PDA

View Full Version : wah no moving parts..



Harald
18 mei 2014, 10:08
En de kabels dan? Vastzetten in een effectenbak gaat dus ook niet lukken.

Toen Mike Dawes hier speelde had hij een wah die op de positie van de voet reageerde (zoals een theremin) Cool ding. Weet alleen niet meer welke dat was. Maar hier heb ik het idee dat er een fundamentele denkfout is gemaakt.


https://www.youtube.com/watch?v=LPaA0GEIHqU

Dat andere kastje lijkt al interessanter.

harrie-beton
18 mei 2014, 11:12
De wah heeft een tilt sensor. Je moet hem ook kalibreren.
Die wah werkt op de hoek van het pedaal en lijkt me een slecht idee omdat de kabels steeds mee moeten bewegen. Hij blijft niet op de vaste plek liggen en kabels gaan snel slijten.

Harald
18 mei 2014, 11:18
Just my thoughts. Als ze dat ding nu draadloos maakten met twee plugjes die in de rest van de keten kunnen... maar dat is behoorlijk overkill. Dat pedaal dat Mike Dawes bij zich had was een stuk beter. Bediende je door je voet bij de wah te bewegen, zonder hem aan te raken. Hij pakt de toonswisseling op waar je met je toon zit, niet eerst induwen, zodat je de overgang van geen naar volledig open wah niet hebt.

jasses
20 mei 2014, 11:03
Dat lijkt me toch ook een ongelooflijk ondoordacht design. Zo ongelooflijk eigenlijk dat ik me aan het afvragen ben of ik iets heb gemist...


JBediende je door je voet bij de wah te bewegen, zonder hem aan te raken. Hij pakt de toonswisseling op waar je met je toon zit, niet eerst induwen, zodat je de overgang van geen naar volledig open wah niet hebt.

De koma elektronik FT201 zou dit moeten kunnen (en nog behoorlijk veel meer), maar ook wel aan de prijzige kant. Maar je krijgt redelijk wat: analoge multimode filter in pedaalvorm met veel CV-opties en een step sequencer erin, en dus ook een sensor waar je je voet boven kunt bewegen om bijvoorbeeld de cutoff te bedienen. Een beetje een vergelijkbaar opzet als de moogerfoogers. Lijkt me overigens een zeer interessant ding, wel nog niet veel demos met gitaar gevonden...

FruscianteFan
20 mei 2014, 11:36
kun je beter een ZVEX wah probe hebben. Al is de probe op mijn fuzz lastig te bedienen.

mountainman
20 mei 2014, 18:06
Ik heb zo'n EHX Crying Tone. Leek me wel wat want wah wah potmeters gaan bij mij na verloop van tijd altijd kraken. Maar inderdaad... dat ding heeft de neiging om te gaan schuiven en je kabels mee te trekken. Niet echt handig. Helemaal leuk wordt het als je 'm op een voeding aansluit. Dan kun je de power kabel ook nog los trekken.

EHX heeft voor pedalboards een cradle (http://www.ehx.com/products/cradle) bedacht. Misschien helpt dat ook tegen schuiven als je het pedaal los gebruikt. Anders valt zoiets zelf wel maken denk ik.

Wat verder voor veel mensen een nadeel zal zijn is dat je het pedaal niet kan vastzetten in een bepaalde stand voor mid boost.

Bernardduur
21 mei 2014, 08:41
Prachtig, die cradle. Iets bedenken omdat je originele product toch niet zo handig bleek als werd gedacht........


Ik bouw mijn wahs altijd om naar optisch en heb eigenlijk nooit meer last van kraken!

Dirk_Hendrik
21 mei 2014, 23:25
Prachtig, die cradle. Iets bedenken omdat je originele product toch niet zo handig bleek als werd gedacht.
Had het niet beter kunnen uitdrukken!