iets dergelijks gehad. Klonk als de melkwagen, maar dan wel de amp zelf niet het geluid :seriousf:

Plant
20 mei 2014, 11:57
Je hoort een rinkel uit de speakers als je op de buizen tikt? Dan lijkt me dat 1 van je preampbuizen microfonisch is. Kan je even testen door er met een potlood of pen tegenaan te tikken.

Huh :???: In de openingspost staat toch



Het geluid komt ergens uit de versterker, maar is niets aan de voorkant via de speakers te horen.

dus het is geen microfonie die je door de speaker hoort.

Buzzel
20 mei 2014, 12:11
Huh :???: In de openingspost staat toch
dus het is geen microfonie die je door de speaker hoort.

True! overheen gelezen.

gitaargod
20 mei 2014, 16:41
Ja iets aan de achterkant, echt een bezig geluidje, alsof er iets gemaakt wordt, continu van aard. De buizen klinken wel echt lekker, kosten ook 100 Euro per setje! Misschien horen ze te pruttelen, en is dat het geheim van de sound. Ik koop wel een keer een setje dezelfde bij, sowieso nodig als reserve.

Buzzel
20 mei 2014, 16:51
Ratelt hij zonder de buizen ook? Misschien is het wel de transformator die trilt (hoewel dat dan eerder hum is denk ik), versterker van een kameraad van mij had dat ook. Was een marshall vintage modern, dat ding trilde letterlijk in zijn geheel een heel klein beetje.