PDA

View Full Version : Drumcomputer voor dummies



Tupelo
17 mei 2014, 18:53
Dummy is moi.

Tijdens het prullen voor Anthony Patch zijn begrafenis is er toch een behoefte ontstaan voor wat ritme.
Nu ben ik ritmisch slecht en ben ik altijd van mening geweest dat als ritme niet je talent is, ook drumcomputers vervelende dingen zijn om te moeten programmeren.

Toch wil ik aan een drumcomputer.
Ding is, het mag niet teveel kosten, en het moet gemakkelijk te bedienen zijn.
Geen geneuzel met plug ins s.v.p.
Een kinderachtig apparaat waar ik een drumtrack op kan ontwikkelen en exporteren naar mijn Tascam, graag.

Voordelig binnen deze mindset is dat ik het waarschijnlijk prettig vind om met een eenvoudig apparaat te werken, en dat het geluid van mij gerust (zo niet liever) als een drumcomputer mag klinken.
Het hoeft dus geen echt drumgeluid te benaderen, cheezy & 80's ?
Please. :ok:

Ik zit zelf te denken aan een Roland TR505, betaalbaar, ziet er gemakkelijk uit om te bedienen (is dat zo, ervaringsdeskundigen hier..?) en 't klinkt cheezy, zoals 't hoort.
Behalve die TR505 (blijft Roland en Roland is toonaangevend in moeilijk te bedienen rotzooi), tips anyone ?

Riny
17 mei 2014, 19:28
Behalve die TR505 (blijft Roland en Roland is toonaangevend in moeilijk te bedienen rotzooi), tips anyone ?

Hoi,
Vind dit nogal kort door de bocht, maar goed ieders zijn mening.
Indien er geen interesse is om je er in te verdiepen of niet weet hoe het een en ander werkt is dat niet te verwijten aan welke type drumcomputer dan maar aan jezelf.
Wanneer men eigen werk wil maken met behulp van de TR505, ook dan zal het doornemen van de handleiding noodzakelijk zijn en kennis van hoe de onderdelen van een drumstel bewerkt/verwerkt dienen te worden.
Heb zelf diverse apparaten waarin de mogelijkheid zit om ook zelf drumpatronen te maken en daarbij is ook ritme- kennis nodig.

Een muziekstuk bestaat immers uit een intro, verse, fills chorus en endings en ja, deze moeten dan wel kloppen.
Men kan uiteraard ook gewoon 1 duf ritme- patroon nemen en laten gaan maar dat lijkt mij niet de bedoeling anders wordt het maar een duf drumpatroon wat er onder de andere instrumenten komt.

Menig drumcomputer werkt makkelijker dan de meeste smartphones, maar daar gaat men wel voor zitten betreffende de werking en tijd investeren in een mooie drumpartij te arrangeren heeft men niet.
Let op, dit is geen persoonlijke aanval, echter krijg ik wel eens meer van dergelijk soort mensen die het lekker makkelijker willen hebben.
Ga er gewoon voor zitten en het zal je verbazen hoe makkelijk het allemaal gaat in principe.

Tupelo
17 mei 2014, 19:34
Daarom heb ik ook geen smartphone... teveel gedoe.
Mijn ervaring met Roland keyboards en multi-effecten is niet best, alsof ze 't met opzet zo moeilijk mogelijk gemaakt hebben.
Wanneer ik naar die TR505 kijk op Youtube, dan is dat bij gebrek aan beter weten een vrij eenvoudig apparaat.
Display laat zich lezen, kan mezelf voorstellen dat ik het daarop wel kan.
Kijk ik naar een Roland Groovebox, dan hoef ik alleen maar te kijken en vind ik het al niet leuk meer.

Edit: en lang zo afwijzend niet op een duf drumpatroon.

Plant
17 mei 2014, 19:38
Kennelijk neem je op met een Tascam opnameapparaat i.p.v. op de computer. Anders zou de simpelste weg een programma zijn dat drumtracks genereert. Een hoop opnamesoftware kan dat erbij en het is mogelijk goedkoper. Dat kan natuurlijk alsnog, alleen een drumtrack programmeren en de audio naar de tascam overspelen.

Wil je echt zo old school, dan kom je wel bij zo'n genoemd apparaat uit.
Wat je zeker niet wilt is een Yamaha DD10, zo'n ding heb ik zo'n 25 jaar geleden ooit gehad uit de uitverkoop van Tandy.
OMG, nu ik het ding weer hoor... :confused:


http://www.youtube.com/watch?v=pBS32n4nCCo

Tupelo
17 mei 2014, 19:42
Vind ik best geinig anders, en lijkt me behoorlijk te bedienen, klinkt alleen teveel Zuid Amerikaans en daar houd ik niet van.
Het mag '80's pop/house klinken, graag zelfs, maar 't moet niet teveel als Miami Soundmachine klinken.
Opzich vind ik 't best een geinig ding eigelijk, die DD10..

Riny
17 mei 2014, 19:42
Ik heb ook geen smartphone, sterker nog, heb helemaal geen gsm, hahahaha.

