PDA

View Full Version : Can't get rid of fretbuzz met dikkere snaren op Ibanez RG321MH. Need advice!



mega_stihl
14 mei 2014, 18:54
Geachte dames en heren. Heb sinds kort voor een appel en een ei een Ibanez RG321MH op de kop kunnen tikken met EMG's 81 en 89 erin. Ter plaatse even op gespeeld en gitaar was OK!

Mijn bedoeling was om er dikkere snaren op te leggen voor B-standard tuning, (Amon Amarth-stijl). Er liggen nu .12-.60 snaren op, D'Addario EXL148. Het probleem is dat ik absurd veel last heb van fret buzz, ongeacht hoe mijn neck gebogen staat (truss rod), en dit terwijl mijn action eigenlijk al belachelijk hoog staat. Heeft iemand dit al ervaren? Is mijn gitaar gewoon niet "in staat van" om te gaan met dikkere snaren? Of is er toch nog een manier? Ik ken de basis van gitaren maar ben er vergeleken met sommigen nogal een n00b tegen.

groeten

Duhsjaak
14 mei 2014, 19:16
Hi M
Kijk eens op
www.gitaarhulp.nl

Daar zie je een landkaarten dat verdraaid veel van NL weghelft met rode vlaggetjes. Hees mijn vriendingetje (tegenwoordig mijn vrouw) die vroeger, dan wist ik hoe laat het was.
Maar omdat dit een gitaristenforum is, hebben die vlaggetjes als betekenis, dat daar een GN'er woont, die samen met jou naar je gieter wil kijken. Met plezier doorgaans.

En met resultaat doorgaans. En wat is er gezelliger dan onder het genot van een bakkie koffie, thee of budget bier over muziek te kleppen. En over gitaren in het bijzonder.

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Orpheo
14 mei 2014, 21:20
Niet zomaar aan die trussrod draaien. eerst kijken of je hals recht staat. te hoge actie kan ook buzz opleveren by the way. Waar zit je ongeveer? Als je in het midden van het land woont: ik kan je wel helpen, Tabula Rasa (forumlid) ook. In het noorden en zuiden? geen idee van de forummers maar er zijn er vast een handjevol die je echt adequaat kunnen helpen.

mega_stihl
14 mei 2014, 22:02
Hals had alvorens ik (iets) aan de truss rod draaide een tikkeltje te grote boog naar buiten toe. Ik apprecieer het enorm dat er hulp is aangeboden, maar het probleem is dat ik in België woon, rond het Brusselse :p

warmong
15 mei 2014, 10:30
maar het probleem is dat ik in België woon, rond het Brusselse

dan is er 1 adres: Stijn Kenens in Antwerpen.

mega_stihl
15 mei 2014, 18:15
dan is er 1 adres: Stijn Kenens in Antwerpen.

thanks a lot :)

Duhsjaak
15 mei 2014, 19:31
Mijn lief heeft daaraan een bloedhekel als ik dat doe, het managen van de verwachtingen. En ik doe het toch.

De verwachtingen moeten realistisch en inlosbaar zijn.

De GN'ers die onder gitaarhulp staan vermeld, zijn vrijwilligers.
Stijn is professional, en een goede ook. Dus da's another kettle of fish! Met hem zul je een prijs af moeten spreken.

Je staat er even bij stil?
Vriendelijke groet, Gus

Plant
15 mei 2014, 20:48
Geachte dames en heren. Heb sinds kort voor een appel en een ei een Ibanez RG321MH op de kop kunnen tikken met EMG's 81 en 89 erin. Ter plaatse even op gespeeld en gitaar was OK!

Mijn bedoeling was om er dikkere snaren op te leggen voor B-standard tuning, (Amon Amarth-stijl). Er liggen nu .12-.60 snaren op, D'Addario EXL148. Het probleem is dat ik absurd veel last heb van fret buzz, ongeacht hoe mijn neck gebogen staat (truss rod), en dit terwijl mijn action eigenlijk al belachelijk hoog staat. Heeft iemand dit al ervaren? Is mijn gitaar gewoon niet "in staat van" om te gaan met dikkere snaren? Of is er toch nog een manier? Ik ken de basis van gitaren maar ben er vergeleken met sommigen nogal een n00b tegen.

groeten

OK, even stap voor stap.

1) Met de 'originele' snaren was er geen buzz. Hebben de dikkere snaren i.c.m. lagere tuning dezelfde spanning?

2) Als de buzz halskromming-afhankelijk is, maakt het uit waar het buzzt. Staat de hals iets bol, dan merk je het vooral in de laagste posities. Staat de hals te hol en heb je daar de snaarhoogte op afgesteld, dan buzzt het in de hogere posities.

3) Definieer: een belachelijk hoge action?

4) Hoor je het alleen akoestisch of hoor je het ook versterkt?

5) Wat Gus zegt.

mega_stihl
16 mei 2014, 19:15
OK, even stap voor stap.

