PDA

View Full Version : Recorden voor een beginner.



RonnieMacaronie
15 mei 2014, 23:56
Goedenavond iedereen ;)!


Goed ik heb even lopen bladeren door het recording forum maar ik heb niks gevonden
van goede informatie voor iemand die zeg maar begint met recorden.

De situatie even kort uitleggen,
Ik wil dus in de zomer met een vriend van mij wat jams opnemen maar verder dan in mijn eentje
wat gepingel en gebonk opnemen in Ableton ben ik nog niet gekomen.
Ik speel nu al 6 jaar gitaar/bas maar heb me nog nooit verdiept in het opnemen :o.
Ik heb zelf (naar mijn mening) de benodigde equipment om het een en het ander moois te kunnen maken maar ik weet niet precies hoe en wat.

Nu is mijn vraag:
Zijn er mensen die een goeie link heb naar een site waar zeg maar uitgelegd staat hoe het mix-en en masteren werkt (natuurlijk weet ik dat dit mix-en en masteren al een kunst opzichzelf is maar ik heb het over de absolute basis).
Of dat er mensen zijn die mij een bepaald boek kunnen aanraden.

Heb er geen moeite mee als deze boeken/sites in het engels zijn.

Mijn gear (recording gerelateerd):
Toneport UX2 (met de rode voorkant)
Behringer C-2 matched pair
Pod X3 live

Ableton
Pod farm
Gearbox


Bij voorbaat dank,
RonnieMacaronie

B~Rock
16 mei 2014, 08:53
Wat is nu exact je plan? En dan bedoel ik m.n. wat (welke instrumenten, welke muziekstijl if any) je wilt opnemen. Als je meer info wilt over recording raad ik je i.i.g. aan:

Homerecording.be: een website over recording inc. speciale topics voor beginners zoals: wat heb ik nodig of: nasiskennis accoustiek etc.

http://audioz.eu/edu/books/40565-download_mixing-secrets-for-the-small-studio.html
Wat mij betreft een absolute must have als je echt iets wilt met recording. Heel gedegen uitleg waar op een hele gestructureerde manier de fundamentals worden uitgelegd, bovendien is het boek speciaal toegespitst op (de berpekingen van) een homestudio

Als derde is er veel leerzaams te vinden in de youtube filmpjes van "The recording revolution".

Voor het opnemen van 2 gitaren simultaan, met evt. wat overdubs en sowftware instrumenten (drumsamples, synths etc.) lijkt me je setup voldoende.

Han S
16 mei 2014, 10:05
Ik begrijp dat er in dat boek een aantal 'geheimen' worden onthuld, maar er is niets geheimzinnigs aan het opnameproces. Hoe de apparatuur werkt staat in de manual en hoe je het beste die zaken als opname van een band, orkest, koor etc kunt aanpakken vind je op forums als deze, of op de meer pro forums als gearslutz en andere.

Als je thuis je ideeën wilt vastleggen of gewoon lekker wilt klooien zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt tegenwoordig. Een goede microfoon kost in vergelijking met 30 jaar geleden een drol en opnamesoftware is gratis.

Wil je op een wat professioneler nivo in de opnametechniek, dan leer je meer op de forums dan bij opleidingen van 15.000 euro. Je moet flink spitten in die forums, maar je komt heel grote jongens tegen met een indrukwekkende lijst, die gratis hun skills aan je prijsgeven.

Verwacht geen uitgebreide handleiding op maar als je een vraag stelt want alles wat je wilt weten is al tig keer behandeld.

LesPas89
16 mei 2014, 13:03
Ik heb al een tijdje een account op www.groove3.com

Dit is tegen betaling ($15 p/m), maar ik heb hier zeer veel aan gehad, en nog steeds. Voor iedere DAW (ook Ableton) kun je daar terecht. Bovendien bieden ze verschillende cursussen produceren en mixen aan. Wat ik een grote plus vind aan deze tutorials is dat ze fragmentarisch zijn; iedere cursus bestaat uit ongeveer 20 korte video's. Dit betekent dat je heel makkelijk weer terug kan navigeren naar bepaalde stukken, als je even vergeten bent hoe je iets nu precies moest doen. Bovendien worden de tutorials gemaakt en ingesproken door (vaak) professionele musici.

