PDA

View Full Version : Top versterker aansluiten op combo



remcoleen
15 mei 2014, 14:10
Hallo iedereen,

Ik zou graag een top versterker willen aansluiten op mijn combo versterker. Echter weet ik niet zeker of dit mogelijk is.
Ik heb al op andere forum gelezen dat dit niet 1.2.3. kan.

Nou wil ik graag de "Mooer little monster AC" aansluiten op mijn "Vox AC4TVC". Kan dit met behulp van bijv. een DI-Box.

Thuis heb ik de Palmer pan-01 DI-box, maar ik zat er ook aan te denken om de Palmer PDI 09 aan te schaffen.

Mooer little monster AC
Power Output: 5 Watts
8Ω/16Ω speaker out select

Vox AC4TV
Output: 4 Watt RMS 16-Ohm
Speakers: AC4TV – 1 x 10" 16-Ohm Celestion VX10 custom speaker

FruscianteFan
15 mei 2014, 14:31
Welkom!

DI's hebben hier niets mee te maken.

Die Vox is dicht aan de achterkant en heeft geen speaker-ingang (wel uitgang). In theorie kun je wel met een simpele speakerkabel die speaker inpluggen op je mooer.

Maar... waarom wil je een Vox-achtige 5-watter aansluiten op een 4 watt Vox combo? Lijkt me dat ze ongeveer hetzelfde klinken, alleen heb je met de Vox helemaal geen gedoe.

Pepe
15 mei 2014, 14:38
Woh! Hold your horses.

Je hebt signalen die heel klein zijn, zoals dat van een gitaar en microfoon afkomt EN je hebt signalen die heel groot zijn en naar een speaker moeten. Die 2 moet je niet door elkaar halen.

Van een Mooer AC komt een groot signaal. In een DI box MOET een klein signaal.

Als je een groot signaal wil aansluiten op iets wat een klein signaal wil zien moet je dat eerst terugbrengen naar klein en daarvoor zijn speciale kastjes die zorgen dat de overtollige energie geen schade aanbrengt.

Beetje J&J taal maar ik heb het idee dat dat hier wel op zijn plaats is.:D

peter_heijnen
15 mei 2014, 15:02
In een DI box MOET een klein signaal.
Wellicht bedoel je het anders Pepe, maar dat klopt niet. Een DI is prima geschikt om je speaker out op aan te sluiten, en dat om te zetten in gebalanceerd lijn signaal.

@ts: je vox is een combo, dat wil zeggen een combinatie van versterker en speaker in een. Uit de mooer komt speaker signaal en dat is geschikt om aan te sluiten op een .... speaker. Heeft de vox, zoals al gezegd, geen speaker INPUT (dwz daar in die input kan alleen iets IN!!) dan kun je de mooer niet zonder meer aansluiten.

Voordat je gaat rommelen met DI's zou ik eerst nog eens goed naar de materie kijken. Zonde van je geld als het allemaal opeens begint te roken en vooral smerig te stinken.

remcoleen
15 mei 2014, 15:08
De AC4TV is heel clean en ik zou graag wat meer gain hebben op mijn clean tone. De AC4TV zou ik dan heel hard moeten zetten, maar aangezien ik op een slaapkamer speel is dat niet echt handig.

Oke, dus het niet mogelijk om een top versterker op een combo aan te sluiten.

Dus Pepe over wat voor kastjes praten we dan? Het moet natuurlijk niet te veel kosten ;)

FruscianteFan
15 mei 2014, 15:11
kun je die Vox niet op 1/4 watt zetten?

En anders zou ik gewoon een pedaaltje kopen...

Pepe
15 mei 2014, 15:12
Sommige DI's kunnen power output aan maar laten we het simpel houden hier :D

Pepe
15 mei 2014, 15:16
Dus Pepe over wat voor kastjes praten we dan? Het moet natuurlijk niet te veel kosten ;)

Het meest simpele, en wat bijna iedereen doet, is een pedaaltje ervoor zetten. Als je een groot signaal naar klein wil brengen heb je een powersoak nodig.
Het idee is, een groot signaal heeft veel energie en je gebruikt maar een klein deel ervan als je naar klein gaat. Die overige energie moet ergens naar toe en een powersoak, de naam zegt het al, is daarvoor ontworpen.


Ik heb ooit als puber een grote Marshall head op een fostex 4 sporen recorder aangesloten en in die tijd bestond er nog niet zoiets als mooi ontworpen powersoaks behalve, wat ik gebruikte, een potmeter gegoten in een groot blok porselein. Dat werd na een tijdje gloeiend heet. :seriousf: Het werkte prima maar ik zou het nou niet meer aandurven, ignorance is bliss.

tommus42
15 mei 2014, 15:18
Best mogelijk, maar dan moet je even een luidsprekeraansluiting in het achterpaneel, of elders frutten. Een jack chassisdeel. Kun je met standaard luidsprekerkabels werken:ok:.

remcoleen
15 mei 2014, 15:19
Het gaat mij echt om de clean-toon die, wat ruwer mag.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon weten wat er mogelijk is. En kwam op dit idee.

