PDA

View Full Version : Stroomvoorziening op straat spelen



ernyfender
18 mei 2014, 11:42
Ik heb een vraag voor de techneuten hier op het forum.
In augustus ga ik met mijn band een week op straat spelen in Zuid Spanje. Ik heb enige technische kennis dus ik ben aan het denken gegaan. Om onafhankelijk te zijn van 220V kom ik voor de stroomvoorziening uit om een autoaccu te koppelen aan een omvormer 12V > 220V. Deze omvormers koop je voor niet al te veel geld via Ebay in China, en is uiteindelijk veel makkelijker dan slepen met ene klein aggregaat, dat nog herrie maakt ook en stinkt... In totaal hebben wij 5 kleine versterkertjes, transistor, 15 watt/20 watt. Maar dat is natuurlijk geluid-watt en geen stoom watt.

Wat ik nu graag wil inschatten wat de vermogensafname van de 5 versterkers totaal is (ampere), immers, dat bepaalt hoe lang wij maximaal kunnen spelen voor de accu leeg is.

Ik kom met mijn rekensom op het volgende :
- Stel : 1 versterker is gemiddeld 100 watt stroomopname. 5 versterkers is dan 500 watt.
- 500 watt aan de 220V kant = 500 watt aan de 12V kant (of maak ik hier een denkfout ?)
- 500 watt bij 12V = ruim 40 ampere.
- Met een 40Ah auto accu kunnen wij dan precies 1 uur spelen tot de accur leeg is.

Mijn vragen zijn eigenlijk ;
- is mijn inschatting dat één kleine 15 a 20 watt versterker (gemiddeld) 100 watt trekt reëel ?
- klopt mijn rekensom dat wij bij 500 watt aan de 220V kant wij dan 1 uur kunnen spelen op een autoaccu van 40 Ah ?

Benieuwd naar jullie reactie...

Psychomantis
18 mei 2014, 12:09
Een 15 watt RMS transistorversterkertje trekt geen continu 100 watt. Vanachter staat opgeschreven welk piekvermogen deze kan trekken (bij mijn 15 watt transistorversterker is dat 45 VA = 45 watt). En dan nog trekt die dat niet continu. Je mag dus van minder dan 100 watt uitgaan, hoeveel ongeveer zal iemand anders wel kunnen vertellen.

Reken er wel nog bij dat er verlies zit op de DC-DC-omvormer en ook de batterij niet altijd de gespecifieerde energieinhoud haalt.

Plant
18 mei 2014, 12:12
100 Watt is erg royaal, uitgaande dat we het over klasse (A)B einversterkertjes hebben. Natte vingerwerk is het rendement 40%, dus een 20W versterker trekt zo'n 50W. En da's niet continu.

Kijk maar eens wat er achterop de versterkers bij de netentree staat, da's het opgenomen vermogen. Of anders geeft de zekeringwaarde i.c.m. de netspanning wel een indikatie, maar die zal vrij hoog zijn, want de zekering moet de inschakel piekstroom overleven.

Verder moet je eens kijken of zo'n step-up omvormer wel een beetje schone spanning en nette sinus levert, dat je niet van alles door je geluid hoort.

guitarnijboer
18 mei 2014, 14:53
Die goedkope omvormers zijn zgn gemodificeerde sinus omvormers. Hier heb je niet zo heel veel aan.
Wat je nodig hebt is een zuivere sinus omvormer en deze is natuurlijk aanzienlijk duurder. Tot ongeveer 150W kunnen ze aangesloten worden op het contact van de sigaretten aansteker, daarboven moeten ze rechtstreeks aangesloten worden op een accu.

Je hebt overigens twee soorten accus. Zogenaamde start accu's (auto) en accu's die voor een lange periode continu stroom kunnen leveren (gebruikt in boten en caravans voor de stroomvoorziening) Een startaccu kan niet voor lange tijd tientallen amperes leveren. Dit is voor deze accu's ook erg slecht. (teveel ontladen) met draaiende moter is het geen probleem, maar dan ben je weer beter af met een agregaat.

Je hebt dus een grote accu nodig die langdurig stroom kan leveren, een sinus omvormer en een mogelijkheid om de accu weer op te laden.

