PDA

View Full Version : Plaatsing pickups



muffstuff
16 mei 2014, 15:33
Ik moet straks de pickups Gretsch Filtertrons gaan infrezen in mijn telecaster body maar nu ik aan het internetten ben, over de exacte posties hoe minder ik weet. De een zegt dat het weinig uitmaakt, de ander spreekt over mm tov de brug.

Het schijnt dat Gretsch zijn bridge pickup meer van de brug afzet.
Het schijnt dat ik de neck pickup precies onder de plek van de 24e fret moet plaatsen, klopt dit of kan ik beter een ander positie aanhouden.

Hoe doen jullie dat, qua bepalingen van elementen indien je een blanco body hebt?

Elric
16 mei 2014, 17:34
Hiscock schrijft in zijn boek (ja ja, daar is ie weer) dat hij de brug pickup 121 mm van de voorkant van de hals vandaan monteert.

Maar dat is bij een Tele met een humbucker in de brug met een Strat stijl hardtail. Het is een 21 frets hals met een standaard Tele vorm. Dus als je hier iets mee wilt kun je kijken waar de hals van een Tele ongeveer eindigt, dan weet je dus de afstand van de nut tot de pickup. Als je die dan weet kun je dit vergelijken met de schaal en kun je kijken of die overeenkomt met de schaal die je in gedachten had. Zo niet, dan kijk je op je in de 25,5 inch schaal een fret kunt vinden die wel op deze afstand licht. Dan weet je in ierder geval met welke fret dit correspondeert en dan kun je dit weer gebruiken voor jou gewenste schaal.

Hals pickup ongeveer hetzelfde verhaal, maar dan op 12,7 mm afstand van de hals. Beide maten gelden overigens voor de voorkant van de pickup ruimte zoals je die zou frezen.

MyGreenLady
17 mei 2014, 10:52
Bij mij is 't nat vingerwerk. :P

Orpheo
17 mei 2014, 13:09
Halspup is voor mij altijd tegen het fretboard aan (en bij een 22 fret neck wil ik de pup op de plek waar normaliter de 24e fret zit). De brugpup... hangt af van wat ik precies wil maar meestal mik ik het op het oog uit opdat er nog een 3e humbucker tussen past.