Verder begrijp ik het heus wel wat je punt is, echter alles op you tube uitgelegd lijkt simpel.
Maar ik kan je vertellen, wanneer je één machine door zou hebben is de rest van eventuele andere merken ook simpel te volgen, geloof me.
Schaf geen drumcomputer aan waar meer in zit dan je werkelijk nodig hebt want de genoemde Roland Groovebox heeft veel teveel toeters en bellen die je voor een leuke drumpartij nodig hebt, tenminste afhankelijk van de stijl muziek waar je hem voor nodig zou hebben.

Edit: Wat Plant aangeeft is ook een zeer goede optie, ook dat gebruik ik zelf wel eens.
Wanneer ik een hele gecompliceerde drumpartij wil hebben vraag ik een muziekmaatje om met zijn Digi Roland drumstel partijen in te slaan en soms ook wel eens akoestisch.
Zijn akoestische kit staat bij mij thuis dus dat is dan ook wel weer makkelijk.
De rest van de instrumenten en apparatuur zijn van mijzelf.

Verder hoop ik echt dat je iets kunt vinden wat bij je past, succes.

Tupelo
17 mei 2014, 19:57
Na een jaar heb ik eindelijk mijn Tascam doorgrond.
Ik vermoed dat zo een TR505 aardig in de buurt komt wat betreft bediening en geluid, soms moet je er maar op gokken.

Plant
17 mei 2014, 22:27
In die Yamaha kon je buiten de presets zelf 2 maten programmeren en die gingen dan non stop in een loop. Je kon dan nog handmatig op het gewenste moment een 'break' aktiveren, maar hoe dat klonk had je niks over in te brengen. De pads bleven wel aktief tijdens het afspelen van de loop, dus als je de loop vrij basic hield, kon je nog handmatig wat variatie aanbrengen. De pads hadden ook nog iets van aanslaggevoelgheid, ik meen 3 stappen.

Te ingewikkeld? Misschien is zo'n Rhythm Box (of Groove Box, begeleidingsautomaat) zoals in de jaren 70 in elektronische orgels zat en ook separaat op de markt was meer iets voor jou? Je selekteert met een drukknop het gewenste ritme, stelt middels een draaiknop traploos het gewenste tempo in en klaar :ok:


http://www.youtube.com/watch?v=0L1zHj1l_Gk

Frits van Mourik
17 mei 2014, 23:56
In de studio gebruik ik een ZOOM MRT-3 (meestal voor clicktrack).
Handzaam dingetje, werkt op batterijen & adapter en heeft audio uit en MIDI IN.
Zelfs zonder manual kom je met dit ding een heel eind en, naast behoorlijke geluiden
aan cheasy geluidjes geen gebrek...

Tupelo
18 mei 2014, 11:18
Ik ben bezig een TR505 deze kant op te laten komen, daarmee ga ik het eerst proberen.
Behalve dat het apparaat er voor mijn gevoel prettig te bedienen uitziet lees ik dat 'ie veel voor Electro & Acid house gebruikt werd/wordt.
Uiteenlopende meningen over, maar veel mensen die 'm toch karakter vinden hebben.

Een Rhythm box is weer net iets te eenvoudig voor me.
Op mijn Roland E14 (verkocht) had ik ook de keuze uit wat presets, een break, en drumpads (toetsen) maar daar kwam ik niet veel verder mee, bovendien vond ik het geluid van die drum niet prettig, synthetisch, maar met de intentie als echte drum te klinken, het is een drumcomputer dus dat hoeft niet van mij.

Die Yamaha DD10 lijkt me ook een fijn apparaat.
Ik heb eens wat meer Youtube filmpjes gekeken, en eentje ervan was met het bovenlichaam van een jong gastje die zichzelf er op uit stond te leven, en hoewel het nogal "John" was, vond ik het best geinig wat hij ermee produceerde, minder Latin dan ik aanvankelijk dacht te horen.
Toch, ook minder electro/acid house dan die TR505 bij mij losmaakt, wel meer Casio.
Zou het met die TR505 niets worden, dan wil ik die DD10 wel eens proberen.
Lijkt me ook niet erg kostbaar in aanschaf.

Zoom MRT-3 klinkt niet eens heel erg vervelend, ook wat eigenwijs en gewoon als een drumcomputer.
Ziet er niet heel erg moeilijk te bedienen uit, wellicht het eenvoudigste zelfs wanneer het om de record functies gaat. Thanx voor die tip, zal 'm ook overwegen wanneer de TR505 niet aanslaat.

Plant
18 mei 2014, 11:55
Heh heh :D de DD10. Het moet een jaar of 25 geleden zijn dat ik de mijne kocht en die was toen al niet duur. Tenzij het ding enorme vintage waarde heeft gekregen kan ik me niet voorstellen dat er nu de hoofdprijs voor word gevraagd. Ik denk dat je meer moeite gaat hebben om er nog een te vinden. Waar de mijne is gebleven zou ik echt niet weten. Zeker is dat ik hem bij mijn laatste verhuizing (ruim 7 jaar geleden) al niet meer ben tegengekomen, dus ik weet 100% zeker dat ik hem echt niet meer heb. Anders had je hem zo van me cadeau gekregen.