Wat mij handiger lijkt is een kleine aggregaat waar al een sinus omvormer in zit en een verlengsnoer zodat je de aggregaat een stukje weg kan zetten.

nico verduin
18 mei 2014, 18:24
Naast wat Richard al aangeeft, staat er op de achterkant van de versterker het opgenomen vermogen. de som van al die dingen is het vermogen dat je gaat afnemen. Dan heb je nog de verliezen van de omvormer. Stel rendement is een zuinige 80% dan heb je 1.25 * het vermogen nodig. Als je dan naar 12V gaat kun je er vanuit gaan dat je dus het berekende vermogen (VAC) / 12V aan stroom nodig hebt.

ernyfender
18 mei 2014, 20:31
Bedankt voor jullie reacties.... Het vermogensvraagstuk heb ik waarschijnlijk overschat en is de afname duidelijk minder dan 500 watt. Exact wattage heb ik nog niet, want ben de versterkers nog aan het kopen via Ebay in Spanje met als doel om ze daar gelijk af te laten leveren. Stel dat het uitkomt op 250 watt (50 watt/stuk) zit ik op 20 Ampere....


Die goedkope omvormers zijn zgn gemodificeerde sinus omvormers. Hier heb je niet zo heel veel aan.
Wat je nodig hebt is een zuivere sinus omvormer en deze is natuurlijk aanzienlijk duurder. Tot ongeveer 150W kunnen ze aangesloten worden op het contact van de sigaretten aansteker, daarboven moeten ze rechtstreeks aangesloten worden op een accu.


De laatste zorg is dan nog de correctheid van de sinus van de wisselspanning via de omvormer. Ik heb geen idee nog of dat hoorbaar problemen gaat geven, maar gitarnijboer is nogal pessimistisch. We hebben nogal een lo-fi installatie met eenvoudige ampjes, dus mijn gevoel zegt dat dat geen grote problemen hoeft te geven, is er nog iemand met een mening / die er ervaring mee heeft ?

Gearjunkie
18 mei 2014, 20:39
250 Watt bij 230 V is ongeveer 1 Ampère.

edit: 12v...

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
18 mei 2014, 21:31
http://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/modified-sine-wave-true-sine-wave-omvormers.php

cluseau
18 mei 2014, 21:42
Je kan een backup powersupply uit computerland gebruiken maar bedenk wel dat het vermogen ten alle tijden uit de accu's moet komen Het rendementsverlies van de omzetter(s) komt daar nog bovenop.

guitarnijboer
19 mei 2014, 00:17
De laatste zorg is dan nog de correctheid van de sinus van de wisselspanning via de omvormer. Ik heb geen idee nog of dat hoorbaar problemen gaat geven, maar gitarnijboer is nogal pessimistisch. We hebben nogal een lo-fi installatie met eenvoudige ampjes, dus mijn gevoel zegt dat dat geen grote problemen hoeft te geven, is er nog iemand met een mening / die er ervaring mee heeft ?

Laat mijn 'pessimistme' je vooral niet tegenhouden :stop:

Dirk_Hendrik
19 mei 2014, 08:18
De laatste zorg is dan nog de correctheid van de sinus van de wisselspanning via de omvormer. Ik heb geen idee nog of dat hoorbaar problemen gaat geven, maar gitarnijboer is nogal pessimistisch. We hebben nogal een lo-fi installatie met eenvoudige ampjes, dus mijn gevoel zegt dat dat geen grote problemen hoeft te geven, is er nog iemand met een mening / die er ervaring mee heeft ?

Mijn gevoel zegt me dat je solliciteert naar een wereld van gedonder, gezeik en frustratie. Goedkoop is hier duurkoop. Je installatie is al low-fi en je gaat het ook nog eens voeden met een omvormer die een dito bak extra storing introduceert. Waarom denk je dat die betere omvormers zoveel duurder zijn?