1) Met de 'originele' snaren was er geen buzz. Hebben de dikkere snaren i.c.m. lagere tuning dezelfde spanning?

2) Als de buzz halskromming-afhankelijk is, maakt het uit waar het buzzt. Staat de hals iets bol, dan merk je het vooral in de laagste posities. Staat de hals te hol en heb je daar de snaarhoogte op afgesteld, dan buzzt het in de hogere posities.

3) Definieer: een belachelijk hoge action?

4) Hoor je het alleen akoestisch of hoor je het ook versterkt?

5) Wat Gus zegt.

Ok ik zal wat specifieker zijn :)

1) ja, zelfde spanning. liggen nu 012-060 op voor B tuning, maar moet ze tot C stemmen alvorens ik spanning heb die mij wat aanstaat/hetzelfde is als met de dunnere snaren. Staat dus momenteel in C. Allesbehalve sloppy :)

2) het buzzt overal, zowel op hoge als lage frets, en buzzt meestal tegen frets die één of enkelen lager liggen

3) Ter hoogte van de 12de fret is er ruim 4, mss 5mm spatie tussen de snaar en het hoogste van de fret. Mijn andere Ibanez RGR321EX met .046 snaren heeft daar 3mm spatie en heeft zero fretbuzz

4) Akoestisch. Je hoort de snaren kletteren tegen de onderliggende frets

5) Indien ik het zelf niet opgelost krijg ben ik bereid van het door een vrijwilliger of Stijn te laten doen. Dat het mij iets kost is bijzaak als het goed gedaan is. Vrijwilligers ben ik sowiso ook bereid van iets te betalen, vind ik maar normaal voor de tijd en moeite die ze erin willen steken.

humbucker
16 mei 2014, 20:46
Of Hilko in Boutersem :-)

mega_stihl
16 mei 2014, 21:02
Of Hilko in Boutersem :-)

Is niet zo ver, dat is op 25m rijden van bij mij. Thanks again

Plant
16 mei 2014, 22:07
25m rijden :???: Met een gitaar loop je toch gewoon dat stukje?

Gate
16 mei 2014, 22:20
25 minuten. Denk ik.

muffstuff
16 mei 2014, 22:36
Ok ik zal wat specifieker zijn :)

1) ja, zelfde spanning. liggen nu 012-060 op voor B tuning, maar moet ze tot C stemmen alvorens ik spanning heb die mij wat aanstaat/hetzelfde is als met de dunnere snaren. Staat dus momenteel in C. Allesbehalve sloppy :)

2) het buzzt overal, zowel op hoge als lage frets, en buzzt meestal tegen frets die één of enkelen lager liggen

3) Ter hoogte van de 12de fret is er ruim 4, mss 5mm spatie tussen de snaar en het hoogste van de fret. Mijn andere Ibanez RGR321EX met .046 snaren heeft daar 3mm spatie en heeft zero fretbuzz

4) Akoestisch. Je hoort de snaren kletteren tegen de onderliggende frets

5) Indien ik het zelf niet opgelost krijg ben ik bereid van het door een vrijwilliger of Stijn te laten doen. Dat het mij iets kost is bijzaak als het goed gedaan is. Vrijwilligers ben ik sowiso ook bereid van iets te betalen, vind ik maar normaal voor de tijd en moeite die ze erin willen steken.

Even doorvragen over antwoord 3. Hoe is je relief afgesteld?. Capo op fret 1 dan fretten op fret 17 en het verschil tussen fret 8 en hoogte snaar belijken, moet niet meer en minder dan een buniesskaart zijn.

Volgorde is, eerst je nut proper invijlen, dan trussrod relief goed afstellen en dan je brugzadels op hoogte afstelen totdat je snaren op elke fret niet meer buzzen. Kleine buzz kan eventueel wel, maar moet je je aanslag minder hard hebben. Ik merk als ik enkel met vingers speel ipv plectrum dat de buzz minder is.

mega_stihl
16 mei 2014, 23:19
25m rijden :???: Met een gitaar loop je toch gewoon dat stukje?

25 "minuten". Neen ik ga werkelijk mijn auto nemen om naar de buurman te gaan ...


Even doorvragen over antwoord 3. Hoe is je relief afgesteld?. Capo op fret 1 dan fretten op fret 17 en het verschil tussen fret 8 en hoogte snaar belijken, moet niet meer en minder dan een buniesskaart zijn.

Volgorde is, eerst je nut proper invijlen, dan trussrod relief goed afstellen en dan je brugzadels op hoogte afstelen totdat je snaren op elke fret niet meer buzzen. Kleine buzz kan eventueel wel, maar moet je je aanslag minder hard hebben. Ik merk als ik enkel met vingers speel ipv plectrum dat de buzz minder is.

