PDA

View Full Version : Mahonie of Pallisander



G-snaar
6 juli 2003, 15:39
Beste Forum bezoekers
Ik heb een kleine probleem.Misschien kan iemand mij hier in adviseren.Binnenkort ga ik mij een OOO model guitar bestellen.
Ik heb een keus tussen pallisander of mahonie zij en achterkanten.
Wat voor verschil in geluid kan ik verwachtenvan deze twee houtsoorten
Ik speel zelf fingerstyle gitaar.

willem1940
6 juli 2003, 15:59
Van mahonie bestaan meerdere typen, niet allemaal van gelijke hardheid.

Ik vermoed dat palissander voornamelijk een iets harder geluid oplevert, het hout is erg hard en bovendien soortelijk zwaar.

Het is hoe dan ook allebei erg goed en duur materiaal.

bert k
6 juli 2003, 17:03
Pallissander geeft een iets nadrukkelijker bas dan mahonie, maar de verschillen zijn klein. Het meeste klankverschil zit toch in het bovenblad. Mijn advies is om gewoon te gaan spelen in de winkel en te luisteren. Kijk ook hier, http://www.reynoldsguitars.com/tonewoods.htm dat is een heel verhaal over gitarenhout.

G-snaar
6 juli 2003, 21:33
Jongens bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik voor de pallisander hout kiest.
De gitaar dat ik ga bestellen is een bouwpakket dus helaas ik kan er niet eerst op spelen.

bert k
6 juli 2003, 22:23
Goeie keus! Niet makkelijk denk ik. Wat voor bovenblad wordt het?

angorawol
6 juli 2003, 23:47
Je kan toch in verschillende winkels gitaren uitproberen, hetzij in Mahonie hetzij in Pallisander. Dan hoor je het klankverschil ook. En dan zeg je toch dat er eens een nachtje moet over slapen (link hé)

bert k
7 juli 2003, 00:10
Op zich wel een goed idee, dat uitproberen, maar een groot deel van de klank wordt ook nog eens bepaald door de constructie van de gitaar. Dus zaken als dun of dik bovenblad, grote of kleine klankkast, zangbalkjes (heel belangrijk); dus met het spelen op andere gitaren weet je nog nix... Je zou eigenlijk eerst moeten spelen op een gitaar met het zelfde ontwerp.

telecastermaster
7 juli 2003, 12:04
Luister hier:

http://www.heeresguitars.nl/muziek/pagina_nl.html