PDA

View Full Version : Radiant hour (champagne leader)



Tupelo
14 mei 2014, 19:16
Radiant hour (champagne leader) (https://soundcloud.com/anthony-patch-his-funeral/radiant-hour-champagne-leader)

Beetje een sequel op Dot (Freeble Beeble), over het algemeen ben ik niet zo funky.
Loopt niet helemaal lekker, maar lekker genoeg, vind ik zelf. :)

Tupelo
14 mei 2014, 19:40
Btw, 1e bruggetje geleend van Suede Animal Nitrate, maar zij hebben het weer geleend van de James Bond theme vermoed ik, so what. :sssh:

Duhsjaak
15 mei 2014, 07:38
Geleend?
Dat zou betekenen dat je het gaat teruggeven? Flauw hè?
Lijkt het er een beetje op of het je een themaatje als uitgangspunt gebruikt? Da's geïnspireerd op.....
Heb je bepaalde strofen letterlijk overgenomen? Da's een citaat. Dat kan, als in de uitdrukking 'eerlijk jatten' ook met toestemming gebeuren.

Ik heb niet direct een associatie met Bond of Nitro. Kan aan mij liggen hoor. Ik ben alleen vreselijk verrast door je output. En het een biedt nog weer een ander verrassend uitkijkje/inkijkje dan het andere stuk.

Leuk hoor!
Zei Curtis Mayfield al: Keep on keepin' on!
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
15 mei 2014, 15:16
Het is inderdaad meer "geinspireerd op", maar dat doe ik niet vaak, eigenlijk speel ik nauwelijks covers, heb ik nooit de moeite gedaan dingen uit te zoeken, dus wanneer ik duidelijk ergens gebruik van maak vind ik wel dat ik het moet vermelden.

Curtis ja ? haha... :D

Het Anthony Patch dingetje is eigelijk begonnen als een fictieve soundtrack voor The beautiful and the damned.
Mijn 1e posts passen nog binnen dat concept.
Vanaf dat ik mijn Clavinova gekregen heb ben ik daarvan af gaan wijken.
De laatste drie nummers zouden nauwelijks bruikbaar zijn voor die soundtrack.
Hoewel...
Deze misschien nog wel, er moet alleen een aftermath op volgen, en ik geloof dat ik die wel voel.

Toch, over het gehele concept begint het meer een verzameling muzikale stukjes te worden die ik nooit in bandverband heb gebruikt, of waarschijnlijk zal gebruiken. Wat dat betreft heeft het wel allemaal een plaatsje. Tot nu toe is bandverband vooral vuile alternatieve rock, wat soleren, en fingerpicking op singer/songwriter materiaal.

Onder dit nummer hoort eigenlijk geroezemoes, vuurwerk, champagne geknal, en verschillende mensen die aan het woord komen om een soort van beste wensen te doen ofzo.

Ernest01
15 mei 2014, 17:02
Geroezemoes... ja, dat had ik wel leuk gevonden, bij dit nummer. En vuurwerk, ook in de melodie
verwerkt. Had het wat meer 'pep' gegeven, maar dat zal jouw bedoeling niet geweest zijn, misschien.
Is een leuk nummer, maar had wat minder reverb in mogen zitten, voor mij, want de gitaarlijn is
nu een beetje ondergewaardeerd, zal ik het maar noemen.

Beetje zeurderig commentaar van mij, misschien, maar is niet zo bedoeld hoor.

Clavinova, is toch een elektrische piano, of heeft het meer mogelijkheden ?

Tupelo
15 mei 2014, 18:22
Ik ben een sucker voor reverb, maar ik twijfel steeds meer over het gebruik van die reverb over de mix.
In dit geval vind ik het met toch beter dan zonder, het haalt toch een beetje de randjes eraf waar het niet helemaal lekker loopt, bijgeluidjes geproduceerd op gitaar worden wat afgezwakt.
Clavinova is in beginsel een electrische piano, maar er zit ook strings op, orgel, vibes & harpsichord, vrij minimaal, 't is niet dat je heel erg veel te kiezen hebt, gelukkig. :)

Duhsjaak
15 mei 2014, 19:43
Inderdaad gelukkig. Op mijn opname ding zitten nog ongeveer 18 knoppen die ik nog nooit heb gebruikt.
Voor een deel is dat logisch: Midi.

Maar ik wil ook niet teveel aan die knoppen staan draaien. Misschien bijgeloof, maar teveel keuzes word ik niet vrolijk van.
En so what als ze eens horen dat je uit de bocht vliegt?
Je maakt het idee hoorbaar. Da's een groot pluspunt.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
16 mei 2014, 19:15
Mooi stukje weer! Gek genoeg vind er iets van 'champagne' in zitten. Alsof je door een glas met goudgele, bubbelende champagne naar je omgeving kijkt (een vervelend feestje met rijke mensen ofzo).

Ik ga er maar niet te analytisch in zitten, en ik houd t erbij. Mooi!