Maar laat ook mijn pessimisme je niet tegenhouden.

grayfink
19 mei 2014, 08:23
Ik heb er geen verstand van, maar het wordt niks.

nico verduin
19 mei 2014, 08:56
Mijn gevoel zegt me dat je solliciteert naar een wereld van gedonder, gezeik en frustratie. Goedkoop is hier duurkoop. Je installatie is al low-fi en je gaat het ook nog eens voeden met een omvormer die een dito bak extra storing introduceert. Waarom denk je dat die betere omvormers zoveel duurder zijn?

Maar laat ook mijn pessimisme je niet tegenhouden.Ja maar we willen toch betaald worden tegenwoordig om op de eerste rang te zitten:seriousf:

ernyfender
19 mei 2014, 19:34
http://omvormers-12v-naar-220v.welke-kiezen-kopen.nl/modified-sine-wave-true-sine-wave-omvormers.php

Na lezing van dit artikel is mij duidelijk geworden wat het probleem is, en welke risico's er zijn. Dankjewel Plant voor deze informatie....

En excuses aan de heren die aanstoot namen aan mijn formulering omtrent mijn "gevoel" dat het wel mee zou vallen :makeup:

Ik vind het moeilijk om op een gebied waar ik zelf niet zo thuis in ben direct voetstoots op de mening van anderen af te gaan. Ik zie namelijk (op gebieden waar ik wèl in thuis ben) soms flinke onzin op forums langskomen, vandaar... Maar jullie hebben mij duidelijk overtuigd.... Het wordt dus zeker een pure sinus omvormer, en niet zo'n gediscretiseerde blokgenerator type....

nico verduin
19 mei 2014, 20:19
Ach wij draaien ook pas een paar wekies mee hoor :)

piezo
21 mei 2014, 17:59
Na de voeding werkt zo'n versterker verder met gelijkspanning, meestal tussen 12 en 18 Volt. Zou een kundige elektrotechneut de versterkers niet kunnen voorzien van een passende gelijkspanningsaansluiting? (Evt. 2 accu's in serie?)

Plant
21 mei 2014, 18:18
Tussen 12 en 18 Volt? Da's een beetje karig hoor voor een 20W versterker. Voor 20W aan 4Ω heb je al voor 1 sinushelft 9V effektief nodig, voor een komplete sinus top-top ruim 25V. En dan neem ik de saturation spanningen en emitter weerstanden van de eindtrap nog niet mee.

2 accu's in serie voor een rechtstreekse symmetrische voeding kan natuurlijk, maar met 2x12V voeding lever je wat vermogen in. Tenzij het een brugversterker is, waar een 4Ω speaker tussen 2 eindtrappen in hangt en ieder 2 Ohm kan aansturen.

piezo
21 mei 2014, 19:46
Je zult vast gelijk hebben.
Waarschijnlijk ben ik wat misleid, omdat ik een combootje heb dat met 12 V voeding al 5 W "schoon" en 7 W "vuil" weet te leveren over 4 Ohm .

cluseau
21 mei 2014, 20:10
Dan ben je zeker misleid want bij een voeding van 12v is de topwaarde slechts 6v in het ideale geval. De effectieve waarde is dan 4.8v wat in t ohm een vermogensontwikkeling heeft van 4.5watt max. Daarbij is een heleboel verwaarloost wat de uitkomst nog negatiever zal beinvloeden.

Bij een brugversterkertje is de topwaarde 12v wat effectief 8.4v is. Hier is het vermogen in 4 ohm dan 18watt en dat klinkt toch al weer wat leuker.

nak
22 mei 2014, 08:24
Misschien beetje domme opmerking maar zijn kleine versterkertjes die op batterijen werken geen optie?

cluseau
22 mei 2014, 09:20
Misschien beetje domme opmerking maar zijn kleine versterkertjes die op batterijen werken geen optie?

Ja tuurlijk, gewoon een 9V blokje. Even uit me kop kun je daar 100mA/h uit zuigen. Dat komt neer op 0.9Watt/h. Neem je dan een versterker rendement van 80% produceer je 0.72Watt maar daarna is het wel weer tijd voor een nieuw batterijtje tenzij je publiek inmiddels is weggeblazen. :makeup:


Het zou idd wel handig zijn om een amp te nemen die op grote accu's kan werken. Je spaart dan twee maal rendementsverlies van de omzetters uit.

