PDA

View Full Version : Sakai met 5din aansluiting



djee
16 mei 2014, 14:38
http://www.mijnalbum.nl/Album=AQ7L6DPD


Heb een oude maar goed uitziende Sakai van minimaal 1960. Zelf heb er nog geen plaatje van kunnen vinden op het internet. Wel 2 modellen die er voor 98 % hetzelfde uit zien. nl: Sakai de luxe en Sakai Lil rocker 1960s Cameo de luxe.
Het verschil met die van mij is dat op de gitaar een 5din aansluiting zit en geen model naam

Helaas is 1 element stuk maar desondanks komt er een redelijke sound uit (mede door de versterker natuurlijk)
Maar dat gaat wel in orde komen.

Kan iemand me iets over dit model en elementen vertellen?

groetjes Johan

Buzzel
16 mei 2014, 15:20
Wietse waarschijnlijk wel.

wietse
16 mei 2014, 15:47
sakai was het huismerk van woolworth department stores, kunnen dus overal gemaakt zijn onder elke mogelijke naam, aan de elementen te zien gemaakt door teisco/kawai, die din aansluiting is beslist niet origineel, zoiets was voorbehouden aan duitse gitaren mogelijk dat de eerste eigenaar dit omgebouwd heeft omdat hij al een mof had met die aansluiting, en dan is gitaren wisselen wat gemakkelijker.
ik betwijfel of dat element stuk is, die schuifschakelaartjes zijn meestal de boosdoeners, boel goed inspuiten met contactspray en heen en weer rossen wil wel helpen, dit soort schakelaars zijn trouwens nog steeds te koop, de spacing van de schroefgaatjes is dan iets anders maar dat is minimaal effe gaatje in de slagplaat iets aanpassen en je ziet er niks van.
hou trouwens de leeftijd maar op maximaal 1960, dit soort gitaren werden gemaakt tussen 1960 en 1975 grofweg, toen sloeg het kopie tijdperk toe en werden er bijna geen goedkope gitaren meer naar eigen ontwerp gemaakt in het verre oosten.
midden jaren 60 is de veiligste gok.

Buzzel
16 mei 2014, 16:20
:D Geweldig!

djee
16 mei 2014, 21:24
Hartstikke bedankt voor de info , mij lijkt de aansluiting orgineel. (Wat niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt.) omdat ik geen sporen zie van verbouwing. Toevallig een paar weken in een gitaarwinkel geweest in Tilburg en daar had men ook nog gitaren met deze aansluiting (zelfs 1 met beiden , jack en 5din en allemaal oude gitaren met "0"fret. En je tip volg ik natuurlijk op. Zou mooi zijn als het zo zou lukken :)

BamBuFan1
16 mei 2014, 23:08
die din aansluiting is beslist niet origineel, zoiets was voorbehouden aan duitse gitaren mogelijk dat de eerste eigenaar dit omgebouwd heeft omdat hij al een mof had met die aansluiting, en dan is gitaren wisselen wat gemakkelijker.

Eh Wietse, tegenwoordig zeggen we liever dat het om "een DUITSER met die aansluiting" gaat.

frekie
17 mei 2014, 19:51
Ik heb wel eens een oud Japans hifi ampje gekocht (andere hobby) van begin jaren 70, zaten toch DIN aansluitingen op. Het kan dus origineel zijn.

Plant
18 mei 2014, 11:25
Ik heb wel eens een oud Japans hifi ampje gekocht (andere hobby) van begin jaren 70, zaten toch DIN aansluitingen op.

Klopt. Met name de tape aansluiting werd bijna altijd dubbel uitgevoerd, zowel cinch record / playback en een DIN-bus. En dat is zelfs na de jaren 70 nog lang zo geweest. Alles DIN kan ook, dan zijn het modellen voor de Europese markt geweest.


Het kan dus origineel zijn.

Is ook mijn gedachte, maar ik ben de laatste die een kenner als Wietse gaat tegenspreken :)

muziekschuur
18 mei 2014, 14:19
Als je de connector loshaalt, heeft ie dan 2 draadjes of 4? (Misschien 5?) Dan zou er misschien een versterker bijgezeten hebben die kon blenden. En dan zou het voorste en achterste element verbonden zijn met twee andere pinnen.

wietse
18 mei 2014, 22:04
Ik heb wel eens een oud Japans hifi ampje gekocht (andere hobby) van begin jaren 70, zaten toch DIN aansluitingen op. Het kan dus origineel zijn.

hifi is een ander verhaal, daarbij was din heel normaal ergens in de 80er jaren was dat helemaal afgelopen, bij gitaren zie je het eigenlijk uitsluitend op duitse gitaren, framus, hopf, klira etc, en dan vooral modellen van begin 60er jaren of ouder, de twee hopfs die ik mee had naar de NGD hadden dit ook.
bij een japanner is het erg ongewoon, natuurlijk kan het origineel zijn echter dit betwijfel ik.

djee
18 mei 2014, 23:14
Ik kom ook veel oude gitaren met 5din aansluitingen uit USSR. (google:old guitars from USSR) Hoe dan ook, dan heb ik toch een bijzondere Sakai. grinnn. Op reactie van muziekschuur zal ik eens nakijken, moet hem toch proberen schoon te maken met perslucht en contactspray om die ene element aan het swingen te krijgen en of er eventueel een slechte/verkeerde aansluiting zit.
Helaas kan ik dat niet zelf controleren (meten) maar hier in de buurt zal wel een goede gitaarzaak zijn om dit te realiseren.
bedankt voor alle reacties allemaal

djee
18 september 2014, 20:59
Zelf opgepoetst, beide elementen weer aan de praat gekregen maar laten afstellen door een professional en laten voorzien van een jack-input ipv de 5-din aansluiting (was een klein beetje storingsgevoelig). Hij klinkt nu zoals hij moet klinken. nl het geluid uit de sixties

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-X6TIJV6R.jpg

Stillborn
18 september 2014, 22:28
Is zo'n Sakai eigenlijk wat waard of is het echt om aan de muur te hangen (speelbaar is het iig niet)?
Ik heb er ook nog ééntje staan.

wietse
18 september 2014, 23:20
Is zo'n Sakai eigenlijk wat waard of is het echt om aan de muur te hangen (speelbaar is het iig niet)?
Ik heb er ook nog ééntje staan.
waard rond de 120 euro, maar het is wat de gek er voor geeft, verkoop zoiets zelf meestal voor rond de 75 euro, ik heb het er niet voor over maar dat is wat anders, en waarom zouden ze niet bespeelbaar zijn?
de halzen zijn meestal mooi recht en zolang dat goed is zie ik niet waarom ze dan niet bespeelbaar kunnen zijn, bruikbaar tijdens optredens is wat anders of je moet al in een 60's bandje spelen.

djee
19 september 2014, 21:09
Altijd leuk om te weten hoeveel de gitaar waard zou kunnen en hoeveel een "gek" daar voor over heeft maar dat was niet de reden waarom ik de foto plaatste. Ik geniet in ieder geval met volle teugen van resultaat zowel van de bespeelbaarheid, de sound het uiterlijk en het gewicht.