Tupelo
16 mei 2014, 22:47
Ben eigenlijk wel benieuwd dat de analytische review zou zijn ? :)

Tot nu toe heb ik mijn Roland Cube20x gebruikt en ik begin dat ding heel erg beu te worden.
Vanavond heb ik eens de intere mics van mijn Tascam gebruikt voor mijn AC4 en dat klinkt zoveel beter.
Zelfs de ruis klinkt beter, ruimtelijker.
Een volgend dingetje ga ik met mijn AC4 doen, wanneer ik de interne mics sensitive afstel, hoeft het niet eens zo hard.
Moet alleen zorgen dat ik zelf niet te dicht in de buurt zit tijdens het inspelen.

Kefding
17 mei 2014, 22:40
Wat voor reverb gebruik je eigenlijk? Als deze iets subtieler toegepast zou worden vermoed ik dat de mix veel fijner zou zijn. Bij bepaalde tonen blokkeert de nasleep (reverb) de complete mix, en dat vind ik jammer.

Qua 'nummer' vind ik het wel weer een geslaagd iets. Ik begin iets van een patroon te herkennen. Ik weet niet of je dat leuk vind, maar de manier van spelen en de sound van de instrumenten die je gebruikt zorgt ervoor dat het inderdaad past bij de andere tracks die je hebt opgenomen in het kader van een fictieve soundtrack.

Ik moet zeggen dat ik, hoewel dit eigenlijk absoluut niet iets is wat ik normaal gesproken op zou zetten, het ook een beetje jammer vind dat het van die losse stukjes zijn. Ik zou graag een verzameling van nummers willen horen, achter elkaar, samengesmeed tot één geheel. Enorme opgave, ik weet het, maar het zou niet eens beeld nodig hebben om een film te zijn. Stel je eens voor; een film in instrumentale vorm, met hier en daar wat vocale stukjes om het een context te geven.

Ik weet niet hoeveel ambitie je hebt met dit alles, maar je kunt het, naar mijn mening, echt wel naar een hoger niveau tillen. Dat de laatste paar nummers steeds meer afwijken van hetgeen waar je mee begonnen bent geeft toch niet? Welke film eindigt op het zelfde moment als het begonnen is? (Oké, enkele films daargelaten ...)

Om een lang verhaal kort te maken citeer ik een zeker forumlid: "Keep on goin' on!" - mijn zegen heb je.

Tupelo
18 mei 2014, 13:13
Reverb gaat over de gehele mix.
De boel komt als wave uit mijn Tascam en ik moet het mp3 maken om te kunnen uploaden.
Enige optie die ik daartoe heb is Nero Sound editor en daarmee kan ik effecten toepassen, dus daar gooi ik er een reverbje over.

Verder heb je helemaal gelijk.
Ik ga het ook over een andere boeg gooien.
Eigenlijk wil ik ook meer electronisch, maar evengoed zonder laptop en gedoe.

Komende tijd ga ik eerst eens kijken of ik iets met een drumcomputer kan.
Waarschijnlijk ga ik minder gitaar gebruiken, en meer clavinova, wellicht met wat effecten ertussen.
En misschien dat ik in de toekomst nog een analoge synth probeer te regelen.

Bij wat je omschrijft als film zonder beeld moet ik aan verschillende albums van Saint Etienne denken, en die richting wil ik ook uit.
Simpele drumcomputer rimtes, veel echo, galm, geluidsfragmenten, barok en klassieke arrangementjes.
Nog minder gitaar ook.

Denk dat Flawd op dit ogenblik het meest in een richting zit die ik zou willen destilleren.

Cageman
19 mei 2014, 23:39
Klinkt weer leuk! Stukje vanaf 0.58 is onwijs spannend. En inderdaad, als de galm iets minder was, was die spanning nog beter uit de verf gekomen. Het dubbelen van de gitaarpartij met die Clavinova hier en daar geeft de gitaar een soort shimmer mee. Daardoor ervaar ik het geheel ook als beklemmend (in positieve zin).

Enige kritiek die ik heb, is op je (principiële?) afkeer tegen gebruik van computer. Dat is echt niet alleen maar ingewikkeld en overdonderend. Het kan zo simpel blijven als je zelf wil dat het is.

Naar je elektronische plannen ben ik zeker benieuwd!

Loeters,

Merijn

Tupelo
23 mei 2014, 23:28
I'll be losin' it wanneer ik muziek met een pc zou maken.
Ik ben er niet op tegen, in tegendeel, zelf luister ik aardig wat techno, ambiant & electro, maar er is geen plaats voor in mijn beleving van muziek maken.
Tenminste, die is er wel, maar ik ken mezelf, ik ben hartstikke burn out achter een PC, je kent wel van die filmpjes van jonge lui die dingen beginnen te slopen tijdens het gamen ?
Moi, achter een computer, flashbacks met werkgerelateerde stress inclusief.
Wanneer ik daar geen last van zou hebben, en gerust allerlei programma's zou kunnen uitpluizen, zonder mijn geduld te verliezen, dan zou ik wellicht alleen nog maar electronische muziek willen maken.
Maar gegeven de omstandigheden is het geen gezond creatief proces voor me.

Cageman
24 mei 2014, 00:02
Ah zo. Dergelijke motieven zijn begrijpelijk ja! Ik dacht dat het een soort digi-angst was zoals ik die van oudere mensen meer gewend ben (;)). Ik heb niks gezegd. :)

Loeters,

Merijn