Kan hem op 1/4 watt zetten, maar dan moet het volume vol open om iets van OD te krijgen. Maar dan sta ik nog steeds in een slaapkamer, waar het volume te hard voor is.

remcoleen
15 mei 2014, 15:58
Een andere vraag, kan een versterker vanuit de speaker output aangesloten worden op een mixer. Of geeft dit het zelfde probleem.

Gearjunkie
15 mei 2014, 16:02
Dit kan niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

peter_heijnen
15 mei 2014, 16:13
Sommige DI's kunnen power output aan maar laten we het simpel houden hier :D
Die palmer van de ts kan het sowieso, verder ken ik er eigenlijk geeneen die het niet kan... ;)

@ts: als je de mooer aansluit op de palmer DI, wat prima kan, moet je perse (ik weet dus nog steeds niet hoe je zo'n streepje boven de e zet op de mac...) de thru van de palmer aansluiten op een speaker (....of een load maar we houden het simpel dus 'speaker' ;)....).

Zolang je geen extra speaker hebt, heb je dus niets aan de mooer. Wil je de mooer uberhaupt kunnen gebruiken zul je of een speakertje moeten scoren, of je breekt in op de vox om dat speakertje aan te sluiten.

Pedaaltje zou idd handiger zijn...

peter_heijnen
15 mei 2014, 16:14
Een andere vraag, kan een versterker vanuit de speaker output aangesloten worden op een mixer.
Nee, maar met een DI ertussen kan het wel. ECHTER!!!, de DI MOET vanuit de doorlink wel aangesloten op een speaker (of load, maar we houden het simpel). :)

kirito
15 mei 2014, 16:16
als ik jou was zou ik gewoon een pedaal kopen voor oversturing. die kosten vaak niet meer dan honderd euro of zelfs nog geen dertig euro. neem een digitech bad monkey http://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/digitech-bad-monkey-pedaal/product-details.html of, nog goedkoper, een behringer to-100 http://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/behringer-to100-tube-sound-overdrive-effect-pedaal/product-details.html
heb je meer budget, dan kan een ibanez tube screamer ook leuk zijn http://www.bax-shop.nl/distortion-overdrive/ibanez-ts9-tube-screamer-pedaal/product-details.html

ik heb nog nooit een pedaal gebruikt voor mijn overdrive maar het wordt verschrikkelijk vaak gebruikt door zo'n beetje iedereen. het zal niet volledig de overdrive van een buizenversterker kunnen nabootsen maar tegenwoordig komt het toch al aardig in de buurt

FruscianteFan
15 mei 2014, 16:22
perse (ik weet dus nog steeds niet hoe je zo'n streepje boven de e zet op de mac...)
Heb jij even mazzel dat het niet persé is, maar per se.

remcoleen
15 mei 2014, 16:30
Ik heb pedaaltjes genoeg, wou alleen weten wat mogelijk was met versterkers.

Misschien binnenkort (wanneer ik tijd heb) even een mijn Vox aanpassen en een input maken voor de speaker.

In ieder geval bedankt voor de reacties,

peter_heijnen
15 mei 2014, 16:30
Heb jij even mazzel dat het niet persé is, maar per se.
Ow, gelukkig! :)

Pepe
15 mei 2014, 17:14
Die palmer van de ts kan het sowieso, verder ken ik er eigenlijk geeneen die het niet kan... ;)


Nou breng je me in verwarring...

Ik sla de literatuur nog maar eens open

For this reason, speaker level signals should NEVER be fed into a DI box or other piece of equipment not specifically designed (http://www.soundonsound.com/sos/jun02/articles/diboxes.asp)

als je het alleen hebt over passieve di kan je er alles op aansluiten maar daar schiet de topicstarter niks mee op met een speaker aan de ene kant en een gitaarinput aan de andere kant.

peter_heijnen
15 mei 2014, 18:01
Thx Pepe, daar heb ik along the way toch best een signifikant stukje kennis overgelagen zo te zien. Wat de DI van topicstarter betreft, kan het overigens wel. Ik heb dezelfde en daar kan gewoon een speaker uit op. Wel even de -30db knop induwen in dat geval, maar met de <10watt van die mooer zal dat ook wel meevallen. Hoe dan ook goed om te weten dat het het niet vanzelfsprekend is om een amp in een willekeurige DI te prikken.

Al met al vandaag spel les gehad, nieuw stukje techniek geleerd, prachtig zonnetje de hele dag, en vanavond drink ik champagne met mijn lief omdat het kan, topdag! :)

Plant
15 mei 2014, 18:04
(ik weet dus nog steeds niet hoe je zo'n streepje boven de e zet op de mac...)

alt e en dan nog een keer alleen de e indrukken, dan heb je é :ok:

peter_heijnen
15 mei 2014, 18:34
Hé, thx Plant! :)