RonnieMacaronie
16 mei 2014, 13:35
Wat is nu exact je plan? En dan bedoel ik m.n. wat (welke instrumenten, welke muziekstijl if any) je wilt opnemen. Als je meer info wilt over recording raad ik je i.i.g. aan:

Homerecording.be: een website over recording inc. speciale topics voor beginners zoals: wat heb ik nodig of: nasiskennis accoustiek etc.

http://audioz.eu/edu/books/40565-download_mixing-secrets-for-the-small-studio.html
Wat mij betreft een absolute must have als je echt iets wilt met recording. Heel gedegen uitleg waar op een hele gestructureerde manier de fundamentals worden uitgelegd, bovendien is het boek speciaal toegespitst op (de berpekingen van) een homestudio

Als derde is er veel leerzaams te vinden in de youtube filmpjes van "The recording revolution".

Voor het opnemen van 2 gitaren simultaan, met evt. wat overdubs en sowftware instrumenten (drumsamples, synths etc.) lijkt me je setup voldoende.

Mijn plan is het opnemen van liedjes/covers.
Hiervoor bespelen wij alle instrumenten (bas,gitaar,zang,akoestische drums).
Ik zou willen weten hoe je ieder individueel instrument beter kunt laten klinken in je opname.
Hoe je bijv de snare van de drum beter kunt laten "uitkomen" in de opname.
Als ik iets moest opnemen was het altijd voor mij gewoon kwestie van op "record" drukken en wat er opgenomen was ja daar bleef het dan bij ;). Maar dan sla ik alles over van het balanceren van de tracks e.d. en die kennis die zou ik wel willen leren.

In i

Han S
16 mei 2014, 13:37
Ik weet niet of je vorige week Ilse en Waylon bij Humberto Tan hebt kunnen zien, maar dan zie je hoe mensen muziek met hart en ziel maken en beleven en dat is in mijn beleving de essentie van het hele gebeuren. Ik maak veel te vaak mee dat mensen dat niet snappen en zich richten op de minder belangrijke zaken. Apparatuur is voor mij gereedschap, niets meer en dat heb je nodig om die muziek als kunstvorm vast te kunnen leggen zodat het kan worden bewaard en beluisterd.

Het mixen en masteren is iets dat je niet zomaar even ergens kunt leren. Netzomin kun je ergens leren om profvoetballer te worden of formule 1 winnaar. Daar komt veel meer bij kijken. Blijft over dat je lekker muziek kunt maken en dankzij de digitale revolutie kun je dat bijna gratis opnemen.

LesPas89
16 mei 2014, 15:35
Het mixen en masteren is iets dat je niet zomaar even ergens kunt leren. Netzomin kun je ergens leren om profvoetballer te worden of formule 1 winnaar. Daar komt veel meer bij kijken.

Dat eerste geloof ik heel graag. Echter kun je met behulp van lesmateriaal, boeken en/of video's, wel in ieder geval een poging wagen. Je hoeft het niet te laten omdat je het 'niet zomaar zou kunnen leren'.

Als je drumtracks hebt opgenomen, en je weet ongeveer (de basis) hoe compressie werkt, en hoe je een EQ effectief kan gebruiken, dan kun je je drums toch al een stuk beter laten klinken? Het eindresultaat hoeft dan geen professioneel karakter te krijgen -ik vermoed dat de topicstarter dat ook niet nastreeft-, maar beter kan altijd.

Je kunt niet zomaar profvoetballer worden, maar iemand die dag in dag uit op het schoolpleintje oefent, komt verder dan iemand die het laat omdat het toch niet zou lukken.

Han S
16 mei 2014, 19:37
Drums opnemen is wat ingewikkelder dan je denkt en als de opname niet goed is gaat EQ en compressie je niet echt helpen. Met een standaard vijfdelig slagwerk gebruik ik 10 of 11 microfoons. Je krijgt dan te maken met de eigenschappen van de ontelbaar veel verschillende microfoons en met fasefouten.

nak
16 mei 2014, 22:25
Ik heb veel baat gehad bij popschoolmaastricht maar weet niet of ze veel over recording hebben.

RonnieMacaronie
17 mei 2014, 14:42
Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik ga even alle adviezen af en ik hoop binnenkort een keer wat te kunnen laten horen ;)