ErikH
22 mei 2014, 10:09
Ik heb een simpele omvormer, maar niet zo'n goedkoop ebay ding. Deze kun je overigens ook halen bij de action. Scheelt je vier weken wachten en nagenoeg net zo duur. De mooie sinus zal er niet in zitten, maar al met al werkte het goed genoeg bij mij. Geen rare afwijkende geluiden. Je moet denk ik sowieso niet te veel verwachten van de gemiddelde oefen versterker :-)

nak
22 mei 2014, 12:20
Ja tuurlijk, gewoon een 9V blokje. Even uit me kop kun je daar 100mA/h uit zuigen. Dat komt neer op 0.9Watt/h. Neem je dan een versterker rendement van 80% produceer je 0.72Watt maar daarna is het wel weer tijd voor een nieuw batterijtje tenzij je publiek inmiddels is weggeblazen.

daar valt toch ook wel wat op te maken dat er een accu opkomt, zodat je geen omvormers(en evt storing) nodig hebt,dat bedoelde ik.

Frits van Mourik
22 mei 2014, 16:51
Dan ben je zeker misleid want bij een voeding van 12v is de topwaarde slechts 6v in het ideale geval. De effectieve waarde is dan 4.8v wat in t ohm een vermogensontwikkeling heeft van 4.5watt max. Daarbij is een heleboel verwaarloost wat de uitkomst nog negatiever zal beinvloeden.

Bij een brugversterkertje is de topwaarde 12v wat effectief 8.4v is. Hier is het vermogen in 4 ohm dan 18watt en dat klinkt toch al weer wat leuker.

Ben ik benieuwd, hoe dat dan zit met zoiets:
http://www.electronic-star.nl/Auna-Goldhammer-2-kanaals-autoversterker-2200W_i48984.htm?utm_source=kelkoo&utm_medium=psm&utm_term=10006685&utm_campaign=Car%20Audio

Plant
22 mei 2014, 17:16
Waarschijnlijk net zoals bij die usb-poort gevoede pc speakertjes die honderden Watts 'leveren' ;)

Verder gaat dit vast niet over RMS vermogen maar over PMPO (http://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO) vermogen en dan nog een beetje omhoog afgerond.

cluseau
22 mei 2014, 19:17
Ben ik benieuwd, hoe dat dan zit met zoiets:
http://www.electronic-star.nl/Auna-Goldhammer-2-kanaals-autoversterker-2200W_i48984.htm?utm_source=kelkoo&utm_medium=psm&utm_term=10006685&utm_campaign=Car Audio


Nou simpel Frits, totaal bedrog en dat weet jij ook wel :soinnocent:.

Voor de geinteresseerde lezertjes die het zich wel afvragen:

2200W/12V is een verbruiksstroom van 183A. Bij een rendement van 80% kom je op een schikbarende stroom van een kleine 230A. Zo'n beetje de startstroom van een MAC (vrachtwaggel). Gooi maar in de vlakspoeler. Je hebt zeker 4 sneldraaiende dymamo's van 50A (geen kleine jongens) nodig om dit ding aan te slingeren als het al waar zou zijn.

Dit soort kacheltjes werken trouwens niet op 12V hoor, er zit een vette DC/DC converter in en het vermogen van alle kanalen wordt bij elkaar opgeteld op de laagst mogelijke impedantie om dat getal vervolgens tig keer over de kop gelogen in de folder te plaatsen. Kortom BULL.

cluseau
22 mei 2014, 19:27
daar valt toch ook wel wat op te maken dat er een accu opkomt, zodat je geen omvormers(en evt storing) nodig hebt,dat bedoelde ik.

Tuurlijk, ik weet ook wel wat je bedoeld maar trek het even door naar het extreme om aan te geven dat er meer nodig is dan een batterijtje.

Ik zou in dit geval de ampjes onderzoeken op de mogelijkheid om direct met DC te voeden zodat je niet twee keer het vermogen van de omzetters verliest. Uiteindelijk werken de ampjes op DC maar hebben ze een ingebouwde verliesgevende converter van 230AC naar iets van 30VDC. Is best wel een oplossing voor te bedenken hoor. Kijk maar eens naar de Crate Taxi. Daar zit een 6A/12V accu in waar je een hele tijd mee kan jammen.

guitarnijboer
22 mei 2014, 22:45
Nou simpel Frits, totaal bedrog en dat weet jij ook wel :soinnocent:.

