PDA

View Full Version : Double Neck 12 string vals



marienusje
17 mei 2014, 19:39
Beste forumleden,

Ongeveer een maandje geleden heb ik mooie oude double neck 6/12 string gekocht via marktplaats.
De gitaar komt uit de jaren '60 en ziet er nog prachtig uit. Alleen klinkt de gitaar niet zo heel zuiver, de 12 string dan. Want als ik de gitaar helemaal afstem en ik druk dan de 12e fret in, dan klinkt de gitaar erg vals. de ene snaar klinkt hoger dan de andere en dit is vooral duidelijk te horen bij de G snaren. Er zit een roller bridge op de gitaar. ik heb vanalles bij de bridge geprobeerd om hem stemmend te krijgen maar het wil maar niet lukken. Als ik de rollers aandraai, hoor ik geen verschil. Zou ik nu de truss rod moeten aandraaien? of moet de topkam afgesteld worden? wat zal ik ermee doen?

Alvast bedankt!! :)

ACSlater
17 mei 2014, 20:41
Kun je er niet gewoon een andere brug op monteren? Een met compenserende zadels voor twaalf snaren? Met jouw truss rod los je het in ieder geval niet op. Er blijft dan altijd 1 van de 2 snaren (per duo) vals klinken.

Bernardduur
20 mei 2014, 09:55
Kun je de snaren apart intoneren? Klinkt alsof de intonatie niet goed zit.

nusti
20 mei 2014, 11:29
Ik zou zeggen, doe eens gek, klap er 50 euro tegenaan en breng het naar een luthier/afsteller en laat hem/haar kijken.

stijnkenens
20 mei 2014, 11:48
Zitten er al nieuwe snaren op?


s.

marienusje
21 mei 2014, 17:35
Toen ik de gitaar net had gekocht had ik er gelijk nieuwe ernie ball strings erop gelegd, aan de snaren zal het dus niet liggen.
Ik kan de snaren ook niet apart intoneren. dan kan alleen per 2, zie foto:
http://i62.tinypic.com/16k54y0.jpg

Ik wil graag eerst zelf een oplossing zien te vinden voordat ik ermee naar een expert ga