Heb op fret 24 gedaan ipv 17. En in dat geval past er net geen bankkaart tussen. ik denk dat ik stap 1 hier heb overgeslaan. de nut proper invijlen Maar ik vrees dat ik mijn brugzadels echt wel uitermate hoog ga moeten zetten om geen buzz meer te hebben. Morgen nog eens van naderbij bekijken. Alvast bedankt voor de tips :)

Rizz
16 mei 2014, 23:31
Yup, als beginnetje voor de nut invijlen kan je als leidraad voor een eerste begin aanhouden: Hoogte 1e fret + 0,2/0,3mm. Daarna finetunen per snaar, de hoogste snaren natuurlijk wat lager als de laagste snaren..

En in beginsel als leidraad 0,3mm halskromming gemeten op fret 7 met capo op 1 en vingertje op 15. Als je gewoon de stappen rustig aan volgt en standaarden aanhoudt, moet het wel lukken. (dit eerst!)

Als je je gitaar toch besluit weg te brengen, vraag of je mee mag kijken, leer je ook weer wat van...


25 "minuten". Neen ik ga werkelijk mijn auto nemen om naar de buurman te gaan ...
Your point being? :D Alsof dat zo gek is. :soinnocent:

HaroldA
16 mei 2014, 23:38
Er liggen nu .12-.60 snaren op, D'Addario EXL148.

Dat vind ik erg dun voor een B stemming, dat gebruik ik al voor D drop C.

almarvk
17 mei 2014, 13:32
Valt mee toch? Welke dikte gebruik jij dan?

HaroldA
17 mei 2014, 14:29
Valt mee toch? Welke dikte gebruik jij dan?

Voor B standaard? Op mijn RG ligt volgens mij een Power Slinky set waarvan ik de hoge E niet gebruikt heb, dat is .014 .018p .028 .038 .048 .058

mega_stihl
17 mei 2014, 17:42
Yup, als beginnetje voor de nut invijlen kan je als leidraad voor een eerste begin aanhouden: Hoogte 1e fret + 0,2/0,3mm. Daarna finetunen per snaar, de hoogste snaren natuurlijk wat lager als de laagste snaren..

En in beginsel als leidraad 0,3mm halskromming gemeten op fret 7 met capo op 1 en vingertje op 15. Als je gewoon de stappen rustig aan volgt en standaarden aanhoudt, moet het wel lukken. (dit eerst!)

Als je je gitaar toch besluit weg te brengen, vraag of je mee mag kijken, leer je ook weer wat van...




"hoogte 1ste fret" dan spreken we toch met capo he? Gewoon dat ik hier geen misverstanden creëer :p

greetz

Plant
17 mei 2014, 18:10
Per snaar heb je 2 check-manieren:

1) druk de snaar in voor de eerste fret en zie hoeveel ruimte je tussen snaar en tweede fret hebt. Die ruimte moet je ook hebben tussen snaar en eerste fret als je niks indrukt.

2) druk de snaar in tussen tweede en derde fret. Dan moet je tussen snaar en eerste fret nog net wat ruimte hebben.

edit: Je gebruikt dikkere snaren. Die passen mogelijk niet goed in de slotjes en zitten klem of zakken er niet in. Als de hoogte met de dunnere snaren al goed was, betekent dat dat de slotjes alleen breder moeten worden en absoluut niet dieper.

mega_stihl
17 mei 2014, 19:26
Thanks. Enig idee hoe ik dit het best aanpak? Want heb daar geen ervaring mee.

Rizz
17 mei 2014, 19:42
Thanks. Enig idee hoe ik dit het best aanpak? Want heb daar geen ervaring mee.

Ik zou 'm wegbrengen.. Het is geen rocketscience, maar als je het echt niet weet, wat ik hieruit opmaak, dan lijkt de keuze eenvoudig.. Niet om je neer te sabelen, maar een goeie afstelbeurt kan de gitaar wel gebruiken..

Terminus
18 mei 2014, 13:22
Dat vind ik erg dun voor een B stemming, dat gebruik ik al voor D drop C.
12-60 lijkt me ideaal voor B standard als je 9-46 gewend bent in E. Een 13 als hoge B is qua spanning ongeveer gelijk aan een 10 als hoge E, 14 als hoge B lijkt me dus nogal zwaar.

mega_stihl
19 mei 2014, 17:56
Ik zou 'm wegbrengen.. Het is geen rocketscience, maar als je het echt niet weet, wat ik hieruit opmaak, dan lijkt de keuze eenvoudig.. Niet om je neer te sabelen, maar een goeie afstelbeurt kan de gitaar wel gebruiken..

Probleem was gewoon dat ik eerst niemand vond in de regio, maar er blijkt op niet ver van mijn deur een kleine gitaarmarchand te zijn heb ik via via vernomen, die naar zeggen topniveau van gitaartechnicus is. Ga hem daar probably binnenbrengen.

Kingfisher
28 mei 2014, 07:57
Hoe speelt ze met een capo op de eerste of tweede fret? Als er dan geen buzz is, dan is de kam niet goed ingevijld.