Voor de geinteresseerde lezertjes die het zich wel afvragen:

2200W/12V is een verbruiksstroom van 183A. Bij een rendement van 80% kom je op een schikbarende stroom van een kleine 230A. Zo'n beetje de startstroom van een MAC (vrachtwaggel). Gooi maar in de vlakspoeler. Je hebt zeker 4 sneldraaiende dymamo's van 50A (geen kleine jongens) nodig om dit ding aan te slingeren als het al waar zou zijn.

Dit soort kacheltjes werken trouwens niet op 12V hoor, er zit een vette DC/DC converter in en het vermogen van alle kanalen wordt bij elkaar opgeteld op de laagst mogelijke impedantie om dat getal vervolgens tig keer over de kop gelogen in de folder te plaatsen. Kortom BULL.

Moahh... Hoewel ik niet zal ontkennen dat vermogens vaak erg overdreven worden, kunnen dit soort (niet perse deze) versterkers behoorlijk wat vermogen genereren op 12 Volt (die in de versterker natuurlijk verhoogd wordt). Voor de handige doe het zelfer zijn er dan bijvoorbeeld Mechman dynamo's die per stuk 370A kunnen leveren en waar de echte diehard er gewoon 4 van in zijn autotje schroeft om de versterkers van voldoende stroom te kunnen voorzien. Aangesloten met 0 AWG draad (53mm2) en extra capaciteit bij de versterkers worden dan 18" speakers en de nodige middentoners en tweeters van voldoende vermogen voorzien om de ruiten er uit te blazen (letterlijk).
http://www.youtube.com/watch?v=YvEMNstkW6I&feature=youtube_gdata_player

cluseau
23 mei 2014, 12:31
Waffers, Woofers, Hooters en tweeters....this is sick :stop:

Wat lult die overheid hier nou over die dB's van mp3 spelertjes, dit is pas killing. Je haren worden gewoon uit je kop gerukt en idd is er een straatje dynamo's aan het werk.


http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_333884&feature=iv&s rc_vid=KqeQcDVJbeM&v=I1yH2I61LaU

Op 4:50 zie je de knipkaartjes voor de lokale carglass al rammelen. Toch is dit niet bepaald realistisch want ook in andere filmpjes zie je de voedingskabels extern van de straat omhoog komen of zie je extra accu's buiten de auto staan. Ik geloof niet dat je het gedemonstreerde geweld uit vier dynamo's haalt.

Plant
23 mei 2014, 12:59
Nou ja, mijn cup of tea is dit ook niet :stop: maar misschien een oplossing voor de TS? Gewoon tijdens het spelen de draaiende auto met dit soort versterkers als gitaarversterkers erin achter je neerzetten. Het motorgeluid wordt zo te horen toch ruimschoots overstemd :p

edit: je kunt ook motorgeluid onderdeel van je muziek maken :)


http://www.youtube.com/watch?v=pDHzK3Xe7Yw

mrweird
4 juni 2014, 14:42
De roland street cube?

http://im4.woodbrass.com/images/woodbrass/ROLAND+CUBE+STREET-2.JPG

Plant
11 juni 2014, 15:21
Zo te zien kunnen die Roland dingetjes wel wat ja :rockon:


http://www.youtube.com/watch?v=PtTDSsLL0Zo

ernyfender
1 september 2014, 18:18
Inmiddels is het straatspeel avontuur achter de rug, met prima resultaat: Met een 220v installatie, bestaande uit 5 transistorversterkertjes van 15 tot 30 watt, lukte het om ongeveer 3 uur te spelen op een 60 Ah autoaccu. Dat komt neer op een gemiddelde stroomopname van 20A aan de 12V kant. Dus dat was prima werkbaar! Als omvormer hebben we gebruik gemaakt van een pure sine wave omvormer van 1000 watt van Chinese origine. Geen brom/ruis of wat dan ook, gewoon geen verschil met netspanning. Bedankt voor jullie tips en suggesties!